اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

تاریخچه کیف پول‌های سخت افزاری

فرق کیف پول سختافزاری و نرمافزاری

فروشگاه کیف پول سخت افزار: در همین ابتدا پیشنهاد می‌کنم که اگر اصلا با کیف پول‌های دیجیتال آشنایی ندارید، حتما قبل از هرچیزی مقاله “آشنایی با کیف پول‌ها در ارزهای دیجیتال” را مطالعه کنید.

بزرگترین اختلافی که بین کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد این است که شما برای داشتن یک کیف پول نرم‌افزاری معمولا هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و این کیف پول‌ها را همانند یک برنامه دانلود کرده و روی دستگاه خود نصب می‌کنید مانند کیف پول ، و و… . اما در کیف پول‌های سخت‌افزاری، شما با یک محصول فروشگاهی طرف هستید که باید برای داشتن یکی از این کیف پول‌ها هزینه پرداخت کنید و درواقع یک کیف پول سخت‌افزاری خریداری کنید.

اما اینجا سوال مطرح می‌شود که چرا وقتی می‌توانیم به‌صورت رایگان یک کیف پول نرم‌افزاری داشته باشیم، باید برای کیف پول سخت‌افزاری هزینه پرداخت کنیم؟

در کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر برای استفاده از کیف پول از ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده شده است که برای انتقال و تائید نهایی نیاز به فشار دادن دکمه فیزیکی دارد. این یعنی اگر هکری بتواند لجر شما را هک کند، باز هم تا شما دکمه تائید را نزنید، انتقال صورت نمی‌پذیرد.

چرا کیف پول های سخت افزاری؟

پاسخ: زیرا امنیت این کیف پول‌ها بیشتر هستند. به‌عنوان مثال اگر فرض کنیم که راهی پیدا شود تا کیف پول‌ها نرم‌افزاری هک شوند، در این‌صورت هکرها می‌توانند دارایی‌هایتان را به سرقت ببرند. اما در کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر برای استفاده از کیف پول از ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده شده است که برای انتقال و تائید نهایی نیاز به فشار دادن دکمه فیزیکی دارد. این یعنی اگر هکری بتواند لجر شما را هک کند، باز هم تا شما دکمه تائید را نزنید، انتقال صورت نمی‌پذیرد. ضمن این که وقتی کار با کیف پول سخت‌افزاریتان تمام شد، دیگر کیف پول هیچ اتصالی به اینترنت ندارد که شما را نگران کند. اما باز هم باتوجه به تمامی نکات فوق رعایت نکات ایمنی برای حفظ اطلاعات شخصی در کیف پول‌ها چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری یک امر بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود.

انواع کیف پول سخت افزاری |بهترین کیف پول سخت افزاری |خرید کیف پول لجر نانو اس

تاریخچه پیدایش لجر

لجر (Ledger) یک شرکت فرانسوی است که از سال 2014 شروع به ساخت سخت‌افزارهای امنیتی برای نگهداری بیت‌کوین کرد. لجر توانسته تا کنون بیش از 2 میلیون نسخه از والت‌های خود را در بازار به فروش برساند. دو محصول پرطرفدار این شرکت لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) نام دارند که بسیار پرطرفدار هستند.

قیمت لجر چقدر است؟

لجر نانو S طبق قیمت خود سایت لجر، معادل 59 یورو است و لجر نانو X نیز قیمتی معادل 119 یورو دارد. البته این دو نوع لجر به‌خاطر هزینه‌های بالاسری واردات در ایران به قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند. به‌خاطر مسایل امنیتی توصیه می‌شود که لجر‌های خود را تنها از شرکت‌های مطمئن خریداری کنید.

والتهای لجر چه رمز ارزهایی را پشتیبانی میکنند؟

والت لجر یک مولتی والت محسوب می‌شود. به عبارت دیگر این قابلیت را دارد که چند ارز مختلف را به‌صورت همزمان پشتیبانی کند. این والت می‌تواند یکی از بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال باشد، زیرا تقریبا از تمامی کوین‌های معتبر بازار پشتیبانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید با اضافه کردن توکن‌های به لیست توکن‌های داخل والت، تمامی توکن‌های اتریوم را نیز داخل والت داشته باشید.

برخی از ویژگیهای کیف پول لجر

داشتن پین کد

کیف پول‌های لجر در حین فرآیند نصب، کاربر را مجبور به تعیین پین کد می‌کند. این رمز ارز می‌تواند از دارایی‌های کیف پول شما در مقابل دزدیده شدن و یا گم کردن کیف پول محافظت کند. باید توجه داشته باشید که این رمز 4 رقمی غیرقابل بازیابی است، پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

از دیگر خوبی‌های داشتن پین کد در کیف پول لجر آن است که اگر شخصی 3 بار پین کد شما را به اشتباه وارد کند، دستگاه برای مدت طولانی قفل می‌شود.

کلید خصوصی اختصاصی

هر کیف پول لجر دارای یک کلید خصوصی اختصاصی است که درون خود والت قرار دارد. شرکت لجر برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده‌های احتمالی، بسته‌بندی‌های لجر را پلمب شده به‌همراه یک برچسب ویژه ارائه می‌دهد. پس اگر در زمان خرید لجر جعبه آن دارای برچسب نبود، به هیچ‌عنوان آن را خریداری نکنید.

ذخیرهسازی سرد یا آفلاین

گفتیم که در والت‌های نرم‌افزاری دارایی‌های ما بر روی یک بستر متصل به اینترنت ذخیره‌سازی می‌شوند که این عمل می‌تواند با یک اشتباه هرچند به‌صورت تصادفی باعث از دست دادن سرمایه‌هایمان شود. اما والت‌های سخت‌افزاری دارایی‌های شما را به‌صورت آفلاین ذخیره‌سازی می‌کنند. همچنین این والت باتری ندارد و تا زمانی که به دستگاهی متصل نشود خاموش است که باعث بالا رفتن امنیت شما و دارایی‌هایتان خواهد شد.

حتما به یاد داشته باشید که در هنگام یادداشت کلید خصوصی والت خود تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید و مطمئن باشید که شخص دیگری نمی‌تواند یادداشت شما را ببیند و یا به آن دسترسی داشته باشد.

کلیدهای خصوصی امن

کلید خصوصی در والت لجر کاملا امن و تنها در اختیار مالک والت است. این کلید خصوصی از قبل درون هر والت ذخیره‌سازی شده است که تنها مالک والت می‌تواند آن را استخراج کند. جالب است بدانید که درون جعبه‌های کیف پول لجر کاغذی (Recovery Sheet) قرار داده شده است تا شما بتوانید کلید خصوصی والت خود را روی آن یادداشت کنید.

نکته: حتما به یاد داشته باشید که در هنگام یادداشت کلید خصوصی والت خود تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید و مطمئن باشید که شخص دیگری نمی‌تواند یادداشت شما را ببیند و یا به آن دسترسی داشته باشد.

مراحل نصب و راهاندازی لجر

کارکردن با لجر بسیار راحت است. کافی است تنها یک ساعت با آن کار کنید تا قلقش دستتان بیاید. ضمن این‌که اگر در یوتووب یا گوگل هم سرچ کنید، فیلم‌های زیادی از نصب و راه‌اندازی این کیف پول موجود است. بسته به مدل لجری که در اختیار دارید این نصب کمی متفاوت خواهد بود. در ادامه به نحوه نصب و راه‌اندازی دو نوع والت لجر نانو S و نانو X می‌پردازیم.

نصب لجر نانو S

برای نصب لجر نانو S کافی است تا ابتدا کیف پول را با Micro USB موجود در بسته به دستگاه خود متصل کنید. سپس از شما خواسته می‌شود تا یک رمز عبور حداقل 4 رقمی برای کیف پول خود مشخص کنید. تعیین رمز عبور به‌واسطه‌ کلیدهای فیزیکی روی دستگاه انجام می‌شود و با فشار دادن یکی از آن‌ها می‌توانید اعداد را کم و زیاد کنید. پس از آن که به عدد دلخواه خود رسیدید، با فشار دادن همزمان هر دو کلید می‌توانید به عدد بعدی بروید و با ادامه همین روند تا انتها رمز عبور چهار رقمی خود را تعیین خواهید کرد.

پس از یادداشت رمز عبور در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که تا کلید خصوصی 24 کلمه‌ای مخصوص لجر را یادداشت کنید. این کلمات تنها یک‌بار نمایش داده خواهد شد. در ادامه کیف پول برای اطمینال از نوشتن صحیح کلید خصوصی، دو کلمه را به‌صورت تصادفی از شما سوال خواهد کرد که شما باید در بین کلمات موجود آن را جستجو کرده و برای تائید آن دو کلید فیزیکی را همزمان فشار دهید.

حالا که عبارت بازیابی را یادداشت کردید، روی صفحه نمایش عبارت “your device is now ready” نمایش داده می‌شود. بنابراین سخت‌ترین مرحله نصب کیف پول لجر نانو اس تمام شد. اما برای این که بتوانید از دستگاه استفاده کنید، لازم است چند برنامه هم روی آن نصب کنید.

برای این کار بهتر است به سایت رسمی لجر لایو رفته و برنامه آن را روی دستگاهتان دانلود و نصب کنید.

مرحله مهم در نصب لجر نانو S

بعد از نصب لجر لایو برنامه را باز کنید تا با صفحه‌ای مانند عکس زیر روبرو شوید. روی ”Initialize a new Ledger device” کلیک کنید.

در منوی ظاهر شده گزینه لجر نانو S را نتخاب کرده و روی گزینه “continue” کلیک کنید. در مرحله بعد یک چک لیست برای شما ظاهر می‌شود که مطمئن شوید تمامی مراحل را به درستی پشت سر گذاشته‌اید. همچنین در گزینه آخر می‌توانید ببینید که لجر شما نسخه قانونی است یا خیر.

بعد از گذراندن مراحل فوق روی گزینه “continue” کلیک کنید تا نصب کیف پول شما به پایان برسد. اکنون دستگاه شما آماده نصب برنامه‌های مورد نیاز است.

بعد از باز کردن برنامه مدیریت لجر لایو (Ledger Live Manager) روی گزینه “open Manager” کلیک کنید.

در صفحه جدید، به فهرست رسمی برنامه‌ها منتقل می‌شوید. با جستجو در صفحه، می‌توانید ارزهای دیجیتالی را که می‌خواهید استفاده کنید، پیدا کرده و برنامه مربوط به هر کدام را روی والت لجر نصب کنید.

دکمه بازگشت به بالا