علم و تکنولوژی

آزمایش کدام سرویس باعث ارسال هشدار زلزله شد؟/ این سامانه، امکان پیش‌بینی زلزله را ندارد

اخیرا برخی از مشترکان تلفن همراه اول به دلیل اعلام شده توسط تیم تحقیقاتی در ارسال پیام های آزمایشی سرویس جدید به اشتباه پیام هشدار زلزله دریافت کردند و پس از مشخص شدن علت این خطا، این سوال مطرح شد که اپراتور اول در حال تست است، آیا سرویسی وجود دارد؟

ظهر چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ آذر) مشترکین همراه اول اعلام کردند که پیامی از طرف گوگل تحت سیستم عامل تلفن همراه دریافت کرده اند. این پیام که با عنوان هشدار زلزله بر روی تلفن همراه برخی از شهروندان قرار گرفته است دارای محتوای زیر است: هشدار زلزله; آرامش خود را حفظ کنید و به نزدیکترین پناهگاه بروید، اما نظارت نشان می دهد که پیام واقعی و جعلی نیست.

سپس اپراتور همراه اول در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از مشترکین خود اعلام کرد که هیچ گونه هک و نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام ناشی از خطای تیم تحقیقاتی در ارسال پیام های تست سرویس جدید هشدار دهنده ماهیت بوده است. و تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار طبیعی بودند به اشتباه به دسته اول داوطلبان همراه اول تهران اعزام شدند.

داستان او در مورد چیست؟

در همین راستا امید توکلی – رئیس اداره شبکه و تجهیزات مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول – در گفت وگو با تکنونامه درباره جزئیات این سامانه هشدار طبیعی و اتفاقات هفته گذشته، گفت: پس از اخطاریه صادر شده. از سوی سازمان هواشناسی درباره تغییر ناگهانی هوا در برخی مناطق کشور، تیم فنی اولین مرکز تحقیق و توسعه ماهواره ای که سامانه هشدار عمومی این اپراتور را توسعه داده اند، تلاش کردند تا تست نهایی این سامانه را به سرعت انجام دهند. تا آنجا که ممکن است و برای اجازه دادن به مؤسسات واجد شرایط برای ارسال هشدارهای عمومی مانند سازمان های مدیریت بحران و سازمان های هواشناسی استفاده می شود.

تست سرویسی که باعث ارسال هشدار زلزله شده است؟/ این سیستم نمی تواند زلزله را پیش بینی کند

وی افزود: این تیم پس از انجام تست های لازم در محیطی شبیه سازی شده در حال تست محصول هستند و به دلیل خطاهای فنی به جای ارسال پیام در محیط ایزوله، پیامی در سطح وسیع ارسال کردند که متاسفانه باعث شد برخی از هموطنان دچار مشکل شوند. دریافت این پیام در قالب هشدار زلزله شد; البته تیم ارتباط همراه اول ضمن عذرخواهی از آن مشترکین به سرعت علت خطا را در بیانیه بیان کرد و در مرحله بعد بسته ویژه ای را برای دلجویی از همه مشترکان تهیه کرد.

توکلی درباره معرفی طرح منتهی به این رویداد و نحوه عملکرد این سرویس توضیح داد: مردم در مواقع بحرانی سعی می کنند وضعیت عزیزان خود را بشناسند و یا از طریق تلفن همراه و ارسال پیام به یکدیگر اطلاع دهند. ; این امر باعث می شود شبکه های تلفن همراه در مناطقی که تحت تأثیر بحران قرار گرفته اند بسیار شلوغ و به شدت ترافیک شوند.

سامانه هشدار بلایای طبیعی یکی از مهمترین خدمات دست اندرکاران مدیریت بحران است

رئیس اداره شبکه و تجهیزات مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در ادامه سخنان خود بیان کرد: این مشکل را می توان با یک مثال توضیح داد و گفت: بسیاری از ما در کشور دچار شلوغی و ناتوانی در برقراری ارتباط در هنگام تحویل هستیم. زمان سال در سال ما زمانی را داشتیم که شبکه های اجتماعی شجاع نبودند. دلیل این مشکل ارتباطی ترافیک بیش از حد شبکه است که به آن تراکم نیز می گویند.

وی افزود: سامانه هشدار عمومی در بستر پخش سیار یا به نام مرکز پخش سیار با توجه به نوع فناوری به کار رفته در آن، امکان ارسال پیام هشدار و اطلاع رسانی به موقع به مشترکان مناطق تحت تاثیر شرایط مهم را فراهم می کند. تحت هر شرایطی در واقع این سامانه یکی از مهمترین خدمات اپراتورهای تلفن همراه در مدیریت بحران است.

توکلی گفت: در چند روز اخیر متوجه شدم که این اخطار به صورت متنی یا پیامکی ذکر می شود در حالی که این پیام هشدار تفاوت های مهمی با پیامک های معمولی دارد. اولاً نوعی انتقال است که به صورت چندپخشی یا به عبارت دیگر یک به چند است. بر خلاف اس ام اس که یکبار ارسال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حالت عملیات سازمان مدیریت بحران می تواند بدون داشتن شماره تلفن همراه مشترک در منطقه بحران به BTS آن منطقه پیام اخطار ارسال کند و مشترک تمام افرادی که با BTS در تماس هستند. . اکنون یک پیام هشدار دریافت خواهید کرد. اخذ شده

توکلی با اشاره به تفاوت دیگر هشدار متنی با پیامک، تصریح کرد: تفاوت بعدی در زمان واقعی بودن ارسال و دریافت این نوع پیام است. در شرایط عادی ارسال پیامک به 100 مشترک به صورت عادی حدود 30 ثانیه زمان می برد اما با استفاده از فناوری CBC حتی در شرایط بحرانی این امکان وجود دارد که 500 هزار مشترک در هر ثانیه پیام هشدار دریافت کنند.

رئیس اداره سیستم و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور موبایل اول در پاسخ به این سوال که در چه صورت و آیا خدمات ذکر شده است، هشدار تهدید است؟ این خطر می تواند حوادث غیرمنتظره ای مانند سیل، زلزله، رانش زمین، سونامی یا بلایایی مانند آتش سوزی، جنگ، حملات تروریستی و حتی از دست دادن کودکان در مناطق شلوغ و یا موارد مشابه باشد. با توجه به زیرساخت های ارتباطی گسترده ای که اپراتورهای تلفن همراه دارند، می توان از این زیرساخت برای هشدار سریع در مواقع بحرانی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: همانطور که گفته شد، امکان هدف‌گیری مناطق بحران‌زده برای ارسال پیام‌های اخطار از مزیت‌های ویژه این سرویس است. از آنجایی که این سرویس به صورت استاندارد در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جهانی طراحی شده است و تلفن های همراه نیز می توانند از آن پشتیبانی کنند، زنجیره ای از ارسال و دریافت نوتیفیکیشن در تمامی فناوری های کنونی موبایل از جمله 2G و 3G، 4G و غیره وجود دارد. دوره های 5G در دسترس هستند.

توکلی در ادامه سخنان خود درباره جزئیات فنی این سرویس توضیح داد: این سامانه امکان پیش بینی زلزله را ندارد و ادعایی در این زمینه ندارد. همانطور که مردم می دانند مشکل پیش بینی زلزله همچنان مشکلی است که روش علمی تایید شده ای ندارد و توانایی این سیستم در ارائه هشدار اولیه است. به عنوان مثال اگر زلزله ای بر روی گسل مشا در فشم توسط سنسور تشخیص زلزله مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک تشخیص داده شد و بر اساس بزرگی آن، تاثیر ضربه در منطقه مرکزی تهران شناسایی شد. داخلی در 30 ثانیه آینده سیستم هشدار عمومی می تواند اخطارهای بلادرنگ صادر کند، در واقع به منطقه مرکزی تهران ارسال می شود تا مردم در این 30 ثانیه جان خود را نجات دهند.

رئیس اداره شبکه و تجهیزات مرکز تحقیق و توسعه اپراتور موبایل اول افزود: از نظر فنی همانطور که قبلاً اشاره کردم، سازمان قابلیت ارسال نوتیفیکیشن را دارد که به آن رابط ارسال اعلان یا CBE می گویند. پس از تایید در صورت وقوع رویداد، یک فرمان اعلان به سرور CBC ارسال کنید و ناحیه ای را که باید Receive notifications باشد را مشخص کنید. سرور CBC از طریق سرویسی که در شبکه مخابراتی موجود است به ایستگاه فعال در آن منطقه پیام می فرستد و در نهایت تلفن همراه مدیریت شده توسط آن ایستگاه پیام را دریافت می کند. البته برخی از مدل ها و برندهای موبایل مانند آیفون همچنان در دریافت این پیام مشکل دارند.

بررسی نمونه های مشابه خارجی

وی با بیان اینکه این سرویس هشدار اشکال خارجی مشابهی دارد، کشورها از نام های مختلفی مانند سامانه هشدار زلزله و سونامی یا ETWS یا CBC یا سیستم هشدار مشترک مخابراتی استفاده می کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال کشورهای جنوب شرق آسیا مانند ژاپن و اندونزی که بسیار هستند. درگیر سونامی؛ آنها سال ها این سرویس را پیاده سازی کرده اند و از آن برای هشدار دادن به مردم استفاده می کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد توجه به استفاده از محصولات خارجی در کشور ماست. با توجه به تحریم ها و نوع خدماتی که ایمن تلقی می شود، اپراتورها نمی توانند از محصولات تجاری خارجی در این حوزه استفاده کنند.

توکلی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که پنجشنبه گذشته 26 آذرماه آلمان نیز در قالب برنامه هشدار عمومی در سطح این کشور این سرویس را آزمایش کرد. جالب است که اگرچه دولت آلمان قبل از ارسال این پیام هشداردهنده از طریق رسانه ها اقدامی انجام داده است، اما برخی افراد پس از دریافت این پیام همچنان نگران هستند.

رئیس اداره سیستم و تجهیزات شبکه مرکز تحقیقات و توسعه اپراتور اول همراه اول در پایان سخنان با عذرخواهی از هموطنان به دلیل نارضایتی های پیش آمده در هفته گذشته گفت: امیدوارم این سامانه سریعاً راه اندازی شود. تا حد امکان شاهد ارتقای خدمات و کاهش خسارات ناشی از حادثه خواهیم بود مانند سیل امامزاده داوود. تهران که مرداد ماه امسال اتفاق افتاد و خوشبختانه 22 نفر جان باختند.

2323

دکمه بازگشت به بالا