علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

درمان سفیدی هلو تا چه مدت زمانبر است؟

یکی از عواملی که باعث شده تا میزان خرید نهال هلو در بازار کاهش داشته باشد وجود بیماری سفیدک پودری در این نهال است؛ بهتر است بدانید امروزه بسیاری از باغاتی که به کشت نهال و درخت میوه به خصوص هلو و شلیل مشغول هستند بیشتر دچار آسیب آفت و بیماری می‌شوند به طوری که تحت عنوان رایج‌ترین بیماری برای ارقام نهال هلو سفیدک پودر شناخته شده است که نام آن را در برخی از نقاط سفیدی هلو هم می‌نامند.

برنامه غذایی درخت هلو |بهترین کود برای درخت هلو |علت خشک شدن ناگهانی درخت هلو

این بیماری اولین بار در سال 1326 بوجود آمد و توسط برخی از افراد گزارش داده شد و تا به امروز در مزارع ایران و دیگر نقاط جهان شاهد این گونه مشکلات برای درختان هلو هستیم. ریشه بوجود آمدن این سفیدک‌ها قارچ است که بهتر است کشاورزان قبل از وقوع این گونه مشکلات باغ و مزارعشات را به خوبی سمپاشی کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شکل ظاهری این دسته از بیماری‌ها به صورت لکه‌ای سفید و پرزی است که بر روی قسمتی از میوه، شاخه و برگ درخت نمایان می‌شود

جالب است بدانید که بیماری سفیدی هلو نه تنها به درختانی که سن بیشتری دارند بلکه به آن دسته از نهال‌های هلویی که تازه در حال رشد هستند حمله می‌کند که مشکلات و آسیب‌های بسیار جدی را برای کشاورز خواهد داشت به طوری که منجر می‌شود میوه درخت در زمان باردهی از مرغوبیت و کمیت بسیار پایینی برخوردار باشد و درنتیجه باعث شود تا کشاورز در هنگام برداشت محصول بسیار پایینی را داشته باشد.

 حتما برایتان این سوال به وجود می‌آید که چگونه سفیدی هلو را قبل از باردهی درخت تشخیص دهیم؟ ابتدا لازم است بدانید این بیماری شایع قارچی بیشتر در مناطق گرم و مرطوب بوجود می‌آید و رطوبت ناشی از هوا باعث می‌شود تا آن در مزارع گسترش پیدا کند به همین خاطر باید با توجه با امکانات لازم این رطوبت را تا حد زیادی در مزارع خود کاهش دهید.

 خوشبختانه در سال‌های اخیر نهالستان پالیز نهال توانسته است بهترین قیمت نهال هلو را با توجه به نوعی که دارد به بازار ارائه کند از طرفی فروش نهال هلو امروزه هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی امکانپذیر است.

رایج‌ترین سوال باغداران پس از شیوع بیماری سفیدک پودری در باغات و مزارعشان این است که درمان سفیدی هلو چقدر زمان می‌برد؟ این موضوع با توجه به میزان آفتی که در باغ شما بوجود آمده است قابل بررسی بوده و هر چه تعداد و حجم آن بیشتر باشد مسلما زمان بیشتری لازم خواهد داشت و هر چه این حجم از سفیدک‌ها پایین باشد روش درمان آن کوتاه‌تر خواهد بود.

نشانه‌های بیماری سفیدک پودری

  اولین نشانه‌ها و علائم از بیماری سفیدی و یا سفیدک هلو در برگ‌های آن در فصل بهار مشاهده می‌شود به طوری که لکه‌ای سفید رنگ در برگ و شاخه‌ها است که بعد از رشد این امکان را نمی‌دهد تا تغذیه و انرژی مناسب به شکوفه‌های درخت برسد و باعث عدم میوه‌دهی درخت هلو می‌شود. بهتر است بعد از مشاهده کردن این چنین مواردی از سمکش‌های قوی که مناسب با این آفات هست استفاده کنید تا جلوی رشد بیش از اندازه آن را بگیرید به همین خاطر بیشتر کشورهای توسعه یافته از سم‌های شیمیایی بسیار قوی استفاده می‌کنند تا از خسارت‌های مالی تا حد زیادی جلوگیری کنند.

امروزه با توجه به روش‌هایی که وجود دارد کشاورزان می‌توانند از این موارد استفاده کنند تا میوه هلو با کیفیتی را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

برنامه غذایی درخت هلو |بهترین کود برای درخت هلو |علت خشک شدن ناگهانی درخت هلو

روش‌های درمان سفیدی هلو

  1. هرس کردن
  2. سمپاشی

بهتر است بدانید از گذشته تا به امروز روش هرس کردن در میان کشاورزان و صاحبان مزارع بسیار رایج بوده است به طوری که برخی از مواقع این سفیدی درخت هلو در شاخه درختان کم بوده و کشاورز با بریدن آن شاخه می‌توان از شیوع و گسترش آن به کل درختان دیگر تا حد زیادی جلو گیری کند جالب است بدانید این روش موثر هرس کردن نهال و درخت هلو می‌تواند خسارت‌های بوجود آمده را تا حد 30 الی 40 درصد کاهش دهد پس بهتر است این روند را کشاورزان برای سلامتی درختان و نهال هلو خود بکار بگیرند.

  لازم به ذکر است هرس کردن زمانی نتیجه خواهد داد که شما از گسترش بیشتر سفیدی هلو و دیگر بیماری‌ها در درخت جلوگیری کنید اما اگر این قارچ و بیماری حجم زیادی از شاخه‌های درخت را گرفته باشد این روش موثر نبوده و بهتر است از روش سمپاشی استفاده کنید.

روش دیگری که بسیار برای تسریع زمانبندی درمان سفید هلو موثر است سمپاشی شیمیایی است که بسیاری از کشاورزان برای حل این چنین مشکلاتی از آن استفاده می‌کنند اما بهتر است در هنگام سمپاشی توجه داشته باشید که آب و هوا مرطوب نباشد و بارندگی در انجام سمپاشی نباشد چرا که اگر بعد از سمپاشی باران بیاید تمام سم از درختان را می‌شوید و اثر آن را کاملا از بین می‌برد و شما باید مجدد این کار را تکرا کنید و این امر دوره‌ی درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

 لازم است بدانید فرایند سمپاشی برای نابودی قارچ و سفیدی درخت هلو باید در سال 3 بار تکرار شود اما اگر باغ و مزارع شما از آلودگی بیشتری برخوردار است بهتر است این کار را دو برابر کنید و حدود 6 الی 7 بار انجام دهید تا نتیجه بهتری را دریافت کنید. اگر در انجام این روش‌ها دچار سوالاتی شدی با مجموعه نهالستان ارتباط بگیرید تا شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کند.

برنامه غذایی درخت هلو |بهترین کود برای درخت هلو |علت خشک شدن ناگهانی درخت هلو

نتیجه‌گیری:

در نهایت این مقاله می‌توان گفت که هر درخت میوه‌ای در معرض بیماری بوده که برای درخت و نهال هلو سفیدک پودر ی بیشتر مشاهده می‌شود که باید با روش اقتصادی یعنی هرس کردن آن را انجام دهید و در صورت لزوم از روش سمپاشی استفاده کنید لذا نتیجه می‌گیریم که این کار برای بالا بردن کیفیت و مرغوبیت بسیاری از درختان انجام می‌شود.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا