عمومی

سایه تهدید تروریسم در منطقه/ داعش خراسان به خوبی نیروهای افغان را اغفال می‌کند

رسول سلیمی: در سندی که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا (DHS) منتشر کرده، پیش‌بینی شده، خطر گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۲۴ در سطح بالایی حفظ می‌شود و گروه‌های افراطی فعال در خارج از امریکا تلاش می‌کنند تا نفوذ قبلی خود را بازیابی نمایند. در این سند آمده است: “وزارتخانه انتظار دارد که تهدید خشونت از جانب شخصیت‌های افراطی شده در ایالات متحده آمریکا در سطح بالایی باقی بماند، اما به‌صورت اصولی تغییری نکند، غالباً به شکل حمله از طرف افراد یا گروه‌های کوچکی باشد که بدون تهدید خاصی صورت می‌گیرند”.

بر مبنای این بولتن، هرچند که تلاش‌های ایالات متحده در حوزه مبارزه با تروریسم نتایجی را به همراه داشته است، در واشنگتن انتظار می‌رود که گروه‌های تروریستی بین‌المللی مثل القاعده و داعش برای بازیابی نفوذ قبلی خود تلاش کرده و حملاتی را از خارج از کشور صورت دهند.

سایه تهدید تروریسم در منطقه/ داعش خراسان به خوبی نیروهای افغان را اغفال می‌کند

برای فهم مقایسه‌ای توان فعلی داعش با گذشته آن، در سال ۲۰۲۰، داعش هر ماه ۲۰۰ حمله در عراق و سوریه انجام داد. در حال حاضر کمتر از ۴۰ حمله در ماه انجام می‌دهد. علیرغم درخواست رهبران داعش برای هدف قرار دادن منافع اسرائیل و غرب، ناظران سیاسی می‌گویند که این گروه اکنون فاقد “اراده و توانایی هدایت حملات علیه ایالات متحده” است.

این در حالی است که نشریه آمریکایی «Responsible Statecraft» با اشاره به گزارش سه نهاد نظارتی وزارت خارجه، وزارت دفاع و آژانس توسعه آمریکا درباره عملکرد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه موسوم به «ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش» گزارش داد که توان تشکیلاتی و عملیاتی داعش در حملات تروریستی در عراق و سوریه به‌شدت رو به ضعف نهاده و دامنه اقدامات تروریستی آن در نقاط کانونی و شهری کاهش‌یافته است.

این گزارش با اشاره به تمرکز نیروهای آمریکایی در منطقه در مقابله با حملات پیاپی گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های واشنگتن در عراق و سوریه به علت حمایت از اسرائیل در جنگ غزه می‌افزاید: «در شرایط کنونی منطقه، عملیات این گروه اکنون به یک باند جنایت‌کار شکست‌خورده نزدیک‌تر به نظر می‌رسد تا به یک گروه تروریستی قدرتمند و حتی کمپین‌ها و منابع مالی داعش از عهده پرداخت منظم حقوق جنگجویان خود از جمله فرماندهانش عاجز مانده است.»

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی تازه مدعی شد جذب نیروهای افغان به صفوف شاخه خراسان گروه تروریستی داعش قابل‌توجه است. در این گزارش آمده است، داعش خراسان بزرگ‌ترین تهدید برای افغانستان است و این گروه تروریستی منطقه و جهان را نیز با تهدید مواجه می‌کند.

در گزارش سازمان ملل متحد که در ماه ژوئن منتشر شد، آمده است که تصور می‌شود این گروه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ جنگجو را در مناطق کوچکی از ولایت‌های کُنَر و ننگرهار افغانستان حفظ کند. تحلیلگران سازمان ملل ارزیابی کردند که داعش مجبور شده است در سلول‌ها و گروه‌های کوچک در سراسر کشور غیرمتمرکز شود و مستقل عمل کند درحالی‌که ایدئولوژی مشابهی را به اشتراک می‌گذارند.

اخیراً مقامات امریکایی هشدار دادند که این گروه می‌تواند از بی‌ثباتی در افغانستان برای تحکیم موقعیت خود در آنجا استفاده کند. سازمان ملل متحد همچنین در گزارش خود هشدار داد که از ژوئن ۲۰۲۰، داعش تحت رهبری یک رهبر جدید بلندپرواز به نام شهاب المهاجر است و به دنبال تقویت صفوف جنگی خود با بهره گیری از جنگجویان ناراضی طالبان و دیگر شبه نظامیان افغانستانی و تاجیکستانی است. در همین راستا ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته «داعشی که در عراق و سوریه وجود داشت در افغانستان وجود ندارد.» برخی از مردم در اینجا هستند که افکار داعش در عراق و سوریه را گرفته اند یا خود را پیروان آنها می‌نامند اما ما بسیار اطمینان داریم که انها واقعیت را درک خواهند کرد و زمانی که انها ببینند که یک دولت اسلامی در افغانستان تاسیس شده و امنیت وجود دارد و هیچ نیروی خارجی وجود ندارد هیچ بهانه ای برای شورش و فعالیت انها وجود ندارد.»

کارشناسان روابط بین‌الملل پیش‌بینی می‌کنند سیاست‌های خروج ایالات متحده از سوریه با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. درحالی‌که لایحه اخیر سنا که خواستار خروج ایالات متحده از سوریه بود، با رأی ۱۳ به ۸۴ شکست خورد، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، مدتهاست که علاقه مندی خود را برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه اعلام کرده است و پیشبینی می‌شود یکی از سیاست‌های قطعی او در دور دوم ریاست جمهوری، خروج از سوریه خواهد بود.

در چنین شرایطی اگرچه وضعیت کردها در مخاطره قرار خواهد گرفت؛ اما با پیگیری سیاست عدم تعهد امریکا به سایر کشورها در صورت برآمدن ترامپ، سیاست او ناامن‌سازی محیط پیرامونی دشمنانش از جمله ایران با خروج از سرزمین‌هایی خواهد بود که امریکا بخشی از مبارزه در برابر داعش را برعهده داشته است.

۳۱۱۲۱۳

دکمه بازگشت به بالا