عمومی

از عملیات آمایشی دانشگاه آزاد برای رفع نیازهای مناطق تا تأکید بر تشکیل به موقع کلاس‌ها

در نشست شورای دانشگاه آزاد هرمزگان مطرح شد؛

از عملیات آمایشی دانشگاه آزاد برای رفع نیازهای مناطق تا تأکید بر تشکیل به موقع کلاس‌ها

مسئولان در نشست شورای دانشگاه آزاد هرمزگان با تأکید بر ترسیم نقشه آمایش در فعالیت‌های دانشگاه آزاد عنوان کردند که کلاس‌ها باید در واحدهای دانشگاهی به‌موقع تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجواد آل‌یاسین رئیس مرکز نظارت، ارزیابی ، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان که با حضور معاونان این مرکز، مسئولان منطقه ۶ دانشگاه، رؤسای واحد‌ها و مراکز این دانشگاه به میزبانی واحد بندرعباس برگزار شد ضمن اظهار رضایت از حرکت رو به رشد دانشگاه آزاد در استان هرمزگان اظهار کرد: این استان قابلیت‌های ممتازی در زمینه‌های مختلف دارد؛ بنابراین غفلت از برنامه‌های توسعه شهری در حوزه صنایع پتروشیمی، معدنی و… می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه مسئله‌محور و پاسخگو وارد سازد.

وی با تأکید بر حرکت دانشگاه آزاد اسلامی بر محور سند توسعه و تعالی یادآور شد: آمایش به‌عنوان یک اصل مهم در شناخت ظرفیت‌های یک منطقه از مهم‌ترین ارکان توسعه است و هر واحد و مرکز دانشگاهی بهتر از هرکس یا مجموعه‌ای بیرون از آن مکان می‌تواند به انجام عملیات آمایشی همت گمارد و در راستای نیاز‌های آن منطقه برنامه‌ریزی مدون داشته باشد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی ، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، جذب هیئت علمی کارآمد و کاردان را یکی دیگر از شاخصه‌های توسعه خواند و متذکر شد: استان هرمزگان باید در این زمینه گام‌های بزرگ‌تری بردارد تا بتواند با کیفیت افزایی، رشد و تعالی دانشگاه را به خوبی رقم بزند.

دانشگاه مؤسسه‌‌ای مأموریت‌گرا با شبکه‌های علمی و فرهنگی است

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست با تأکید بر سند تحول و تعالی دانشگاه، این سند را حاصل ماه‌ها مطالعه و برنامه ریزی دانست و تأکید کرد: مطالعه عمیق این سند و به‌کار بستن آن می‌تواند در راستای تحقق مأموریت‌های پیش رو کمک قابل توجهی به توسعه همه‌جانبه این دانشگاه کند.

علیرضا طوسی با یادآوری برنامه‌های راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه یک مؤسسه‌ مأموریت‌گرا با مجموعه‌ای از شبکه‌های علمی، فرهنگی و… است که باید با ترسیم چشم‌اندازی آینده‌محور و منطبق با ارزش‌ها و آرمان‌ها اسناد بالادستی با رویکردی تحول‌آفرین با در نظر گرفتن راهبرد‌های کلان و محور‌های راهبردی بر تحقق مأموریت‌های خود با نگاهی مسئله‌محور، تمدن‌آفرین و هم‌افزایی شبکه‌ای حرکت کند.

وی تصریح کرد که تمام فعالیت‌های دانشگاه در چارچوب اهداف اصلی دانشگاه شکل می‌گیرد و ارتقای کیفیت دوره‌های تحصیلی و جایگاه دانشگاه، تقویت فضائل معنوی، پاسخگویی، نوآوری، تمدن‌آفرینی، هم‌افزایی شبکه‌ای، تحول‌آفرینی در حوزه فرهنگ سازمانی، دستیابی به رضایت‌مندی و پایداری اقتصادی از مهم‌ترین مصادیقی است که واحد‌ها و مراکز دانشگاهی باید به آن اهتمام ورزند.

کلاس‌ها در دانشگاه‌ها باید به‌موقع تشکیل شود

معاون نظارت و ارزیابی آموزشی، پژوهشی و دانشجویی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست به تشریح عملکرد برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان پرداخت و مسائلی را درراستای رعایت ضوابط سقف ساعات تدریس، نحوه انتخاب مدیران گروه و مسئولیت‌های پیش روی آنان، نحوه جذب استادان گروه معارف و … متذکر شد.

مسعود صانعی با تأکید بر تشکیل به موقع کلاس‌ها افزود: چنانچه به هر دلیلی کلاس در موعد مقرر تشکیل نشود باید نسبت به تشکیل آن کلاس اقدام شود؛ درغیراینصورت هیچ عذری پذیرفته نیست.

از عملیات آمایشی دانشگاه آزاد برای رفع نیازهای مناطق تا تأکید بر تشکیل به موقع کلاس‌ها

وی، خواستار توجه و اهتمام ویژه به بخشنامه‌های صادره شد و تأکید کرد: باید جلساتی برای بخشنامه‌خوانی و تشریح بند‌های بخشنامه به مدیران گروه و مسئولان گذاشته شود تا مشکلات آموزشی بعد از اتمام و فارغ‌التحصیلی، گریبانگیر دانشجو نشود.

معاون نظارت و ارزیابی آموزشی، پژوهشی و دانشجویی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار توسعه و رشد مقالات علمی، نشریات تخصصی، تکمیل اطلاعات سامانه علم‌سنجی، گسترش سرای نوآوری و مراکز رشد شد و گفت: روند حاظر مورد قبول نیست و باید تمام واحد‌ها و مراکز دانشگاهی در این زمینه فعالیت جدی کنند تا تولیدات علمی حاصل این تلاش به نتیجه برسند.

وظایف معاونت نظارت مالی مرکز رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد

معاون نظارت مالی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی هم با تأکید بر حفظ و صیانت از منابع مالی دانشگاه و رتبه‌بندی عنوان کرد: عملکرد مالی واحد‌ها و مراکز دانشگاهی براساس وضعیت مالی خود ارزیابی می‌شوند و هیچ‌گونه مقایسه‌ای در این زمینه بین دو واحد دانشگاهی اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه سنجش براساس عملکرد حال و گذشته آن واحد است.

حبیب خلیلی، یکی دیگر از وظایف معاونت نظارت مالی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی را آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط بحرانی حساب‌های مالی عنوان کرد و گفت: این مرکز با بررسی آخرین صورت وضعیت‌های مالی و شاخص‌های تأثیرگذار؛ عملکرد واحد‌ها را درجه‌بندی و امتیازدهی و نقاط بحرانی و ضعیف را به واحد‌ها اعلام می‌کند تا نسبت به رفع این آسیب‌ها اقدام جدی شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به شکایات مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی نیز رسیدن به اهداف دانشگاه را مطابق سند چشم‌انداز مهم خواند و افزود: رسیدن به اهداف دانشگاه یکی از برنامه‌های مهم این معاونت است که باید در آن با نظارت کامل، جامع و دقیق بر تمام بخش‌ها از انحراف اهداف دانشگاه پیشگیری کنیم و در انعکاس صحیح و به موقع مشکلات نیز اهتمام ویژه داشته باشیم.

امیر احمری‌نژاد ابراز امیدواری کرد که مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی دنبال کمک و یاری رساندن به بخش‌های مختلف دانشگاه برای بالا بردن میزان رضایت‌مندی و حرکت در راستای سلامت و صداقت است و در این زمینه نیز تلاش می‌کند تا به کمک واحد‌های دانشگاهی بیاید و مشکلات و ابهامات پیش رو را به درستی رفع کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم ضمن تشریح توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد فرصت‌ها و آفرینش فرصت‌ها متذکر شد: این دانشگاه در راستای توسعه و حرکت بر محور نیاز‌های استان گام برمی‌دارد و از حیث تحول‌آفرینی در عرصه علمی و پژوهشی استانی جوان و پرانرژی است و می‌تواند با ظرفیت موجود و وجود استادان جوان فعالیت‌های خوبی را در حوزه‌های علمی، پژوهشی طراحی و ترسیم کند.

محمدحسین رنجبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان دارای ۳۱۴ عضو هیئت علمی است، بیان کرد: توانمندی این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه آموزش عالی استان می‌تواند افق روشنی را در توسعه همه‌جانبه داشته باشد.

وی به تشریح عملکرد واحد‌ها و مراکز دانشگاهی استان هرمزگان پرداخت و افزود: فعالیت‌های بزرگ و شاخصی در عرصه‌های مختلف صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگ‌تر در این استان خواهیم بود.

به گزارش آنا، در این نشست ضمن تشریح برنامه‌ها، بیان مشکلات واحد‌ها و مراکز دانشگاهی، معاونان مرکز ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات، رئیس این مرکز در منطقه ۶ به بیان دیگاه‌های خود و ارائه راهکار‌های هدفمند در پیشبرد اهداف دانشگاه پرداختند و مقرر شد برخی از مشکلات برای پیگیری و رفع ابهامات به صورت مکتوب به سازمان مرکزی ارسال و از سوی این مرکز پیگیری شود.

دکمه بازگشت به بالا