عمومی

ویرانی و بوی مرگ در خان‌یونس پس از عقب‌نشینی اشغالگران

ارتش رژیم صهیونیستی درحالی از خان‌یونس در جنوب نوار غزه خارج شده است که طی حضور در این منطقه ویرانی گسترده‌ای را در آن به جای گذاشته است.

به گزارش تکنونامه خبرنگار شبکه الجزیره در نوار غزه در این باره اعلام کرد در پی عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از خان‌یونس پیکر ۱۲ شهید از مناطق مختلف این شهر کشف شد.

وی گفت: پس از آنکه اشغالگران اکثر نیروهای خود را از شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه خارج کردند، میزان ویرانی‌های ناشی از بمباران و عملیات زمینی رژیم اشغالگر در بخش‌های وسیعی از آن آشکار شد.

طبق این گزارش، بیمارستان‌های اصلی از کار افتاده‌اند و برخی از ساکنان برای بازرسی خانه‌های ویران شده خود و یافتن اجساد شهدا از مناطقی که نیروهای اشغالگر از آنجا عقب‌نشینی کرده بودند، به شهر بازگشتند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد: ویرانی و تخریب همراه با اجساد فلسطینی‌ها در خیابان‌ها، جاده‌ها و میان خانه‌ها در همه جای شهر دیده می‌شود.

ویرانی و بوی مرگ در خان‌یونس پس از عقب‌نشینی اشغالگران

طبق این گزارش، با اعلام این عقب‌نشینی، فلسطینی‌هایی که در جریان تهاجم به خان‌یونس از شهر خود آواره شده بودند، به آنجا بازگشتند و با دیدن آن از میزان ویرانی‌های گسترده ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شوکه شدند.

«مها ثائر» مادر چهار فرزند، پس از بازگشت به خان‌یونس گفت: «همه جا ویرانی است و بوی مرگ نیز احساس می‌شود.»

این زن ۳۸ ساله فلسطینی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: شهر تبدیل به شهر ارواح شده است. آنها ساختمان‌ها و درختان را ویران کردند. تمام خیابان‌ها با بولدوزر شخم زده‌اند و چیزی باقی نمانده است. وقتی از داخل خیابان‌های شهر عبور می‌کردم نتوانستم اشک‌هایم را کنترل کنم.

وی افزود: «دیگر شهری وجود ندارد و هر آنچه دیده می‌شود فقط آوار است. من مردم را می‌دیدم که تکبیر سرمی‌دادند و اجساد شهدای حملات را از زیر آوار بیرون می‌آوردند.»

طبق گزارش الجزیره، اکثر خانه‌های خان‌یونس با تخریب کامل مواجه شده‌ و برخی دیگر نیز دچار ترک‌های جدی شده‌اند که هر لحظه خطر فروریختن آنها وجود داشت.

ویرانی و بوی مرگ در خان‌یونس پس از عقب‌نشینی اشغالگران

برخی از خیابان‌ها به شدت آسیب دیده‌ و حتی برخی به طور کامل از بین رفته‌اند و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از مناطق به دلیل تخریب گسترده به طور کامل از روی نقشه ناپدید شده‌اند.

مسیر جاده‌ها در میان ویرانی گُم شده است طوریکه تشخیص آسان محل سکونت و جاده را برای ساکنان دشوار می‌کند؛ چراکه خرابی‌ها و ویرانی‌ها همه جای شهر را مشابه یکدیگر کرده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه خبر دادند تمام نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه خارج شده‌اند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل با سه تیپ خود، شب گذشته و پس از چهار ماه جنگ با نیروهای فلسطینی در نزدیکی خان‌یونس، از این منطقه خارج شده‌ است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که تنها لشکر باقی‌مانده در نوار غزه، لشکر ۱۶۲ و نیز تیپ «ناحال» است. تیپ ناحال بر جاده‌ای که نوار غزه را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند و اسرائیل از طریق آن مانع از بازگشت غزه‌ای‌ها از جنوب به شمال می‌شود، کنترل دارد.

پس از انتشار این اخبار، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد تمام نیروهای زمینی به‌جز یک تیپ از جنوب غزه خارج شده‌اند.

نشریه یسرائیل هیوم به نقل از منابع سیاسی نوشت ماموریت ارتش اسرائیل در خان‌یونس، از بین بردن تیپ‌های حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی بود اما در حال حاضر نمی‌تواند درباره آزاد کردن اسرا، «به دستاورد بیشتری برسد».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا