عمومیکسب و کار ایرانی

درمان صرع با آب درمانی

آب درمانی چیست

آب درمانی اثرات جادویی در درمان بیماری‌ها دارد و تقریبا تمام کسانی که آن‌را تجربه کرده‌اند، براین باورند که تغییرات مثبتی در زندگی آنها به وجود آورده است؛ اما مطمئن باشید تا زمانی که خودتان آن‌را تجربه نکنید، به آن اعتقاد پیدا نخواهید کرد. هر روز صبح پس از اینکه از خواب بلند شدید، حتی بدون اینکه مسواک بزنید، ۵/۱ لیتر آب بخورید؛ یعنی چیزی حدود ۵ تا ۶ لیوان و پس از آن صورت خود را بشویید! این کار را آب درمانی می‌گویند. البته توجه داشته باشید که یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از نوشیدن آب، نباید هیچ نوع نوشیدنی و یا غذای جامد و مایعی خورد. بهتر است آب را قبل از نوشیدن بجوشانید و یا فیلتر کنید. نوشیدن یکباره ۵/۱ لیتر آب کار دشواری است؛ ولی به تدریج این کار برای شما عادت و آسان خواهد شد. در ابتدا می‌توانید با ۲ لیوان آب آغاز کنید و به تدریج آن‌را افزایش دهید و یا ابتدا ۴ لیوان آب بنوشید و در طی فواصل در عرض یک ساعت ۶ لیوان آب را به‌طور یکجا بنوشید. در روزهای اول، ظرف یک ساعت دو تا سه بار ادرار خواهید کرد؛ ولی به مرور این وضعیت طبیعی خواهد شد و بدن با شرایط وفق پیدا می‌کند.

مزایای آب درمانی

تسکین درد و استرس، کاهش وزن، درخشندگی پوست، احساس تازگی در طی روز و هضم خوب. درمان یبوست، افزایش حرکات روده. امروزه آب درمانی در ژاپن و هند بسیار رایج است و اغلب مردم پس از بیدار شدن از خواب، آب می‌نوشند. آزمایش‌های علمی دانشمندان ژاپنی تاثیر این کار را در درمان سردرد، بدن درد، بیماری‌های قلبی، آرتروز، ضربان سریع قلب، صرع، چاقی، برونشیت، آسم، سل، مننژیت، بیماری‌های ادرار و کلیه، استفراغ و گاستریت، اسهال، دیابت، یبوست، بیماری‌های چشمی، اختلالات قاعدگی و بیماری‌های گلو و گوش صد در صد نشان داده است.

روش درمان در آب درمانی

صبح قبل از مسواک زدن دندان، ۴-۶ لیوان آب بنوشید. سپس مسواک بزنید ولی تا ۴۵ دقیقه از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنید. پس از ۴۵ دقیقه همانند روزهای قبل، صبحانه بخورید و بعد از خوردن صبحانه و یا ناهار و شام، از خوردن و آشامیدن تا دو ساعت خودداری کنید. فهرست زیر به‌طور تجربی نشان می‌دهد که بعد از چند روز از آغاز آب درمانی، بیماری درمان می‌شود:
فشارخون بالا: ۳۰ روز بیماری‌های معده: ۱۰ روز دیابت: ۳۰ روز یبوست: ۱۰ روز بیماری مفاصل: ۲۱ روز
این روش درمانی بدون عوارض جانبی است و فقط ممکن است در روزهای اول دچار تکرار ادرار شوید. محققان سالیان سال در مورد رابطه میان مصرف آب و سلامت و بیماری در انسان تحقیق کرده‌اند بیماری‌های شایعی همچون آسم، التهاب مفاصل و فشارخون بالا، فقط یک اسم هستند و به الگوهای علائم ایجاد شده بدن مربوط می‌شوند که ناشی از بی‌آبی بدن است. هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود، سیستم مدیریتی بدن به منظور حفظ آب و جبران این کم آبی، به بخش‌های مختلف آسیب می‌رساند و علائم این بی‌آبی‌ها در بدن توسط داروهای تجویزی پزشکان درمان و نامگذاری می‌شود. مغز باید در تمام زمان‌ها هیدراته باشد؛ بنابراین وقتی که بدن کم آب می‌شود، سعی می‌کند آن را از سایر قسمت‌ها تامین کند و به همین دلایل سایر مناطق بدن نیز دچار کم آبی می‌شوند. خود تنفس به سادگی موجب از دست دادن مقدار قابل توجهی از آب بدن می‌شود و این میزان به نوع آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید و مقدار ورزشی که انجام می‌دهید، بستگی دارد. کم آبی مزمن معمولا ناشی از کمبود آب و یا نوشیدن قهوه یا نوشیدنی‌های حاوی قند به وجود می‌آید. اگر بدن شما دچار کم آبی مزمن شود، برای جلوگیری از قطع تنفس، با تولید هیستامین، سعی می‌کند این مشکل را برطرف کند و هیستامین موجب انقباض مویرگ‌های خونی در ریه‌ها شده و کاهش آب را جبران می‌کند؛ اگر چه تنفس کمی مشکل‌تر می‌شود. بدن، این کار را با هدف رفع مشکل کم آبی انجام می‌دهد و نه ایجاد مشکل و بیماری جدید. بدن با انقباض مویرگ‌های خونی در ریه‌ها از بی‌آبی مغز و کمبود آب برای تنفس جلوگیری می‌کند. پاسخ پزشکان نیز به تولید هیستامین بیش از حد در بدن، تجویز آنتی‌هیستامین است. این آنتی‌هیستامین‌ها، مویرگ‌های ریه را باز می‌کنند و تنفس راحت‌تر می‌شود. بنابراین پزشکان با تجویز داروها، فقط استراتژی بدن را خنثی می‌کنند. به همین سادگی می‌توان متوجه شد که آنچه بیماران مبتلا به آسم به آن نیاز دارند آب است و نه مصرف منظم داروهای تجویزی هیستامین.
همین چرخه برای بیماری‌هایی از قبیل فشار‌خون بالا و ورم مفاصل رخ می‌دهد و بسیاری از داروهای تجویزی بظاهر سودمند پزشکی، آنتی‌هیستامین‌هایی هستند که با تلاش بدن به منظور حفظ آن مقابله می‌کنند. تنها چیزی که بدن برای مبارزه با این بیماری‌ها نیاز دارد، نوشیدن آب است. به همین سادگی آب بنوشید. آنچه که واقعا باید بنوشید، آب است. کافئین نیز یکی از دیگر نوشیدنی‌های مخرب است و در هر شکلی که مصرف شود، اعم از نوشابه یا قهوه و یا قرص، دیورتیک است و آب بدن را دفع می‌کند. افرادی که در حال تلاش برای کاهش وزن خود هستند، معمولا به بی‌آبی مزمن مبتلا می‌شوند، زیرا اغلب آنها از ترس اینکه وزن آب بدن‌شان زیاد نشود، آب نمی‌نوشند و همین موجب می‌شود که سوخت و ساز چربی در بدن آنها مختل گردد؛ زیرا به مقدار کافی آب نمی‌نوشند. آب نه تنها به از دست دادن وزن کمک می‌کند، بلکه یکی از ضروریات کاهش وزن است و تنها راه برای افزایش متابولیسم بدن نوشیدن مقدار کافی آب می‌باشد.
به یاد داشته باشید که آب دارای صفر کالری و صفر گرم چربی و مقدار کمی کربن است. افرادی که رژیم‌های طولانی مدت و سخت می‌گیرند و در مدت کوتاه چند روزه، ۵/۲ تا ۵ کیلو وزن کم می‌کنند، فقط وزن آب بدن آنها کاهش یافته و هیچ چربی از بدن آنها کم نشده است؛ به طوری که پس از مدتی دچار کم آبی مزمن خواهند شد و وقتی دست از رژیم خود بکشند، به سرعت به وزن قبلی خود باز خواهند گشت. پژوهشگران معتقدند که بیشتر بیماری‌ها با دو راهکار ارزان و حتی رایگان، درمان و پیشگیری می‌شوند که یکی از آنها نور خورشید و دیگری آب خالص است. نور خورشید از اختلالات ذهنی، اسکیزوفرنی، سرطان پوست، سرطان سینه، پوکی استخوان و حتی اختلالات سیستم عصبی پیشگیری و آنها را به راحتی درمان می‌کند. پس به یک پیاده‌روی ساده بروید و کمی آفتاب بگیرید که این منبع رایگان پر از خاصیت است. از طرفی، هیچ گاه برای نوشیدن آب، منتظر تشنگی نباشد و هیچ گاه شیر گاو و آب‌میوه را جایگزین آن نکنید. آب چیز دیگری است. همه ما خواهان زندگی سالم‌تر، شادتر با خشونت کمتر و آموزش بهتر و ارتقای کیفیت آموزشی هستیم و این امر، مستلزم رعایت اصول اولیه تغذیه است.

آب‌درمانی ممکن است به گوش خیلی‌ها آشنا باشد و خیلی‌ها آن را نوعی روش درمانی جدید بدانند، اما برای زمانی بسیاری طولانی و از دوران باستان، از این روش برای درمان و تسکین درد استفاده می‌شود. دارد. آب‌درمانی (هیدروتراپی) به نوعی درمان با آب گفته می‌شود که با آب گرم یا در آب استخر انجام می‌شود.

فیزیوتراپی در آب، حمام آب گرم و سونای مرطوب نمونه‌هایی از آب‌درمانی هستند. از مهم‌ترین مزایای آب‌درمانی این است که می‌تواند بسیاری از گرفتگی‌ها و دردهای استخوانی در نقاط مختلف بدن، مثل آرتروز، کمر درد و فیبرومیالژیا را درمان کند. هدف اصلی آب‌درمانی رسیدن به آرامش عضلانی، تسکین درد و بهبود دامنه‌ی حرکتی است.

آشنایی با انواع آب‌درمانی

انواع مختلفی از آب‌درمانی وجود دارد. معمولا آب‌درمانی به انجام تمرینات در استخر آب گرم اشاره دارد. در این مدل آب‌درمانی، دمای آب معمولا حدود ۳۲ تا ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است. دما و منبع آب بسته به درمان نیاز و شرایط درمان می‌تواند متفاوت باشد. برخی از انواع رایج آب‌درمانی عبارت‌اند از:

  • فیزیوتراپی در آب
  • حمام سیتز (حمام‌های کم عمق با آب گرم)
  • سونای مرطوب (به جای گرمای خشک از گرما یا بخار مرطوب استفاده می‌کند)
  • حمام آب گرم و اسپاهای گردابی
  • غوطه‌وری درمانی (خیساندن بخشی از بدن در آب گرم؛ مانند حمام پا)
  • آب‌درمانی متضاد (درمانی که به طور متناوب بین آب گرم و خنک جایگزین می شود)

هدف اصلی آب‌درمانی شامل آرامش عضلات، کاهش درد و بهبود دامنه‌ی حرکتی مفاصل است. هیدروتراپی قرن‌ها است که وجود دارد و همین مهر تاییدی بر مزایای بی‌شمار آب‌درمانی است.

مهم‌ترین مزایای آب درمانی

محققان و متخصصین علم تربیت بدنی، مزایای زیادی برای آب‌درمانی عنوان کرده‌اند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمک به درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی، بهبود علائم آرتریت، کاهش علائم افسردگی، بهبود گردش خون، کاهش ناتوانی در افراد مسن، کاهش التهاب، کاهش اسپاسم عضلانی، ریکاوری بعد از تمرینان ورزشی، کاهش درد و کاهش درد بارداری و زایمان اشاره کرد. در ادامه درباره برخی مزایای آب درمانی صحبت کردیم.

۱. تسکین درد مفاصل

شناوری آب، جاذبه را کاهش می‌دهد و به حفظ وزن شما کمک می‌کند. زمانی که در آب هستید را به‌ یاد بیاورید و فقط به این فکر کنید که ایستادن در آب چقدر راحت‌تر از روی زمین است! آب استرس مفاصل را کاهش می‌دهد، که باعث می‌شود حرکت و دامنه حرکت افزایش بیابد.

۲. آرامش عضلانی

آب گرم به آرامش عضلات شما کمک می‌کند، جریان خون را افزایش و درد را کاهش می‌دهد. این مزیت آب‌درمانی به‌ویژه هنگام انجام حرکات توانبخشی برای عضلات آسیب‌دیده، بسیار مفید است.

آیا بیماری صرع خطرناک است |بیماری صرع و ازدواج |جدیدترین روش درمان صرع

۳. کاهش استرس و اضطراب

حتی فکر حضور در آب گرم، آرامش‌بخش است؛ بنابراین جای تعجب نیست که آب‌درمانی فواید زیادی برای سلامت روان داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که به استخر می‌روند و ورزش‌های آبی انجام می‌دهند، در موقعیت‌های حساس، اضطراب و استرس کمتری دارند.

آب‌درمانی چه بیماری و دردهایی را می‌تواند درمان کند؟

مطالعات نشان داده که آب‌درمانی به درمان و تسکین دردهای مختلفی کمک می‌کند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش درد زایمان؛ غوطه‌وری در آب گرم می‌تواند درد هنگام زایمان را تسکین دهد. همچنین ممکن است نیاز به مصرف داروهای مسکن در حین زایمان را کاهش دهد.
  • آرتریت روماتوئید؛ آب‌درمانی می‌تواند درد مفاصل را بهبود بخشد و دامنه‌ی حرکتی را افزایش دهد.
  • فیبرومیالژیا؛ شنا برای درمان فیبرومیالژیا توصیه شده است. مزایای شنا و دردمانی برای فیبرومیالژیا شامل کاهش اضطراب و بهبود خلق و خوی می‌شود. همچنین آب‌درمانی‌ می‌تواند اثرات طولانی مدت در بهبود درد داشته باشد.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)؛ انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب و هیروتراپی برای این بیماران مفید است و درد را کاهش می‌دهد.
  • درد سرطان؛ مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از انواع دردهای سرطانی، مانند سرطان سینه، با استفاده از آب‌درمانی بهبود می‌یابند.
  • کمردرد؛ آب‌درمانی می‌تواند بخشی از توان‌بخشی برای تسکین کمردرد و درمان درد ستون فقرات باشد.
  • هموروئید؛ نشستن در آب گرم یا جکوزی به مدت ۱۰ دقیقه و دو بار در روز، علائم مرتبط با هموروئید را بهبود می‌بخشد.
  • دردهای قاعدگی؛ تحقیقات نشان می‌دهد ورزش در آب، دردهای دردناک قاعدگی را کاهش می‌دهد.
  • مولتیپل اسکلروزیس؛ آب‌درمانی‌ ممکن است به چندین اختلال اسکلتی عضلانی و سیستم عصبی کمک کند.

آب‌درمانی‌ و ورزش در آب برای افراد مسن مفید است. ناتوانی را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. همچنین آب‌درمانی می‌تواند به بهبود یا حفظ سلامت استخوان پس از یائسگی کمک کند.

خطر و مضرات آب‌درمانی چیست؟

به‌طور کلی آب‌درمانی بی‌خطر است، اما در زمان آب‌درمانی‌ باید به چند نکته توجه کنید؛ از جمله:

  • گرمای بیش از حد؛ شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی آب درمانی گرمای بیش از حد است. زمانی که می‌خواهید وارد آب شوید، گرمای آب را چک کنید. اگر احساس سرگیجه و گرمازدگی می‌کنید، جلسه آب‌درمانی‌ خود را متوقف کرده و دمای آب را متعادل کنید.
  • افزایش فشار خون؛ گرما گاهی اوقات می‌تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. اگر فشار خون بالا یا هر بیماری قلبی دیگری دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا آب‌درمانی برای شما بی‌خطر است یا خیر.
  • عفونت‌ها؛ بسیار مهم است آبی که برای آب‌درمانی‌ استفاده می‌کنید، تمیز و ایمن باشد. دستورالعمل‌های گسترده‌ای برای تمیز نگه داشتن استخرها وجود دارد، اما حتی زمانی‌ که یک مرکز از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کند، احتمال عفونت همچنان وجود دارد. در نتیجه از رفتن به داخل آب با زخم‌های باز خودداری کنید.
  • تشنج؛ افرادی که سابقه‌ی صرع و تشنج دارند باید از آب‌درمانی‌ خودداری کنند. در بعضی موارد آب درمانی می‌تواند خطر تشنج را افزایش دهد. تشنج به ویژه اگر در آب اتفاق بیفتد خطرناک است.

این قاعده‌ی کلی را در نظر بگیرید که هر شرایطی که خطر عفونت، مشکلات تنفسی یا مشکلات قلبی را افزایش دهد، ممکن است آب‌درمانی را ناامن کند. نمونه‌هایی از این شرایط شامل دیابت، نارسایی قلبی، نقص ایمنی و زخم‌های باز می‌شوند. اگر هر یک از این مشکلات را دارید، قبل از شروع آب‌درمانی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نحوه‌ی انجام آب‌درمانی در منزل

بسته به محل زندگی شما و نوع آب‌درمانی، قیمت جلسات می‌تواند متفاوت باشد. الیته راه‌هایی وجود دارد که بتوانید جلسات آب‌درمانی را در خانه انجام دهید و هزینه‌ها را به حداقل برسانید. برای آب‌درمانی‌ در منزل می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • از حمام آب گرم استفاده کنید.
  • دوش متضاد بگیرید. به این ترتیب که به‌‌صورت متناوب از آب گرم و سرد استفاده کنید.
  • مدتی در جکوزی بشینید.
  • پاهای خود را برای مدتی در یک وان آب گرم بگذارید.

برای شروع آب‌درمانی‌ مشاوره گرفتن از پزشک متخصص را فراموش نکنید

آب‌درمانی‌ از قدرت شفابخش آب استفاده می‌کند و فوایدی هم برای ذهن و هم برای بدن دارد. چه بیمار باشید، چه به دنبال آرامش، آب‌درمانی‌ می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. توجه داشته باشید که مانند هر روش درمانی دیگری، آب‌درمانی نیز نیاز به دریافت مشاوره از یک متخصص دارد.

اگر در حال درمان بیماری خاصی هستید یا فکر می‌کنید ممکن است به تجهیزات خاصی برای آب‌درمانی نیاز داشته باشید، بهتر است این کار را با کمک یک متخصص انجام دهید. اگر از دردهای عضلانی رنج می‌برید و به آب‌درمانی علاقه‌مند هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شرایط جسمی شما را به‌طور کامل بررسی می‌کند و در صورتی‌که مشکل مشاهده نکند، شما می‌توانید جلسات آب‌درمانی خود را شروع کنید.

منبع:

 

 

دکمه بازگشت به بالا