عمومیکسب و کار ایرانی

علائم کبد چرب در افراد لاغر

آنچه باید در این مقاله بخوانید

کبد یکی از بزرگترین اندامهای بدن است. که وظیفه آن تصفیه خون، پاکسازی مواد زائد و سمی از بدن می باشد. در مقاله پیش رو در مورد علائم کبد چرب در زنان، و  نشانه های کبد سمی در چهره و صورت بیماران مطالب مهمی را با شما به اشتراک میگذاریم.

زنان بعلت تغییرات هورمونی، کم تحرکی و افزایش وزن،  بیشتر در معرض این بیماری هستند. بیماری کبد چرب غیر الکی اغلب در مراحل اولیه خود، علائمی را نشان نمیدهد. با این حال ممکنه بیماران درد شکمی یا خستگی و بی حوصله گی، در اکثر اوقات شبانه روز را تجربه کنند.

علائم کبد چرب در زنان معمولا با نشانه های مانند افزایش وزن به دلیل کاهش میزان سوخت و ساز بدن، احساس خستگی دائمی و بی حوصله گی، زردی پوست صورت و سیاهی زیر چشم همراه است. همچنین خون ریزی شدید در دوران پریودی، داشتن حالت تهوع و خارش پوست بدن و ریزش مو از دیگر علائم کبد چرب در خانم ها می باشد.

بیماری های کبد چرب به 4دسته ( گرید ) طبقه بندی می شوند.

کبد چرب گرید 1و2 و گرید 3 و سیروز کبدی، بیماری های کبد چرب به بیماری خاموش یا پنهان معروف است.  و هیچ گونه درد و سر و صدایی ندارد. مثلا مانند دندان درد و یا درد کلیه و آپاندیس نیست. که یکی از اندامهای ما به درد بیاید. و بیمار را مجبور کند که راهی بیمارستان و بستری شود. به همین دلیل به بیماری پنهان یا خاموش معروف است.

بیماری اختلال کارکرد جگر سیاه در انسان تنها از دو راه زیر قابل شناسایی و درمان است.

  • به صورت آزمایش پزشکی از طریق تست خون sgpt
  • از طریق علائم کبد چرب

سایر نشانه های  کبد چرب در زنان چیست ؟

بعضی از علائم کبد چرب در زنان و یا در میان مردان مشترک است. اما خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی و عادات ماهیانه و در کل آناتومی بدن، بیشتر در معرض بیماری کبد چرب و سمی هستند. اگر یک یا چند تا از نشانه های زیر را در خود می بینید، و یا احساس کردید. باید بهتون بگم که کبد شما چرب است.

و حتما برای درمان و یا مشورت با پزشک اقدام کنید.

  • دیدن خواب های بد و کابوس شبانه
  • گز گز کردن پاها و حرارت بالای کف پاها و بدن هنگام خواب و استراحت
  • ریزش دائمی موی سر و یا کم پشت شدن ابروها
  • بد خلقی و عصبانیت و کلافه گی دائمی
  • حس و حال ورزش و یا تحرک ندارند
  • تا هر میزان که به بدن خود استراحت میدهند. و یا میخوابند بازهم احساس خستگی و کوفتگی عضلات بدن دارند.
  • افزایش وزن بالا و بوی بد دهان و زردی پوست صورت و سیاه شدن زیر چشم
  • وجود کک و مک و جوش در صورت و گردن و بعضی از نواحی بدن
  • دائم خواب آلود و بی حال و کسل هستید. و خواب منظمی ندارید
  • حساسیت پستان ها و سندروم قائدگی
  • خارش و کهیر در پوست بدن
  • اختلال در سیستم گوارشی که با خشکی و حرارت بالای روده ها همراه است. و منجر به یبوست شدید می شود.
  • اختلال در دستگاه گوارش که منجر به اسهال  طولانی مدت می شود.
  • بالا رفتن حرارت بدن و روده ها که منجر به ایجاد خارش در ناحیه مقعد می شود.
  • بیماری های نشیمن گاهی مانند هموروئید و شقاق، ناشی از کبد چرب است.   خشکی روده ها و یبوست در بیماران ناشی از کبد سمی و چرب است. که با خارش و سوزش مقعد همراه است.

حتما بخوانید : چیست ؟

علائم کبد چرب در صورت یا چهره

اگر کبد شما سمی است، یا به دلیل اختلال در عملکرد نتواند وظیفه سوخت و ساز و تجزیه چربی های موجود در خون  را به درستی انجام دهد. و یا اینکه قادر به  تصفیه خون  و بیرون راندن مواد زائد و سمی از خون نباشد.

با نشانه های زیر در صورت و چهره افراد نمایان می شود.

  • وجود جوش های کوچک و سر قرمز مایل به صورتی در نواحی مختلف صورت و گردن
  • زردی پوست صورت و سفیدی مردمک چشم به حالت قرمز یا زرد در می آید. در بیشتر بیماران حالت خون مردگی و قرمزی در سفیدی مردمک چشم دیده می شود.
  • سیاهی و گودی زیر چشم از علائم کبد چرب در صورت و چهره زنان می باشد.

اکثر خانمها بدون اینکه در مورد ریشه و درمان عمقی بیماری خود، اطلاعاتی داشته باشند. تلاش می کنند، با لیزر و یا استعمال پمادهای گران قیمت، بر این مشکل به صورت موقتی غلبه کنند.

توصیه ما اینه که  وقت و هزینه خود را در این زمینه، هیچگاه تلف نکنید. و بجای آن یک الی 2 دوره از  استفاده کنید. ما به شما اطمینان میدهیم، در صورتی که از این داروهای گیاهی درمان کبد چرب استفاده کنید.

هیچگاه شاهد کک و مک و یا جوش و تیرگی پوست صورت و یا سایر علائم کبد چرب در صورت و چهره خود نخواهید بود.

علائم کبد چرب روی پوست

از شایع ترین علائم کبد چرب روی پوست بدن بیماران، خارش و کهیر پوستی است. ممکنه بعضی از زنان و یا مردان نسبت به مصرف اغلب مواد غذایی حساس باشند.

مثلا بعضی ها با خوردن گوجه فرنگی، بادمجان و یا کیوی و پرتقال دچار حساسیت و خارش پوستی شوند. این نوع حساسیت های غذایی  به علائم کبد چرب روی پوست بدن افراد هیچ ارتباطی ندارد.

اما اگر در در 3یا 4 روز هفته، دچار خارش و بثورات و یا کهیر پوستی می شوید. و با دوش گرفتن و یا حتی مصرف قرص ها کورتون این مشکل برطرف نمیشود. به معنی اینه که شما دچار اختلال کبدی هستید. خارش از علائم کبد چرب است. و بسیار آزار دهنده است.

و برای پاکسازی کبد سمی و چرب خود باید از داروهای گیاهی یا دم نوش ها و عرقیات استفاده کنید.

اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. حتما مقاله را مطالعه کنید.

علائم خطرناک کبد چرب

زرد شدن پوست یا یرقان، زرد شدن سفیدی مردمک چشمها و احساس درد شدید در قسمت بالای شکم از علائم خطرناک کبد چرب است. شکل تهاجمی تر بیماری کبد چرب که با علائم خطرناک همراه است. سیروز یا زخم پیشرفته کبد نام دارد.

سیروز یا بخش خطرناک بیماری کبد چرب منجر به تجمع مایع در شکم (آسیت) تورم وریدهای مری که میتواند دراثر پارگی خونریزی کند. گیجی، خواب آلودگی و مشکل در تکلم ( آنسفالوپاتی کبدی) و سرطان کبد از دیگر علائم خطرناک کبد چرب است.

سایر علائم خطرناک کبد چرب یا سیروز کبدی عبارتند از :

  • متورم شدن شکم ( آسیت)
  • بزرگ شدن طحال
  • قرمزی کف دستها
  • زردی پوست چهره
  • زرد شدن سفیدی مردمک چشمها ( یرقان)

کبد یکی از اندامهای حیاتی بدن ما است که اگر به درستی از آن مراقبت نشود. باعث بروز مشکلات خطرناکی برای بدن می شود. اگر به موقع برای درمان کبد چرب اقدام کنید. این ارگان حیاتی بدن تنها اندامی است که قادر به ترمیم و بازسازی خود می باشد.

اگر در فرصت مناسب برای درمان کبد چرب گرید 1، یا 2 اقدام نکنید. و مبتلا به نوع خطرناکی از بیماری کبد چرب مانند کبد چرب گرید 3 یا سیروز کبدی شوید. باید منتظر علائم خطرناک کبد چرب مانند. زرد شدن پوست یا یرقان، زرد شدن سفیدی مردمک چشم و یا درد شکمی در قسمت بالای شکم خود باشید.

طی تحقیقاتی که موسسه ملی بهداشت ایالت متحده آمریکا انجام داده است. از هر 5تا 12% از مبتلایان به بیماری کبد چرب غیر الکی، دچار کبد چرب پیشرفته و تهاجمی مانند سیروز کبدی می شوند.

علائم کبد چرب در افراد لاغر

خواب آلودگی، خستگی و ضعف عضلانی و از دست دادن اشتها، زردی قسمت سفیدی مردمک چشم و زرد شدن پوست صورت ( یرقان) از شایع ترین علائم کبد چرب در افراد لاغر است. خون دماغ شدن و استفراغ و سرگیجه از سایر  نشانه های بیماری کبد در افراد لاغر است.

جای تعجب داره اگه بهتون بگیم افراد لاغر هم به چربی خون بالا و کبد چرب مبتلا می شوند؟ شاید چاقی و اضافه وزن از علت اصلی ابتلای بیماران به کبد چرب باشد. اما لازمه بدانید که افراد لاغر هم از این بیماریها در امان نیستند.

ساختار فیزیولوژیکی بدن بعضی از افراد این گونه است. که خون بدن آنها چربی ساز است. یعنی در بدن این دسته از افراد خون یا کبد قادر به تجزیه درست چربی ها نیست. در نتیجه چربی به راحتی وارد جریان خون میشود و باعث بالا رفتن غلظت خون و یا تری گلیسیرید خون می شود.

چه بسا افراد  لاغر زیادی هستند که دارای چربی و غلظت خون بالای بوده و حتی عمل قلب باز هم انجام داده اند. می خواهیم به این نکته توجه داشته باشید که بیماری کبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست. و افراد لاغر هم از دست این قبیل بیماری ها در امان نخواهند بود.

بغیر از اضافه وزن و چاقی عوامل دیگری مانند مصرف داروهای ضد بارداری در خانم ها و قرص های کورتون و شیمی درمانی و دیابت و فشار خون بالا در افراد منجر به عارضه کبد چرب خواهد شد.

به این نتیجه میرسیم که بیمار ی کبد چرب چاق و لاغر و یا بزرگسال و جوان را نمیشناسد. و ممکنه است همه افراد را در هر وضعیت و با هر ساختار بدنی و در هر رنج سنی را درگیر خود کند.

علائم کبد چرب در مردان

در مقایسه با زنان، نوشیدن الکل در میان مردان بسیار شایع است. معمولا آقایان عاشق خوردن انواع کباب و گوشت قرمز و استیک های مختلف و غذاهای پرچرب و شیرین هستند. موضوعی که وضعیت را خطرناک میکند این است که مردان بعد از خوردن این خوراکی های خوشمزه و خطرناک در نوشیدن مشروبات الکلی افراط کنند.

خیلی زود دچار کبد چرب الکی می شوند که اگر به موقع الکل را قطع مصرف نکنند. و سبک زندگی و عادات غذایی خود را تغییر ندهند. مبتلا به نوع تهاجمی تری از بیماری کبد چرب بنام سیروز  یا تنبلی کبد می شوند.

علائم کبد چرب در مردان و زنان زیاد تفاوتی با همدیگر ندارد. خستگی و بی حوصله گی، درد عضلانی و احساس درد شدید در قسمت بالای شکم، متورم شدن و بزرگ شدن ناحیه معده و شکم و زردی پوست صورت و تیرگی آن از مهم ترین علائم کبد چرب در مردان است.

خلاصه کلام و نتیجه گیری از مطلب

بیماری کبد چرب یک وضعیت خاموش و پنهان در بدن است. که بیشتر از طریق علائم کبد چرب قابل شناسایی و درمان است. اگر شما با هر کدام از علائم کبد چرب در بدن خود مواجه شدید. می توانید برای مشاوره و انجام آزمایشات پزشکی به طبیب متخصص مراجعه کنید.

کم تحرکی و عادات بد غذایی و شیوه غلط زندگی و تن دادن به رژیم های سخت غذایی برای چاق یا لاغر شدن از عوامل ابتلا به کبد چرب است.

اختلالات گوارشی مانند یبوست و اسهال در بانوان از شایع ترین علائم کبد چرب در زنان و مردان است.

همچنین خستگی  دائمی و کوفتگی عضلات و سردرد و سر گیجه و زردی پوست صورت و سیاه شدن زیر چشمان و زردی و حالت خونی بودن دادمی سفیدی مردمک چشمها از نشانه های کبد چرب در زنان، مردان و افراد لاغر است.

اگر هر کدام از علائم بالا را در خود احساس و یا تجربه کردید در اولین فرصت به پزشک مبیماری کبد چرب (استئاتوز) تجمع اضافی چربی در سلول‌های کبد است. کبد که در سمت راست بالای شکم قرار دارد، بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن انسان است. وظایف اصلی کبد، متابولیسم مواد مغذی و حذف سموم است. خون از دستگاه گوارش قبل از انتقال به نقاط دیگر بدن، از طریق کبد فیلتر می‌شود. این بیماری از هر ۱۰ نفر یک نفر را مبتلا می‌کند. در این مقاله ما به بررسی بیماری کبد چرب، دلایل ایجادکننده آن، گریدهای این بیماری، علائم و درمان آن می‌پردازیم. بنابراین اگر به سلامتی کبد خود اهمیت می‌دهید یا در اطراف خود کسی را دارید که از این بیماری رنج می‌برد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید از خدمات استفاده نمایید.

فهرست مطالب

کبد چرب چیست؟

کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد می‌شود و غالباً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند دیده می‌شود. کبدچرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علائمی ندارد اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد ازجمله سیروز شود. بالا رفتن سطح چربی در کبد باعث افزایش احتمال ابتلا به ، و بیماری کلیوی می‌شود.

همچنین بروز دیابت همراه با چرب شدن کبد خطر بروز را افزایش می‌دهد. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان از پیشروی آن جلوگیری نمود و حتی با برخوردار شدن از سبک زندگی سالم این بیماری را درمان کرد. کبد یک اندام حیاتی با عملکردهای متعدد است. ازجمله این عملکردها عبارت‌اند از:

  • تولید آنزیم‌های صفرا برای کمک به هضم غذا
  • تولید پروتئین
  • ذخیره آهن
  • تبدیل مواد مغذی به انرژی
  • تولید موادی که به لخته شدن خون کمک می‌کند (برای التیام زخم‌ها)
  • محافظت از خون در برابر عفونت‌ها با ایجاد سد ایمنی و حذف باکتری‌ها و سموم

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل

تحت پوشش تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی کلیک کنید

آزمایش خون در منزل، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی!

آشنایی با انواع بیماری کبد چرب

این بیماری که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در کبد جمع شود. وجود مقادیر کم چربی در کبد طبیعی است اما مقدار زیاد آن می‌تواند به یک مشکل جدی به نام کبد چرب تبدیل گردد. کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است که پردازش انواع مواد مغذی و داروها و نیز فیلتر مواد زائد را بر عهده دارد. چربی بیش از حد یکی از دلایل ایجاد التهاب در کبد و متعاقب آن پیدایش زخم‌های کبدی است.

در موارد شدید، این آسیب تدریجی به بافت اسکار منجر می‌شود که خطر نارسایی کبد را به همراه دارد. کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم‌بندی می‌شود.

  • تورم کبدی: تورم کبد علامت مشخصی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است احساس درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم داشته باشید
  • هپاتیت الکلی: این نوع بیماری هم موجب تورم در کبد می‌شود. همراه با این تورم مشکلاتی نظیر، تب، تهوع، استفراغ، درد شکم و زردی (زرد شدن پوست و چشم‌ها) نیز ایجاد می‌شود
  • سیروز الکلی: این مشکل به علت ازدیاد آسیب سلولی در بافت کبد شما رخ می‌دهد و می‌تواند علائمی مانند تجمع زیاد مایع میان بافتی در شکم ()، فشارخون بالا در عروق کبد، خونریزی داخلی، تغییر الگوی رفتاری و گیجی، بزرگی طحال و نارسایی کبدی که می‌تواند کشنده باشد

تجمع بیش از حد چربی در کبد خطر انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کبدی، کلیوی، دیابت و پرفشاری خون را افزایش می‌دهد. یکی از مشکلات مرتبط با انباشتگی چربی در کبد، نوع غیرالکلی است. کبد چرب غیرالکلی به‌خصوص در افراد مبتلا به دیابت و چاقی شایع‌تر است. اگرچه این بیماری ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، اما می‌تواند به مرور زمان به مشکلات جدی سلامتی منتهی گردد.

ایجاد تغییرات در سبک زندگی کلید پیشگیری و بهبود این مشکل کبدی است. کبد عضو اصلی بدن برای پردازش مواد غذایی و دفع مواد زائد است. کبد سالم حاوی چربی اندکی است که با عملکرد آن تداخلی ندارد اما با مصرف غذاها و خوراکی‌های ناسالم، کالری مازاد غذایی به صورت چربی در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود. زمانی که تجمع چربی کبد به تدریج افزایش یابد فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. بسته به حجم چربی و میزان التهاب کبد، درجات کبدچرب و آسیب به کبد متفاوت خواهد بود.

برخی افراد مبتلا به این بیماری دچار عوارضی مانند اسکار کبد می‌شوند. اسکار کبد که به‌عنوان فیبروز کبد هم شناخته می‌شود یک وضعیت بالقوه خطرناک و مخاطره‌آمیز است که می‌تواند باعث نارسایی کبد شود. فیبروز در صورت گسترده شدن تبدیل به سیروز می‌شود و آسیب کبدی ناشی از آن دائمی است. علائم شایع سیروز کبد شامل موارد زیر است:

  • درد شکم
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف یا خستگی
  • حالت تهوع
  • خارش پوست
  • زردی پوست و چشم
  • کبودی پوست و خونریزی آسان
  • ادرار تیره‌رنگ
  • کمرنگ یا بی‌رنگ شدن مدفوع
  • تجمع مایع در شکم (آسیت)
  • تورم پاها
  • ضایعات خوشه‌ای قابل‌مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست
  • بزرگ‌شدن سینه در مردان
  • گیجی

برای جلوگیری از پیشرفت چربی کبد و عوارض آن، پیروی از برنامه درمانی بسیار کلیدی است.

علائم کبد چرب در پوست صورت

هر دو حالت حاد و مزمن این بیماری، روی پوست علائمی را نشان می‌دهد. علائم آن می‌تواند از موارد نسبتاً کم‌اهمیت مانند بالا آمدن با تأخیر پوست هنگام فشار دادن با انگشتان تا موارد واضح‌تر مانند زردی پوست، متغیر باشد. شناسایی زودهنگام این علائم می‌تواند منجر به تشخیص سریع و درمان بیماری شود. علائم کلی استئاتوز کبدی در پوست شامل موارد زیر است:

  • ضایعات عروقی به خال عنکبوتی
  • بالا آمدن باتاخیر پوست پس ضربه با انگشت
  • بزرگ‌شدن پستان مردانه
  • ریزش منطقه‌ای موهای زائد
  • خارش
  • توده‌های تجمعی چربی رو پلک‌ها
  •  
  • قرمزی شدید کف دست
  • آکنه شدید

خطر ابتلا به کبد چرب در صورت اضافه‌وزن و دیابت، به‌طور بالقوه‌ای افزایش می‌یابد. مردان معمولاً بیشتر در معرض خطر هستند، اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که مستعد ابتلا به دیابت، سطح بالای هورمون آندروژن و درصد بالای چربی بدن هستند، استعداد بالاتری برای بیماری کبدچرب دارند. بنابراین زنان در این گروه، در مورد سلامت کبد از آسیب‌پذیری جدی برخوردارند. البته این مورد که ما اغلب استئاتوز کبدی را با چاقی مرتبط می‌دانیم، همیشه در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمدان (PCOS) صادق نیست. برخی زنان نیز ممکن است به دلیل بروز عوارضی در اواخر بارداری به کبدچرب مبتلا شوند.

علائم این بیماری به علت اینکه ویژگی‌های مشخصی نسبت به سایر مشکلات ندارد، تشخیص مشکلی دارد؛ بنابراین به آن بیماری خاموش کبد هم گفته می‌شود. تشخیص دقیق این بیماری با سونوگرافی و آزمایش خون توسط پزشک مجرب صورت می‌گیرد. ازجمله علائمی که استئاتوز کبدی در زنان دارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • ریزش مو
  • حساسیت‌های پوستی
  • کم‌خونی
  • رفلاکس معده
  • درد و تورم در قسمت بالا و راست شکم
  • شدید (PMS)
  • حساسیت پستان‌ها
  • خشکی چشم
  • درد بدن

علت بیماری کبد چرب چیست؟

این بیماری می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد اما اکثر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارند، عبارت‌اند از:

  • فشار خون بالا
  • افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • ابتلا به
  • اضافه‌وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل (PCOS)، ، مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی بعضی از داروها به کبدچرب مبتلا می‌شوند.

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل

تحت پوشش تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی کلیک کنید

آزمایش خون در منزل، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی!

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند؟

هر یک از موارد زیر ابتلا به کبدچرب را افزایش می‌دهند:

  • ورود به دوران یائسگی
  • چاقی به‌ویژه چاقی شکمی
  • مبتلا بودن به فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول
  • ابتلا به آپنه انسدادی خواب

مراحل بیماری کبد چرب

  • یا ساده: این مرحله شامل تجمع چربی اضافی در کبد است. این بیماری اگر پیشروی نکند آسیب جدی برای کبد در پی ندارد
  • گرید دو یا استاتوهپاتیت: در مرحله علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز بروز می‌کند
  • یا فیبروز: اولین علائم آسیب به بافت کبد در این مرحله دیده می‌شود. التهاب پیوسته و بلندمدت در کبد اکنون باعث ایجاد اسکار (زخم) شده است
  • گرید چهار یا سیروز: زمانی که اسکار کبد گسترده‌تر شود توانایی و عملکرد کبد به‌تدریج مختل خواهد شد. سیروز شدیدترین مرحله بیماری است

کبد چرب در بارداری

بر اساس مطالعات آماری، زنان باردار مبتلا به این بیماری به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین در معرض عوارض جدی کبدچرب قرار دارند. عوارض متابولیک و همچنین زایمان سزارین در مادران مبتلا به کبدچرب شایع‌تر است. علاوه بر این، عوارضی نظیر فشار خون بالا، خونریزی زمان زایمان و زایمان زودرس در زنان باردار مبتلا به بیماری کبد بیشتر رخ می‌دهد. به طور کلی این نتایج بیانگر این است که آگاهی از خطرات کبد چرب در بارداری برای زنان باردار بسیار مهم است و بنابراین تلاش برای پیشگیری از این بیماری به‌ویژه در بارداری اهمیت دو چندان دارد.

عوارض کبد چرب

بیماری چربی کبد به‌طور روزافزونی در حال گسترش است و تقریباً یک‌سوم بزرگ‌سالان در کشورهای صنعتی دچار این بیماری هستند.از می‌توان به افزایش خطر ابتلا به مشکلات مزمن کبدی مانند سیروز و دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

علت این امر تغییر عملکرد کبد در حالت التهاب است. کبد در حالت التهاب به‌طور غیرطبیعی گلوکز، چربی و پروتئین‌های نامطلوب مانند هپاتوکین را به جریان خون آزاد می‌کند. مواد ترشح‌شده در کبدچرب وارد سایر اندام‌ها شده و در واکنش‌های سلولی آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند. یافته‌های محققان بیانگر این است که کبد چرب می‌تواند بر عملکرد سلول‌های جزایر پانکراس و عملکرد کلیه تأثیر منفی داشته باشد.

به گفته‌ی وب‌سایت به منظور رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. رژیم غذایی سالم باید سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد
  • وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنید. اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهید و بیشتر ورزش کنید. اگر وزن مناسبی دارید با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه به حفظ تعادل و تناسب‌اندام خود کمک کنید
  • ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر تاکنون ورزش را به‌طور منظم آغاز نکرده‌اید بهتر است برای تنظیم یک برنامه ورزشی مناسب با پزشک مشورت کنید

دلایل ابتلا به کبد چرب

  •  دیابت نوع ۲ و پیش دیابت
  •  مبتلا بودن به چاقی
  •  میانسالی و سالخوردگی
  •  سطوح بالای چربی خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالا
  •  فشار خون بالا
  •  مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) و برخی داروهای ضدسرطان
  •  مبتلا بودن به اختلالات متابولیک
  •  کاهش وزن سریع به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب
  •  ابتلا به عفونت‌های خاص مانند هپاتیت C

بیماری چربی کبد غیرالکلی حدود ۲۵ درصد از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است. هر چه درصد چاقی، دیابت نوع ۲ و کلسترول در جمعیت افزایش یابد به همان نسبت نیز بیماری کبد چرب افزایش خواهد یافت. چربی کبد از نوع الکلی آن فقط در افرادی دیده می‌شود که اعتیاد شدید به الکل دارند.

راه‌های پیشگیری از کبد چرب

تاکنون داروی قطعی به منظور  تولید نشده است، اما رعایت نکات خاصی در طول زندگی احتمال به ابتلا به این بیماری را به شدت کاهش می‌دهد. اقدامات زیر در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر هستند:

  •  اگر وزن بالایی دارید کاهش وزن می‌تواند به طور چشمگیری شما را از ابتلا به این بیماری حفظ کند.
  •  اگر تری گلیسیرید بالایی دارید، با پیروی از رژیم غذایی مناسب، افزایش تحرک و فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم مصرف دارو چربی خون را کاهش دهید.
  •  از مصرف الکل اجتناب کنید.
  •  اگر مبتلا به دیابت هستید قند خون را کنترل کنید
  •  همواره از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید
  •  ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید
  •  انجام آزمایشات خونی منظم و چکاپ سالانه در پیشگیری از ابتلا

تشخیص بیماری کبد چرب

ازآنجاکه اکثر بیماران علائم مشخصی ندارند، تشخیص این بیماری نسبتاً مشکل است. پزشک شما ممکن است از روش‌های مختلفی برای استفاده کند. برخی از تست‌ها و اطلاعاتی که پزشک ممکن است برای تشخیص بیماری استفاده کند به شرح زیر است.

بررسی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی

بررسی آزمایش خون  

آزمایشات تصویربرداری

ممکن است پزشک شما درخواست آزمایش سونوگرافی، اسکن کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بکند. این آزمایشات می‌تواند به شما نشان دهد که آیا این بیماری در شما وجود دارد یا خیر.

بیوپسی کبد

همه افراد مبتلا به کبدچرب نیازی به بیوپسی کبد ندارند. اگر شما در معرض ابتلا به این بیماری با گرید ۳ یا ۴ هستید و سایر آزمایشات نشان می‌دهند که ممکن است مشکلاتی مانند سیروز کبدی داشته باشید، پزشک شما ممکن است این نوع آزمایش را درخواست کند. پزشک نمونه‌ای از بافت کبد شما را برداشته و به آزمایشگاه می‌فرستد تا ببیند آیا دچار التهاب یا آسیب کبدی شده‌اید؟

این کار در بیمارستان یا مرکز جراحی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. قبل از عمل، دارویی دریافت خواهید کرد که به شما در آرامش و کنترل درد کمک می‌کند. برای بیوپسی پزشک قسمتی در زیر شکم را بی‌حس می‌کند و از یک سوزن مخصوص برای برداشتن یک‌تکه کوچک بافت از کبد استفاده می‌کند. بیوپسی کبد تنها راهی است که پزشکان می‌توانند به تشخیص دقیق از وجود زخم و التهاب در کبد برسند.

برای درمان چربی کبد چه کنیم؟

اکثر افراد مبتلا به این بیماری در صورت شروع درمان و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی مشکل جدی نخواهند داشت. در حال حاضر هیچ‌گونه داروی خاصی که برای فرموله و تولیدشده باشد، وجود ندارد اما اصلاح سبک زندگی و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت و کلسترول می‌تواند کمک‌کننده باشد. در روند درمان برای ارزیابی عملکرد کبد و جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی، انجام آزمایشات چکاپ دوره‌ای و ویزیت‌های پزشکی توصیه می‌شود.

دارو درمانی

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به‌طور قطعی این بیماری را درمان کند اما داروهای مختلف برای کنترل علائم و نیز کاهش التهاب کبد تجویز می‌شوند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهایی برای درمان فشار خون بالا، کاهش کلسترول و درمان دیابت تجویز نماید.

پیوند کبد

اگر این بیماری به مرحله خطرناک خود یعنی مرحله سیروز برسد، عملکرد کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مرحله سیروز آسیب‌ها برگشت‌ناپذیر هستند و تنها راه درمان آن پیوند کبد است.

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل

تحت پوشش تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی کلیک کنید

آزمایش خون در منزل، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی!

برای کبد چرب چه بخوریم؟

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دستورالعمل‌هایی در خصوص برای کمک به درمان بیماری و کاهش عوارض آن از پزشک دریافت می‌کنند. کلیدی‌ترین نکات غذایی جهت کنترل این بیماری و درمان بلندمدت آن به شرح زیر است:

  • رژیم غذایی متعادل: سعی کنید همه گروه‌های غذایی را در وعده‌های غذایی بگنجانید. میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و چربی‌های سالم از مواد غذایی توصیه‌شده برای افراد مبتلا به این بیماری هستند
  • کاهش کالری روزانه: مصرف غذاهای پرکالری را محدود کنید تا از ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی پیشگیری شود
  • مصرف فیبر خوراکی: فیبر در بهبود عملکرد کبد بسیار موثر است. از غذاهای غنی از فیبر می‌توان به میوه‌ها و سبزیجات تازه، حبوبات و غلات کامل اشاره کرد
  • به مقدار فراوان آب بنوشید: نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به هیدراته نگه‌داشتن بدن و همچنین بهبود سلامت کبد کمک کند.

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب!

برای دریافت فایل رژیم غذایی، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.

در صورت نیاز میتوانید برای دریافت فایل به صورت دستی از کنید.

متوجه شدم  شايد می‌پرسيد علائم كبد چرب در افراد لاغر چيست؟ يا اينكه می‌گوييد با اينكه لاغر هستم به بيماری كبد چرب مبتلا شده‌ام، مگر علت كبد چرب، چاقی يا اضافه وزن بالا نيست؟ پس چطور ممكن است کبد من چرب شده باشد؟ اگر چنين است اين مقاله برای شماست.

اين درست است كه درصد بالايی از مبتلایان به كبد چرب، چاق هستند، اما گاهی عوامل ديگری چون مصرف الكل، مصرف داروهای ضد بارداری در خانم‌ها، استفاده از داروهای كورتونی، داروهای شیمی‌درمانی، تغذيه ناسالم، فشار خون بالا، ديابت  و… در چرب شدن كبد دخالت دارند. بنابراين كبد چرب تنها مختص افراد چاق نيست و يك فرد لاغر هم ممکن است به این بیماری دچار شود.

با اين مقاله از همراه شويد تا اطلاعات مفيدی درباره بيماری كبد چرب در افراد لاغر و راه‌های پيشگيري و درمان آن به دست آوريد.

كبد چرب چيست و چه انواعی دارد؟

كبد دومین عضو بزرگ بدن شماست كه بيش از ۵۰۰ عملكرد را برای سالم نگه داشتن بدن انجام می‌دهد. از مهم‌ترین این عملکردها باید به فيلتر سموم، هضم غذا، كنترل قند خون، ذخيره سازی انرژی، توليد صفرا، توليد پروتئين، ذخيره سازی آهن  و… اشاره نمود.

اما متاسفانه اين عضو سخت كوش و حياتي نيز همانند ديگر اعضای بدن آسيب‌پذير است و چنانچه از آن مراقبت نشود به بیماری‌های مختلفی چون مبتلا می‌شود.

كبد چرب زمانی ايجاد می‌شود كه مقادير زيادی چربی در سلول‌های كبدی جمع شود. اگر چه هر كبد سالم به طور طبيعی دارای مقدار كمی چربی است، اما اگر اين چربی به بيش از پنج تا ۱۰% از وزن كبد برسد، عملكرد كبد را مختل كرده و در صورت حاد شدن آن را از كار می‌اندازد.

بیماری کبد چرب بسته به عوامل ایجادکننده به دو نوع کبد چرب الکلی و غیرالکلی تقسیم می‌شود؛

بیماری کبد چرب الکلی

این نوع بیماری فقط در افرادی که سوء مصرف نوشیدنی‌های الکلی دارند، ایجاد می‌شود. تنها راه درمان این نوع از کبد چرب، قطع مصرف الکل است، در غیر این صورت بیماری به مراحل حادتر خود یعنی سیروز کبدی (التهاب شدید بافت‌های کبدی که عملکرد آن را مختل می‌کند) می‌رسد.

استئاتو هپاتیت الکلی مرحله پیشرفته‌تری از بیماری کبد چرب الکی است و زمانی رخ می‌دهد که بیمار علاوه بر چربی مازاد کبد، به التهاب کبدی نیز مبتلا شده است. چنانچه این بیماری نادیده گرفته شود، کبد به حادترین نوع اختلال خود یعنی سیروز و یا حتی دچار می‌شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی

این نوعی بیماری مزمن کبدی، با تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبد ظهور پیدا می‌کند و در بیمارانی که الکل مصرف نمی‌کنند به عنوان کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود.  متاسفانه با افزایش شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ این بیماری در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است.

بیماری کبد چرب غیرالکلی به دو نوع کبد چرب الکلی ساده و استئاتو هپاتیت غیرالکلی تقسیم می‌شود. اگر تجمع بافت چربی در کبد افزایش یابد ولی باعث ایجاد التهاب نشود، فرد دچار کبد چرب ساده شده است.

چنانچه علاوه بر چربی عوارض دیگری مانند التهاب در کبد دیده شود، فرد به استئاتو هپاتیت غیر الکلی مبتلا شده است.

بد نیست بدانید در صورت عدم درمان کبد چرب استئاتو هپاتیت غیرالکلی، بیماری پیشرفت کرده و عوارض خطرناکی مانند زخم، نارسایی کبد و در نهایت سیروز کبدی یا سرطان کبد ایجاد می‌شود. در بسیاری از موارد برای درمان سیروز نیاز به پیوند کبد خواهد بود.

عوامل ابتلا به کبد چرب کدام است؟

همانطور که گفته شد کبد چرب بر اثر انباشته شدن چربی اضافه در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود و این تجمع چربی ممکن است در اثر موارد مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال:

  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • چاقی یا اضافه وزن
  • قند خون بالا
  • فشار خون بالا
  • تغذیه ناسالم
  • سبک زندگی غلط
  • چربی خون بالا
  • بارداری
  • رژیم‌های سخت لاغری یا کاهش وزن سریع
  • مقاومت به انسولین
  • مصرف غذاهای ناسالم
  • بی‌تحرکی
  • مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند
  • مصرف غذاهای چرب

آیا افراد لاغر هم به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟

اغلب افراد لاغر با تصور اینکه کبد چرب فقط مختص افراد چاق است، مراقبت‌ از کبد خود را نادیده می‌گیرند. اما چاقی تنها یکی از ده‌ها علل ایجاد کبد چرب است.

کبد چرب نوعی بیماری است که به گروه خاصی محدود نمی‌شود و چاق و لاغر یا پیر و جوان نمی‌شناسند. در این خصوص تمامی عواملی که در بالا آورده شده‌اند، روی کبد تاثیر منفی می‌گذارند و باعث بروز علائم كبد چرب در افراد لاغر  می‌شود.

علائم كبد چرب در افراد لاغر

کبد چرب در بسیاری از موارد بدون علائم است. بنابراین افراد معمولاً در هنگام انجام آزمایشات دیگر از کبد چرب خود مطلع می‌شوند. با این وجود اگر به کبد چرب مبتلا باشید ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • خواب آلودگی
  • خستگی و ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • بزرگ شدن کبد
  • احساس درد در سمت راست و مرکز شکم
  • استفراق و سرگیجه
  • بروز لکه‌‌های قهوه‌ای روی پوست گردن و زیر بغل‌ها
  • خون دماغ شدن
  • زردی چشم
  • متورم شدن رگ‌های زیر پوست
  • تورم شکم و پاها
  • زردی پوست
  • زردی قسمت سفیدی چشم

آیا می‌توان از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کرد؟

بله، در مورد همه بیماری‌ها پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد کبد چرب هم این موضوع صادق است. شما هم می‌توانند با رعایت برخی احتیاط‌های غذایی و داشتن سبک زندگی سالم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

شما می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنید؛

  • میزان قندهای ساده و شیرینی‌ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید
  • میزان چریی موجود در غذای خود را کم کنید
  • از روغن‌های سالمی چون روغن کنجد و روغن زیتون بیشتر استفاده کنید
  • ورزش را به زندگی خود اضافه کنید (حداقل ۳ بار در هفته)

ارز دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است

اگر به كبد چرب مبتلا شدیم چگونه آن را درمان كنيم؟

متاسفانه تا كنون هیچ نوع داروی خاصی برای درمان كبد چرب به ثبت نرسیده است. اما اگر به هر یك از انواع بیماری‌های كبد چرب اعم از الكلی یا غیر الكلی مبتلا شده‌ باشید، پزشكان برخی تغییرات در سبك زندگی را به شما توصیه می‌كنند كه می‌توانند به درمان بیماری كبد چرب كمك كنند. این تغییرات شامل:

  • يك رژيم غذايی سالم داشته باشيد
  • نمك و قندها را از رژيم خود حذف كنيد يا به حداقل برسانيد
  • يك رژيم سرشار از سبزيجات و غلات كامل داشته باشيد
  • از نوشيدن الكل اجتناب كنيد
  • حداقل هفته‌ای سه روز ورزش کنید

شبکه طلا و ارز با کا رویژه پایش، کشف، پردازش و انتشار قیمت ها و دیگر داده های اقتصادی و مالی از بورس ها و بازارهای مالی و معاملاتی داخلی و جهانی می پردازد

نبودن داروی خاصی برای درمان كبد چرب به این معنا نیست كه این بیماری قابل درمان نباشد. خوشبختانه كبد چرب وضعیتی بازگشت‌پذیر دارد. چنانچه در مراحل اولیه كبد چرب باشید به راحتی می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبك زندگی خود آن را درمان كنید. این تغییرات علائم كبد چرب در افراد لاغر را نیز بهبود می‌بخشند.

در بیشتر موارد تغییر سبك زندگی، كبد چرب را درمان می‌كند اما در صورت حادتر شدن بیماری و ایجاد عوارضی مانند التهاب، زخم، عفونت و سیروز كبدی پزشك درمان‌های دیگری چون جراحی و پیوند را پیشنهاد می‌دهد. این ها تعدادی از هستند

كلام آخر

در این مقاله علائم كبد چرب در افراد لاغر ، علائم و عوامل ابتلا به كبد چرب و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به شما معرفی کردیم.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و عوارض احتمالی آن، داشتن یك سبك زندگی سالم بسیار حائز اهمیت است. اگر درباره علائم این بیماری در افراد لاغر و روش‌های درمان آن سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

برای کبد چرب چی بخوریم |تشخیص کبد چرب در منزل |خارش از علائم کبد چرب

سوالات متداول

۱بيماري كبد چرب چگونه تشخيص داده مي‌شود؟

از آنجایی كه بیماری‌ كبد چرب، اغلب با علائم اندك یا بدون علائم است، تشخیص آنها كمی سخت است و افراد ممكن است در نتیجه آزمایشات كبدی خود كه به دلایل دیگر انجام داده‌اند، متوجه ابتلا به این بیماری شوند. در چنین شرایطی پزشک با سوالاتی از سابقه پزشكی بیمار، معاینه فیزیكی، آزمایشات مختلف خونی و تصویری و همچنین مطمئن شدن از استفاده یا عدم استفاده بیمار از الكل در می‌یابد كه نوع کبد چرب بیمار چیست و در چه مرحله‌ای از بیماری قرار دارد. ( كبد چرب الكلی یا غیر الكلی )

۲آيا كبد چرب خطرناك است؟

در بیشتر موارد كبد چرب با تغییراتی در سبك زندگی و استفاده از گیاهان دارویی قابل درمان است و خطری جدی بیمار را تهدید نمی‌كند اما چنانچه این بیماری مورد توجه قرار نگیرد، ممكن است به بیماری جدی‌تر كبدی و سایر مشكلات سلامتی تبدیل شود و بیمار را خطر از دست دادن زندگی تهدید كند.
برخی از افراد مبتلا به بیماری كبد چرب دچار عوارضی از جمله اسكار كبدی (التهاب شدید که باعث ایجاد زخم می‌شود) می‌شوند. افزایش بافت‌های اسکار، در نهایت باعث سیروز کبدی می‌شد. سیروز در نهایت می‌تواند منجر به نارسایی كبد و سرطان كبد شود. کبد چرب با افزایش خطر بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، كلیوی و دیابت در ارتباط است.

۳چه كسانی كبد چرب می‌گيرند؟

همانطور كه گفته شد كبد چرب محدود به گروه خاصی نمی‌شود و فقط مختص افراد چاق نيست. متاسفانه اين بيماری به دليل زندگی ماشينی امروزی و افزايش چاقی و ديابت، در سراسر دنيا در حال پيشرفت و همه‌گيری است. بنابراين هر رنج سنی اعم از پير و جوان، لاغر يا چاق، كودكان و جوانان مستعد ابتلا به آن هستند.
از آنجايی كه كبد چرب نوعی بيماری خاموش است و اغلب بدون علائم بروز می‌كند بايد پيشگيری از ابتلا به آن را در اولويت قرار داد.

آخرین اخبار اقتصادی همراه با پوشش لحظه ای قیمت ها در بازارهای طلا، سکه، ارز و رمز ارز، مسکن، خودرو و لوازم خانگی را در سایت اخبار اقتصادی ببینید

 

 

دکمه بازگشت به بالا