علم و تکنولوژی

افزایش بیماران مبتلا به درد چشم پس از خورشیدگرفتگی اخیر

آفتاب‌‌نیوز :

خورشیدگرفتگی یک پدیده زیباست، اما دیدن آن با چشم غیرمسلح می‌تواند پیامد‌های بدی داشته باشد.

به نقل از دیلی میل، یک کارشناس گفته است که مردم هنگام تماشای خورشیدگرفتگی روز دوشنبه، به هشدار‌های پزشک برای استفاده از عینک محافظ توجه نکردند.

این چشم‌پزشک اهل ایالت نیوجرسی گفت که با هجوم ویزیت بیماران و تماس‌های تلفنی از سوی افرادی روبه‌رو شده است که پس از مشاهده این رویداد آسمانی، از درد چشم شکایت دارند.

دکتر «جفری دلو روسو» (Jeffrey Dello Russo)، چشم‌پزشک و جراح لیزیک در «مرکز چشم نیوجرسی» (NJ Eye Center)، در مصاحبه با دیلی میل گفت با تقریبا ۲۵ بیمار صحبت کرده است که در طول خورشیدگرفتگی به چشم‌های خود آسیب رسانده‌اند. روسو تایید کرد که برخی از بیمارانش -حدود سه تا چهار نفر- در دید رنگی خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و اعتراف کرده‌اند که بدون عینک محافظ به خورشیدگرفتگی خیره شده‌اند.

روسو گفت: یک زن و شوهر اعتراف کردند که اصلا از عینک خورشیدگرفتگی استفاده نکرده‌اند. برخی دچار سوءتفاهم شده‌اند و عینک آفتابی را امتحان کرده‌اند و برخی گفتند که عینک‌های مشترک با دیگران داشته‌اند. خوشبختانه، هیچ کودکی تحت تأثیر قرار نگرفته است. این ترسناک است که تنها با نگاه کردن به خورشیدگرفتگی به مدت چند ثانیه، چقدر آسیب به چشم وارد می‌شود.

وی افزود: یکی از نکات کلیدی فراتر از تحریک و ناراحتی و یکی از نگرانی‌های اصلی، «رتینوپاتی خورشیدی» (Solar retinopathy) است.

رتینوپاتی خورشیدی زمانی رخ می‌دهد که به میله‌ها و مخروط‌های پشت ناحیه چشم آسیب وارد می‌شود و تغییر رنگ و نابینایی را به همراه دارد. روسو ادامه داد: هنگام خیره شدن به خورشیدگرفتگی، گیرنده‌های درد وجود ندارند. بنابراین، آسیب‌های بلندمدت ممکن است رخ دهند.

خیره شدن به خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح می‌تواند به یک آسیب جزئی شامل تحریک و تاری دید به نام «فوتوکراتیت» (Photokeratitis) منجر شود که روسو آن را تقریبا مانند آفتاب‌سوختگی در شبکیه چشم توصیف کرده است و خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

روسو خاطرنشان کرد که حدود ۱۰۰ مورد از افراد مراجعه‌کننده در آن زمان خورشیدگرفتگی را بدون عینک مناسب دیدند و از دست دادن کامل بینایی را تجربه کردند.

روسو از مردم خواست که اگر علائم مربوط به مشاهده خورشیدگرفتگی را تجربه می‌کنند، فورا آن را مورد بررسی قرار دهند.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا