علم و تکنولوژی

این روش‌ها برای درمان بیماری‌های چشم اشتباه است

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر کیانا حسن پور با اشاره به این که درباره بیماری‌های چشمی همانند سایر بیماری‌هایی که در بدن وجود دارد، ممکن است باور‌های غلطی وجود داشته باشد اظهار کرد: نمی‌توان با تجربه‌های شخصی و قبل از مراجعه به پزشک برای خود و یا دیگران نسخه درمانی پیچید.

استفاده خودسرانه از فراورده‌های چشمی برای درمان خشکی خطری ندارد

وی با بیان این که خشکی چشم یکی از بیماری‌های رایج چشمی است افزود: باور غلطی که در بین بسیاری از افراد برای درمان بیماری خشکی چشم وجود دارد استفاده از دارو‌های گیاهی برای درمان چشم است.

وی با بیان این که در محصولات گیاهی فرآورده‌هایی وجود دارد که اگر به طور مستقیم و یا توسط پوست وارد چشم شوند، اثرات مخربی دارد ادامه داد: استفاده خودسرانه از دارو‌های گیاهی برای درمان چشم می‌تواند اثرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

هر ضایعه‌ای روی پلک گل‌مژه است

وی دومین باور اشتباه را درمان خودسرانه گل‌مژه عنوان کرد و گفت: هر نوع خوددرمانی و دستکاری چشم برای برطرف کردن گل‌مژه از اساس غلط است. ممکن است ضایعه‌ای که برروی پلک ایجاد می‌شود، اصلاگل مژه نباشد و با استفاده خودسرانه از دارو صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد شود.

شست‌و شوی چشم با چای اثر درمانی دارد

شست‌و‌شوی چشم با چای سیاه دم کرده یکی دیگر از مواردی بود که دکتر حسن‌پور به آن اشاره کرد و افزود: این باور که سالهاست بین عموم مردم رایج شده که چای ولرم می‌تواند باعث بهبود عارضه‌های چشمی شود، دلیل آن فقط گرم بودن چای است بنابراین چای به خودی خود هیچ اثر درمانی بر چشم ندارد و حتی می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های ثانویه نیز شود.

عسل بیماری‌های چشمی را درمان می‌کند

استفاده از عسل برای درمان ضایعات و بیماری‌های چشمی سومین باور اشتباهی است که دکتر حسن‌پور به آن اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه عسل به هر دلیلی وارد چشم شود می‌تواند درجاتی از عفونت و یا سوختگی‌های چشمی ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که آلرژی چشمی بیماری است که به صورت دوره‌ای عود می‌کند ادامه داد: استفاده خودسرانه از دارو و یا فرآورده‌های گیاهی بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث تشدید بیماری شود.

آب هویج بینایی را تقویت می‌کند

وی با بیان این که آب هویج در بینایی چشم هیچ تاثیر ثابت شده‌ای ندارد، گفت: در واقع ویتامین A موجود در آب هویج نمی‌تواند اثر محسوسی در بینایی داشته باشد و برای درمان افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند دوز‌های بالای ویتامین A توسط پزشک تجویز می‌شود.

استفاده از عینک چشم را تنبل می‌کند 

عضو هیئت علمی دانشگاه به باور غلط دیگری درباره استفاده از عینک اشاره کرد و توضیح داد: یکی از باور‌های غلط دربزرگسالان این است که تصور می‌کنند اگر عینک استفاده کنیم چشم ضعیف‌تر یا تنبل می‌شود، این باور از اساس غلط و عینک وسیله‌ای اصلاحی است که نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

آب مروارید ممکن است بدون علامت به آب سیاه تبدیل شود

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی باور غلط دیگر در مورد بیماری‌های چشمی را تبدیل یکباره آب مروارید به آب سیاه عنوان کرد و افزود: ابتلا به آب مروارید همراه با نشانه‌های محسوسی مثل تاری دید و کاهش بینایی به طور محسوس است و تبدیل یکباره و بی‌علامت آب مروارید به آب سیاه تقریبا محال است.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا