عمومیکسب و کار ایرانی

نجات درخت گردو در حال خشک شدن

علت زرد شدن و خشک شدن درختان گردو + خرید اینترنتی نهال گردو

زرد شدن و خشک شدن درختان گردو می تواند یکی از نشانه های آسیب شدید به درخت باشد که می تواند تاثیر زیادی در بقا و محصول دهی درخت داشته باشد.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود |درمان سوختگی برگ درخت گردو |سم برای خشکاندن درخت گردو

کوددهی ناکافی درختان گردو:

استفاده از کودها برای رشد درختان بسیار موثر است که در نهایت می تواند به افزایش عملکرد و کیفیت کمک کند. کودی که استفاده می کنید باید به مقدار لازم، به مقدار کافی و به طور یکنواخت به تمام قسمت های باغ داده شود. کمبود کود برای گیاهان و درختان در نهایت باعث زرد شدن و خشک شدن درختان می شود.

بروز آفات و بیماری ها در منطقه درخت گردو:

بیماری یکی از مهم ترین عوامل تغییر رنگ در گیاهان و درختان است که در نهایت منجر به از بین رفتن گیاه می شود. خشکی و زرد شدن می تواند از بیماری ها باشد. برخی از بیماری ها به ریشه و تنه حمله کرده و در نهایت باعث تخریب آنها می شوند.

کم آبی و میزان آبیاری:

کم آبی باعث خشک شدن ریشه ها و در نهایت خشک شدن شاخه ها می شود، برعکس آبیاری زیاد و آبیاری نامناسب نهال گردو مانند غرقابی باعث از بین رفتن ریشه می شود.

سرمازدگی درخت گردو:

سرمازدگی درخت گردو می تواند آسیب جدی به درخت و شاخ و برگ وارد کند، بنابراین همیشه بهتر است نهال های گردو مقاوم به سرما را انتخاب کرده و بکارید.

شرایط آب و هوایی نامناسب

نهال گردو به تغییرات آب و هوایی به شدت حساس است. آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد منجر به خشک شدن نهال گردو می شود. در صورت سرمازدگی درختان گردو بهتر است از کودهای پتاس، فسفر و اسید آمینه جهت کاهش آسیب ها و خسارات استفاده نمایید.

سیل، باد و آفتاب سوختگی

سیل، باد و آفتاب سوختگی برای نهال درخت گردو بسیار مضر هستند و موجب خشک شدن درخت می شوند. برای جلوگیری از اثرات مخرب آنها در هنگام بارندگی از غرقاب شدن نهال جلوگیری کنید. در آب و هوای گرم جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی نهال، تنه درخت را با رنگ سفید رنگ کنید. به هنگام وزش باد و طوفان از قیم برای استقامت نهال استفاده نمایید.

بیماری بلایت (Walnut blight)

یکی از بیماری های خانمان سوز درخت گردو بیماری بلایت است. این بیماری باکتریایی که به صورت علایم سوختگی بر روی برگها ظاهر می شود، موجب سیاه شدن برگ ها و پوست سبز گردو می شود. لکه ها به رنگ قهوه ای با حاشیه سبز- زرد هستند. ضایعات و لکه ها ممکن است با هم ادغام شده و لکه های بزرگ و نکروتیک ایجاد کنند.

بعد از درگیری برگها و میوه ها، ممکن است شاخه های جدید نیز مورد حمله قرار گرفته و لکه ها ساقه ها را نیز احاطه نموده و موجب خشک شدن و از بین رفتن ساقه های جدید شوند. ضایعات و لکه ها ممکن است بر روی پوست درخت نیز ایجاد شوند و به داخل تنه نیز گسترش یافته و موجب ایجاد شانکر بر روی درخت شوند. در نتیجه درخت دچار ضعف ساختاری شده و به مرور شاخه ها از بین می روند.

باکتری های این بیماری انواع مختلفی دارند که قادرند به همه ارقام گردو حمله کنند. باکتری ها در جوانه های خفته زمستان را سپری می کنند و پس از شکستن جوانه ها در سال بعد، برگهای جوان و میوه ها را آلوده می کنند. هوای مرطوب مثل مه، شبنم و آبیاری بارانی باعث بروز و تشدید بیماری بلایت می شود. در مناطقی که بهارهای پر بارش دارند این بیماری گسترش بیشتری می یابد.

از کجا بدانیم که درختان گردوی ما دچار بیماری خشکیدگی شده اند؟

علیرغم اینکه وجود عارضه خشکیدگی در درختان گردو نمی تواند باعث از بین رفتن آنها شود، اما می تواند افت محصول و خشک شدن برخی از شاخه های درخت را در پی داشته باشد. غالبا علائم ناشی از خشکیدگی در درختان گردو، در میانه تابستان و به صورت بروز خشک شدگی غیرمنتظره در برگ ها خود را نشان می دهد. شاخه های کوچکتر بویژه شاخه های غربی بیشتر در معرض این آسیب قرار می گیرند.

برگ ها در اثر ابتلا به خشکیدگی تغییر رنگ داده و معمولا به رنگ قهوه ای تیره در می آیند اما همچنان متصل مانده و دچار ریزش نمی شوند. بنابراین شاخه ها و درختان درگیر با این بیماری در فصل پاییز به وضوح در میان سایر درختان قابل تشخیص هستند.

لایه بیرونی پوست در شاخه های آلوده به این بیماری، خشک و کاغذی ماننده شده و شکننده می شود. به مرور بخش هایی از شاخه های آلوده کنده می شود. در این حالت شما با دقت در بافت چوبی زیر پوست شاهد تیره گی رنگ این قسمت خواهید بود که با گرد سیاهی پوشیده شده است.

اغلب این عارضه ابتدا شاخه های نازک را درگیر می کند و در صورتی که شاخه های آلوده هرس نشوند، امکان شیوع این بیماری به کل شاخه های درخت و از آنجا به تنه اصلی درخت افزایش خواهد یافت.

چگونه می توان از شیوع بیماری خشکیدگی در درختان گردو جلوگیری کرد؟

انجام عملیات زراعی

انجام عملیات زراعی به موقع از جمله راهکارهایی است که می تواند به تقویت تاج درختان گردو کمک کرده و میزان برگدهی درخت را افزایش دهد. باغداران با این کار می توانند مانع از آفتاب سوختگی شاخه های درختان گردوی خود شده و در نتیجه احتمال ابتلای آنها به این عارضه را تا میزان زیادی کاهش دهند.

درختانی که با قرار گرفتن در معرض بیماری خشکیدگی تضعیف شده اند به مرور دچار کمبودهای تغذیه ای شده و مستعد ابتلا به پوسیدگی های طوقه، ریشه و کنه می شوند. باغداران می توانند با انجام عملیات زراعی که شامل مدیریت آبیاری، کوددهی و مبارزه با آفات و بیماری ها می شود، مانع از آسیب به درختان گردو و در نتیجه تقلیل کیفیت محصول خود شوند.

برای اینکه از عدم انتشار قارچ عامل بیماری خشکیدگی در درختان خود مطمئن شوید، بهتر است هر سال بویژه بعد از فصل برگریزان، آنها را بررسی نمایید و در صورت مشاهده، شاخه های درگیر شده را تا حدود 30 سانتیمتری پایین ناحیه آلوده برش داده و بسوزانید. لازم به ذکر است که در صورت شیوع بیش از حد این بیماری در یک درخت یا حتی یک باغ گردو، ممکن است سوزاندن کل آن در دستور کار قرار گیرد. در این صورت ضدعفونی کردن ابزار هرس ضرورت ندارد، زیرا این قارچ نمی تواند از طریق زخم هرس انتشار یابد.

مبازره شیمیایی

شدت خسارات وارد شده ناشی از این بیماری اغلب به حدی نیست که نیازی به مبارزه شیمیایی گسترده وجود داشته باشد. با این حال در آلودگی های شدید می توان با محلول پاشی زمستانه در یک الی دو نوبت، میزان آسیب ها را مدیریت کرد. با سفید پاشی زمستانه ترکیب شده با آهک، آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی تا حدودی کاهش می یابد که این امر می تواند خشکیدگی شاخه ها را به حداقل برساند. علاوه بر موارد مذکور، تراشیدن و درمان زخم های ایجاد شده در اثر خشکیدگی می تواند از گسترش زخم و انتشار بیشتر قارچ به نواحی دیگر درخت جلوگیری کند.

انتخاب ارقام مقاوم و مناسب

با وجود اینکه قارچ عامل خشکیدگی می تواند در تمام ارقام گردو ایجاد بیماری کند، اما ارقام مختلف از سطح مقاومت مختلفی برخوردارند. در این میان برخی از ارقام تجاری مانند Mayette، Franquette، Eureka Meyland از میزان حساسیت بالایی برخودار هستند و رقم Payne و رقم Concord به ترتیب نسبتا حساس و بسیار مقاوم می باشند.

دکمه بازگشت به بالا