علم و تکنولوژی

خواص سیب خشک شده برای سلامتی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

سیب‌های خشک، ترد و خوشمزه دارای انبوهی از خواص هستند که می‌توانند به بدن شما بدهند. در ادامه خواص سیب خشک را برای شما بازگو کرده‌ایم:

پیشگیری از بروز یبوست و ایجاد احساس سیری

معمولا در روش‌های دیگر نگهداری میوه فیبر آن‌ها ازبین می‌رود، اما با خشک کردن میوه‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد. 

درواقع یکی از خواص سیب خشک شده وجود مقدار زیاد فیبر‌های محلول و نامحلول در آن می‌باشد. نصف فنجان سیب خشک حاوی ۳ تا ۴ گرم فیبر می‌باشد یعنی می‌نواند ۱۳ تا ۲۰ درصد نیاز قیبر روزانه بدن را تامین کند.

فییبر بعد از غذا خوردن از افزایش سطح قند خون بدن پیشگیری می‌کند و موجب سیر نگهداشتن شما می‌شود. قادر است به دفع سموم و باکتری‌های مضر روده شما کمک کند. فیبر مدفوع را نرم می‌کند و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. فیبر محلول مسئول کنترل سطح قند خون شما می‌باشد، در حالی که فیبر نامحلول به پاکسازی روده شما نیز کمک می‌کند.

سیب‌های خشکی را انتخاب کنید که پوست دارند، زیرا بیشترین مقدار فیر در پوست این میوه می‌باشد.

سرشار از ویتامین B

یکی دیگر از خواص سیب خشک ویتامین B موجود در آن می‌باشد. سیب خشک حاوی دو نوع از ویتامین‌های ضروری گروه B می‌باشد که قادر به افزایش انرژی، حفظ تعادل هورمونی و کمک به تغریه مغز می‌باشند. این دو ویتامین در واقع B۵ و B۶ می‌باشند.

ویتامین B۵ به بدن شما کمک می‌کند تا از غذایی که میل می‌کنید انرژی تولید کند. همچنین در تولید هورمون نقشی کلیدی دارد که سیب خشک تقریبا ۳ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین B۵ را تامین می‌کند.

ویتامین B۶ به سوخت ساز پروتئین‌ها و تشکیل انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. انتقال دهنده‌های عصبی همان فرستنده‌های شیمیایی موجود در مغز هستند که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. سیب خشک شده تقریبا ۶ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین B۶ تامین می‌کند.

بهبود سلامت سلولی از خواص سیب خشک

سیب خشک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها به خصوص پلی فنول‌ها می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که به بهبود آسیب‌های سلولی شما تحت تاثیر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌ها و اتم‌هایی هستند که توسط آلاینده‌های هوا، آفت کش‌ها، الکل و موادغذایی سرخ شده وارد بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد الکترون‌های موجود در سلول را می‌گیرند و پروتئین‌ها، غشا‌ها و DNA آسیب دیده را در سلول باقی می‌گذارند.

این سلول‌های آسیب دیده می‌توانند در هر قسمت بدن شما ایجاد شوند. برخی از علائم آسیب سلولی عبارتند از: خستگی، پوست خشک و بی ثباتی ذهنی باشد.

پلی فنول‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به بازسازی سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کنند. همچنین به کاهش رادیکال‌های آزادی که وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند.

یکی از خواص سیب خشک افزایش پلی فنول در بدن می‌باشد. با کمک پلی فنول‌ها سلول‌های آسیب دیده زودتر بازسازی می‌شوند که موجب افزایش انرژی، درخشندگی پوست، بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی شما می‌شود.

افزایش دریافت مواد معدنی با مصرف سیب خشک

مواد معدنی یک فاکتور حیاتی برای حفظ سلامت بدن شما به حساب می‌آیند. شاید برخی تعجب کنند که یکی از خواص سیب خشک مواد معدنی موجود در آن می‌باشد؛ اما سیب‌های خشک حاوی مواد معدنی کلیدی هستند که می‌توانند به سلامت و تندرستی کلی شما کمک کنند:

پتاسیم؛ نصف فنجان سیب خشک شده تقریبا حاوی ۴ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم می‌باشد. پتاسیم ماده‌ای حیاتی برای کنترل سطح آب بدن به شمار می‌رود؛ و روی بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی تاثیر گذار می‌باشد.

سدیم؛ سدیم مانند پتاسیم برای کنترل سطح آب بدن ضروری است. به تنظیم حجم خون و فشار خون کمک می‌کند. ۴۰ گرم سیب خشک ۸ درصد از نیاز روزانه شما به سدیم را تامین می‌کند.

آهن؛ این ماده به تشکیل گلبول‌های قرمز جدید کمک می‌کند و سپس اکسیژن را از طریق خون به قسمت‌های مختلف بدن انتقال می‌دهد. آهن موجود در سیب خشک قادر است ۳ تا ۸ درصد از نیاز روزانه شما به این ماده را پوشش دهد.

سیب خشک همچنین حاوی مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم، مس و منگنز است.

کنترل وزن به کمک سیب خشک شده

کنترل وزن جز آخرین خواص سیب خشک می‌باشد. سیب‌های خشک دارای صفر درصد چربی هستند به همین دلیل گزینه خوبی برای افرادی می‌باشد که در حال حاضر مراقب وزن خود هستند. آن‌ها همچنین به طور طبیعی شیرین هستند و می‌توانند مکمل غذایی سالمی مانند سالاد و سبزیجات باشند.

اما بازهم باید مراقب میزان مصرف سیب خشک در یک وعده باشید، زیرا به دلیل حجم کمی که دارد راحت می‌توانید در مصرف آن زیاده روی کنید.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا