اقتصادیکسب و کار ایرانی

بهترین رمز ارز برای سرمایه گذاری

عوامل موثر در انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

 قبل از معرفی رمزارزها بهتر است مطالبی را با هم مرور کنیم و بدانیم اسکم چیست؟ اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که به دانش اولیه نیاز دارد. بنابراین اگر با مفاهیم اولیه این حوزه آشنا نیستید و کیف پول‌‌ها، شبکه‌های بلاکچینی، و و غیره را به خوبی نمی‌شناسید، وارد این حوزه نشوید.

مورد دوم آشنایی با اصول خرید رمز ارز و ساخت سبد ارز دیجیتال است. شما باید به شناخت نسبی از بازار رمزارزها و خودتان برسید و همچنین از میزان ریسک‌پذیری و افق زمانی خود آگاهی داشته باشید. اگر بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری را بشناسید،‌ اما استراتژی و برنامه مشخصی نداشته باشید احتمالا این بازار را با ضرر ترک می‌کنید. فکر می‌کنم مطلب زیر برای ساخت و مدیریت سبد رمزارز کمک خوبی می‌کند.

سومین مورد شرایط بازار و بیت کوین است. سال ۲۰۲۲ برای رمزارزها به طور کلی چندان خوب پیش نرفته است و بازار بد به قوی‌ترین پروژه‌ها نیز اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در سال ۲۰۲۳ می‌تواند بدتر از امسال باشد و شاهد ادامه رکود و ریزش در دنیای کریپتوکارنسی باشیم. پس در سرمایه‌گذاری‌هایتان برای زمان مناسبی بگذارید. زمان ورود و خروج مناسب نقش تعیین‌کننده‌ای در بازدهی سرمایه‌گذاری شما دارد. همچنین شرایط پروژه‌ها با گذشت زمان دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که قبل از ورود باید آن‌‌ها را بررسی کنید؛‌ به عنوان مثال تغییری در اعضای تیم، اهداف یا نقشه راه یک پروژه می‌تواند بر میزان ریسک و آینده‌دار بودن آن تاثیرگذار باشد.

PayPal |بهترین ارز برای ترید ساعتی |بهترین ارز دیجیتال برای استخراج با موبایل

معرفی ۲۱ رمزارز برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۳

وقتش رسیده بهترین رمزارزها برای سرمایه گذاری را معرفی کنیم. لازم است بگویم این پروژه‌ها نظر شخصی من است و قطعا نظرات متفاوتی هم وجود دارد. روندی که برای معرفی ۲۱ رمزارز انتخاب کرده‌ام،‌ از کم‌ریسک به پرریسک است. دلیل این موضوع هم شرایط فعلی بازار است که حتی رفتن به سمت رمزارزهای با ریسک متوسط هم دل و جرات می‌خواهد.

۱. پکس گلد (PAX Gold)

اولین رمزارزی که به سراغ آن می‌رویم، جزء کم‌ریسک‌ترین‌ها است و پشتوانه طلا دارد. PAXG توسط کمپانی پکسوس ارائه شده است و هر توکن آن نشان‌دهنده یک اونس طلا مطابق با استانداردهای شمش طلای لندن (London Good Delivery) است. شمش‌های طلا که پشتوانه این توکن هستند، در انبارهای رسمی و مورد تایید نگهداری می‌شوند.

با توجه به رکود فعلی در بازار رمزارزها، روابط فعلی کشورها و جنگ‌های شکل‌گرفته و همچنین وضعیت اونس طلا، پکس گلد می‌تواند امنترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال آینده باشد. این رمزارز را می‌توان از صرافی‌های بایننس، کوکوین، کراکن، جمینی و غیره خریداری کرد.

  • در زمان نگارش مقاله ۱,۷۹۰ دلار و رتبه آن در بازار ۷۷ است.

۲. دای (DAI)

وقتی اوضاع بازار رمزارزها خوب نباشد، دیگر بیت کوین و اتریوم را هم نمی‌توان کم‌ریسک درنظر گرفت. در این شرایط ها رمزارزهای کم‌ریسک به حساب می‌آيند و در بازار نزولی بهتر است بخش زیادی از سبد شما را رمزازهای باثبات تشکیل دهند. باید به میزان لازم استیبل کوین داشته باشیم تا در زمان‌های مناسب بتوانیم به بازار ورود کنیم.

اگر برای مدت زمان طولانی قصد نگه داشتن یک استیبل کوین را داشته باشیم، باید از امنیت آن خیالمان راحت باشد. رمزارزهای با ثبات متمرکز مثل یا USDC همیشه ریسک فریز شدن را برای ما به عنوان کاربران ایرانی به همراه دارند؛ بنابراین منطقی است که سراغ یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز برویم و دای مطمئن‌ترین در بین آن‌ها است. فکر می‌کنم مقاله زیر برای مقایسه و انتخاب بهترین استیبل‌کوین به درد شما خواهد خورد.

  • در زمان نگارش مقاله ۱ دلار و رتبه آن در بازار ۱۶ است.

۳. بیت کوین (BTC)

نمی‌توان یک سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بدون بیت کوین را تصور کرد. درست است که در حال حاضر دامیننس یا تسلط بیتکوین به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است، اما بیت کوین اولین بوده و اولین مانده است. بیت کوین طی سال‌های گذشته با چالش‌های زیادی مواجه شده و بارها سقوط‌های سنگین داشته است، اما هر بار توانسته برگرده و سقف قیمتی جدیدی ثبت کند.

تعداد رمزارزهای کم ریسک که می‌توان به هولد بلندمدت آن‌ها فکر کرد، به نظر من زیاد نیست و بیت کوین اولین آن‌‌ها است. این که چه میزان بیت کوین در سبدتان باشد‌، بستگی به شرایط بازار و استراتژی شخصی خودتان دارد. اگر به دنبال دید خوبی از تاریخچه و چرخه‌های قیمت بیت کوین هستید،‌ مقاله زیر مناسب شما است.

  • در زمان نگارش مقاله ۱۷,۱۶۷ دلار و رتبه آن در بازار ۱ است.

۴. اتریوم (ETH)

اتریوم با ایده‌ای متفاوت نسبت به بیت‌کوین، به دنبال ایجاد تمرکززدایی در همه فرآیندها است. اتریوم که کاربردهای بیشتری نسبت به بیت کوین ایجاد کرده است، همیشه در تعقیب پادشاه ارزهای دیجیتال بوده است و چند روزی می‌شود که وارد مرحله‌ای جدید از حیاتش شده است.

بعد از مدت‌ها انتظار، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ اجرا شد و مکانیزم اجماع این شبکه از به تبدیل شد. این اتفاق در راستای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش انرژی مصرفی شبکه اتریوم رخ داد. صرف‌نظر از هیجانات مقطعی،‌ مرج می‌تواند در بلندمدت با شود.

  • در زمان نگارش مقاله ۱,۲۶۶ دلار و رتبه آن در بازار ۲ است.

۵. بایننس کوین (BNB)

پرونده رمزارزهای کم‌ریسک به عقیده من با BNB بسته می‌شود. قیمت بایننس کوین ارتباط مستقیم با عملکرد صرافی بایننس دارد و طی سال‌های گذشته عملکرد هوشمندانه این کمپانی، آن‌ها را به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. امروز برای من سخت است تصور کنم که BNB به طور کامل از بین رفته باشد اما حیات ارزهای دیجیتال هنوز برقرار باشد.

بایننس کوین جزء رمزارزهایی بوده که در زمستان‌های کریپتو مقاومت خوبی داشته و نسبتا سریع به قیمت‌های قبلی بازگشته است. کمپانی بایننس نشان داده که ارزش BNB برایش مهم است و کاربردهای متنوعی را برای بایننس کوین ایجاد کرده است،‌ این کاربردها در کنار فرآیند را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

  • در زمان نگارش مقاله ۲۸۷ دلار و رتبه آن در بازار ۴ است.

۶. پولکادات (DOT)

از این مورد وارد دسته رمزارزهای با ریسک متوسط می‌شویم. هر چقدر فضای بلاکچین و رمزارزها بیشتر رشد کرد، ضعف‌ها و مشکلات نیز بیشتر به چشم آمد. مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری شبکه‌‌‌های بلاکچینی،‌ دو مورد از مهم‌ترین مشکلات هستند. پروژه‌های زیادی سال‌ها است با ارائه راه‌حل‌های مختلف در تلاش برای حل این معضلات هستند و همین موضوع باعث شده شاهد بلاکچین‌هایی از باشیم.

پولکادات یکی از پروژه‌های لایه صفر است که قصد دارد انتقال داده و دارایی بین بلاکچین‌های مختلف را ممکن کند. بنیان‌گذار این پروژه است که از مدیران و بنیان‌گذاران اتریوم بوده است. پروژه‌های مختلف می‌توانند از پاراچین‌های پولکادات استفاده کنند که حراج آن‌ها از پاییز ۱۴۰۰ آغاز شد. طبق فعالیت‌های توسعه‌دهندگان و استفاده از شبکه پولکادات رو به افزایش است. ساختار و تیم توسعه‌دهنده پولکادات آن را در دسته ارزهای دیجیتال آینده دار قرار می‌دهد.

  • در زمان نگارش مقاله ۵,۳ دلار و رتبه آن در بازار ۱۱ است.

۷. پالیگان (MATIC)

بزرگترین مشکلی که اتریوم با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، مقیاس‌پذیری است و چندین پروژه با ایجاد به دنبال برطرف کردن این مشکل بودند. متیک یکی از برترین‌ها در این زمینه بود که با یک ریبرندینگ به پالیگان، شرایط را برای خودش بهتر کرد. لازم است بدانید که اجرا شدن مرج و مهاجرت به ، نیاز به راهکارهای لایه ۲ را کاهش نمی‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پالیگان این است که از اکثر روش‌های مقیاس‌پذیری پشتیبانی می‌کند. همچنین پالیگان به یکی از اکوسیستم‌های محبوب برای بازی‌های بلاکچینی تبدیل شده است که روند رو به رشدی داشته است. پالیگان یکی از سه پروژه‌ای است که را هم معرفی کرده است. پالیگان محصولات متعددی دارد و همه این موارد در کنار هم، ارز دیجیتال MATIC را در شرایط خوبی قرار می‌دهد.

  • در زمان نگارش مقاله ۰,۹۱ دلار و رتبه آن در بازار ۱۰ است.

۸. کازموس هاب (ATOM)

کازموس با شعار اینترنت بلاکچین‌ها، هدفی مشابه با پولکادات را دنبال می‌کند؛ اما ساختار آن تفاوت‌هایی دارد. در معماری کازموس شبکه‌هایی مستقل و موازی وجود دارند و موتور محرک این بلاکچین است. هم‌چنین کیت توسعه نرم‌افزار ساخت بلاکچین‌های سفارشی را برای توسعه‌دهندگان راحت می‌کند. یکی دیگر از دستاوردهای کازموس است.

بررسی سایت تریدینگ ویو نشان می‌دهد که اکثر تحلیل‌های ارائه‌شده روند فعلی ATOM را صعودی می‌دانند. البته وضعیت بلندمدت این رمزارز نیز متاثر از شرایط بازار و بیت کوین خواهد بود. طبق نقشه راه کازموس در ماه‌های آینده شاهد چند به‌روزرسانی نیز خواهیم بود.

  • در زمان نگارش مقاله ۹٬۷۱ دلار و رتبه آن در بازار ۲۴ است.

۹. یونی سواپ (UNI)

صرافی‌های غیرمتمرکز طی سال‌های گذشته در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داشتند و شاهد حضور دکس‌های زیادی روی شبکه‌های مختلف بوده‌ایم. اگر ۲۱ رمزارز برای سرمایه گذاری معرفی می‌کنیم،‌ به نظرم باید در بین آن‌‌ها حداقل یک توکن از صرافی‌های غیرمتمرکز هم وجود داشته باشد. امکان معاملات مارجین و فیوچر در دکس‌ها جذاب است و احتمالا یکی از ترندهای آینده باشد، اما ترجیح دادم کم‌ریسک‌ترین صرافی غیرمتمرکز یعنی را در لیست ارزهای معرفی‌شده قرار دهم.

صرافی Uniswap یک دکس قدیمی و شناخته شده در بازار رمزارزها است که ابتدا فقط روی شبکه اتریوم کار می‌کرد،‌ اما پشتیبانی از پروژه‌های لایه ۲ را هم در دستور کار قرار داده است. این موضوع منجر به افزایش استفاده و حجم معاملات در یونی سواپ شده است. مورد مهم دیگر حاکمیت در یونی‌سواپ است که به صورت غیرمتمرکز و به واسطه انجام می‌شود. اعضای جامعه Uniswap به تازگی رای به برای حمایت از توسعه متن‌باز و بهبود حاکمیت جامعه داده‌اند.

یونی سواپ روی فضای NFT که آن هم ترند دیگری بوده و هست،‌ تمرکز کرده است. آن‌ها حدودا سه ماه پیش را که یک پلتفرم تجمیع‌کننده بازار NFT است خریدند. ، آن‌ها در حال گفتگو با ۷ پلتفرم وام‌دهی توکن‌‌های بی‌همتا هستند و می‌خواهند بخش NFT خود را به یک پلتفرم مالی تبدیل کنند.

  • در زمان نگارش مقاله ۶,۱۳ دلار و رتبه آن در بازار ۱۹ است.

۱۰. چین لینک (LINK)

یکی دیگر از دسته‌بندی‌هایی که هنوز رمزارزی از آن را معرفی نکرده‌ام، است. فکر نمی‌کنم در این که اوراکل‌ها یکی از نیازهای اساسی دیفای هستند شکی وجود داشته باشد. در بین اوراکل‌ها هم کم‌ریسک‌ترین آن‌‌ها یعنی چین لینک که جوابش را پس داده انتخاب شده است. پروژه‌ها، شرکت‌ها و شبکه‌های زیادی هستند که با چین لینک همکاری می‌کنند.

حدود سه ماه پیش این پروژه یعنی منتشر شد که نشان از تحولات زیاد در آینده می‌دهد. در نسخه دوم این پروژه گام بزرگی به سوی برخواهد داشت، همچنین قرار است قابلیت استیکینگ نیز در آینده اضافه شود. شبکه Chainlink قصد دارد تا را با هدف ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف راه‌اندازی کند. این پروتکل می‌تواند امکانات و قابلیت‌هایی را به بلاکچین اضافه کند که پیش از این ممکن نبوده است.

  • در زمان نگارش مقاله ۶,۸۸ دلار و رتبه آن در بازار ۲۳ است.

۱۱. آوه (AAVE)

از میان پلتفرم‌های وام‌دهی که یکی از بخش‌های مهم دیفای هستند، رمزارز آوه را در لیستمان داریم. آوه یک پروتکل متن‌باز و غیرمتمرکز است که در آن سپرده‌گذاران با واریز ارزهای دیجیتال نقدینگی را تامین کرده و سود می‌گیرند، وام‌گیرندگان هم می‌توانند با وثیقه‌گذاشتن از استخرهای این پروتکل وام بگیرند. آوه امکانات متعددی از جمله ، نرخ بهره ثابت و متغیر، تعویض نرخ و تبادل وثیقه‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد.

آوه از نظر ارزش کل قفل شده در بین تمام پروژه‌های دیفای پس از میکردائو،‌ در جایگاه دوم قرار دارد. آوه سال گذشته پلتفرم سازمانی Aave Arc را عرضه کرد که در آن نهادهای مجاز و تاییدشده می‌توانند فعالیت کنند. در اسفند سال گذشته امکان انتقال دارایی در شبکه‌‌های مختلف را به کاربران می‌دهد. همچنین توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز در این پروتکل و دسترسی به داده‌های بلاکچین‌های مختلف را تسهیل می‌کند.

  • در زمان نگارش مقاله ۶۱,۸ دلار و رتبه آن در بازار ۴۸ است.

۱۲. چیلیز (CHZ)

از این جا به بعد ارزش بازار دارایی‌ها از ۱ میلیارد دلار کمتر شده و به نظرم این دارایی‌ها پر ریسک هستند. البته علاوه بر مارکت کپ عوامل دیگری هم در میزان ریسک یک دارایی اثرگذار هستند.

چیلیز حوزه کاری متفاوتی دارد. این پلتفرم حوزه ورزش و سرگرمی را هدف قرار داده و بستری برای است. Socios.com که روی بلاکچین چیلیز مستقر است، اولین بستر تعامل طرفداران در نوع خود است؛ طرفدارن در این پلتفرم می‌توانند توکن‌های هواداری را خریداری کنند. چیلیز یک صرافی اختصاصی برای معامله توکن‌های هواداری نیز دارد، در این صرافی فن توکن‌ها با توکن CHZ جفت شده‌اند.

چیلیز هواداران زیادی در دنیا را با ارزهای دیجیتال آشنا می‌کند که این امر می‌تواند منجر به پذیرش بیشتر رمزارزها شود. سازمان‌های بزرگ ورزشی MMA و UFC و همچنین باشگاه‌های فوتبال بزرگ دنیا مثل بارسلونا، منچستر سیتی، یوونتوس، PSG، پورتو و غیره با چیلیز همکاری می‌کنند. در هفته‌های گذشته Socios با پرداخت ۱۰۰ میلیون یورو، ۲۴.۵ درصد از سهام بارسا استودیو را به دست‌آورده است.

چیلیز فاصله کمی تا عرضه نسخه دوم بلاکچینش دارد و از ۶ مرحله تست آن، ۵ قسمت با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. نسخه دوم امکان استیکینگ توکن CHZ، صدور توکن NFT و همچنین بک پل میان زنجیره‌ای برای توکن‌های هواداری را فراهم می‌کند. این موارد در کنار همکاری با تیم‌ها و باشگاه‌های بیشتر و برگزاری جام جهانی، باعث می‌شود نسبت به چیلیز و آینده آن خوشبین باشیم.

  • در زمان نگارش مقاله ۰,۱۵ دلار و رتبه آن در بازار ۵۴ است.

۱۳. گراف (GRT)

با رشد بلاکچین و افزایش استفاده از این تکنولوژی، میزان داده‌‌های تولیدشده روی شبکه‌های مختلف به شدت رو به افزایش است و ذخیره و دسترسی به آن‌ها به یک چالش تبدیل می‌شود. شبکه گراف یک لایه میانی بین بلاکچین‌های مختلف و Dappها است که داده‌های قرارداد هوشمند را سازماندهی می‌کند و برای جستجوی اطلاعات در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این پروتکل فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی داده‌ها را کاهش داده و منجر به ایجاد داده‌های کارآمد و قابل اعتماد می‌شود.

گراف کارش را روی اتریوم و بعد شبکه‌های سازگار با آن آغاز کرد و سپس در شبکه‌های دیگری مثل ، پولکادات و کازموس ادغام شده است. GRT در قلب اکوسیستم گراف قرار گرفته و هزینه‌ها و پاداش‌ها با آن پرداخت می‌شود؛ مثلا توسعه‌دهندگان برای استفاده از خدمات گراف باید هزینه‌ای در قالب توکن GRT پرداخت کنند. همچنین مشارکت‌کنندگان در شبکه نیز باید این رمزارز را استیک کنند. بنابراین در صورت استفاده پروژ‌ه‌های بیشتر از خدمات The Graph، افزایش تقاضا و ارزش GRT دور از انتظار نیست.

  • در زمان نگارش مقاله ۰,۰۷ دلار و رتبه آن در بازار ۷۵ است.

۱۴. آرویو (AR)

یکی از نیازهای اساسی در دنیایی که داده‌ها بسیار ارزشمند هستند، بحث فضای ذخیره‌سازی یا Storage است. غول‌های بزرگ تکنولوژی مثل گوگل،‌ آمازون یا ماکروسافت فضای ذخیره‌سازی متمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از معایب آن به عنوان یک سیستم متمرکز آگاه هستیم، اما چندین پروژه بلاکچینی مثل ، آرویو، و غیره به دنبال ارائه سرویس Storage غیرمتمرکز هستند. اگرچه فایل‌کوین شناخته‌شده‌تر است اما انتخاب من از رمزارزهای این حوزه برای لیست این مقاله، Arweave است.

آرویو یک مشخصه مهم دارد؛ یکبار هزینه را پرداخت می‌کنید و داده شما برای همیشه در آرویو ذخیره می‌شود. برای آن دسته پروژه‌‌ها، شبکه‌های بلاکچینی و کاربرانی که نیاز دارند تا داده‌هایی را برای همیشه یا مدت زمان طولانی نگهداری کنند،‌ آرویو گزینه مناسبی است. نکته قابل توجه این است که ،‌ ،‌ پولکادات، کازموس و نیر شبکه‌های بلاکچینی بزرگی هستند که با آرویو به عنوان فضای ذخیره‌سازی مشارکت خواهند کرد.

اگر به لیست سرمایه‌گذاران آرویو نگاه کنیم، نام‌‌های بزرگی همچون Andreessen Horowitz، Multicoin Capital، Blockchain Capital و Coinbase Ventures به چشم می‌خورند که اعتبار این پروژه را بالاتر می‌برد. با توجه به حضور کوین‌بیس در لیست سرمایه‌گذاران، احتمال لیست‌شدن AR در صرافی کوین‌بیس بالا است و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌تواند منجر به پامپ قیمت آرویو شود.

  • در زمان نگارش مقاله ۹ دلار و رتبه آن در بازار ۷۹ است.

۱۵. زیکش (ZEC)

یکی از ترندهای سال ۲۰۲۳ احتمالا قانون‌گذاری است. قانون‌گذاری با محدودیت‌های مختلف همراه است و این می‌تواند سیگنالی برای افزایش محبوبیت باشد. زیکش یکی از کوین‌های محرمانه است که در زمان نگارش این مقاله، پس از مونرو بیشترین را در دسته خودش دارد. عرضه رمزارز ZEC مثل بیتکوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است.

زیکش چند ماه پیش را عملیاتی کرد که به موجب آن شبکه امن‌تر و خصوصی‌تر می‌شود. زیکش مورد تمجید ویتالیک بوترین واقع شده و همکاری‌هایی نیز با اتریوم داشته است. زیکش را می‌توان اولین پروژه در استفاده و توسعه تکنلوژي‌های دانست. همکاری با اتریوم نیز در راستای استفاده از این تکنولوژی در این شبکه است.

  • در زمان نگارش مقاله ۴۶,۱ دلار و رتبه آن در بازار ۶۴ است.

۱۶. آپتوس (Aptos)

آپتوس یک بلاکچین امن،‌ مقیاس‌پذیر و زیرساخت قابل ارتقا است که توسط تیم پروژه بلاکچینی فیسبوک ایجاد شده است. کار روی این بلاکچین از سه سال پیش آغاز شده و حدود ۱۲۰ توسعه‌دهنده روی آن کار کرده‌اند.

این پروژه توانسته نوآوری‌هایی در اجماع، قراردادهای هوشمند، امنیت، عملکرد و غیرمتمرکزسازی ایجاد کند که اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن هستید،‌ به مقاله معرفی آن در انتهای همین قسمت مراجعه کنید. زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده در این پروژه Move است که توسط تیم خودشان توسعه داده شده است. شبکه اپتوس می‌تواند تا ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

شبکه اصلی آپتوس طبق برنامه در پاییز امسال و به تازگی راه‌اندازی شده است. نکته قابل توجه این است که وقتی هنوز شبکه اصلی آپتوس راه‌اندازی نشده بود،‌ چندین پروژه روی آن ایجاد شده‌ بودند و آماده لانچ پلتفرم‌هایشان بودند. در مورد APT هم باید اشاره کنیم عرضه کل اولیه آن ۱ میلیارد در نظر گرفته شده که در زمان ویرایش این مقاله ۱۳۰ میلیون کوین APT در گردش است.

این پروژه در چند ماه گذشته طی ۳ مرحله موفق به جذب ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه شده است و نام‌های بزرگ و مطرحی همچون Andreessen Horowitz، Paxos، Multicoin Capital، Circle Ventures و PayPal Ventures در بین سرمایه‌گذاران آن دیده می‌شود. نیز به تازگی سرمایه‌گذاری خود در آپتوس را افزایش داده است. در مورد سرمایه‌گذاران آپتوس یک نکته منفی هم وجود دارد؛ در بین آن‌ها FTX و آلامدا هم دیده می‌شود. در کل باید منتظر عملکرد آپتوس در ماه‌‌های آینده بمانیم. اگر همه‌چیز خوب پیش برود،‌ اپتوس می‌تواند یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۳ باشد.

منبع : Ponzi scheme

دکمه بازگشت به بالا