عمومیکسب و کار ایرانی

فواید و تأثیرات انواع سرم‌های صورت

سرم صورت چیست؟

سرم‌ها محصولاتی رقیق هستند که به شکل موضعی استفاده می‌شوند و غلظت ترکیبات فعال در آن‌ها بالاست. سرم‌ها یا کاملاً مایع و یا کمی غلیظ‌تر از مایع هستند. سرم صورت به واسطه داشتن مقدار زیادی مولکول‌های فعال به خوبی به سطح پوست نفوذ می‌کند و تأثیر مطلوبی روی آن دارد. قبل از استفاده از کرم پودر لاکچری کوین از سرم‌ها برای آبرسانی بهتر پوست کمک بگیرید. دارای غلظت بالایی از ترکیبات فعال هستند و به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی نتیجه مصرف آن‌ها روی پوست قابل مشاهده است.

برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح است که چرا نمی‌توان به جای سرم فقط از یک مرطوب کننده و یا کرم لاکچری کوین برای کک و مک استفاده کرد؟ در پاسخ این سؤال می‌توان گفت که قانون سفت و سختی در این خصوص وجود ندارد، با‌این‌حال در یک مطالعه در سال 2011 استفاده از هر دو محصول باهم پیشنهاد شد. سرم سبک‌تر است و ترکیبات فعال را سریع به پوست می‌رساند؛ بنابراین بهتر است بعد از تمیز کردن و پاکسازی پوست صورت از آن استفاده کنید. برای بهره‌مندی بیشتر از فواید سرم نیز باید روی آن از یک لایه مرطوب‌کننده و یا کرم استفاده کنید. پس در روتین مراقبت از پوست، سرم صورت بعد از تمیز کردن پوست و قبل از مصرف مرطوب کننده استفاده می‌شود.

فواید سرم صورت

به سرعت جذب پوست می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده سرم‌ها سبک‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند. سرم‌ها رقیق هستند و این خاصیت سبب شده است تا خیلی آسان‌تر جذب پوست شوند و به همین دلیل به عنوان اولین محصول پس از پاک سازی روی پوست استفاده می‌شوند. البته برای آماده‌سازی پوست برای جذب بهتر سرم و سایر محصولات پوستی، استفاده از تونر قبل از سرم توصیه می‌شود.

پوست حساس را تسکین می‌بخشد و به دلیل داشتن ترکیبات سبک‌، برای افرادی که پوست‌ آن‌ها مستعد آکنه و یا چرب است مناسب‌ است.

خطوط ریز و چروک‌های پوستی را بهبود می‌بخشد. برخی از سرم‌های پوستی حاوی ترکیباتی مانند رتینول هستند که به کاهش خطوط ریز و چروک‌های ظریف پوست کمک می‌کنند.

از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها محافظت می‌کند. سرم‌ها با داشتن ترکیباتی مانند ویتامین C، ویتامین E، فرولیک اسید، چای سبز، رزوراترول و آستاگزانتین (Astaxanthin) از آسیب‌های ناشی از پرتو فرابنفش و آلودگی‌ها که می‌توانند منجر به پیری زودرس و چروک پوست شوند، جلوگیری می‌کنند. قیمت کرم دور چشم لاکچری کوین آنقدر مناسب است که بخواهید برای روتین مراقبت پوستی خود از آن استفاده کنید.

نتایج استفاده از سرم پوست بسیار مشهود‌ است. غلظت بالای ترکیبات فعال موجود در سرم باعث می‌شود نتایج استفاده از آن در مقایسه با دیگر محصولات پوستی مشهودتر باشد.

از آنجا که سرم بافتی سبک دارد و به سرعت جذب پوست می‌شود، بعد از استفاده باعث احساس سنگینی و یا چرب شدن پوست نمی‌شود.

انواع سرم صورت و ترکیبات آن‌ها

وقتی بحث انتخاب سرم پوست به میان می‌آید، باید به این موضوع توجه داشت که این محصول انواع مختلفی دارد و بسته به نیاز افراد دارای ترکیبات مشخصی است. به طور کلی، سرم‌های پوست به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سرم ضدپیری
  • سرم روشن کننده پوست
  • سرم آبرسان
  • سرم محافظت‌کننده از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد
  • سرم مخصوص پوست‌های حساس و مستعد آکنه
  • سرم ترمیم کننده پوست

فواید سرم پوست

از فواید سرم پوست هر چه بگوییم کم است و باید اقرار کرد که این محصول واقعا روی پوست تاثیرات بسیار فراوان و غیر قابل انکاری دارد. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. جوان‌سازی

یکی از بارزترین تاثیرات سرم‌های پوست این است که پوست شما را به مراتب زیباتر و جوان‌تر می‌کند. این محصول دارای آنتی‌اکسیدان قوی هستند که امکان ترمیم پوست را به آن می‌دهد. همین خاصیت باعث می‌شود صورتی بسیار شاداب‌تر، جذاب‌تر و جوان‌تر داشته باشید؛ بدون شک می‌توان گفت که سرم پوست به تنهایی قابلیت این را دارد که به عنوان یک محصول ضدپیری و ضدچروک شدن پوست نام برده شود.

۲. روشن کنندگی

ترکیبات عالی سرم پوست مثل انواع ویتامین‌ها و مخصوصا ویتامین C به پوستتان کمک می‌کند که علاوه بر دریافت مواد مغذی، بسیار شفاف‌تر و روشن‌تر هم به نظر برسد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و عالی است که چین و چروک‌ها را باز و پوست را سفیدتر می‌کند و با استفاده‌ی منظم،‌ رنگدانه‌ها و حتی کک و مک را هم از بین می‌برد که در نهایت دوباره منجر به روشن‌تر شدن پوست شما می‌شود.

۳. ترمیم کنندگی

ویتامین‌های موجود در سرم پوست به خصوص ویتامین C و آنتی‌اکسیدان سبب می‌شوند که پوست از نو بازسازی شده و تمامی کک و مک‌ها، لک‌ها و  جاهای آکنه و جوش تا حد بسیار زیادی کمرنگ شوند و در نهایت از بین بروند.

قدرت ویتامین C در ایجاد تغییرات به واسطه توانایی آن برای افزایش کلاژن پوست و مهار ملانین است که باعث می‌شود چهره‌ی شما به مراتب جوان‌تر، زیباتر و شاداب‌تر به نظر بیاید. علاوه بر این موارد باید گفت که به واسطه‌ی محافظت در برابر تابش اشعه‌ی فرابنفش که غالبا از سمت خورشید می‌آید، ویتامین C یکی از مهم‌ترین عناصری است که حضور آن در سرم‌های پوست به عنوان یک ماده‌ی احیا کننده، حیاتی است.

۴. رفع جای آکنه و جوش

رفع جای جوش و آکنه و همچنین لک‌های صورت هم یکی دیگر از فواید استفاده از سرم پوست است. در فرمولاسیون سرم‌های پوستی معمولا از ترکیبات فعالی همانند ویتامین A، آزلائیک اسید، نیاسینامید، روغن درخت چای و سالیسیلیک‌اسید استفاده می‌شود که همه‌ی این‌ها در نهایت به رفع جای جوش و آکنه و همچنین جلوگیری از ایجادشان کمک می‌کند.

این مسأله به خصوص برای بانوان بسیار سخت است که جای جوش و آکنه همچنان روی پوست اقصی نقاط بدنشان باقی بماند. در نتیجه سرم مو به یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی برای آن‌ها تبدیل شده چرا که در رفع این مشکل تأثیر چشمگیری دارد.

۵. جلوگیری از خشکی پوست

سرم‌های پوست با توجه به ترکیبات فعالی همچون هیالورونیک اسید، پپتیدها و لومینسین‌ها به یک مرطوب کننده‌ و آبرسان طبیعی تبدیل شده‌اند و استفاده از آن‌ها نیاز شما را به هرگونه مرطوب کننده‌ی دیگری برطرف می‌سازد. بدین ترتیب نیازی نیست حتما دو محصول جداگانه را خریداری کنید؛ به دنبال یک سرم پوست خوب و مرغوب بگردید و آن وقت می‌بینید که توانسته‌اید با یک تیر دو نشان بزنید.

به طور کلی می‌توان گفت سرم پوست یک محصول همه کاره بوده که با توجه به نیاز‌های کاربران برای مراقبت از پوست تولید و عرضه شده است. این محصولات کمک می‌کنند تا برای مراقبت و رسیدگی از پوست خود دیگر نگران نباشید چرا که عملا می‌توان گفت همه‌کاره هستند و به واسطه‌ی خواص فوق‌العاده‌ای که دارند، می‌توانند تمام تغییرات خوبی را که مد نظر دارید، روی پوست شما اعمال کنند.

ترکیبات سرم پوست

اگرچه سرم‌های پوست معمولا همگی با یک هدف ساخته و راهی بازار می‌شوند؛ مراقبت از پوست و جوانسازی آن. اما با این حال شرکت‌های مختلف برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان، گاها از ترکیبات متفاوتی درون سرم‌های خود استفاده می‌کنند و در نتیجه خواص درمانی سرمی که تولید می‌کنند به مراتب بیشتر از محصولی می‌شود که یک شرکت دیگر تولید می‌کند. بنابراین باید هنگام خرید سرم پوست این نکته را هم مد نظر قرار داد تا در نهایت محصولی انتخاب شود که بیشترین مطابقت را با نیاز و خواسته‌مان دارد. به صورت کلی ترکیبات به کار رفته در سرم پوست عبارت‌اند از:

ویتامین C

ویتامین C باعث کلاژن‌سازی شده و پوست را ترمیم می‌کند.

ویتامین A

ویتامین A یک ماده‌ی مغذی ضروری برای حفظ سلامت پوست است که پوست آن را به صورت موضعی جذب کرده و باعث پیشگیری از خشکی می‌شود. علاوه بر این ویتامین A تا حد زیادی به رفع چین و چروک صورت هم کمک می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌ها محافظت می‌کند.

ویتامین B3

این ویتامین خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود پوست حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کند.

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید با نفوذ به سطح پوست رطوبت آن را تامین کرده و لایه‌های سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند. علاوه بر این‌ها این ماده ساخت کلاژن را نیز تحریک می‌کند.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید خواص بسیار زیادی دارد که از جمله‌ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خواص ضدپیری، مرطوب کنندگی، ترمیم کننده‌ی اگزما و افزایش‌دهنده‌ی خاصیت کشسانی پوست اشاره کرد.

سالیسیلیک اسید

این ماده در هر دو بخش پوست یعنی هم سطح و عمق آن اثر می‌گذارد. سالیسیلیک اسید در سطح پوست سلول‌های مرده و جای لک‌ها را از بین برده و همچینین سطح پوست را لایه‌برداری می‌کند. علاوه بر آن در عمق پوست نفوذ کرده و چین و چروک‌ها را باز می‌کند.

زینک

تاثیرات زیاد و عمده‌ی زینک روی پوست، مو و ناخن امروزه بر کسی پوشیده نیست. این ماده‌ی مغذی فواید بیشماری روی پوست دارد همانند بازسازی، تسکین و التیام جای زخم، تغذیه‌ی پوست، ضدالتهاب و ضدباکتری بودن.

رتینول

رتینول از مشتقات ویتامین A است که خواص متعددی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رفع چین و چروک پوست، درمان لک‌های پوستی، رفع جوش و آکنه اشاره کرد.

آزلائیک اسید

آزلائیک اسید یکی دیگر از ترکیبات جادویی و عالی به کار رفته در سرم‌های پوستی است که به طور کامل منافذ پوست را از باکتری‌هایی که باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود پاک‌سازی می‌کند.

شناخت نوع پوست

پوست معمولی یا نرمال

پوست انسان برای اینکه قابل انعطاف و ارتجاع باشد به مقدار خاصی از چربی نیاز دارد. جالب است بدانید که در بدن انسان غده‌های چربی وجود دارند که چربی مورد نیاز پوست را فراهم می‌کنند. بخاطر مقدار متفاوت ترشح این چربی است که انواع مختلف پوست به وجود آمده‌اند. اگر شما از آن دسته از افرادی که هستید که پوست معمولی یا نرمال دارید بسیار خوش شانس هستید چراکه در این نوع پوست میزان ترشح چربی کاملا متناسب است و از همین رو از هر لحاظ به مراقبت پوستی کمتری نیاز دارید. همچنین پوستتان به ندرت چرب یا خشک می‌شود.

پوست چرب

پوست چرب پوستی است که ترشح چربی در آن زیادتر از میزان لازم است از همین رو پوست اکثر اوقات چرب و براق به نظر می‌رسد. چربی زیاد پوست می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود و همچین آلودگی و گرد و خاک را به خود جذب کند. معمولا افرادی که پوست چرب دارند، آرایش خوب روی صورتشان نمی‌ماند و پس از مدتی پاک می‌شود.

برای بهبود مشکلات پوست چرب بهتر است روزی ۲ بار صورت خود را با شوینده‌های مخصوص پوست چرب بشویید و از روتین پوستی حاوی تونر و سرم‌های پوستی مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که ترشح چربی در آن کم‌تر از حد نرمال است و از همین رو پوست تا حد زیادی حالت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود پوست خشک معمولا خیلی زود پوسته پوسته، دچار لک‌های خارش دار و زخم‌های سطحی شود.

عوامل محیطی می‌تواند خشکی پوست را دوچندان کند از همین رو محافظت و مراقبت از پوست خود در خارج از منزل یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن دقت کنید. شما می‌توانید با انجام اقدامات بسیار ساده این مشکل را تا حد زیادی حل کنید همانند استفاده‌ی روزانه از آبرسان‌ها و همچنین سرم‌های پوستی مخصوص پوست چرب. سرم‌های مخصوص پوست چرب با نفوذ به عمق پوست می‌توانند کاملا خشکی را از بین ببرند و تمامی قسمت‌های پوست را آبرسانی و تغذیه کنند.

پیشنهاد می‌شود که اگر پوست خشکی دارید به هیچ وجه آن را با آب داغ و یا خیلی سرد نشویید و همیشه روتین پوستی حاوی آبرسان، سرم پوستی و شوینده‌های مخصوص پوست خشک را حفظ کنید.

پوست حساس

پوست‌های حساس به پوست‌هایی گفته می‌شود که به عوامل خارجی مثل آب و هوا و به عوامل فیزیکی واکنش نشان می‌دهند و به سرعت حالت قرمزی، زخم، التهاب و خارش به خود می‌گیرند. این پوست‌ها معمولا کمی خشک هم هستند و نباید بدون ضدآفتاب در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند.

همچنین باید با ملایمت و با استفاده‌ از شوینده‌های مخصوص پوست حساس آن‌ها را بشویید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پوست‌های حساس نیاز به رسیدگی به مراتب بیشتری نسبت به دیگر نوع‌های پوستی دارند از همین رو دقت کنید که آن را با هر نوع شوینده‌ای که دم دست دارید نشویید و از هر نوع سرم پوستی، کرم مرطوب‌کننده یا ضد آفتابی استفاده نکنید.

دکمه بازگشت به بالا