علم و تکنولوژی

کافئین و قهوه برای سلامتی ما خوب است یا مضر؟

آفتاب‌‌نیوز :

خیلی از ما هر روز قهوه می‌نوشیم، اما سوال این است که آیا قهوه برای سلامتی ما خوب است یا مضر؟

کافئین روز شما را شروع می‌کند و انرژی شما را افزایش می‌دهد. می‌تواند به شما کمک کند تمرکز کنید، خلق و خوی خود را بهبود بخشد و شاید حتی به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید. اما چقدر مقدار از آن زیادی محسوب می‌شود؟

کافئین، یک محرک طبیعی است که در انواع غذا‌ها مانند دانه‌های قهوه، برگ‌های چای، دانه‌های کاکائو یافت می‌شود. همچنین می‌توان آن را به صورت مصنوعی به نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و نوشابه‌های انرژی زا اضافه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده هر روز نوعی کافئین مصرف می‌کنند.

کافئین دوست است یا دشمن؟

یکی از محبوب‌ترین راه‌هایی که مردم کافئین دریافت می‌کنند، قهوه است. دکتر گرگ مارکوس، رئیس بخش تحقیقات قلب و عروق و استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید مقالات نشان می‌دهند که مصرف قهوه به طور کلی برای سلامتی مضر نیست. اما من مایل نیستم که به کسی توصیه کنم که قهوه بنوشد، در صورتی که این کار را انجام نمی‌دهد، یا مصرف آن را برای سلامتی افزایش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند هم مفید باشد و هم ضرر. افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند ممکن است کمتر به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری پارکینسون و برخی سرطان‌ها مبتلا شوند. چند مطالعه نشان می‌دهد که احتمال مرگ آن‌ها در اثر بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها کمتر است.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز – معادل چهار یا پنج فنجان قهوه – برای بزرگسالان سالم بی خطر در نظر گرفته می‌شود. یک فنجان چای سبز یا سیاه ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم کافئین دارد. نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است حاوی ۴۰ تا ۲۵۰ میلی گرم به ازای هر ۸ اونس باشد و یک قوطی ۱۲ اونسی نوشابه کافئین دار حاوی ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند اشتها را کاهش دهد و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. اما دوز‌های بالا – ۱۲ فنجان یا بیشتر – می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب در افراد شود، فشار خون را افزایش دهد و منجر به تپش قلب و مشکلات خواب شود. برای افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، قطع ناگهانی مصرف می‌تواند منجر به علائم ترک، مانند سردرد، خستگی و خلق و خوی افسرده شود.

تعیین مقدار بیش از حد ممکن است سخت باشد. مقدار متوسط ​​کافئین برای یک فرد ممکن است برای شخص دیگری مانند دوز بالا باشد. مارکوس معتقد است به این دلیل است که برخی افراد کافئین را سریعتر از دیگران متابولیزه می‌کنند. عواملی مانند وزن یک فرد و دارو‌هایی که مصرف می‌کند نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. نکته پایانی این است که کافئین بر روی افراد متفاوت تأثیر می‌گذارد.

این ترکیب پیچیده است و ما باید بدانیم که نه تنها ممکن است فواید و مضراتی داشته باشد، بلکه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

نتایج یک بررسی که توسط مارکوس و همکارانش انجام شده نشان می‌دهد افراد در روز‌هایی که قهوه می‌نوشیدند، فعالیت بدنی بیشتری داشتند و کمتر می‌خوابیدند. آن‌ها همچنین ضربان قلب نامنظم بیشتری از حفره‌های پایینی قلب داشتند، اما تعداد دفعات ضربان قلب غیرعادی سریع از اتاق‌های فوقانی کمتر بود.

او گفت افرادی که کافئین را سریع‌تر متابولیزه می‌کنند، نسبت به افرادی که بدنشان کندتر آن را تجزیه می‌کند، مشکلات خواب کمتری داشتند.

مارکوس به بیمارانی که مشکل خواب دارند یا ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه می‌کنند، می‌گوید که ببینند کافئین ممکن است چه نقشی ایفا کند. “من به طور کلی توصیه می‌کنم که برای بیمارانی که از مشکلات خواب یا تپش قلب رنج می‌برند معقول است که مصرف کافئین خود را آزمایش کنند. مدتی کافئین را ترک کنند تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می‌کند. “، اما او توصیه‌ای برای اجتناب از کافئین نمی‌کند.

مارکوس بین کافئینی که مردم از قهوه دریافت می‌کنند و چای داغ یا سرد فرقی نمی‌گذارد. او در مورد مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا که معمولاً دارای غلظت بالاتری از کافئین هستند و همچنین شیرین کننده‌ها یا کربوهیدرات‌های اضافه شده معتقد است: هیچ مدرکی وجود ندارد که آن‌ها فوایدی برای سلامتی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در قلب و افزایش فشار خون شوند که برای چندین ساعت ادامه می‌یابد.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا