علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

خواص روغن رزماری

رزماری و روغن رزماری اگرچه شما را به یاد طعم خاصی که به عنوان چاشنی در غذا و نوشیدنی ایجاد می‌کند می‌اندازد، اما کاربردهای آن خیلی بیشتر از این است. در واقع زمانیکه تمام جهان از این گیاه و محصولاتش به عنوان چاشنی استفاده می‌کردند، این یونانی‌ها و رومی‌ها بودند که به راز خواص درمانی و کاربردهای زیبایی رزماری پی بردند. حتی قبل از اینکه از کم و کیف خواص روغن رزماری سردربیاورید، بهتر است یک بطری از این عصاره طبیعت را تهیه کنید. چراکه از تسکین دردهای موضعی گرفته تا تقویت موها بوسیله این روغن امکان پذیر بوده و وجودش در هر خانه‌ای مفید خواهد بود.

روغن رزماری؛ کاربردها، خواص و عوارض جانبی • دیجی‌کالا مگ

معرفی روغن رزماری

جالب است بدانید که در دوران باستان و در مناطقی مانند یونان مردم از انواع محصولات رزماری به عنوان تقویت کننده حافظه و یاری دهنده تفکر استفاده می‌کرده‌اند. حتی تاج‌هایی با برگ‌های رزماری در یونان باستان درست می‌شد که باز هم با قرار دادن آن بر روی سر، سعی می‌کردند حافظه خود را تقویت کنند. اما جالب‌تر اینکه تأثیرگذاری این روغن بر روی حافظه، تفکر و تمرکز بعداً توسط دانشمندان تایید شد. آنهم نوعی از تأثیرگذاری که حتی از طریق استشمام بوی این گیاه و در مدت زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد!

روغن رزماری چه عناصر و املاحی دارد؟

تنوع ویتامین‌ها و املاح معدنی این روغن آنقدر زیاد است که شاید دلیلی برای قدرتمند بودن آن به حساب می‌آید. ویتامین آ، ویتامین بی، ویتامین دی، نیاسین، کولین ب، ویتامین کا، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید ب، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیم، سدیم و پتاسیم تنها بخشی از مواد معدنی موجود در روغن تهیه شده از گیاه رزماری می‌باشند. روغن خام سبوس برنج دکتر بیز کاملا بکر می باشد و تحت پرس باتکنولوژی های روز فرآوری می شود و هیچ گونه ناخالصی ندارد، که تمامی خاصیت های سودمند خود را حفظ می کند.

کاربردی‌ترین خواص روغن رزماری کدامند؟

خیلی از کاربردهای روغن رزماری سال‌ها است که توسط مردم سراسر جهان شناخته شده و خیلی از آن‌ها احتمالاً ناشناخته باقی مانده‌اند. اما تاکنون این روغن در زمینه‌های زیر عالی عمل کرده است:

  1. داروی ریزش مو و البته تقویت و تحریک کننده رشد مو

کمتر کسی است که رزماری و روغن استخراج شده از این گیاه را به عنوان داروی ریزش موی سر و ابرو نشناسد. به خصوص نوعی از ریزش مو که آلوپسی آندروژنتیک نام دارد، با استفاده از این روغن درمان می‌شود.

در واقع این روغن با جلوگیری از حمله تستسترون به فولیکول موها، علت بیماری را کلاً از بین می‌برد. همچنین درمان ریزش موی تکه‌ای یا آلوپسی آره آتا در چهل و چهار درصد بیمارانی که از این روغن به عنوان داروی ریزش مو استفاده کرده‌اند، تأیید شده است.

اما اگر حتی به ریزش مو دچار نیستید و تنها حس می‌کنید موهای سر یا ابرویتان کم پشت شده است؛ و یا اگر می‌خواهید سلامت و رشد طبیعی موهایتان را حفظ کنید، این روغن بهترین محرک و تقویت کننده رشد موی طبیعی می‌باشد.

کافی است به مدت شش ماه دو بار در روز این روغن را بر روی قسمتی از مو یا ابرویتان که دچار ریزش شده ماساژدهید؛ بدین ترتیب هم رشد موهای آن ناحیه تقویت شده و هم موهایی با ضخامت بیشتر و سالم‌تر ظاهر می‌شوند. البته شش ماه برای درمان اولیه ریزش مو است و توصیه ما به شما استفاده مادام العمر از این روغن است.

یک نکته مهم: توجه کنید که این روغن با همه طبع‌ها سازگار نیست. بنابراین برای پیشگیری از هر گونه عارضه جانبی، بهتر است قبل از استفاده از این روغن با یک مشاور قابل اعتماد مشورت کنید. برای رفع ریزش موی خود بعد از شستشوی موها با شامپو کافیین بیز، آب اضافی موها را گرفته، شروع به استفاده از تونیک ریزش مو بیز کنید.

  1. داروی طبیعی و بدون عوارض ضد درد

این روغن بر روی بیمارانی که پس از بحران‌های سلامتی یا عمل‌های جراحی دردهای آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کنند، تا سی درصد کاهش درد را به همراه دارد. بر طبق تحقیقات اثرات ضد دردی این روغن از استامینوفن بیشتر است. تنها تفاوت این روغن با استامینوفن، طبیعی و بدون عارضه بودن آن است که یک امتیاز مثبت به نفع رزماری محسوب می‌شود.

  1. داروی روماتیسم

  2. تقویت و درمان کننده دستگاه گوارش

از این روغن می‌توان برای رفع انواع اختلالات دستگاه گوارش استفاده کرد. در واقع این بخش از بدن انسان توسط روغن تراپی رزماری تقویت می‌شود. حالا چه مشکل شما سوءهاضمه و نفخ معده باشد و چه یبوست؛ به هر حال این روغن درمانتان می‌کند این روغن همچنین اشتها را تحریک کرده، به هضم غذا کمک می‌کند و تنظیم صفرا را به دنبال دارد.

برای استفاده از این روغن به منظور درمان بیماری‌های معده، کافی است که  یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن بادام را با 5 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و مخلوط را به آرامی روی شکم خود ماساژ دهید. این کار اگر به طور منظم انجام شود، سموم را از بدن شما دفع می‌کند.

  1. بهبود دهنده گردش خون

بیماری‌هایی که در آن جریان گردش خون انسان مختل می‌شود یا اختلالی هر چند کوچک در آن به وجود می‌آید، توسط این روغن تا حدود زیادی درمان می‌شود. کافی است زمانیکه دست یا پاهای شما یخ کرده و احساس می‌کنید خون به همه جای بدنتان نمی‌رسد، کمی از این روغن را بر روی بدن خود ماساژ دهید. به این ترتیب مشاهده خواهید کرد که به سرعت تمام بدن شما گرم شده و جریان گردش خون تا نوک پاهایتان را پوشش می‌دهد.

  1. بهبود دهنده تنفس

این روغن هنگام استنشاق به عنوان خلط آور عمل می‌کند و گلو را از هرگونه آلرژی و یا عوارض سرماخوردگی پاک می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده این روغن، استفاده از آن عفونت‌های تنفسی را از بین می‌برد. این ماده همچنین دارای اثر ضد اسپاسم است که به درمان آسم برونش کمک می‌کند.

کافی است از این روغن در دستگاه بخور استفاده کنید، یا چند قطره به یک لیوان یا گلدان کوچک آب داغ در حال جوش اضافه کنید و بخار آن را تا 3 بار در روز استنشاق کنید. از جمله خواص روغن رزماری لاکچری کوین فرانسه می توان به خاصیت ضد التهابی، افزایش میزان رشد عصب مو و گردش مناسب خون جهت رشد مو و کمک به فولیکول مو اشاره کرد.

  1. دفع کننده حشرات

از این روغن گاهی به عنوان داروی ضد حشره بر روی گیاهان در حال رشد استفاده می‌شود. در واقع کشاورزان محلولی که حاوی ده درصد روغن رزماری است تهیه می کنند و بر روی گیاهانی مانند گوجه فرنگی اسپری می‌کنند. اما این تنها کاربرد خاصیت ضد حشره‌ای رزماری نیست. رزماری همچنین به دفع برخی حشرات مکنده خون که می توانند ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را در بدن انسان گسترش دهند، کمک می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا