علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

11 کاربرد موثر تصفیه آب صنعتی در زندگی ما + مراحل + مزایا

تأثیر و اهمیت تصفیه آب صنعتی در زندگی روزمره

تصفیه آب صنعتی یکی از روش‌های کاربردی به‌منظور کاهش آب‌های آلوده صنعتی است. همان‌گونه که می‌دانید منابع آب شیرین در جهان روز به روز در حال کاهش است. این در حالی است که نیاز به آب سالم و پاکیزه به دلیل کاربردهای متنوعی که دارد روزبه‌روز در حال افزایش است. از همین رو لازم است علاوه بر حفظ و نگهداری درست از آب‌های زیرزمینی و شیرین، دیگر آب‌های موجود را طی فرایندهای پیچیده قابل‌استفاده مجدد کنیم.

یکی از کاربرد‌های آب که امروزه حجم استفاده از آن رو به افزایش است و موجب آلودگی بسیار آب شده است، استفاده از آب در صنایع گوناگون است. از همین رو لازم است به‌منظور کاهش آب‌های آلوده، افزایش آب سالم فاقد آلودگی و حفظ محیط زیست، آن را تصفیه و دوباره به چرخه استفاده بازگردانده شود. به این فرایند تصفیه آب صنعتی گفته می‌شود. این فرایند دارای مراحل، سیستم‌های گوناگون و مزیت‌های بسیاری است. ما در گروه مهام پالایش قصد داریم به‌صورت کامل تأثیر و اهمیت تصفیه آب صنعتی در زندگی روزمره را بیان کنیم و شما همراهان عزیز را با تجهیزات مناسب به‌منظور تصفیه آب صنعتی آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

تصفیه آب صنعتی

 تصفیه آب صنعتی

همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم با درنظرگرفتن آلودگی آب‌های سطحی و کاهش منابع تأمین آب شیرین لازم است به کمک سیستم‌ها و تجهیزات پیشرفته آب را تصفیه و آن را دوباره وارد چرخه مصرف کرد. آب‌شیرین‌کن صنعتی باعث کاهش سختی، شوری، املاح معلق و حذف میکرو ارگانیسم‌ها می‌شود. پروسه تصفیه آب شامل مراحل بسیاری نظیر نمک‌زدایی و… است که موجب می‌شود آب را از تمامی آلودگی‌ها، املاح مضر باکتری‌ها و ویروس‌ها پاک‌سازی کند. شما می‌توانید با تصفیه آب مصرف شده مراکز صنعتی دوباره آن را وارد چرخه کنید تا آب با کیفیت مناسب وارد پروسه صنعتی گردد و خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

به‌منظور تصفیه آب‌های استفاده شده در صنایع می‌بایست از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته‌ای چون دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده شود. این دستگاه‌ها عموماً بر اساس نیازها و مشخصات فنی هر صنعت طراحی می‌شود. البته عوامل دیگری نظیر کیفیت آب خام و نیازهای خاص صنعت جزء مواردی است که در زمان طراحی، ساخت و خرید سیستم آب‌شیرین‌کن می‌بایست مدنظر قرار بگیرد. البته شما می‌توانید به کمک کارشناسان باتجربه در حوزه سیستم و تجهیزات تصفیه آب مانند متخصصین گروه مهام پالایش محصولی مناسب تهیه فرمایید.

مراحل تصفیه آب صنعتی

 مراحل تصفیه آب صنعتی

سیستم‌های تصفیه آب دارای پروسه‌های بسیاری به‌منظور تصفیه آب است. این سیستم شامل سیستم پیش‌تصفیه فیلتراسیون، واحد اسمز معکوس و ممبران، سیستم گندزدایی UV یا کلرزنی می‌باشد.

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل تصفیه آب در این سیستم استفاده از فیلترهای مختلفی همانند فیلتر خاکستری فیلتر شنی فیلتر کربنی و فیلتر ممبرانی است. این فیلترها وظیفه دارند تمامی ذرات معلق رسوبات مواد آلی و…. را از آب جدا کنند.

به‌طورکلی مراحل تصفیه آب صنعتی عبارت است از:

  • مرحله پیش‌تصفیه

در این مرحله از انواع فیلترهای فیزیکی نظیر فیلتر شنی فلزی، فیلتر کربنی و فیلتر خود شوینده استفاده می‌شود.

  • پمپ فشارقوی

در این مرحله آب به کمک پمپ طبقاتی یا پمپ فشارقوی از ممبران‌های غشایی عبور داده می‌شود و املاح و آلاینده‌های خود را از دست می‌دهد.

  • استفاده از رزین تبادل یونی

در این مرحله برای سختی‌گیری آب و کاهش برخی املاح نظیر کلسیم و سولفات از رزین‌های تبادل یونی بهره گرفته می‌شود.

  • استفاده از سیستم‌های غشایی (RO)

این روش یکی از مهم‌ترین روش‌های شیرین‌سازی آب محسوب می‌شود. به طور خلاصه این روش با ایجاد فشار بالاتر از فشار اسمزی به کمک پمپ فشارقوی و حرکت معکوس آب از درون فیلترهای نیمه‌تراوای اسمز معکوس از فشار اسمزی بالاتر به فشار اسمزی پایین‌تر می‌تواند دو جریان آب آلوده و پاک را از یکدیگر جدا کند.

4 سیستم تصفیه آب صنعتی

همان‌طور که می‌دانید آب تصفیه شده چه برای مصارف صنعتی و چه برای مصارف خانگی بسیار مناسب است. البته باید توجه داشت که آب‌شیرین‌کن صنعتی تنها به یک نوع سیستم و تکنولوژی به‌منظور تصفیه ختم نمی‌شود و بسته به آلاینده موجود در آّن با یکدیگر متفاوت است و می‌بایست تکنولوژی و روش مناسبی را برای تصفیه انتخاب کنیم. برخی از این سیستم‌ها عبارت است از:

سیستم تصفیه آب خام

در این سیستم آب خام از یک رنده فلزی یا صفحه توری عبور می‌کند تا از ورود اجسام درشت به سیستم جلوگیری شود. پس از آن ابتدا فرایند شفاف‌سازی آغاز می‌شود و در مرحله دوم به کمک موادی نظیر کلر یا موارد فیزیکی نظیر UV و گرما مرحله گندزدایی صورت می‌گیرد. در مرحله سوم میزان سختی آب به کمک سختی‌گیر آب کاهش میابد و مرحله آخر به کمک تبادل بیونی سختی آب به طور کامل از بین رفته و آب به کمک پمپ آب از سیستم تصفیه صنعتی خارج می‌شود.

تصفیه آب Boiler feed

این سیستم به‌منظور محافظت از لوله‌های بویلر در برابر آسیب‌های ناشی از آلاینده‌های موجود در دیگ بخار ایجاد شده است. درصورتی‌که این تصفیه صورت نگیرد ممکن است دیگ دچار خوردگی یا رسوب شود. مراحل تصفیه آب صنعتی در این سیستم بدین صورت است که ابتدا فیلتراسیون آب صورت می‌گیرد و سپس به کمک رزین‌هایی تبادل یونی آب نرم می‌گردد. از آخرین مراحل این سیستم می‌توان به هوازدایی یا گاززدایی و جلادادن اشاره کرد. در پایان آب وارد دیگ بخار می‌شود.

سیستم تصفیه برج خنک‌کننده

این سیستم به‌منظور تصفیه آب برج خنک‌کننده از آلاینده‌هایی نظیر کلریدها، سختی، آهن، مواد بیولوژیکی، سولفات‌ها و… استفاده می‌شود. مراحل تصفیه آب در این سیستم مانند تصفیه آب صنعتی در سیستم تصفیه آب Boiler feed برای دیگ بخار است. سیستم برج خنک کننده وظیفه تبدیل انرژی به‌منظور خنک‌کردن ماشین‌آلات صنعتی در مرکزی مانند نیروگاه‌های برق برعهده دارد.

مزیت‌های تصفیه آب صنعتی

 مزیت‌های تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن صنعتی

همان‌گونه که می‌دانید تصفیه آب صنعتی به ورود دوباره آب به چرخه مصرف کمک بسیاری می‌کند. بااین‌حال این فرایند دارای مزیت‌های بسیاری دیگری نیز است. این مزیت‌ها عبارت است از:

بهبود کیفیت آب تصفیه شده

به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در تصفیه آب باعث می‌شود نمک‌های محلول، کلوئیدی، میکروارگانیسم‌ها و مواد آلی موجود در آب به‌صورت چشمگیری کاهش یابد.

حذف سختی آب محلول در آب

به دلیل وجود یون‌های دوظرفیتی سختی آب بیشتر می‌شود. سختی آب موجب بیماری‌هایی نظیر سنگ مثانه می‌شود. از همین رو در فرایند تصفیه از سیستم‌هایی چون سختی‌گیر آب استفاده می‌گردد.

کمک به حذف مواد آلی

باید توجه کنید که مواد آلی درصورتی‌که به مقدار بالایی در آب باشد می‌تواند به انسان آسیب برسانند. از همین رو آب‌شیرین‌کن صنعتی می‌تواند با فناوری‌های به‌روز به طور مؤثری ترکیبات مولکولی کوچک، کربن‌های غیرفرار نامحلول و کربن آلی را حذف کند.

حذف میکروارگانیسم‌ها

یکی از مواد آلاینده‌ای که در بسیاری از مناطق شهری و روستایی به‌وفور در آب یافت می‌شود، میکروارگانیسم‌هایی است که شامل پروتوزا و باکتری‌ها است. شما می‌تواند به کمک سیستم تصفیه آب صنعتی بیش از 90 درصد میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرید.

افزایش منابع تأمین آب شیرین به کمک نمک‌زدایی

به یاد داشته باشید که شوری آب از عوامل نشان‌دهنده کیفیت آب است. آب‌شور علاوه بر آنکه قابل‌استفاده نیست، باعث برخی بیماری‌ها نیز می‌شود بااین‌حال به دلیل آنکه کشور ما با  مشکل کم‌آبی روبه‌رو است، دریاها منبع خوبی برای تأمین آب شیرین هستند. نمک‌زدایی یک استراتژی عالی در مقابل کم‌آبی است. شما می‌توانید از روش اسمز معکوس به‌منظور شیرین‌کردن آب دریا، چاه، رودخانه‌ها و دیگر آب‌های شور استفاده کنید.

تصفیه آب در مواقع ضروری و اضطراری

یکی از مشکلاتی که ممکن است ما از وجود آب سالم محروم شویم آلوده‌شدن آب، خرابی لوله‌ها، نشت فاضلاب در هنگام حوادث طبیعی است. در نتیجه ممکن است غلظت آلاینده‌های آلی، فلزات سنگین و میکروارگانیسم‌ها در آب افزایش یابد. از همین رو استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی بهترین راه‌حل برای مقابله با آب‌های آلوده است.

سخن آخر

 در خصوص تصفیه آب صنعتی، مزایا، کاربردها و مراحل نصفیه سیستم با شما عزیزان صحبت کریم. همان‌گونه که بیان شد افراد می‌بایست بسته به شرایط و نوع آلاینده موجود در آب تجهیزات و دستگاه‌های مناسب را جهت تصفیه آب در نظر بگیرند. بااین‌حال برخی از دستگاه نظیر سختی‌گیر آب، انواع فیلتر شنی و برخی مواد مانند کلر جزءلاینفک تصفیه می‌باشد.

بااین‌حال توصیه می‌کنیم درصورتی‌که مایلید محصولی مناسب را برای خود تهیه فرمایید با کارشناسان خبره در این حوزه صحبت فرمایید. همکاران ما در گروه مهام پالایش باتکیه‌بر تجربه بیش از یک دهه در فروش تجهیزات تصفیه آب آماده پاسخگویی و رفع مشکلات شما عزیزان هستند. در انتها نیز از شما عزیزان می‌خواهیم نظراتتان را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا