عمومیکسب و کار ایرانی

علت بوق نزدن ماشین + کم شدن و قطع صدای بوق پراید، پژو

برخی تصور دارند که بوق خودرو یکی از قطعات نچندان مهم بوده به همین علت بیشتر مواقع شاهد هستیم افراد در صورت خرابی یا بروز مشکل برای بوق خودرو اقدام به تعمیر آن نمی کنند.بوق 1011 خودرو به بعضی فناوری های ساده تکیه می کند. اصول اساسی اکثر سیستم های بوق خودرو برای ده ها سال بدون تغییر باقی مانده است.ایده ی اصلی این است که بعضی از سوییچ ها، که معمولاً جایی در فرمان قرار دارند، مدار بوق را فعال می کنند. بعضی از خودروها دارای بوق واحد هستند و بعضی دیگر از دو بوق بهره می برند که هر کدام با فرکانس متفاوتی کار می کنند.

چرا بوق ممتد می زند؟

بوق ممتد یکی از مشکلاتی است که می تواند موجب آلودگی صوتی شود. دلیل این اتفاق مربوط به ایراد پیدا کردن کلید یا خرابی رله است.البته ممکن است که هردو قسمت دچار خرابی شده باشد. در ضمن خرابی در بخش های گفته شده می تواند باعث کار نکردن بوق خودرو هم شود.

The reason for the car not honking + decreasing and stopping the sound of the Pride, Peugeot horn

چطور مشکل بوق ممتد را حل کنیم؟

ابتدا جعبه فیوز اتومبیل را به راحتی پیدا کنید و رله بوق خودرو را قطع کنید، چنین کاری نحوه کارکرد بوق خودرو را از کار می اندازد و این فرصت را به شما می دهد که بتوانید در آرامش مشکل خود را برطرف کنید.در صورتی که نتوانستید فیوز یا رله را پیدا کنید باید به سراغ فیوز اصلی اتومبیل بروید یا این که برق اتومبیل را از باتری قطع کنید تا صدای بوق ممتد قطع شود.در صورتی که به دنبال برطرف کردن عیب بوق خودرو هستید باید مراحل زیر را بررسی کنید تا بتوانید بوق را به حالت قبل خود بازگردانید.

۱. برای شروع باید جعبه فیوز را پیدا کنید تا بتوانید به مدار بوق ماشین دسترسی پیدا کنید. در خودرویی مانند پراید جعبه فیوز زیر فرمان و در سمت چپ راننده قرار دارد. اما در خودروهای دیگر ممکن است جعبه فیوز زیر داشبورد، کاپوت و … باشد. در صورتی که جعبه فیوز اتومبیل خود را پیدا نکردید، بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

۲. گام بعدی، باز کردن سرپوش جعبه فیوز است. در این مرحله باید فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

۳. اگر فیوز بوق ماشین را می شناسید که به سراغ مرحله بعد بروید، در غیر این صورت بخش داخلی سرپوش را نگاه کنید و از راهنمای آن برای پیدا کردن فیوز بوق خودرو استفاده کنید.

۴. هنگامی که فیوز مورد نظر را پیدا کردید بهتر است آن را از جای خود خارج کنید. فیوز خیلی از خودروها مانند پراید به راحتی با دست جدا می شود، اما اگر برای جداسازی فیوز به آچار یا انبردست نیاز داشتید، باید در جعبه فیوز به دنبال آن بگردید.

در صورتی که فیوز یا رله بوق به شکل صحیحی از جای خود خارج شود، شما دیگر صدای بوق ممتد را نخواهید شنید. در صورتی که فیوز یدکی دارید می توانید فیوز جدید را جایگزین کنید و دوباره شاهد عملکرد صحیح بوق باشید.

چرا بوق خودرو نمی زند؟

مدار بوق به علت ساده بود، روش های تعمیر آن هم تقریبا شبیه به یکدیگر است. به همین دلیل اگر تصمیم دارید تا بوق خودرویی را تعمیر کنید که از کار افتاده است، باید مسیری که در قبل برای بوق ممتد رفته اید را تکرار کنید. البته خوب است بدانید که یک سری کار اضافه تر باید انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.در اولین گام باید به سراغ رله بوق بروید و اطمینان حاصل کنید که آیا برق مورد نیاز خود را دریافت می کند یا خیر. در صورتی که برق درون رله وجود نداشت باید سیم کشی را مورد بررسی قرار دهید.

مسیر سیم کشی موردبوق خودرو از جمله کاربردی‌ترین بخش‌های ماشین به حساب می‌آید؛ زیرا راننده وسایل نقلیه در زمان‌هایی که به هشدار دادن به دیگران احتیاج دارند، با بوق زدن می‌توانند افراد را نسبت به رانندگی نادرست و یا قدم زدن در مسیرهای نامناسب آگاه کنند. در صورت خراب شدن بوق خودرو معمولاً راننده دچار اضطراب شده و به فکر روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق ماشین می‌افتد. مشکلات بوق خودرو متفاوت است که در این مطلب قصد داریم به طور کامل آنها را بررسی کنیم.همچنین برای یادگیری روش‌های تعمیر بوق ماشین توصیه می‌کنیم در صورت تمایل می‌توانید در دوره آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت نمایید.

اجزا و عملکرد سیستم بوق خودرو چگونه است؟

اجزای اصلی بوق ماشین عبارتند از کلید یا سوئیچ، باتری و همچنین قسمت اصلی بوق.در زمانی که دکمه بوق فشار داده می‌شود، رله برق را به بوق انتقال داده و صدای بوق به گوش می‌رسد. در صورتی که هر یک از بخش‌های بوق ماشین دچار اشکال شده باشند، با خرابی بوق خودرو روبرو خواهید شد. در اینجا به بررسی علت‌های معیوب شدن بوق ماشین و روش‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

علت کار نکردن بوق خودرو چیست؟

علت قطع شدن بوق ماشین احتمالاً مشکل در رله بوق است.برای اینکه رله را بررسی کنید باید از جریان برق در آن اطمینان حاصل کنید. در صورت عدم برق در رله، مسیر برق کشی تا باتری خودرو را باید چک کنید تا در صورت یافتن علت و محل مشکل در سیم کشی بوق، با تعمیر یا تعویض آن، مشکل کار نکردن بوق ماشین را برطرف نمایید.

اگر مشکلی در جریان برق باتری وجود نداشته باشد باید کلید بوق را امتحان کنید. با فشار دادن سوئیچ بوق بررسی کنید که آیا برق به رله می‌رسد؟ برای بررسی سیستم برق رله چراغ کیسه هوا را نیز بررسی کنید.مشکلات مربوط به کیسه هوا می‎‌توانند به راحتی سبب قطع شدن برق رسانی به رله و در نتیجه عمل نکردن بوق ماشین شوند.اگر متوجه شدید که برق رله مشکلی ندارد اما بوق کار نمی‌کند، نسبت به تعویض رله اقدام کنید.

یک احتمال دیگر در زمان قطعی بوق ماشین این است که دکمه بوق فرمان دچار اشکال شده باشد. اگر سوئیچ بوق آسیب دیده باشد باید آن را با یک دکمه جدید جایگزین کنید.یکی دیگر از روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق ماشین برای کار نکردن بوق خودرو این است که جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید، درپوش فیوز را بردارید و سپس فیوز بوق را پیدا کنید.سپس فیوز را از محل خود خارج کرده و بررسی کنید، در صورتی که سیم فلزی فیوز معیوب شده باشد، باید یک فیوز جدید را به جای آن استفاده کنید.یکی دیگر از اقدامات لازم برای تعمیر بوق ماشین نیز قطع کردن اتصالات با باتری خودرو و وصل کردن دوباره آن است.

علت قطع شدن بوق پراید

علت قطع و وصل شدن بوق پراید میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، همان طور که میدانید، بوق نقش بسیار مهمی در رانندگی شما دارد و خرابی بوق ماشین میتواند برای شما مشکل ساز باشد، پس با ما همراه باشید تا دلایل و شیوه تعمیر آن را بیان کنیم.
برخی از دلایلی که سبب قطع شدن بوق پراید، پژو 405 و 206 و سای خودروها میشود به عبارت زیر است:

  • خراب شدن دکمه بوق
  • بوق معیوب است
  • سوختن فیوز
  • فرسوده شدن یا خوردگی کانکتور
  • پاره شدن کابل
  • رله بد

حال که به بررسی دلایل خرابی بوق ماشین پرداختیم بهتر می توانیم دلیل اصلی آن را پیدا کرده و آن را حل کنیم.
مواردی که گفته شد هر کدام میتواند دلیل خرابی و یا بوق نزدن ماشین شما باشد، وقتی در حین رانندگی متوجه شدید که بوق ماشین شما کار نمیکند، در جایی امن توقف کنید و مشکل را بررسی نمایید.

علائم خرابی رله بوق پراید

در بحث علائم خرابی رله بوق پراید، بهتر است ابتدا با اجزای بوق ماشین آشنا شوید که در ادامه بحث به آن می پردازیم.
اجزای مهم و اصلی بوق ماشین شامل، باتری، کلید یا سوئیچ و قسمت اصلی بوق است. هنگامی که شما دکمه بوق را فشار میدهید، رله برق را به بوق منتقل میکند. سپس صدای بوق به گوش میرسد، اگر هر کدام از بخش های بوق ماشین به درستی کار نکند بوق ماشین خراب بوده و در اولین فرصت باید تعمیر شود.
اگر رله بوق ماشین شما خراب شده باشد، یکی از نشانه های آن یکسره شدن بوق ماشین است، اما می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد، مثل مشکلات مربوط به سوئیچ بوق، که البته این مشکل نیز راه حل خاص خودش را دارد. شما میتوانید برای حل کردن مشکل یکسره شدن بوق ماشین رله جدید را با رله قدیمی جا به جا کنید تا این مشکل حل شود.

علت یکسره شدن بوق ماشین چیست؟

بوق ممتد خودرو می‌تواند به شدت آزار دهنده و کلافه کننده باشد. در زمانی که بوق خودرو ممتد می‌شود، افراد سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند برای قطع شدن صدای بوق چکار کنند.یکی از علائم خرابی رله بوق، یکسره شدن بوق خودرو است. همچنین از دیگر دلایل ممتد شدن بوق ماشین، مشکلات مربوط به سوئیچ بوق می‌باشد.

برای رفع مشکل بوق ممتد خودرو رله جدیدی را با رله قدیمی جایگزین کنید. ابتدا جعبه فیوز خودرو را پیدا کنید، درب جعبه فیوز را باز کنید. سپس فیوز مربوط به بوق خودرو را بیابید و آن را از جا دربیارید، در این زمان مشکل بوق یکسره باید قطع شود.
برای ادامه باید فیوز جدید را در محل قرار دهید. اگر مشکل یکسره شدن بوق برطرف شد، به معنی این است که اتصال کوتاه در رله علت اصلی بوق ممتد خودرو بود. اما اگر بوق دوباره به شکل ممتد به صدا در آمد باید قدم دوم را برای متوقف کردن بوق بردارید.

برای این کار باید با استفاده از مولتی متر اتصالات سیم کشی بین قسمت‌های مختلف بوق را بررسی کرده و سپس مشکل را برطرف نمایید.اگر مشکلی در سیم کشی بوق خودرو پیدا نکردید، در این مرحله باید باتری ماشین را قطع و دوباره وصل کنید تا صدای بوق خودرو قطع شود.اگر با روش‌هایی که برای رله و دکمه بوق فرمان انجام داید و باز هم مشکل پا بر جا بود، با آرامش آخرین اقدام برای قطع شدن صدای بوق ماشین را انجام دهید. سوئیچ فرمان خودرو را باز و بررسی کنید، اگر دلیل قطع نشدن بوق ماشین معیوب شدن سوئیچ بوق باشد، باید مشکلات مربوط به آن را رفع نمایید.

خراب شدن صدای بوق از دیگر مشکلات بوق ماشین

اگر بوق خودروی شما با مشکل مواجه شده است و یا صدای عادی ندارد، باید ابتدا از یک نفر کمک بخواهید تا در خودرو بنشیند. سپس کاپوت ماشین را باز کنید تا بررسی را ادامه دهید. از فرد دیگر بخواهید تا بوق ماشین را فشار دهد، اگر صدای بوق ضعیف باشد، یعنی برخی از بوق‌های ماشین معیوب شده‌اند. برای رفع مشکل صدای بوق خودرو باید تمام بوق‌های خودرو را روی پایه رادیاتور و یا پنجره مشبک قرار دهید.

در ادامه باید سیم اتصال بوق را قطع و سپس درپوش بوق را باز کنید. در این زمان به قسمت‌های داخلی بوق دسترسی پیدا می‌کنید. شما می‌توانید با تمیز کردن این قسمت‌ها، مشکل احتمالی صدای بوق را برطرف نمایید. سپس درپوش بوق را ببندید و بوق را به جای خود برگردانید. این کار را با احتیاط انجام دهید تا اتصالات و پیچ و مهره‌های بوق را به درستی وصل کنید.در انتها از دوست خود بخواهید تا دکمه بوق را فشار دهد تا متوجه شوید که عیب یابی و تعمیر بوق ماشین به خوبی انجام شده است.اگر پس از انجام این مراحل متوجه شدید که بوق همچنان مشکل دارد، باید با تعویض بوق خودرو، این ایراد را رفع کنید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا