عمومیکسب و کار ایرانی

ویژگی‌های یک جعبه سوخاری خوب

همانطورکه موادغذایی در کارخانه‌ها بسته‌بندی می‌شوند، فست‌فود و غذاهای رستورانی هم برای اینکه گرم و تازه بمانند به بسته‌بندی مناسب نیاز دارند. انواع جعبه فست‌فود که برای پیتزا، همبرگر، کنتاکی و یا حتی ساندویچ استفاده می‌شود را در این دسته می‌توان قرار داد.

این نوع جعبه‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند وظیفه خود را در حفظ و نگهداری محصول تا زمان مصرف آن به درستی انجام دهند. می‌توان گفت که انواع ظروف بسته‌بندی غذا به طور کلی باید بهداشت مواد غذایی، تازگی و کیفیت مواد غذایی را به صورت همزمان حفظ کرده و همچنین حمل و جابجایی آنها را آسان‌تر کند. در این مطلب نگاهی به جعبه‌های فست‌فود و جعبه مرغ سوخاری یا کنتاکی خواهیم کرد.

بسته بندی سوخاری |جعبه سوخاری اماده |سطل سوخاری

سوخاری ‌ها و ویژگی‌های خاص آنها

سوخاری طرفداران زیادی در دنیا دارد، پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد راه‌اندازی یک فست‌فود فروشی را دارید این محصول پرطرفدار را حتما در منوی خود قرار دهید. سوخاری کردن یک روش پخت ایرلندی برای مرغ است که توسعه پیدا کرده است. در واقع در کنار طعم خاص و جذاب انواع سوخاری‌ها، بسیاری از کارشناسان، سوخاری کردن را روش مناسب‌تری از سرخ کردن برای حفظ سلامت مواد غذایی می‌دانند.

علت آن این است که روغن داغ در واقع توسط آرد سوخاری جذب می‌شود و ماده غذایی اصلی چربی کمتری را به خود جذب می‌کند. هرچند که مرغ سوخاری و یا مرغ کنتاکی اولین و پرطرفدارترین عضو از خانواده سوخاری‌ها است. اما امروزه پیاز، قارچ و حتی همبرگر سوخاری نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند.

 

کدام ویژگی‌های سوخاری برای انتخاب جعبه سوخاری مهم است؟

برای انتخاب بهترین جعبه برای مرغ سوخاری باید به نکات زیر توجه کرد:

·         تردی سوخاری

ترد بودن سوخاری اهمیت زیادی دارد، چون مرغ‌های سوخاری به ترد بودن شهرت دارند. می‌توان گفت مشتریان براساس میزان ترد بودن یک خوراکی سوخاری کیفیت آن را می‌سنجند. پس یک بسته‌بندی مناسب باید ترد بودن سوخاری را حفظ کند.

·         چرب بودن سوخاری

سوخاری کردن مرغ با روغن فراوان انجام می‌شود و بیشتر حجم روغن در لایه‌ی بیرونی سوخاری جذب می‌شود، به همین دلیل مرغ‌های سوخاری معمولا لایه‌ی بیرونی چربی دارند. این چربی نباید به راحتی لایه‌‌ی بیرونی جعبه را آلوده کند. جعبه باید در مقابل این چربی مقاوم باشد.

·         داغی سوخاری

تقریبا تمامی افراد دوست دارند که سوخاری خود را داغ صرف کنند. به همین دلیل سوخاری‌‌ها بلافاصله پس از آماده شدن در روغن بسیار داغ، بسته‌بندی می‌شوند. اگر این دمای بالا در بسته بندی لحاظ نشود، می‌تواند به کیفیت سوخاری آسیب وارد کند.

 

اهمیت مقوای جعبه سوخاری

همانطور که گفته شد یک تولید کننده جعبه فست فود، برای ساخت جعبه سوخاری بیرون‌بر و یا حتی سینی سوخاری که در سالن سرو خواهد شد نیز باید نکاتی را رعایت کند. به همین دلیل مقوایی که در ساخت جعبه سوخاری همبرگر و جعبه قارچ سوخاری یا سایر سوخاری‌ها استفاده می‌شود نیاز به دقت بیشتری نسبت به مقوای یک جعبه ساندویچ دارد.

به همین دلیل در ساخت جعبه مرغ سوخاری از مقوای ایندربرد و یا کرافت استفاده می‌شود. این دو نوع مقوا باعث حفظ بهداشت محصول می‌شود، رطوبت ایجاد شده در بسته بندی را به خود جذب کرده و از خمیر شدن آن جلوگیری می‌کند.

مقوای ایندربرد چیست؟

مقوای ایندربرد به عنوان یک محصول بهداشتی شناخته می‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت است. به همین دلیل در صنایع مواد غذایی، دارویی و پزشکی استفاده فراوانی دارد. این مقوا در برش‌ها و چاپ نیز مقاومت خوبی دارد و در زمان استفاده شکل بسته بندی را بخوبی حفظ می‌کند.

از این مقوا می‌توانید با گرماژهای مختلفی استفاده کنید که بین ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم خواهد بود. انتخاب گرماژ به وزنی که قرار است بسته بندی تحمل کند بستگی دارد و همچنین در ساختار بسته بندی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مقوای کرافت در جعبه سوخاری

در ساخت جعبه سوخاری از جنس مقوای کرافت فقط از مواد اولیه مرغوب و اصطلاحا از الیاف ویرجین یا بکر استفاده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید در کنار بهداشتی بودن حتمی آن، از استقامت بیشتر و جذب رطوبت خوب این مقوا به خوبی در بسته‌بندی‌های خود استفاده کنید. باید گفت که کرافت با گرماژهای پایین‌تر می‌تواند استقامت بهتری نسبت به ایندربرد در گرماژهای بالاتر داشته باشد.

بسته بندی سوخاری |جعبه سوخاری اماده |سطل سوخاری

انواع بسته بندی سوخاری‌ها

در حالت کلی می‌توان بسته بندی سوخاری‌ را به داخل سالن و بیرون بر تقسیم کرد.

1.      جعبه سوخاری داخل سالنی

در مدل‌های داخل سالنی کاربرد این جعبه به عنوان سینی و یا بشقاب خواهد بود. در این نوع بسته‌بندی سعی می‌شود، تا راحتی مشتری برای مصرف در داخل بشقاب مد نظر قرار بگیرد. در نتیجه دهانه‌های بزرگی برای بشقاب سوخاری سالنی طراحی ‌می‌شود. ابعاد این جعبه‌ها بر اساس نیاز رستوران قابل تغییر است و می‌توان از گرماژ پایین‌تری در آنها استفاده کرد.

2.      جعبه سوخاری بیرون بر

جعبه غذای بیرون بر سوخاری، بسته‌بندی کامل است و برای حمل و نقل و حفظ کیفیت در مدت مشخص باید برنامه ریزی کرد. حفظ گرمای غذا تارسیدن به مقصد در کنار خمیر نشدن سوخاری مهم است. تکان‌ها و جابجایی نباید آسیبی به مواد غذایی وارد کند و تا حد امکان چیدمان را نیز حفظ کند. در نتیجه جعبه نباید بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک باشد.

همچنین جذب رطوبت تولید شده در بسته بندی به دلیل داغ بودن غذا و انتقال بخار اضافی به بیرون باید در این نوع بسته بندی مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر قابلیت بسته‌بندی آسان و سریع نیز در این جعبه ‌ها اهمیت دارد و نباید پرسنل آشپزخانه را بیش از اندازه به خود درگیر کند. این موضوع علاوه بر اینکه نیروی کاری شما را درگیر خواهد کرد. ممکن است در زمان انتظار مشتریان بیرون بر شما که زمان برایشان اهمیت بیشتری دارد، تاثیر داشته باشد.

طراحی و چاپ جعبه سوخاری

در رابطه با چاپ و طراحی جعبه سوخاری مخصوصا در موارد بیرون بر باید دقت زیادی داشته باشید. هرچند که به ظاهر این موضوع یک مورد جانبی نسبت به کسب و کار اصلی شما به عنوان یک رستوران و فست فود است، اما در حقیقت بیش از حد اهمیت دارد. در ادامه به این موضوع نگاهی خواهیم کرد.

استفاده از بسته‌بندی‌های آماده راحت‌ترین کار و شاید به ظاهر ارزان‌ترین روش برای تامین جعبه سوخاری باشد. اما همیشه راحت‌ترین کار، بهترین کار نیست. به یاد داشته باشید که قبل از اینکه محصول تولید شده در آشپزخانه شما توسط مشتری استفاده شود، بسته‌بندی شما دیده خواهد شد.

این یعنی اولین ارتباط با مشتری از طریق جعبه‌های شما است. هرچقدر که این ارتباط اولیه به خوبی انجام شود، رضایت مشتری پس از استفاده از غذای شما بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید که بسته‌بندی شما در غذای بیرون‌بر قرار است جای بشقاب‌ها و ظروف گرانقیمتی که افراد در خانه‌های خود استفاده می‌کنند را بگیرد. در نتیجه هرچقدر به آنها بیشتر توجه کنید و ظاهر بهتری برای آنها طراحی کنید، رضایتمندی مشتریان شما افزایش خواهد یافت.

کلام آخر

در این مطلب نگاهی به جعبه سوخاری انداختیم و نکاتی در رابطه با این نوع از بسته‌بندی فست فود ارائه دادیم. شما می‌توانید با استفاده از تجربیات و توانمندی‌های شرکت ملک مقوا، جعبه سوخاری اختصاصی خود را طراحی، چاپ و تولید کنید و محصولات سوخاری خود را در بسته‌بندی خاص به مشتریان تحویل دهید.

دکمه بازگشت به بالا