اقتصادیکسب و کار ایرانی

موقعیت جغرافیایی قبرس

قبرس یک کشور جزیره‌ای در بخش شرقی دریای مدیترانه و سومین جزیره پرجمعیت در این دریا است. از نظر موقعیت، این کشور در جنوب ترکیه، غرب سوریه و لبنان، شمال‌ غربی فلسطین، شمال مصر و جنوب شرقی یونان واقع شده است.معمولاً اولین سوالی که حدس می‌زنیم دربارۀ این کشور بپرسید این سوال است که «کشور قبرس در کدام قاره است؟» و جواب این سوال هم شاید برای شما عجیب باشد! قبرس یک کشور فراقاره‌ای است! یعنی هم یک کشور اروپایی است و هم یک کشور آسیایی. آسیایی به این دلیل که از نظر جغرافیایی در غرب آسیا قرار گرفته و اروپایی هم به این دلیل که از نظر فرهنگی و روابط بین‌المللی، به اروپا وابسته است.

البته جای نگرانی نیست! در ادامه همه چیز را دربارۀ کشور قبرس توضیح می‌دهیم؛ از همین آسیایی-اروپایی بودنِ آن گرفته تا اقتصاد و آب‌وهوا و حتی شرایط مهاجرت به آن. قبل از شروع، بهتر است نگاهی به وضعیت کلی این کشور بیندازیم:

قبرس جنوبی و شمالی

گذشتۀ دور را که کنار بگذاریم، کشور قبرس تا سال 1950 ضمیمۀ بریتانیا و تحت حاکمیت این کشور بود. اختلاف بین جمعیت یونانی قبرس و جمعیت تُرک قبرس بالا گرفت که منجر به لشکرکشی بریتانیا به این کشور و حدود یک دهه درگیری با مخالفان شد. نتیجۀ این درگیری‌ها چیزی جز استقلال قبرس در سال 1960 میلادی نبود.

Geographical location of Cyprus

این استقلال چیزی را حل نکرد و جنگ و خون‌ریزی در این کشور ادامه پیدا کرد. یونان در سال 1974 با یک کودتای نظامی قصد ضمیمه‌کردن قبرس به خاک خود را داشت که کشور ترکیه هم در جواب قسمت شمالی قبرس را تحت تسلط درآورد.قسمت شمالی قبرس – یعنی همان بخشِ تحت سلطۀ کشور ترکیه – در سال 1983 میلادی استقلالِ خود و تشکیل یک کشور جداگانه را اعلام کرد و آتش درگیری‌ها بین دو کشور درگیر کم‌کم فروکش کرد.

هیچ کشوری به جز ترکیه وجود قبرس شمالی را به رسمیت نشناخت ولی از آن طرف، قبرس جنوبی با توجه به پیوند سیاسی و فرهنگی عمیقی که با یونان داشت، در سال 2004 به اتحادیۀ اروپا و در سال 2008 به منطقۀ یورو پیوست.از آن موقع به بعد، کشور قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد؛ که قسمت جنوبی همان قبرس یونانی یا قبرس اروپایی نام گرفت و قسمت شمالی هم به‌عنوان قبرس ترکی مشهور شد.

استان‌‌های کشور قبرس

قبرس از نظر ساختاری شش ناحیه دارد که موقعیت آن‌ها را می‌توانید در نقشۀ بالا ببینید. در زیر هم این ناحیه‌ها را معرفی کرده‌ایم:

بهترین راه مهاجرت به قبرس

در حال حاضر می‌توان گفت خرید ملک، بهترین راه مهاجرت به قبرس است. البته باید توجه داشته باشید که هزینه خرید ملک در قبرس بسیار بالا است. شما باید در ابتدا یک پیش‌پرداخت یک تا دو میلیاردی پرداخت کرده و در ادامه ماهیانه ۸۰۰ پوند قسط پرداخت کنید. این مبلغ به‌صورت میانگین محاسبه شده است و هزینه مهاجرت شما به قبرس با توجه به ملکی که انتخاب می‌کنید متغیر خواهد بود اما زیاد تفاوتی با مبلغی که گفتیم ندارد. اگر به‌دنبال راه‌های ارزان‌تر برای مهاجرت هستید میتوانید با ما همراه شوید.

هزینه زندگی در قبرس

بدیهی است هزینه زندگی در قبرس بستگی به سبک زندگی شما دارد؛ اما در اینجا میانگین هزینه‌های اساسی زندگی در قبرس (مثل مسکن و رفت‌وآمد) را آورده‌ایم.

مهاجرت کاری؛ کمی سخت اما ممکن!

برای مهاجرت کاری به قبرس، چه شمالی و چه جنوبی، معمولاً باید یک پیشنهاد کاری از یک کارفرما داشته باشید. مجوز اقامت کاری هم معمولاً کوتاه‌مدت صادر می‌شود اما امکان تمدید آن یا حتی تبدیل به اقامت دائم هم وجود دارد.

در زیر با چند مورد از مشاغل مورد نیاز قبرس و میانگین دستمزدها آشنا خواهید شد:

  • پرستار و ماما
  • حسابدار
  • پزشک
  • مهندسی
  • دندانپزشک
  • داروساز
  • معلم زبان (زبان دوم)

میانگین درآمد مشاغل قبرس

میزان درآمد به خیلی چیزها بستگی دارد؛ شغل شما، سطح ارشدیت شما، سابقه‌کار شما، وضعیت کارفرما، میزان مالیات بر درآمد و … . حداقل درآمد در قبرس بین 800 تا 900 یورو در ماه است و میانگین آن هم با در نظر گرفتن همۀ مشاغل، حدود 2500 یورو در ماه است.

کلام آخر

امیدواریم که اطلاعات کافی و مفید درباره قبرس را به دست آورده باشید. در این مطلب سعی کردیم داسقِبرِس (به : Κύπρο)(به : Cyprus) با نام رسمی جمهوری قبرس (به : Κυπριακή Δημοκρατία) ، در و در شرق است. و بزرگ‌ترین شهر این کشور، است. قبرس در جنوب ، غرب ، جنوب شرقی ، شمال و شمال غربی ، و قرار دارد. جزیرهٔ قبرس پس از جزایر و ، سومین بزرگ در دریای مدیترانه‌است. این کشور همچنین سومین جزیرهٔ پرجمعیت، در دریای مدیترانه است. جمعیت قبرس، حدود ۱/۱۷۰/۰۰۰ نفر است.

قسمت شمال این جزیره، (بخش ) دارای ساکنان و می‌باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی () هستند. در قبرس هردو زبان و ، زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی و ، سنی هستند. این جزیره به خاطر اهمیت خود، بارها در طول تاریخ، مورد حمله و اشغال گوناگون از جمله ، ، ، ، ، ، ، ، و قرار گرفته‌است.

از سال که در واکنش به کودتای یونانی‌ها به ، جزیرهٔ قبرس به دو بخش تقسیم شد. پس از آن، بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به پیوست اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس توسط دولت به‌عنوان به رسمیت شناخته شده‌است. قبرس از نقاط مدیترانه است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به سازمان پیوست. قبرس، با درآمد سرانهٔ بالا و بسیار بالاست. این کشور از سال ۱۹۶۱، به عضویت درآمد و همچنین از کشورهای بنیان‌گذار است. جمهوری قبرس از ۱ مه ۲۰۰۴، عضو می‌باشد. قبرس در به‌خاطر معادن خود مشهور بود به طوری‌که خود واژه مس در (برای نمونه copper= در ) از نام یونانی این جزیره یعنی (Kypros) Κύπρος گرفته شده‌است.

یک معدن مس در قبرس

قبرسی‌ها برای اولین بار در ، به ساخت ابزار مسی روی آوردند. یکی از پایه‌های اقتصادی امپراتوری ذخایر مس جزیره قبرس بود. قبرس جزیره‌ای است که در طول تاریخ در تصرف ، ، ، مصری ها، امپراتوری عثمانی و سرانجام انگلیسی‌ها بوده‌است؛ اما پس از انگلیس به علت ضعف اقتصادی و کاهش نفوذ جهانی از این جزیره خارج شد. سپس رهبران سه کشور ، و به همراه رهبران دو بخش قبرس در ۱۱ فوریه ۱۹۵۹ پیمانی را امضا کردند که به موجب آن مسائل جزیره به نسبت ۷ به ۳ میان یونانی‌تبارها و ترک‌تبارها تقسیم شد.

قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر پایه مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و ، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند.

در دسامبر ۱۹۶۳، نمایندگان در پی اختلاف بر سر نحوهٔ اجرای این توافق از دولت قبرس بر اثر حادثه از قبرس اخراج شدند. با آغاز عملیات نظامی یونانی‌های این جزیره، کشور را ترک کردند و این سرآغاز درگیری‌های قومی میان ترک‌ها و یونانی‌ها در این جزیره بود که برای ۱۱ سال ادامه پیدا کرد. و در پی بروز درگیری بین دو طرف، در سال ۱۹۶۴ یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که مأموریت آن تا کنون تمدید شده‌است. در این درگیری‌ها طرف ترک تلفات سنگین‌تری را متحمل شد و حدود ۴۵ هزار نفر که یک پنجم جمعیت ترک‌ها را شامل می‌شد آواره شدند. این افراد در حدود ۱۰ سال تا پیش از به صورت زندگی می‌کردند. تا اواخر سال ۱۹۶۰ تنش ادامه پیدا کرد و در طی این مدت حدود ۲۶۰ هزار نفر از ترک‌های قبرسی مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به کشورهای دیگر شدند.

در سال ۱۹۷۴ دولت سراسقف ، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد که عملاً باعث تقسیم این جزیره شد. بحران قبرس پس از و اعلام استقلال که فقط از سوی ترکیه مورد تأیید قرار گرفت آغاز شد. قبرس، پس از و ، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. درازای جزیره قبرس در طولانی‌ترین شکل خود ۲۴۰ کیلومتر و پهنای آن در عریض‌ترین حالت، ۱۰۰ کیلومتر است. کرانه‌های ترکیه در ۷۵ کیلومتری شمال قبرس قرار دارند. منابع مختلف، قبرس را از دید جغرافیایی، گاه جزئی از ، گاه بخشی از و گاه در به‌شمار آورده‌اند.

در جزیره قبرس دو رشته‌کوه اصلی خودنمایی می‌کنند، و کوهستان کوچکتر . دشت مرکزی میان این رشته‌کوه، نام دارد. این دشت توسط رودخانه پدیه‌ئوس آبیاری می‌شود که طولانی‌تر رود جزیره نیز هست. کوه‌های ترودوس بیشتر مناطق جنوب و غربی قبرس را دربر می‌گیرند و کمابیش نیمی از جزیره در اختیار این کوهستان است. بلندترین نقطه در قبرس، است که در مرکز کوهستان ترودوس واقع شده و ۱۹۵۲ متر ارتفاع دارد. کوهستان کم‌پهناتر کیرنیا که در امتداد کرانه‌های شمالی جزیره قرار گرفته به نسبت ترودوس مساحت بسیار کمتری را اشغال کرده و بلندی‌های آن نیز کم‌ارتفاع‌ترند. بلندترین نقطه کیرنیا ۱۰۲۴ متر بالاتر از سطح دریا است. جزیره قبرس از نظر زمین‌شناختی بخشی از به‌شمار می‌آید.

قبرسی‌های یونان در بخش جنوبی و قبرسی‌های ترکیه در بخش شمالی قبرس قرار دارند که با مرزی به نام «خط سبز» تفکیک شده‌اند که تا (لفگوشا) کشیده می‌شود؛ و پایتخت قبرس شمالی و جنوبی را به دو بخش تقسیم می‌کند. در حال حاضر پنج تقاطع مرزی وجود دارد که ۲۴ ساعته برای عبور و مرور شهروندان باز است.قبرس دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است. حدود ۱۲٪ زمین‌های آن زیر کشت بوده و در آن ، ، ، و به عمل می‌آید. پرورش ، و نیز رایج است.

تحصیل پزشکی در کشور قبرس و موقعیت ها

قبرس دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است از لحاظ مراکز آموزشی و بهداشتی در رتبه های خوبی قرار دارد اما به دلیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی، دسترسی به اطلاعات مربوط به مراکز درمانی در قبرس شمالی ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. برای اطمینان از اینکه اطلاعاتی که دریافت می‌کنید قابل اعتماد و دقیق باشد، بهتر است از منابع رسمی مانند وب‌سایت‌های دولتی یا سازمان‌های بهداشت معتبر درخواست کمک و راهنمایی بگیرید. همچنین، مشورت با متخصصان بهداشت محلی یا سازمان‌های معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعاتی دقیق و قابل اعتماد را بدست آورید.. حدود ۱۲٪ زمین‌های آن زیر کشت بوده و در آن ، ، ، و به عمل می‌آید.

در کشور قبرس، تحصیل پزشکی یک موضوع جذاب و پرمخاطب است. اگر شما به دنبال ادامه تحصیل در زمینه پزشکی در قبرس هستید، باید به موارد زیر توجه کنید:

دانشگاه‌های مرموز و معتبر

در حال حاضر، دانشگاه‌های معتبری در قبرس وجود دارد که برنامه‌های پزشکی معتبری ارائه می‌دهند. اين شامل دانشگاه قبرس و دانشگاه نیکوسیا می‌شود که هر دو از برنامه‌های برجسته در زمینه پزشکی برخوردارند.

مدارک مورد نیاز

برای ورود به برنامه‌های پزشکی در قبرس، باید مدارک مورد نیاز را بررسی کنید. این ممکن است شامل مدارک تحصیلی، امتحانات پذیرش و سایر مدارک مرتبط باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مدارک شما از سوی دانشگاه‌های مربوطه به‌درستی ترجمه و ارائه شده باشند.

قوانین و مقررات

قبل از انتخاب هر دانشگاه یا برنامه تحصیلی، مهم است که قوانین و مقررات مربوط به تحصیل پزشکی در قبرس را بررسی کنید. این شامل مقررات مربوط به اقامت، مجوزها، و شرایط تحصیلی مختلف می‌شود.

نشانی دقیق

وقتی که تصمیم به تحصیل در قبرس گرفتید، اطمینان حاصل کنید که دقیقاً مکان دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظر را می‌شناسید. این اطمینان می‌دهد که شما بتوانید از تمامی خدمات موجود برخوردار شوید.

منابع رسمی و اطمینان

هرگز از اطلاعات غیرمعتبر و منابع ناشناس برای تصمیم‌گیری‌های تحصیلی استفاده نکنید. همیشه از منابع رسمی مانند وبسایت‌های دولتی یا دانشگاه‌ها استفاده کرده و با مشاوران تحصیلی دادمهر عدالت مشورت کنید.در نهایت، توصیه می‌شود که پیش از هر تصمیمی، با سفارت قبرس یا مشاوران تحصیلی محلی تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که دارای تمامی اطلاعات لازم برای شروع تحصیلات پزشکی در قبرس هستید.

 

دکمه بازگشت به بالا