علم و تکنولوژی

نرخ ویزیت پزشکان ایران در رتبه ۱۰۱ جهان

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر ابلاغ تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قبل از پایان سال، گفت: اگر همسان‌سازی تعرفه‌های پزشکی انجام شود، باید گفت که قیمت خدمات پزشکی جزو ارزان‌ترین خدماتی است که در این سرزمین ارائه می‌شود.

دکتر محمد رئیس‌زاده در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور در غرفه تکنونامه اظهار کرد: بر اساس برخی از رتبه بندی‌های جهانی، ایران از منظر ارزش ویزیت پزشکان در رتبه ۱۰۱ جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارزش ویزیت از منظر عدد پرداختی نسبت به کشورهای منطقه پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: اگرچه کیفیت خدمات پزشکی بر اساس رتبه‌بندی‌های دنیا در جایگاه‌های بالایی قرار دارد، اما ارزش ویزیت پزشکی از منظر عددی از برخی کشورهای آفریقایی کمتر است.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اگر با قیمت ویزیت یک پزشک در یکی از کشورهای جنگ‌زده همسایه بتوان ۳ بسته مرغ ۵۰۰ گرمی خرید اما این میزان در کشور ایران نصف بسته‌هایی است که با ویزیت آن پزشک در کشور همسایه می‌توان خرید. در رتبه‌بندی‌های جهانی با توجه به این متر و معیار خرید مرغ، ارزش قیمتی ویزیت پزشکان را ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به ارزش ریالی ویزیت پزشکان عمومی گفت: قیمت ویزیت یک پزشک عمومی ۹۰ هزار تومان است و بنابراین می‌توان گفت که ارزش عددی ویزیت پزشک عمومی کمتر از دو دلار است و این درحالیست که قیمت ویزیت برخی از کشورهای آشوب‌زده همسایه حدود ۷ دلار است.

وی ادامه داد: اگر همسان‌سازی تعرفه‌های پزشکی انجام شود، باید گفت که قیمت خدمات پزشکی جزو ارزان‌ترین خدماتی است که در این سرزمین ارائه می‌شود. بنابراین با توجه به تورم جامعه، هنگامی که قیمت خدمات پزشکی در کشور ارزان باشد قشر سالم جامعه پزشکی آسیب می‌بیند؛ چراکه در شرایطی که قیمت خدمات پزشکی پایین باشد، پزشکانی که به دنبال کمترین ارتباط با بیمار هستند و در پی سالم کار کردن و عمل بر طبق قانون هستند، نمی‌توانند در این شرایط به صورت سالم کار کنند.

رئیس‌زاده ضمن اشاره به تصویب رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در شورای عالی بیمه، گفت: در صورت تصویب نهایی تعرفه مصوب شورای عالی بیمه، قیمت ویزیت پزشکان عمومی ذیل رشد تعرفه ۴۶ درصدی، حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، بنابراین ویزیت پزشکان عمومی با افزایش ۲۷ هزار تومانی معادل ۱۱۷ هزار تومان می‌شود.  

رییس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از وضعیت قیمت ویزیت پزشکان ادامه داد: اگر قیمت ویزیت پزشکان عمومی در سال آتی معادل ۱۱۷ هزار تومان هم شود، باز هم امکان مدیریت مطب با این مبلغ وجود ندارد. همچنین در حال حاضر، قیمت ویزیت یک پزشک متخصص ۱۳۰ هزار تومان است که با افزایش ۳۰ درصدی معادل ۱۷۰ هزار تومان می‌شود.  

رئیس‌زاده با بیان اینکه قیمت ویزیت پزشکان در کشور قابل قبول نیست، بر تصویب نهایی رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در دولت و ابلاغ آن قبل از پایان سال تاکید کرد و افزود: هنگامی که قیمت ویزیت پزشکان قابل قبول نباشد طبیعتا تداوم کار سالم با مشکل مواجه می‌شود.  

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا