علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

چگونه مراقب حساب بانکی از دست هکرها باشیم؟

چگونه مراقب حساب بانکی از دست هکرها باشیم؟

با توجه به گسترش کلاهبرداری‌های اینترنتی، خیلی از افراد با شکایت از هک شدن کارت بانکی‌شان به پلیس فتا مراجعه می‌کنند. با توجه به اینکه امروزه اکثر مردم دارایی خود را حساب بانکی‌شان پس انداز می‌کنند، هکر با هک کردن این حساب‌ها می‌توانند در عرض چند ثانیه به یک درآمد میلیونی دست پیدا کنند. اما برای جلوگیری از چنین مواردی، باید حتما یکسری نکات را در نظر داشته باشید. به علاوه، نکاتی وجود دارند که می‌توانید با بررسی هر یک، متوجه هک شدن کارت بانکی خود شوید.

در این ویدئو بهترین وکیل مشهد داستان هک حساب بانکی یکی از دوستانش را تعریف می‌کند:

در ادامه این مقاله، ما تمام نکات مربوط به این موضوع را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

ترفند هکرها برای فریب شما

دقت داشته باشید که امنیت حساب‌های بانکی در حالت عادی بسیار بالا است؛ این یعنی یک هکر نمی‌تواند بدون کمک کسی این حساب‌ها را هک کند. به همین دلیل هم، روی کمک خود شما حساب ویژه‌ای باز می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از این ترفندها خواهیم پرداخت تا آگاهی لازم در این باره به دست آورید.

1- استفاده از تلفن‌های هوشمند

یکی از روش‌هایی که هکرها روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، استفاده از اپلیکشین‌های مخرب است. خیلی از اوقات این اپلیکیشن‌ها در قالب یک برنامه بانکی معتبر ارائه می‌شوند. در حقیقت فرد با استفاده از این ترفند، سبب می‌شود تا شخص مورد نظر نتواند اصل یا مخرب بودن این برنامه را تشخیص دهد. با همین روش خیلی ساده، می‌تواند تمام اطلاعات بانکی شما را به دست آورد.

2- ارسال پیامک متنی

استفاده از این روش در ایران خیلی رایج است. هکر با ارسال یک پیامک تشویق کننده به مشتری، وی را ترغیب می‌کند تا روی لینک مورد نظر کلیک نماید. معمولا در این روش، هکر سناریوهایی مبنی بر پرداخت قبض یا بدهی را مطرح می‌کند تا فرد اطلاعات بانکی خود را در بستر مورد نظر وارد نماید.

در صورت هک شدن کارت بانکی چه باید کرد؟

معمولا پس از اینکه متوجه هک شدن حساب بانکی خود شدید، باید سریعا اقدامات لازم را انجام دهید تا از هر گونه استفاده هکر از حساب جلوگیری به عمل آورید. گاهی اوقات هکر رمز عبور حساب شما را تغییر می‌دهد تا نتوانید به سرعت از اتفاقات دیگر جلوگیری کنید. اما خیلی از اوقات در هنگام افتتاح حساب، بانک از شما ایمیلی می‌خواهد که باید آن را ثبت نمایید. این ایمیل در این گونه موارد به کار شما خواهد آمد. اما چگونه؟

شما می‌توانید با استفاده از همین ایمیل، رمز خود را تغییر دهید تا هکر دسترسی خود را به حساب بانکی از دست دهد. راهکار دیگری که هم برای تشخیص هک شدن و هم برای مقابله با آن وجود دارد، چک کردن پیامک‌های بانکی شماست. اگر دقت کرده باشید، پس از هربار ورود به حساب بانکی خود در همراه بانک، یک پیامک مبنی بر ورود شما به ثبت می‌رسد. همین پیامک دقیقا زمانی که هکر توانسته اطلاعات شما را به دست آورد و نسبت به ورود به این سیستم اقدام کند، ارسال خواهد شد. در صورت مشاهده چنین پیامکی، باید هرچه سریع‌تر نسبت به بلاک حساب بانکی خود اقدام کنید.

چگونه از هک شدن حساب بانکی جلوگیری کنیم؟

اما سوالی که خیلی از شما عزیزان ممکن است مطرح کنید، این باشد که اصلا چگونه می‌توان از هک شدن حساب بانکی خود جلوگیری کنیم؟ راهکارهایی در این زمینه وجود دارد:

1- محافظت از اطلاعات کارت

به هیچ عنوان نباید اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار افراد قرار دهید. درست است که برای پرداخت مبلغ باید شماره کارت خود را به فرد مورد نظر ارسال کنید، اما اینکه تاریخ انقضا و CVV2 کارت خود را هم برای وی ارسال کنید، یک اشتباه بزرگ است. خیلی از اوقات هکرها تمام اطلاعات کارت بانکی شما را درخواست نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است از شما درخواست کنند که به جای شماره کارت، از کارت خود یک عکس تهیه نمایید. شما هم بدون در نظر گرفتن اینکه تمام اطلاعات بانکی شما روی کارت درج شده است، یک عکس کامل برای وی ارسال می‌کنید. همین مسئله، پیش زمینه‌ای برای هک شدن حساب بانکی‌تان است.

2- استفاده از رمز پویا

در این سال‌ها و با توجه به گسترش استفاده از رمز پویا، امکان هک شدن حساب تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در گذشته با توجه به امکان برداشت با یک رمز دوم ثابت، هکر می‌توانست با در اختیار داشتن این رمز، تمام حساب شما را خالی کند. اما امروزه دیگر این امکان فراهم نیست؛ چرا که با راه اندازی رمز پویا، رمز دوم شما در هر دقیقه تغییر می‌کند و امکان هک شدن را از هکر می‌گیرد.

تنها راه چاره‌ای که برای یک هکر باقی می‌ماند، هک کردن اطلاعات گوشی شماست. به این صورت که با استفاده از روش‌های مذکور، به نوعی به خود اپلیکیشن رمز دوم شما نفوذ پیدا می‌کند و از این طریق، پس انداز شما را به یک حساب دیگر منتقل می‌کند. اما بدون انجام چنین کاری، نمی‌تواند حساب شما را خالی کند. به همین دلیل هم در این سال‌ها، میزان هک شدن حساب‎‌های بانکی شیب نزولی قابل ملاحظه‌ای را طی کرده‌است.

3- تعیین سقف برداشت

یکی دیگر از راهکارهایی که برای جلوگیری از هک شدن وجود دارد، تعیین سقف برداشت از حساب است. با این راهکار، شما می‌توانید حداکثر مبلغی که از حساب شما قابل برداشت است را کاهش دهید. این یعنی اگر هکر حتی بتواند تمام دیوارهای امنیتی حساب شما را کنار بزند، نمی‌تواند کل حساب را در یک زمان خالی کند.

مدارک لازم برای ارائه شکایت

اما اگر راهکارهای گفته شده را انجام ندهید و متوجه هک شدن حساب خود شوید، حتما باید برای ارائه شکایت مراجعه کنید. برای این کار، باید صاحب اصلی حساب، با همراه داشتن کارت ملی، و یک پرینت از حساب بانکی خودش به دادسرا مراجعه کند. پس از آن، خود دادسرا پرونده را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد تا اقدامات لازم برای یگیری آن را انجام دهند.

هک شدن حساب بانکی به کمک شما!

پیش‌تر در این باره صحبت کردیم که یک هکر نمی‌تواند دیوارهای امنیتی خود بانک را کنار بزند. کسی بهتر از شما برای کمک به وی وجود نخواهد داشت؛ چرا که تک تک اطلاعات مورد نظر را می‌تواند به وسیله خودتان به دست آورد. برای اینکه از هک شدن حساب بانکی خود جلوگیری کنید، باید اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگه دارید. می‌توانید با مطالعه پرونده‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به برخی از جدیدترین ترفندهای این افراد پی ببرید.

دقت داشته باشید که جهل خودتان سبب بروز این اتفاق خواهد شد. هکرها معمولا از حس طمعی که در افراد وجود دارد، به این گونه کلاهبرداری‌ها روی می‌آورند. به همین دلیل هم قبل از اقدام، باید حتما در این مورد صحبت‌های وی تحقیق کنید. همیشه با چشم منفی گرایانه به این موضوع نگاه کنید. تفکر شما باید به گونه‌ای باشد که فرد مورد نظر قصد هک کردن حساب شما را دارد. در این صورت، همیشه اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهید داد؛ اما اگر با این تفکر پیش نروید، مطمئنا اسیر نیرنگ‌های این افراد خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا