علم و تکنولوژی

مصرف بیش از حد ویتامین‌های این گروه باعث زوال عقل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

محققان ادعا کردند که مصرف بیش از حد یا کم ویتامین B یک می‌تواند باعث زوال شناختی شود و بر اساس نتایج تحقیقات جدید، مصرف غلات می‌ت واند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد افزایش دهد.

دانشمندان به ارتباط بین ویتامین B یک و کاهش قدرت شناختی در افراد مسن سالم پی بردند. این ویتامین، تیامین نیز نامیده و معمولا به غلات صبحانه و سایر غذا‌های غنی شده اضافه می‌شود.

محققان می‌گویند: این ویتامین که می‌تواند به‌عنوان مکمل سلامتی نیز مصرف شود، به مقدار دقیق مورد نیاز است و مصرف کم یا زیاد آن باعث زوال ذهنی خواهد شد. مشخص شده است که بزرگسالان باید روزانه ۰.۶۸ میلی‌گرم برای دریافت مزایای سلامتی بهینه از این ماده استفاده کنند.

تیامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم غذا، افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلا به دیابت و سلامت ضعیف قلب مورد نیاز است، علاوه بر غذا‌های غنی شده، به‌طور طبیعی در گوشت، ماهی و غلات کامل یافت می‌شود.

نتایج تحقیقات مشخص کرد، کمبود تیامین ممکن است منجر به تامین ناکافی انرژی به نورون‌های مغز شود که ممکن است عملکرد شناختی را مختل کند و این تحقیق اهمیت حفظ سطوح بهینه مصرف تیامین در رژیم غذایی جمعیت مسن‌تر برای جلوگیری از زوال شناختی را برجسته می‌کند.

در این مطالعه از داده‌های ۳۱۰۰ نفر که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ بررسی و رژیم غذایی آنان ثبت شد، استفاده شده است این افراد آزمون‌های شناختی را انجام دادند.

در حالی که ویتامین‌ها برای سلامتی حیاتی هستند، تحقیقات رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد انواع خاصی، به ویژه در دسته B، می‌تواند منجر به مشکلات گسترده‌تر و جدی‌تر شود. نتایج تحقیقات قبلی نیز نشان داده است که مصرف ویتامین B ۳ به‌عنوان مکمل می‌تواند خطر حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

چنین نتایجی به این دلیل است که نیاسین (نوعی ویتامین B ۳) موجود در آن می‌تواند مقدار زیادی ماده شیمیایی به نام ۴ PY را در بدن تولید کند سپس رگ‌های خونی را ملتهب کند که می‌تواند خون رسانی به اندام حیاتی را قطع کند.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا