اقتصادیکسب و کار ایرانی

10 استراتژی مشاوره فروش در فروشگاه های مواد غذایی

اگر به دنبال افزایش فروش در فروشگاه مواد غذایی خود هستید با بکار بردن استراتژی‌های مشاوره بازاریابی و فروش در این زمینه، می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید و باعث افزایش درآمد خود شوید. در این مقاله 10 روش اثبات شده از طریق مشاوره فروش برای افزایش درآمد در فروشگاه های مواد غذایی را بررسی خواهیم کرد. نکاتی از جمله نحوه چیدمان فروشگاه، ارائه تبلیغات، استفاده از روش های بازاریابی و بهبود خدمات مشتری. برخی از سرمایه‌گذاران بدون در نظر گرفتن نکات مهم و کلیدی مشاوره بازاریابی و فروش این کسب ‌و کار وارد این حوزه شده و نرخ شکست را در این کار بالا برده اند.

آموزش |بهترین مشاور بازاریابی |تعرفه مشاوره بازاریابی و فروش

10 نکته خلاقانه مشاوره بازاریابی و فروش در فروشگاه های مواد غذایی

در اینجا به چند نکته خلاقانه برای افزایش فروش در فروشگاه های مواد غذایی اشاره می کنیم:

  1. طراحی و چیدمان فروشگاه

نحوه چیدمان فروشگاه شما با توجه به اصول بازاریابی به معنی استفاده استراتژیک از فضا برای تأثیرگذاری بر مشتریان بسیار مهم است. نحوه طراحی و چیدمان فروشگاه و محصولات آن باید به گونه ای باشد که تاریخ مصرف آن‌ها در معرض دید و در دسترس مشتری باشد. همچنین کالاها باید طوری چیده شوند که مشتریان بتواند همه برندها را ببینند و انتخاب کنند.

  1. شناسایی مشتریان

با استفاده از نظرسنجی ها و پرسیدن سوالاتی در خصوص نظرات مشتریان، می توانید مشتریان خود را بیشتر بشناسید و بر اساس آن بازخورد، شروع به ایجاد تغییرات کنید. برای مشتریانی که بیش از 3 تا 4 بار ماهانه از فروشگاه شما خرید می کنند، با در نظر گرفتن تسهیلاتی همچون جایزه، بن خرید، اشانتیون، کوپن تخفیف و یا شرکت در قرعه کشی، وفاداری آن ها را بیشتر کنید.

  1. ارائه پیشنهاد و رفع نیازهای مشتریان

یک سیستم منظم از موجودی فروشگاه خود را در اختیار مشتریان قرار دهید تا آن ها مجبور نباشند وقت خود را صرف جستجو در قفسه ها برای یافتن آنچه نیاز دارند، کنند. همچنین می‌توانید گزینه سفارش آنلاین را در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند به راحتی لوازم ضروری خود بدون مراجعه به فروشگاه تهیه کنند.

آموزش |بهترین مشاور بازاریابی |تعرفه مشاوره بازاریابی و فروش

یک نکته مهم مشاوره بازاریابی و فروش برای افزایش درآمد در فروشگاه مواد غذایی شما، ارائه توصیه های شخصی به مشتریان خود است. می توانید کارمندان خود را طوری آموزش دهید تا بر اساس خرید فعلی و عادات خرید قبلی، توصیه های شخصی به مشتریان ارائه دهند. با ارائه توصیه‌های شخصی، نه تنها می‌توانید محصولات جدیدی که ممکن است مشتریان در نظر نگرفته اند را به آن ها ارائه دهید و فروش خود را افزایش دهید، بلکه می‌توانید تجربه خرید شخصی‌تری ایجاد کنید که مشتری را به مراجعه دوباره به فروشگاه شما تشویق می‌کند.

  1. افزایش دسترسی فروشگاه

یک فروشگاه موفق، راس ساعت معینی در روز کار خود را شروع می‌کند و منتظر حضور مشتری است. با افزایش ساعات باز بودن فروشگاه خود می توانید راندمان فروش خود را بالا ببرید. همچنین می‌توانید تعداد شعب فروشگاه خود را افزایش دهید.

  1. افزایش محصولات و برندهای جدید

پس از تجهیز فروشگاه باید به فکر تأمین کالاهای مورد نیاز فروشگاه باشید. تنوع گسترده از انواع دسته ‌بندی‌ محصولات موجود در بازار نگاه مشتری را جلب خواهد کرد و انتخاب مشتری برای تهیه اقلام مورد نیازش را بیشتر خواهد کرد. انتخاب متنوع محصولات و توجه به نیازهای مشتریان مخصوصاً در محدوده مکانی فروشگاه، قدم مهمی در مسیر رضایت مشتریان شماست. با تحقیق و بررسی نیازهای مشتریان و خریدهای قبلی آن‌ها و ایجاد تناسب بین محصولات ارائه شده، می توانید بیشتر در این کار موفق باشید. همچنین با افزایش محصولات و برندهای جدید می توانید مشتریانی که خواهان تنوع بیشتری هستند را جذب فروشگاه خود کنید.

می توانید برای افزایش فروش خود، محصولات جدیدی را معرفی کنید. جدید بودن این اقلام برای مشتریان جذابیت خواهد داشت و احتمال خرید آن ها از فروشگاه شما بیشتر خواهد بود.

  1. مدیریت موجودی محصولات فروشگاه

نکته مهم دیگر مشاوره بازاریابی و فروش در خصوص موجودی محصولات فروشگاه شماست. شمارش موجودی، سازماندهی انبار و ایجاد شبکه پشتیبان (تامین‌کنندگان و عمده فروشان خوش‌قول و خوش‌حسابی هستند که اغلب دسترسی به آن‌ها آسان است) از نکات مهم مدیریت موجودی یک فروشگاه مواد غذایی است. برای این منظور، همیشه لازم است انبار فروشگاه از قبل پر شده باشد، سفارش‌های مجدد به‌ موقع ثبت شده و بودجه کافی برای این منظور کنار گذاشته شود.

  1. بهبود خدمات مشتری و مهارت های ارتباطی

با بهبود خدمات مشتری و مهارت های ارتباطی، مشتریان این احساس را خواهند داشت که وقتی وارد فروشگاه شما می شوند به آن ها گوش داده می شود و احتمال اینکه دوباره به فروشگاه شما بازگردند بیشتر است.

همچنین مطمئن شوید که کارکنان کافی برای راهنمایی و کمک به مشتریان برای خرید از فروشگاه مواد غذایی خود را داشته باشید.

در مشاوره بازاریابی و فروش به نقش مهم نیروی انسانی در رسیدن به اهداف فروشگاه بسیار اشاره می شود. در فروشگاه ها، نقش کارکنان در زمینه‌های مالی و حسابداری، بازاریابی، انبارداری، مدیریت فروش، حراست و امنیت، خدمات و … بسیار مهم است. عدم توجه به این نکته در برخی از فروشگاه ها باعث کند شدن روند اجرایی و حتی در مواردی باعث از بین رفتن کسب‌ و کار می شود.

آموزش |بهترین مشاور بازاریابی |تعرفه مشاوره بازاریابی و فروش

  1. ارائه تبلیغات و بازاریابی

ارائه تبلیغات راه دیگری برای افزایش فروش در فروشگاه های مواد غذایی است. تبلیغات باعث می شود مشتریان شما احساس خاص بودن کنند و به آن ها انگیزه می دهد تا بارها و بارها از فروشگاه شما خرید کنند. همچنین برای فروشگاه خود از روش‌های موفق بازاریابی نیز استفاده کنید.

  1. فعال بودن در شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به یک ابزار بازاریابی مهم برای فروشگاه ها در هر اندازه و نوع تبدیل شده اند. اگر می‌خواهید فروش خود را در فروشگاه‌های مواد غذایی افزایش دهید، باید حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی داشته باشید تا مشتریانتان بتوانند از طریق رسانه ها با شما ارتباط برقرار کنند.

مشاوره فروش برای بهبود کسب و کار فروشگاه های مواد غذایی

برای افزایش فروش در فروشگاه های مواد غذایی، باید وضعیت فعلی کسب و کار خود را در نظر گرفته و سپس برنامه ای برای حل مشکلات ایجاد و آن را اجرا کنید.

اولین قدم برای افزایش فروش در فروشگاه های مواد غذایی، تعیین میزان فروش فعلی است. میزان فروش و بازدهی سال گذشته را مرور کنید و به دنبال الگوهایی باشید که نشان دهنده رشد یا رکود است.

در مرحله بعد، مشتریان خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا گروه خاصی از افراد بیشتر از دیگران خرید می‌کنند یا خیر. با این کار بازار هدف خود را شناسایی و ارزیابی کنید که چگونه از طریق بازاریابی می توانید به رشد فروش برسید.

بعد از اینکه مشخص شد چه کاری با فایده است و چه چیزی مفید نیست، از آن برای ایجاد طرحی جهت افزایش فروش در فروشگاه مواد غذایی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر بازاریابی مفید نیست، سعی کنید بودجه تبلیغاتی خود را تنظیم کنید یا برنامه تبلیغاتی خود را تغییر دهید. با بکارگیری از مشاوره بازاریابی و فروش کسب و کار مطمئن شوید هر تغییری که ایجاد می کنید از نظر مالی درست و به صلاح فروشگاه شما است.

در نهایت، روند کاری و پیشرفت خود را در طول زمان به دقت در نظر داشته باشید تا بدانید که آیا تغییرات شما درست عمل می کند یا خیر.

کلام آخر:

با بکارگیری استراتژی های مشاوره فروش می توانید میزان فروش خود را فروشگاه مواد غذایی بالا ببرید. نحوه چیدمان فروشگاه، ارائه تبلیغات، تکنیک‌های بازاریابی و بهبود خدمات مشتری، نمونه کارهایی برای جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد بالاتر است. با اجرای این تکنیک ها می توانید فروشگاه مواد غذایی خود را به سطح بالاتری ببرید و آن را در سطح بازار مطرح کنید.

دکمه بازگشت به بالا