عمومی

سخنگوی پنتاگون با تکرار ادعاهای ضد ایرانی: نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار نمی‌دهیم

به گزارش تکنونامه پاتریک (پت) رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن پس از حملات روز جمعه این کشور به عراق و سوریه و اعتراض دولت عراق مدعی شد: « حملات ما عمدتا بر نیروهای نیابتی ایرانی متمرکز بود و نیروهای رسمی امنیتی عراق را هدف قرار نمی دهیم.»

این در حالی است که وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد «دیاری احمد مجید» رئیس اداره آمریکا در آن وزارتخانه با احضار «دیوید بیرکر» کاردار موقت آمریکا در عراق یادداشت اعتراض آمیز دولت بغداد علیه تجاوز آمریکا به منطقه عکاشات و القائم را تسلیم وی کرد. این حمله هوایی منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان از جمله غیرنظامیان و تخریب ساختمان ها و اموال شهروندان عراقی شد.

سخنگوی پنتاگون دولت عراق را شریک واشنگتن خواند و از بغداد برای قدردانی کرد و مدعی شد: در مبارزه با تروریسم با عراق، همکاری نزدیک داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سخنگوی پنتاگون همچنین پس از آنکه معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که عراق قبل از حملات آمریکا در دوم فوریه (۱۳ بهمن) به این کشور اطلاع نداشت اما بلافاصله پس از انجام این حملات به مقامات آن کشور اطلاع داده شده است، مدعی شد: ما به طور مداوم با عراقی‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم.

پاتریک رایدر ادعا کرد: همیشه به آنها اطلاع می‌دهیم که این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به حملات علیه نیروهای خود پاسخ دهیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای ضد ایرانی به رغم تکذیب آن از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ما می دانیم که ایران به گروه هایی که به نیروهای ما حمله می کنند بودجه، تجهیزات و آموزش ارائه می دهد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با دوم فوریه ۲۰۲۴ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور ، ارتش این کشور، حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه گروههای مقاومت انجام دادند.

هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و دهها نفر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که ۸۰ هدف از ۸۵ هدف متعلق به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار دادیم.»

سخنگوی پنتاگون در عین حال افزود: «اکنون هیچ برآوردی از سوی آمریکا در مورد تلفات ‌نیست اما می توان نتیجه گرفت که احتمالاً در این حملات، تلفاتی به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق سوریه وارد شده است و ارزیابی ها هنوز ادامه دارد.»

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت که بر اساس نشانه‌های اولیه، اطلاعی از اینکه فردی ایرانی در حملات اخیر آمریکا در سوریه و عراق کشته شده باشد، ندارد.

رایدر در ادامه درباره حملات آمریکا و متحدانش به انصارالله یمن گفت: ما به همراه متحدانمان ۳۶ هدف حوثی ها (انصارالله یمن) از جمله انبارهای تسلیحات و سیستم های دفاع هوایی آنها را هدف قرار دادیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد: هدف حملات ما تضعیف توانایی حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌ها و اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ است.

به گزارش ایرنا، آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

310310

دکمه بازگشت به بالا