عمومیکسب و کار ایرانی

علت یخ زدن داخل یخچال

 یخ زدن داخل یخچال یکی از مشکلات رایجی است که این روزها در اکثر یخچال‌ها به‌خصوص یخچال‌های قدیمی دیده می‌شود. در حقیقت دلایل مختلفی مانند تنظیم نبودن دمای یخچال، خرابی ترموستات، فرسودگی لاستیک درب یخچال و… موجب بروز این مشکل جدی در دستگاه شما می‌شود. در چنین شرایطی برای رفع این مشکل و جلوگیری از معیوب شدن سایر قطعات یخچال، باید سریعاً اقدام کنید؛ بنابراین اگر جز آن دسته از افراد هستید که به تازگی یخچال شما با چنین مشکلی مواجه شده است و به دنبال تعمیر یخ زدن داخل یخچال خود هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 دلایل اصلی یخ زدن داخل یخچال

 کار اصلی انواع یخچال‌ها، حفظ مواد غذایی و ایجاد سرما درون فضای دستگاه است. اما برخی اوقات ممکن است دستگاه با مشکل مواجه شود و در عملکرد آن اختلالی به وجود آید. سرمای زیاد یکی از عوامل اصلی یخ زدن داخل یخچال و همچنین یخ زدن مواد غذایی است. در واقع اگر دمای دستگاه بیش از حد زیاد باشد، باعث یخ‌زدگی داخل یخچال، یخ زدن مواد غذایی و در نتیجه عدم استفاده از مواد غذایی می‌شود؛ بنابراین قبل از هر چیزی بایستی از تنظیم اصولی و صحیح دمای دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

 بهترین و مناسب‌ترین دما برای یخچال بین ۳۴ تا ۴۰ درجه فارنهایت و یا بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. دقت داشته باشید که این دمای دستگاه باید بر اساس تغییرات دمایی فصول تغییر کند. ازاین‌رو برای جلوگیری از یخ زدن درون یخچال و همچنین جلوگیری از ایرادات و مشکلات دستگاه، باید در فصول گرم، دمای دستگاه را بین ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اما در فصول سرد باید دمای یخچال را بین ۱ تا ۲ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

 به‌طورکلی با تغییر دمایی دستگاه و تنظیم اصولی آن می‌توانید به‌راحتی از بروز ایرادات و مشکلات دستگاه خود جلوگیری و طول عمر آن را افزایش دهید. از اصلی‌ترین دلایلی که موجب یخ‌زدگی داخل یخچال می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         خرابی و معیوب شدن ترموستات

 ترموستات یکی از قطعات مهم و کاربردی انواع یخچال‌ها به‌حساب می‌آید که دما و سرمای داخل یخچال را کنترل می‌کند. در واقع این قطعه با افزایش دمای یخچال، کمپرسور و فن‌های دستگاه را روشن می‌کند و با این کار عملیات خنک‌سازی یخچال را انجام می‌دهد. ترموستات به‌وسیله سیم‌های اتصال‌دهنده به مدار کمپرسور متصل می‌شود و به‌راحتی این کنترل را انجام می‌دهد.

 به‌طورکلی می‌توان گفت خرابی و معیوب شدن ترموستات، یکی از دلایل اصلی یخ‌زدگی درون یخچال است؛ بنابراین برای تعمیر یخ زدن داخل یخچال باید به تکنسین حرفه‌ای مراجعه کنید تا این قطعه را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز آن را تعویض کنند.

دلایل اصلی یخ زدن داخل یخچال

–         معیوب شدن دمپر ورودی هوا

 دمپر هوا نیز مانند ترموستات یکی از قطعات مهم و اصلی یخچال است که به متعادل کردن جریان هوای فن اواپراتور درون دستگاه کمک می‌کند و باعث کنترل هوای سرد داخل یخچال می‌شود.

 هنگامی که دمپر هوا معیوب شود، یخچال با یخ‌زدگی مواجه می‌شود. از این رو می‌توان گفت خرابی دمپر ورودی هوا، یکی دیگر از دلایل یخ زدن داخل یخچال به شمار می‌آید و ازآنجایی‌که این قطعه بسیار حساس است، باید توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

–         خرابی و معیوب شدن برد الکتریکی

 برد الکتریکی قطعه‌ای بسیار کاربردی در یخچال است که عملکرد سایر قطعات دستگاه را کنترل می‌کند؛ بنابراین هنگامی که این قطعه اصلی و حساس دستگاه با مشکل مواجه شود، موجب ایجاد اختلال در سایر قطعات یخچال خواهد شد. به‌طورکلی به دلیل اینکه برد الکتریکی یکی از قطعات اصلی یخچال محسوب می‌شود و تمام سنسورهای دستگاه به آن متصل هستند، معیوب شدن آن موجب افزایش دما و در نتیجه یخ زدن محیط داخل یخچال خواهد شد.

 دقت داشته باشید که برد الکتریکی دستگاه نیز باید توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا بسیار حساس است و خودتان قادر به تعمیر و تعویض آن نخواهید بود.

–         خرابی برد کنترل دما

 از دیگر دلایل اصلی یخ زدن داخل یخچال می‌توان به خرابی و معیوب شدن کنترل دما اشاره کرد. در واقع بروز هرگونه مشکل و ایراد در این قطعه، سیستم سردسازی یخچال را با مشکل مواجه می‌کند و باعث اختلال در عملکرد آن خواهد شد.

در چنین شرایطی سرمای داخل یخچال افرایش می‌یابد و شاهد یخ‌زدگی درون یخچال و یخ زدن مواد غذایی خواهید شد. هنگام مواجه شدن با این مشکل باید سریعاً برای رفع آن اقدام کنید و کار تعمیر یخ زدن داخل یخچال را به تکنسین کاربلد بسپارید؛ زیرا ممکن است در صورت عدم آگاهی، به سایر قطعات دستگاه آسیب وارد کنید.

 چگونه از یخ زدن داخل یخچال جلوگیری کنیم؟

 شما با انجام برخی اقدامات می‌توانید مانع یخ‌زدگی داخل یخچال‌ خود شوید. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

–         تنظیم کردن دمای یخچال

 اگر فضای داخلی دستگاه شما خیلی سرد است، بایستی باتوجه‌به محل قرارگیری یخچال، درجه حرارت محیط و… دمای یخچال را به‌درستی تنظیم کنید.

–         مرتب کردن مواد غذایی درون یخچال

 باید مطمئن شوید که مواد غذایی داخل یخچال با دریچه‌های هوا در تماس نیستند؛ زیرا اگر این مواد در معرض هوای سرد قرار بگیرند، دچار یخ‌زدگی می‌شوند. از این رو باید برای جلوگیری از یخ زدن داخل یخچال، مواد غذایی درون یخچال را مرتب کنید و آن به‌صورت مساوی در سراسر دستگاه توزیع کنید تا هوای سرد درون دستگاه گردش داشته باشد.

جلوگیری یخ‌زدگی داخل یخچال‌

–         بررسی کردن لاستیک اطراف درب یخچال

 پارگی و فرسودگی لاستیک اطراف درب یخچال موجب خروج هوای سرد داخل یخچال خواهد شد؛ بنابراین بهتر است بلافاصله این لاستیک را تعویض کنید و از یخ‌زدگی داخل یخچال جلوگیری کنید. با این کار علاوه بر جلوگیری از یخ‌زدگی درون دستگاه، در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

 سخن پایانی

 در این مقاله به بررسی دلایل اصلی یخ زدن داخل یخچال پرداختیم و سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به‌طورکلی دلایل مختلفی وجود دارد که باعث یخ‌زدگی درون یخچال و همچنین یخ زدن مواد غذایی می‌شود. از جمله این دلایل اصلی می‌توان به خرابی ترموستات، خرابی دمپر ورودی هوا، معیوب شدن برد الکتریکی، خرابی برد کنترل دما و… اشاره کرد.

 برای رفع و تعمیر یخ زدن داخل یخچال باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید. به‌عنوان‌مثال باید ابتدا تنظیمات دمایی و لاستیک درب دستگاه را مورد بررسی قرار دهید، اما اگر مشکل یخ‌زدگی همچنان پابرجا بود، کار تعمیر یخچال را به تکنسین متخصص بسپارید.

دکمه بازگشت به بالا