عمومیکسب و کار ایرانی

اعمال روز شرف الشمس 1402 و نظر آیت الله بهجت درباره شرف الشمس

اعمال روز شمس الشموس ۱۹ فروردین ماه مصادف است با شمس الشموس روزی که از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب خورشید طوری در آسمان قرار میگیرد

آیا از ایت الله بهجت (ره) در رابطه با شرف الشمس نظراتی موجود است؟

نظر آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس در بعضی از سایت ها نظری در رابطه با به آیت الله بهجت (ره) نسبت داده می شود که با بررسی های به عمل آمده به نظر می آید که صحیح نیست و از ایشان نظر مکتوبی در این رابطه در دسترس نمی باشد ، اکثر علما شرف الشمس را رد نکرده و البته نظری هم در این رابطه ندارند ولی مطلبی در رابطه با شرف الشمس از جناب شیخ بهایی که از عالمان به نام شیعه می باشد در کتاب سرّ المست‌تر آمده است. و همچنین در کتاب جنة‏الوافیه مشهور به مصباح کفعمی و کتاب هزار و یک نکته، نکته ۲۷۷، تألیف آیت‏‎اللّه‏ حسن‏‎زاده آملی مطالبی بیان شده است ، البته که اصل این کتاب ها را متاسفانه مشاهده نکرده و موفق به یافتن آنها نشده ایم و تنها اطلاعات موجود را مقالات و مطالب به دست آمده استخراج کرده ایم.

ماجرای نظر آیت الله بهجت (ره) در رابطه با شرف الشمس که در بعضی از سایت ها آمده است چیست؟

روز شرف الشمس 1402 :خبری در بعضی از سایت های خبری در مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی کارشناس دینی و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت آمد که ایشان گفتند:

خواندن دعای شرف الشمس |دانلود رایگان دعای شرف الشمس |دعای شرف الشمس برای چیست

هر دعا در مرتبه خودش خواص خودش را دارد و آنچه امروزه در کشور ما خیلی مطرح است بحث شرف الشمس و نوزدهم فرودین است. درباب دعا در روایت داریم که انواع بلایا را کم یا برطرف می‌کند و بعضی از حوادث را از ما دور می‌کند. اگر بخواهیم آن را تشبیه کنیم، دعا یک سرعت گیر است. به تعبیر آیت الله بهجت میفرمایند: «هر دعایی حکم یک میوه دارد، همانگونه که هر میوه خواص و ویتامین خودش را دارد، هر دعا هم خاصیت خودش را دارد.» در مجموعه این نیست که انسان کلا متوسل به دعا شود و دیگر از ابزار و اهداف دیگری استفاده نکند، قطعا آن اهداف باید باشد. جریان شرف الشمس هم همین است، و خودش یک نوع ادعیه است که در این روز وارد شده است و ما اگر متوسل به این دعا شویم، لذا برای سلامت و بهبود بهتر کار لازم است. وی ادامه داد: این اعتقاد است که به دعا کمک می‌کند، گاهی انسان یک سنگ دارد، ما به آن سنگ اعتقاد نداریم، این اعتقاد و باور به دعاست که به ما کمک می‌کند.

نتیجه گیری و برداشت ما از این مطلب

از نظر ما جناب عبدالعلی گواهی تعبیری در رابطه با دعاها ذکر کرده اند نه در رابطه با شرف الشمس !

اگر مخاطبان عزیز در متن خبر و گزارش دقت بفرمایند متوجه خواهند شد که این تعبیر کلی بوده و مربوط به دعای خاصی نمی شود که توسط کارشناس محترم جهت تفهیم بهتر مطلب برای مخاطبان نیز در بین توضیحات ایشان استفاده شده است.

متاسفانه بعضی از سایت ها با برداشت اشتباه از این گزارش آن را به عنوان نظر ایت الله بهجت (ره) در رابطه با شرف الشمس ارائه داذه اند

لوح دعای شرف الشمس [کتیبه شرف شمس]

بهترین قیمت شرف شمس برای تمامی محصولات (انگشتر رهبری زنانه ، مردانه ، عقیق یمنی ، سنگ، مدال، دستبند و…) را می‌توانید از فهرست زیر مشاهده کنید.

در نظر داشته باشید که هزینه شرف الشمس (حکاکی با رعایت تمامی آداب) برای این محصولات رایگان بوده و نیازی به پرداخت وجه اضافه نیست.

برای خرید شرف الشمس اصل (جواهر شرف الشمس ، و نقره‌جات با شرف الشمس جدید) می‌توانید محصول مورد نظر خود را از دسته‌بندی زیر انتخاب نموده و خیلی راحت خریدتان را انجام دهید.

حکاکی شرف الشمس چیست

بسیاری از افراد شرف الشمس را نگینی زرد می‌دانند که پشت یا روی آن ذکری نوشته شده است اما در حقیقت شرف الشمس سنگ نیست ، بلکه ذکری ارزشمند بوده که بر روی سنگ / کاغذ و با رعایت آداب خاص خودش حکاکی/نگارش می‌شود.

بنابراین ، این سوال که شرف الشمس چه سنگی است ، اشتباه است! و باید دید که فلسفه شرف شمس چیست ؟!

برخی افراد شرف شمس را با نام شرف خورشید نیز خطاب می‌کنند و یا به آن شرف الشمس خورشید می‌گویند. در واقع همه‌ی این عناوین یکی هستند و به ذکر شرف الشمس اشاره می‌کنند و برای اینکه بدانیم شرف شمس چیست و چه خاصیتی دارد ، باید به سند دعای شرف الشمس مراجعه کنیم:

طبق فرموده‌ی شیخ بهائی در کتاب سرالمستتر ، شامل سیزده اسم اعظم خداوند می‌باشد که سالی یک مرتبه فرصت نوشتن آن پشت جسم زرد رنگ و با رعایت آدابی مخصوص وجود دارد . این اسامی شامل :

که به حروف ابجد نوشته می‌شوند.

در نظر داشته باشید طبق سند شرف شمس ، هیچ الزامی برای بنام زدن شرف الشمس وجود ندارد! در واقع اینکه استادکار حکاک در زمان نوشتن شرف الشمس نام شما را در ادامه و بر روی سنگ حکاکی کند، هیچ تاثیر مثبت یا منفی برای شرف الشمس ندارد و صرفا یک کار اضافه است! با این حال اگر تمایل دارید که استادکار در زمان حکاکی شرف الشمس ، نام شما را هم حک کند (به اصطلاح: شرف الشمس به نام شما حک شود) فقط کافیست در زمان ثبت سفارش‌تان این موضوع را مطرح نمایید تا انجام شود.

همچنین به‌خاطر داشته باشید ، هیچ نیازی به تمدید شرف الشمس نیست! اگر شرف الشمس طبق آداب و روش صحیح نوشته شده باشد ، پس خواص خود را دارد و دیگر لازم نیست برای تمدید شرف الشمس کاری انجام دهید.

و بنابراین ، استفاده از محصولاتی که دعای شرف الشمس (که با رعایت تمامی آداب خاص خودش حکاکی شده باشد) ولی حکاکی آن مربوط به سال‌/سال‌های گذشته است ، هیچ ایرادی ندارد و تمامی خواص شرف الشمس (بدون هیچ محدودیتی) برای آن محصول نیز وجود دارد.

آیا شرف الشمس واقعیت دارد [کلیپ ویدئویی کوتاه]

حجت الاسلام محمد اخوان توضیحات کامل و جامعی درباره شرف الشمس ارائه داده‌اند که شنیدن و دیدن آن بسیار جذاب است :

 

اعمال شرف الشمس

اعمال روز شرف الشمس در مفاتیح ذکر نشده است. سند اصلی شرف الشمس کتاب شیخ بهایی بوده که قبلا درباره آن صحبت کرده‌ایم. در نظر داشته باشید اگر محصولی با حکاکی شرف الشمس دارید ، نیازی به انجام اعمال روز شرف الشمس نیست. اینکه روز شرف شمس چه کارهایی باید انجام داد صرفا برای زمانی‌ست که شما قصد حکاکی یا نگارش ذکر شرف الشمس را داشته باشید و اگر قبلا آن را تهیه کرده‌اید ، دیگر کاری خاصی نیست.

شاید جالب باشد بدانید که اعمال شرف الشمس ثابت بوده و نسبت به سال تغییر ندارند. به بیان ساده‌تر اعمال روز شرف الشمس 1400 با اعمال شرف الشمس 1401 هیچ تفاوتی ندارند!

نکته مهم دیگری را درباره‌ی فعال سازی شرف شمس یادآوری می‌کنیم: نیاز به انجام هیچ کاری نیست! دقیقا.

چرا که اگر نگارش یا حکاکی شرف الشمس با رعایت تمامی آداب خودش انجام شده باشد ، تمامی خواص خود را داشته و نیازی به فعال سازی و یا تمدید ندارد!

همچنین طریقه شارژ سنگ شرف الشمس هم هیچ ارتباطی به ذکر شرف الشمس ندارد. موضوع شارژ فقط درباره سنگ‌های قیمتی مطرح می‌شود که هر سنگ با توجه به مشخصات خودش ، راه و روش خاصی را برای شارژ شدن دارد.

در سایت جواهربازار ، خواص هر سنگ (گوهر قیمتی) بصورت کامل توضیح داده شده و نحوه شارژ آن نیز ارائه گردیده است.

پس با خیال راحت و بدون دغدغه از خواص شرف الشمس بهره ببرید 🙂

آداب نوشتن شرف الشمس

شرف الشمس می‌بایست روز 19 حمل (نوزدهم فروردین) در ساعات خارج از قمر در عقرب نوشته شود . شخص قبل از شروع به نوشتن شرف الشمس وضو بگیرد ، رو به قبله بنشیند و در ساعات سعد دو رکعت نماز حاجت مانند نماز صبح بخواند و سپس دعای شرف الشمس را خوانده و بعد از آن ، با خلوص نیت حروف شرف الشمس نوشته شود .

(شرف الشمس‌های موجود در سایت جواهربازار در روز 19 فروردین و با رعایت تمامی آداب حکاکی شده است.)

نظر مراجع در مورد شرف الشمس

منابع مختلفی در مورد شرف الشمس ، آداب و آثار بابرکت آن صحبت شده است . از جمله آنها ؛

نظر شیخ بهایی در مورد شرف الشمس کاملا مشخص و مورد استناد است :

شیخ بهائی در کتاب سرالمستتر در مورد زمان حکاکی شرف الشمس به روز 19 حمل (19 فروردین ماه) و ساعات سعد ، تاکید کرده است.

شرف الشمس از نظر علما نیز مورد تایید قرار گرفته است:

نظر آیت الله حسن زاده آملی در مورد شرف الشمس نیز قابل توجه است ، چرا که موضوع شرف شمس علامه حسن زاده نیز مورد استناد است :

آیت الله حسن‌زاده آملی در کتاب (هزار و یک نکته) در مورد مفید بودن شرف الشمس توضیحاتی مرقوم نموده‌ است.

سید عبدالله بوشهری در کتاب (السحاب اللئالی) در مورد برکات شرف الشمس و فواید آن توضیحات داده است.

نظر رهبری در مورد شرف الشمس نیز قابل توجه است. چرا که ایشان در مراسم مختلف انگشترهای متنوعی را استفاده می‌کنند که در تصاویر منتشر شده از ایشان قابل توجه هستند. همیشه یکی از موضوعات جالب، استفاده از انگشتر با نگین‌های مختلف و حکاکی‌های مذهبی توسط رهبر انقلاب است و از موضوعات برتر می‌توان به راز انگشتر آیت الله خامنه ای و یا انگشتر شرف الشمس آیت الله خامنه ای اشاره کرد.

جواهربازار ، تصاویر کامل از انگشترهای رهبر انقلاب را جمع‌آوری نموده که می‌توانید با کلیک کردن از و یا مشاهده کنید.

همچنین نظر آیت الله سیستانی در مورد شرف الشمس و یا نظر آیت الله مکارم در مورد شرف الشمس و همچنین نظر آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس بسیار قابل توجه است که می‌توانید با استفتا به این بزرگواران و درخواست ارائه حکم شرعی بصورت کامل در جریان شرف الشمس قرار بگیرید.

جالب است بدانید شرف الشمس محدود به ایران نمی‌شود و از موضوعات جذاب بین سایر مسلمانان غیر فارسی زبان نیز به شماره می‌رود. همچنان که فوائد شرف الشمس عند اهل البیت از موضوعات مورد علاقه ایشان است.

خواص دعای شرف الشمس

از جمله مهم‌ترین خواص شرف الشمس :

  •  برآورده شدن حاجات و آرزوها
  • دفع فقر
  • رزق و روزی
  • محافظت در برابر بلایا
  • گشایش امور و رفع دشواری
  • بخت گشایی و ازدواج
  • دور شدن سحر و جادو از صاحب آن
  • بیدار شدن برای نماز شب و سحرخیزی .

البته باید توجه داشته باشیم که شرف الشمس معجزه‌گر نیست اما همراه داشتن آن می‌تواند سبب انرژی مثبت در جهت حاصل شدن این خواص باشد . برای استفاده از فوائد حجر شرف الشمس تفاوتی ندارد شرف الشمس را به چه صورتی همراه خود داشته باشید. خواص سنگ شرف الشمس اصل در همه محصولات یکی است:

از دیگر خواص آن که زیاد گفته شده است ، استفاده از شرف الشمس برای چشم زخم است.  همچنین استفاده از خواص شرف شمس برای ازدواج و همچنین دعای شرف الشمس برای بخت گشایی نیز داستان ها و گفتنی‌های زیادی مطرح شده است. کافیست نظرات مشتریان جواهربازار درباره تجربه استفاده از شرف الشمس را مطالعه کنید.

سواستفاده از محبوبیت شرف الشمس

در این بین ، افراد سودجو از محبوبیت این حرز (دعا) سواستفاده کرده و با بیان کردن مواردی همچون : اعتبار بالای حکاکی آنها و یا رعایت کامل آداب خاصه حکاکی و یا… مبالغ هنگفتی را بابت فروش سنگ های حکاکی شرف الشمس اخذ می کنند.

در نظر داشته باشید که شرف الشمس از نظر معنوی ارزش بالایی دارد ولی تهیه آن نیازمند پرداخت هزینه زیاد و هنگفت نیست.
تنها موردی که باعث افزایش قیمت شرف الشمس می شود ، کیفیت و ارزش سطح مورد استفاده حکاکی (مانند سنگ گرانبها و یا پوست با ارزش و یا…) و یا حکاکی هنر دست اساتید خبره است و صرف انجام آداب و اصل بودن شرف الشمس به هیچ عنوان دلیل بر گران بودن آن نیست.

سنگ شرف شمس برای چه ماهی است؟

قبلا توضیح داده بودیم که شرف الشمس نام یک سنگ نیست! شرف شمس یک ذکر ارزشمند است که بر روی سنگ‌های مختلف حکاکی می‌شود. بنابراین برای پاسخ به این سوال که سنگ شرف شمس برای چه ماهی است ، باید گفت شرف الشمس به ماه تولد محدود نمی‌شود و می‌تواند برای متولدین تمامی ماه‌های سال مورد استفاده قرار بگیرد. اگر تمایل دارید از محصولات شرف‌الشمس استفاده کنید ، بدون هیچ نگرانی و دغدغه نسبت به ماه تولد خودتان ، می‌توانید از خواص شرف الشمس بهره ببرید.

دکمه بازگشت به بالا