عمومی

رمزگشایی از ادعای بایدن درباره تاریخ آتش‌بس غزه

چرا پرزیدنت عجله کرد؟

رمزگشایی از ادعای بایدن درباره تاریخ آتش‌بس غزه

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه آینده را به عنوان تاریخ احتمالی آتش‌بس غزه اعلام کرد و با انکار بعضی‌ها ازجمله قطر مواجه شد؛ اما چرا بایدن برای تاریخ زدن زیر برگه توافق انقدر عجله داشت؟

گروه سیاست و جهان خبرگزاری آنا- مریم خرمائی: تعجب کرده‌اند؛ هم قطری‌ها که به نفع حماس واسطه چانه‌زنی با اسرائیلی‌‎ها هستند، هم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با توافق یا بی توافق، سودای حمله به رفح و غیرنظامی سازی آن را دارد.

همه تعجب کرده‎‌اند از اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که امید دارد تا «دوشنبه آینده» آتش‌بس برقرار شود. 

اینکه انتخاب یک قهرمان برای مردن، به جای میدان جنگ، خیابان منتهی به یک مرکز دیپلماتیک باشد، برای بایدن بیشتر حکم یک نفرین را دارد تا یک تراژدی

حتی حماس و جنبش جهاد اسلامی هم تعجب کرده‎‌اند به ویژه آنکه «رویترز» عجله به خرج داده و پیش نویس پیشنهادی تل‌آویو برای انجام مذاکرات آتش‌‎بس را رسانه‌ای کرده است.

گمان می‌رود که او در جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا چیزی می‌‎داند که بقیه نمی‌دانند یا دست‌کم تظاهر می‌کنند که از آن بی‌خبرند. اما حتی اگر چنین باشد، چرا مردی که در رأس هرم قدرت نشسته، این چنین در افشای «اسرار مگو» بی‌مبالاتی می‌کند؟

چرا او که تاکنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لزوم برقراری آتش‌بس غزه را وتو کرده است، الان این همه برای فرونشاندن هرچند موقت آتش درگیری‌ها عجله دارد؟

احتمالاً همه‌تان خبر خودسوزی یک خلبان آمریکایی مقابل سفارت اسرائیل در واشینگتن را شنیده‌اید که در اعتراض به نسل‌کشی در غزه انجام شد. 

درست یا غلط، نظامیان آمریکایی برای مردم این کشور حکم قهرمان دفاع از دموکراسی را دارند و اینکه انتخاب یک قهرمان برای مردن، به جای میدان جنگ، خیابان منتهی به یک مرکز دیپلماتیک باشد، برای بایدن که نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است، بیشتر حکم یک نفرین را دارد تا یک تراژدی.

تفرقه در اردوگاه دموکرات‌ها

کمتر از ۹ ماه دیگر، مردم آمریکا باید برای تعیین مستاجر بعدی کاخ سفید پای صندوق رای بروند و یکی از گزینه‏‌هایشان همین بایدن قهرمان‌کُش است.

گزینه دیگر هم مردی است که با ترغیب هوادارانش برای حمله به کنگره در اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۰، به قلب دموکراسی آمریکایی شلیک کرد: «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات امسال.

امروز در چرخه انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا روز سرنوشت‌سازی است- روز برگزاری انتخابات مقدماتی ایالت میشیگان؛ یکی از آن انتخابات‌های مقدماتی که در آن به طور همزمان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، نامزد پیشنهادی خود را برای شرکت در ماراتن ۵ نوامبر معرفی می‌کنند.

میشیگان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ از ایالت‌های کلیدی بود که هر دو جبهه (جمهوریخواهان و دموکرات‌ها) در آن امکان پیروزی داشتند. آرای الکترال این ایالت در سال ۲۰۱۶ به سبد نامزد جمهوری خواهان (دونالد ترامپ) و در سال ۲۰۲۰ به سبد دموکرات‌ها (جو بایدن) ریخته شد.

با این پیش‌‎زمینه، برگردیم به موضوع «عجله بایدن برای اعلام آتش‌بس موقت در غزه». گویا پرزیدنت نگران صندوق رای‌شان هستند؛ چون از قرار معلوم، در اردوگاه دموکرات‏‌ها وضعیت خوب نیست. حرفم را اصلاح می‌کنم: اصلاً خوب نیست.

این را «رویترز» می‌گوید که پرس‌و‌جو کرده و به این نتیجه رسیده که افکار عمومی حزب دموکرات آمریکا به شدت از بایدن بابت نحوه مدیریت جنگ غزه عصبانی است و به نظر نمی‌رسد که تا ماه میلادی نوامبر، این عصبانیت فروکش کند.

تضعیف پایگاه رای بایدن 

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حمایت علنی بایدن از اسرائیل در جریان حمله به غزه، به ایجاد تفرقه در میان رای‌دهندگان دموکرات منجر شده است

استراتژیست‌های حزب دموکرات‌ امیدوار بودند که با آغاز کارزار انتخاباتی بایدن و گرفتار شدن رقیب جمهوری‌خواه در پرونده‌های کیفری متعدد، اهمیت جنگ غزه به عنوان یک مسئله سیاست خارجی، در برابر مسائل مهمتر داخلی رنگ ببازد. اما اوضاع مطابق با توقع استراتژیست‌های انتخاباتی حزب دموکرات پیش نرفت و اکنون، ۹ ماه مانده به انتخابات شرایط وخیم‌تر هم شده است.

در همین ایالت میشیگان، همه آنهایی که پایگاه رای بایدن را تشکیل می‌دهند، از سیاه‌پوستان گرفته تا فعالان مسلمان و رای‌دهندگان جوان، یک‌صدا آتش‌بس می‌خواهند، آن هم نه از نوع موقت، بلکه دائمی.
 
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حمایت علنی بایدن از اسرائیل در جریان حمله به غزه که تاکنون ۲۹ هزار و ۷۰۰ کشته داشته است، به ایجاد تفرقه در میان رای‌دهندگان دموکرات منجر شده است.

در میشیگان، آمریکایی‌های عرب‌تبار که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای دادند، تهدید کرده‌اند که امسال، حمایت‌شان را از او دریغ خواهند کرد.

تهدید آنقدر جدی است که ۲۰ روز پیش، مقام‌های کاخ سفید با رهبران جامعه عرب‌تبار‌های میشیگان دیدار کردند تا دل‌شان را به دست بیاورند.

 در «ویسکانسین» از دیگر ایالت‌های کلیدی آمریکا هم فعالان سیاسی حزب دموکرات به دنبال برگزاری تظاهرات علیه موضع بایدن در قبال جنگ غزه هستند.

هیچ یک از دموکرات‌هایی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند و از عملکرد رئیس‌جمهور فعلی ناراضی‌اند، نگفته‌اند که امسال به جای بایدن، به ترامپ جمهوری‌خواه رای می‌دهند، اما تاکید کرده‌اند که یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند، یا رای خود را به سبد نامزد‌های مستقل می‌اندازند.

میشیگان محل سکونت بیش از ۳۰۰ هزار آمریکایی عرب‌تبار و رای‌دهنده مسلمان است و در انتخابات ۲۰۲۰، بیشترین شمار رای‌دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله را داشت و بایدن پیروزی در این ایالت را فقط با اختلاف ۱۵۵ هزار رای از آن خود کرد.

روز برگزاری انتخابات مقدماتی ایالت میشیگان در چرخه انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا روز سرنوشت‌سازی است

نارضایتی از عملکرد بایدن در قبال جنگ غزه به رای‌دهندگان نسل هزاره و نسل زد هم سرایت کرده که بخش قابل توجهی از پایگاه رای او را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند. در آن سال، این گروه که شامل ۳۱ درصد (۱۵۵ میلیون) رای‌دهنده بود، با اختلاف زیاد بایدن را بر ترامپ ترجیح داد.

فکر می‌کنم نظرسنجی رویترز به تنهایی برای توضیح این مطلب کافی باشد که چرا بایدن پروتکل‌ها را شکست و پیش از آنکه پیش‌نویس توافق پاریس درباره تبادل اسرا و اعلام آتش‌بس در غزه، آنلاین تأیید بخورد، زیر آن تاریخ دوشنبه ۴ مارس (۱۵ اسفند) را نوشت.

رقابت مقدماتی میشیگان به عنوان یک ایالت خاکستری که تا دقیقه ۹۰ رای‌دهندگانش میان انتخاب نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه مردد هستند، آزمون بزرگی برای هر دو مدعی کاخ سفید به حساب می‌آید.

 اینکه آیا بایدن با تابوشکنی خود درباره اعلان تاریخ توافق احتمالی اسرائیل-حماس، توانسته در دقیقه ۹۰، رای دموکرات‌های سرخورده را به نفع خود تغییر دهد، موضوعی است که روزچهارشنبه بعد از شمارش آرای دور مقدماتی انتخابات میشیگان مشخص می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا