عمومیکسب و کار ایرانی

درخواست طلاق اینترنتی از طرف زن

 درخواست طلاق اینترنتی چگونه است؟

درخواست طلاق در مواردی تنها راه خروج از بن‌بست روابط زناشویی است، اما اهتمام قانون‌گذار همواره بر این بوده تا با حفظ کانون گرم خانواده، طلاق در غیر موارد ضروری را محدود نماید این امر در قانون حمایت از خانواده با پیش‌بینی نمودن مشاوره قبل‌از طلاق پیش‌بینی‌شده است در این جلسات مشاوره با بهترین وکیل در تبریز؛ ممکن است اختلافات جزئی فیصله پیدا کرده و سوء‌تفاهمات برطرف شود.

در مواردی تنها راه خروج از بن‌بست روابط زناشویی است، اما اهتمام قانون‌گذار همواره بر این بوده تا با حفظ کانون گرم خانواده، طلاق در غیر موارد ضروری را محدود نماید این امر در قانون حمایت از خانواده با پیش‌بینی نمودن مشاوره قبل‌از طلاق پیش‌بینی‌شده است در این جلسات مشاوره ممکن است اختلافات جزئی فیصله پیدا کرده و سوء‌تفاهمات برطرف شود. زوجینی که قصد جدایی از یکدیگر را دارند باید به سامانه تصمیم برای این کار مراجعه نمایند این سامانه از خدمات سازمان بهزیستی است به زوجینی که به هر دلیل تصمیم به طلاق گرفتند.

بهترین وکیل تبریز |بهترین وکیل خانواده در تبریز |بهترین وکیل کیفری در تبریز

پنجم آذر سال ۱۳۹۷ بخشنامه شماره یک ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفته شد دفترهای یادشده اجازه نداشتند که اقدام به ثبت دادخواست بدون داشتن گواهی مرکز مشاوره خانواده نمایند که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق می‌گویند.

 طبق قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره خانواده در سراسر کشور ایجاد شد و متقاضیان طلاق باید قبل‌از هر اقدامی ابتدا مشخصات خود را در طلاق ثبت کرده و اقدام به اخذ نوبت مشاوره کنند درواقع قاضی بعد از اتمام جلسات مشاوره اقدام به رسیدگی به پرونده و صدور رأی می‌کند.

به‌همین‌منظور اخیراً سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم طلاق راه‌اندازی شده‌است که براساس آن متقاضیان طلاق ابتدا باید به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش‌از طلاق ارجاع شوند تا حتی‌الامکان دعاوی طلاق منجر به سازش گردد و درغیراین‌صورت پرونده طلاق نزد قاضی و در دادگاه خانواده مطرح شود بنابراین در این مقاله قصد داریم به توضیحات کاملی در خصوص سامانه تصمیم طلاق و مراحل ثبت درخواست تصمیم طلاق بپردازیم.

 برای درخواست طلاق اینترنتی به کجا مراجعه کنیم؟

به استناد قانون حمایت از خانواده اخیراً توافقی میان دادگستری و سازمان بهزیستی صورت پذیرفته‌است که قبل‌از مراجعه به دادگاه، طی مراحلی جهت ثبت درخواست طلاق الزامی شده‌است و این مرحله شامل ثبت تصمیم طلاق در سامانه تصمیم طلاق از این سامانه برای طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد کاربرد دارد.

به این منظور متقاضیان درخواست طلاق ، با مراجعه به این سامانه، به‌صورت اینترنتی نوبت گیری می‌کنند و در زمان مشخص، به مراکز تعیین‌شده برای مشاوره و مددکاری ارجاع می‌شوند. درصورتی‌که زوجین پس‌از طی روال قانونی و دریافت مشاوره طلاق و مددکاری نتوانند به سازش برسند، پرونده طلاق برای ادامه رسیدگی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع خواهد شد.

اگر زوجین قبل‌از آنکه به مراکز مشاوره مراجعه کرده برای ثبت درخواست طلاق مراجعه کنند باعث به تعویق افتادن زمان صدور حکم طلاق خود خواهند شد زیرا قاضی بدون طی کردن جلسات مشاوره حکم طلاق را صادر نمی‌کند. درصورتی‌که در مرحله اول دادخواست طلاق ثبت شود، با رسیدن موعد دادگاه،قاضی زوجین را ابتدا به مراکز مشاوره ارجاع و سپس پس‌از اتمام جلسات مشاوره در خصوص پرونده تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین چه بهتر که ابتدا و رأساً به مراکز مشاوره مراجعه شده تااز اتلاف وقت جلوگیری شود.

نحوه درخواست طلاق توافقی ثبت در سامانه تصمیم

اولین اقدام برای گرفتن طلاق توافقی ثبت‌نام برای مشاوره طلاق توافقی و اخذ نوبت مشاوره طلاق از سامانه تصمیم در سایت جهت انجام جلسات مشاوره برای طلاق توافقی است که زوجین باید در ابتدا استان محل اقامت خود را انتخاب کنم و سپس در سایت تصمیم ثبت‌نام نمایند.

کد پیگیری هنگام ثبت‌نام جهت پیگیری درخواست مشاوره طلاق به آن‌ها داده می‌شود در ادامه می‌توانند برای مشاوره یکی از مراکز مشاوره طلاق توافقی، معرفی‌شده در سایت که به محل زندگی‌شان نزدیک است را انتخاب نموده و نوبت مشاوره طلاق خود را اخذ نمایند؛

زوجین باید در تاریخ و ساعت مقرر، به مرکز مشاوره طلاق توافقی مراجعه کرده و جلسات مشاوره طلاق توافقی، که حداقل ۵ جلسه می‌باشد را انجام دهند. فاصله‌ای بین این جلسات به‌نحوی تعیین می‌شود که در هر هفته یک جلسه مشاوره طلاق توافقی برگزار شود. ممکن است بنا بر صلاح‌دید مشاور تعداد جلسات بیشتری نیز برای زوجین در نظر گرفته شود.

مشاوره برای درخواست طلاق توافقی

در جلسات مشاوره طلاق توافقی، مشاور روان‌شناس که تحصیلات تخصصی در این زمینه دارد، سعی در ایجاد صلح و سازش و حفظ بنیان خانواده و تحکیم آن دارد که در جلسات متعددی که با زوجین تشکیل می‌دهد در پی حل‌وفصل اختلافات و آشتی دادن زوجین است. درنهایت اگر بعد از طی جلسات مشاوره طلاق توافقی زوجین با هم برای ادامه زندگی مشترک به توافق نرسند، مشاور، نامه مشاوره طلاق یا گواهی عدم انصراف از طلاق را جهت طرح دادخواست طلاق توافقی صادر خواهد کرد.

نکته‌ای که زوجین باید بدانند این است که در جلسات مشاوره طلاق توافقی حتما باید حضور داشته باشند و شرکت نکردن در جلسه‌ی مشاوره‌ی طلاق یا عدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق به معنی انصراف دادخواست مشاوره طلاق محسوب می‌شود و مشاور در این موارد نامه مشاوره طلاق را که جهت ادامه روند طلاق توافقی لازم است را به آن‌ها تحویل نمی‌دهد.

هزینه مشاوره درخواست طلاق توافقی

هزینه مشاوره طلاق توافقی در شهرها و استان‌های مختلف متفاوت است. بستگی به تعداد جلساتی که مراکز مشاوره طلاق توافقی لازم بداند طبق تعرفه از زوجین دریافت خواهد شد.

جلسه مشاوره درخواست طلاق

در جلسه مشاوره طلاق توافقی، زوجین باید هردو حاضر شوند با توجه به آمار بالای طلاق در ایران به‌خصوص در کلان‌شهرها، برگزاری جلسات مشاوره قبل طلاق بیش‌از پیش اهمیت دارد بسیاری از زوجینی که اقدام به جدایی توافقی می‌کنند ممکن است با کمک گرفتن از مشاور حاذق و دلسوز خانواده، مشکلاتشان حل شود و از طلاق منصرف شوند.

آسیب طلاق در مواقعی که زوجین فرزند مشترک نیز دارند به‌مراتب بیشتر و گاهی ممکن است برای اجتماع غیرقابل‌جبران باشد به‌همین دلیل بعضی مواقع در جلسات مشاوره طلاق توافقی حضور فرزندان نیز ممکن است لازم باشد که مشاور در صورت صلاح این اقدام را انجام خواهد داد.

مشاوره درخواست طلاق توافقی چگونه است؟

اولین جلسه مشاوره طلاق که تشکیل می‌شود مشاور ابتدا به‌دنبال فهمیدن علت این‌که چرا دوطرف تصمیم به طلاق گرفتن می‌گردد و سپس تلاش می‌کند با علم و دانش و تجارب شخصی خود در موارد مشابه، اگر با جلسات مشاوره و صحبت پیرامون حل مسائل زناشویی زوجین مشکلاتشان قابل‌حل باشد این اقدام را انجام دهد و اگر بعد از اتمام جلسات مشاوره بازهم زوجین قصد انجام طلاق توافقی داشته باشند نامه مشاوره برای طلاق یا همان گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می‌نماید. 

در مشاوره طلاق چه بگوییم؟

در جلسه‌ی مشاوره‌ی طلاق علاوه‌بر طرح مسائل و اختلافات و چاره‌اندیشی در مورد آن‌ها و درنهایت سعی بر حل‌وفصل مسائل و اختلافات درصورتی‌که تلاش در این زمینه مثمرثمر واقع نشود، یکی دیگر از مواردی که در جلسات مشاوره طلاق توافقی مطرح می‌شود توافق در مورد حقوق مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت که زوجین باید در خصوص آن صحبت و تصمیم‌گیری نمایند و حقوق مالی ناشی از زوجیت شامل مهریه و نفقه و اجرت‌المثل و جهیزیه می‌باشد که زوجین باید راجع‌به همه این موارد توافق کنند؛

به‌عنوان مثال: اگر زوجه بخواهد مهریه خود را دریافت کند نحوه پرداخت را باید با توافق زوج مشخص کنند مثلاً زوج تا قبل‌از اجرای صیغه طلاق مهریه زوجه را پرداخت نماید یا در مورد نفقه اگر زوجه ادعایی ندارد باید اعلام کند.

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، ملاقات با آنها  نیز از دیگر مواردی است که در جلسه مشاوره طلاق برای طرفی که حضانت با او نیست در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود، این موضوع از حقوق غیرمالی ناشی از زوجیت می‌باشد که در مواد در مورد آن نیز باید در جلسه مشاوره طلاق توافقی تصمیم‌گیری شود.

مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق

ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده ۹۱: «مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق ۳ ماه پس‌از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود و یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده‌است ظرف ۳ ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.»

تبصره: هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده‌است ملغی می‌گردد.

درخواست طلاق و گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده صادر می‌کند نهایتاً باید ظرف ۳ ماه بعد از ابلاغ رأی قطعی و درصورتی‌که رای قطعی نشده باشد پس‌از قطعی شدن رای توسط زوجین به دفترخانه ارائه شودواگر در این مدت ارائه نشود یا زوجین مدارک لازم را به دفترخانه ندهند، گواهی از اعتبار می‌افتد و همچنین توافق‌ها هم از اعتبار افتاده و زوجین اگر خواهان طلاق توافقی باشند باید مجدداً درخواست بدهند صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می‌گیرد.

اهمیت وکیل متخصص خانواده در طلاق

داشتن یک وکیل خانواده خوب، تأثیر زیادی در کسب نتیجه مطلوب در دعاوی خانوادگی دارد و ازهمین‌رو می‌بایست قبل‌از انعقاد قرارداد وکالت یک وکیل خانواده خوب پیدا کند چراکه اگر وکیل خانواده به‌صورت تمام‌وکمال وظایف خود را انجام بدهد از تلف شدن وقت و یا تعرفه حق‌الوکاله وکیل دادگستری پرداخت‌شده توسط موکل جلوگیری می‌شود.

منبع:

@carolynelefant

سایت سازمان حقوقی دولت

دکمه بازگشت به بالا