علم و تکنولوژی

شهروندان ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرند

تکنونامه/سمنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تاکید بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، گفت: شهروندان ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرند.

دکتر سید سعید کساییان امروز، ۲۸ اسفندماه با بیان این مطلب اظهار کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نقشی مهم در حفاظت فردی در ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا دارد و انتظار می‌رود آحاد جامعه از سهل‌انگاری در این زمینه بپرهیزند. طی ۲ ماه گذشته ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان روند افزایشی داشت، اما اکنون وضعیت روبه بهبود است.

وی تصریح کرد: گزارش‌های شیوع بیماری‌های حاد تنفسی به صورت هفتگی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و در صورت اهتمام شهروندان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با توجه میزان درگیری افراد با بیماری‌های حاد تنفسی طی ۲ ماه گذشته و وجود آنتی بادی در بدنشان پیش‌بینی می‌شود نوروز میزان ابتلا روند کاهشی داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان سمنان اضافه کرد: تب، آبریزش بینی، کم اشتهایی، بی‌حالی، سرفه، سردرد و گلودرد، از علایم مشترک در بیماری سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا به شمار می‌رود و استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا و انتقال ویروس دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: مصرف مایعات فراوان، استراحت و مصرف مواد غذایی مقوی برای تامین قوای از دست رفته بدن به دلیل تب ۴۰ درجه‌سانتیگرادی، از ضرورت‌ها در درمان بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا است.

همچنین رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: همه آمبولانس‌های عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بروزرسانی و به سامانه موقعیت یاب جغرافیایی( GPS) تجهیز شدند.

پژمان قرائیان افزود: تعیین موقعیت، سرعت و وضعیت آمبولانس‌های عملیاتی مجموعه اورژانس پیش بیمارستانی اقدامی موثر و سودمند در بهبود عملیات و ارتقای کیفیت خدمات پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از سال ۱۳۹۸ برای ارتقای کیفیت عملیات خدمات اورژانس پیش بیمارستانی نسبت به تجهیز آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی به سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی اقدام کرد و در اسفند امسال تمامی آمبولانس‌های عملیاتی مجهز و بروز رسانی شدند.

قرائیان گفت: با توجه به طرح تجمیع مراکز پیام و راه اندازی دیسپچ متمرکز در این استان و با هدف پایش مستمر آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی در ماموریت‌ها توسط واحد اعزامی و راهبری مرکز ارتباطات، هدایت و پایش عملیات دانشگاه نیاز به استفاده از سامانه موقعیت یاب جغرافیایی بیش از پیش است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا