عمومیکسب و کار ایرانی

درمان زخم دهانه رحم

عفونت دهانه رحم یا سرویسیت ممکن است باعث ایجاد زخم و التهاب مزمن در دهانه رحم شود.تشخیص علت سرویسیت ، برای درمان مناسب بسیار اهمیت دارد. تشخیص سرویسیت در مرحله اول با شرح حال و معاینه واژن و سرویکس با استفاده از اسپکولوم صورت می گیرد.دربعضی از خانمها بقدری التهاب شدید است که در برابر گذاشتن اسپکولوم مقاومت کرده و در حین معاینه و یا لمس دچار از دهانه رحم می شوند. در معاینه ، دهانه رحم به شدت ملتهب و قرمز و گاهی خونی بوده و ممکن است خروج ترشحات چرکی نیز دیده شود.

در این بخش  به معرفی بهترین دکتر زنان در شیراز می‌پردازیم و شما را با تجربه و امکانات ایشان آشنا می‌کنیم. اگر شما در شیراز به دنبال دکتری با تخصص جراحی سینه هستید، با ما همراه باشید.

روشهای تشخیص زخم دهانه رحم :

همانطور که اشاره شد اولین قدم جهت تشخیص و بررسی علایم بیمار ، معاینه واژینال با اسپکولوم است که توسط متخصص زنان انجام می شود.التهاب شدید دهانه رحم ممکن است علامت بدخیمی سرویکس باشد . بنابراین دقیق باید انجام شود. گاهی ممکن است جهت تشخیص نوع عفونت و میکروب عامل عفونت ، تهیه نمونه و کشت از ترشحات دهانه رحم با استفاده از سواب پنبه ای لازم باشد.در دوره ای که بعنوان در زنان متاهل انجام می شود ، معمولا التهاب شدید دهانه رحم و حتی گاهی نوع میکروب عامل سرویسیت مشخص می شود.

عوارض سرویسیت :

عفونت دهانه رحم گاهی با انتشار رو به بالا به سمت و لوله ها و لگن باعث عفونت لگن ( PID ) و التهاب و عفونت لوله ها می شود و در صورتی که درمان به موقع و مناسب انجام نشود ، منجر به ( هیدروسالپنکس ) ، چسبندگی های لگنی و شود. همچنین عفونت دهانه رحم ممکن است باعث ، تنگی و یا بسته شدن کانال سرویکس گردد که آن هم یکی از عوامل نادر می باشد. همچنین نیز از علایم و عوارض زخم دهانه رحم می باشد.

پیشگیری از زخم دهانه رحم :

جهت پیشگیری از ابتلا به سرویسیت و عفونت های دهانه رحم بایستی ازعوامل ایجاد کننده ان اجتناب کرد.در این موارد با بهترین پزشکان و کسب اطلاعات و اگاهی بیشتر جهت پیشگیری از زخم دهانه رحم و بسیار اهمیت دارد.جهت پیشگیری از سرویسیت و نیز جهت درمان عفونت دهانه رحم ، رعایت نکات زیر توصیه می شود:

  • استفاده از در در طول رابطه جنسی
  • اگاهی و نوجوانان قبل از برقراری رابطه جنسی
  • عدم برقراری رابطه جنسی با فردی که دارای ضایعات دستگاه تناسلی یا ترشحات آلت جنسی است
  • عدم استفاده مکرر از محصولات بهداشتی زنانه به دلیل داشتن خاصیت تحریک کنندگی واژن و دهانه رحم
  • کنترل دقیق قند خون در صورت ابتلا به دیابت
  • اجتناب از محافظت نشده
  • اجتناب از نزدیکی با پارتنرهای متعدد
  • رعایت بهداشت ناحیه تناسلی
  • استفاده از لباس زیر نخی
  • عدم استفاده از لباسهای تنگ و چسبان
  • عدم استفاده از دوش واژینال مکرر

درمان زخم دهانه رحم :

توصیه میکنیم بانوانی که مدتهاست ازعلایم زخم دهانه رحم رنج می برند و درمان مناسب را دریافت نکرده اند ، جهت اطلاع از روشهای درمان قطعی زخم دهانه رحم به یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان اصفهان مراجعه کنند. کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص زنان و نازایی ، جهت مشاوره و درمان انواع در خدمت بانوان عزیز می باشد بصورت انلاین از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

آزمایش‌ها برای تشخیص سرویسیت

پزشکان با بررسی ترشحات واژنی و مایعات موجود در دهانه رحم، به بررسی وجود باکتری و ویروس‌ها در بدن فرد می‌پردازند. آنها می‌خواهند متوجه شوند که باکتری‌ها و ویروس‌هایی خطرناک در این ناحیه از بدن وجود دارند یا خیر.

پیشگیری از زخم دهانه رحم ممکن است؟

برای کاهش احتمال ابتلا به زخم دهانه رحم باید در هربار رابطه جنسی از کاندوم به درستی استفاده کنید. کاندوم‌ها در جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا نقش مهمی دارند.

کاهش شرکای جنسی هم راهی برای کنترل بیماری‌های مقاربتی است. پیشگیری از زخم در دهانه رحم با مدیریت روابط جنسی و استفاده از کاندوم ممکن و مقدور می‌شود. با چکاپ و غربالگری رحم می‌توانید از وضعیت این بخش از بدن باخبر شوید و نگذارید که بیماری‌ها و عفونت‌ها در آن توسعه پیدا کنند.

درمان زخم دهانه رحم چگونه است؟

برای درمان زخم دهانه رحم هم تجویزهای مختلفی وجود دارد. باید حتماً برای درمان این وضعیت به پزشک متخصص مراجعه کنید و از راه‌کارهای طب سنتی و مواردی که علمی نیستند، دور بمانید. در ادامه به روش‌های علمی و تجویزات سنتی و خانگی هم اشاره می‌کنیم.

درمان زخم دهانه رحم در طب سنتی

برای درمان زخم رحم، طب سنتی مانند هر موضوع دیگری تجویزاتی دارد. اما آیا این توصیه‌ها قابل‌اعتماد هستند؟ تا زمانی که پزشکی متخصص، آنها را تأیید نکند، نباید از روش‌های تجویزی‌اش استفاده شود.

درمان زخم دهانه رحم با گزنه

گفته می‌شود که تزریق آب گیاه گزنه به واژن در درمان آن نقش دارد. باید بدانید که عوارض درمان‌های گیاهی از نظر علمی بررسی نشده‌اند.

درمان زخم دهانه رحم با عنبر نسا

برخی از منابع غیرعلمی و غیرمعتبر می‌گویند که پاشیدن پودر این ماده روی هر زخمی به بهبودی آن و جلوگیری از خونریزی‌اش کمک می‌کند.

درمان زخم دهانه رحم با روغن حیوانی

مصرف روغن حیوانی در بهبود زخم‌ها و مشکلات ناحیه تناسلی و واژن از سوی منابع تأییدنشده توصیه می‌شوند. با این حال، در استفاده از چنین توصیه‌ای، بی‌گدار به آب نزنید و حتماً نظر پزشکتان را جویا شوید.

درمان خانگی

از روش‌های خانگی برای درمان زخم رحم چه می‌دانید؟ این راه‌کارها هم مانند توصیه‌های طب سنتی، فاقد پایه‌های علمی هستند. با این حال، مروری بر چند مورد از آنها خواهیم داشت.

درمان خانگی زخم دهانه رحم با عسل

مالیدن عسل به دهانه واژن هم در متون سنتی و پزشکی گیاهی توصیه می‌شود. یادتان باشد که احتمال دارد، چنین کاری با عوارض بسیار ناخوشایندی همراه باشد.

درمان خانگی زخم دهانه رحم با سیر

یکی دیگر از توصیه‌های بی‌پایه طب سنتی، استفاده از سیر است. سیر خواص ضدمیکروبی دارد اما اینکه بخواهید در قالب یک ماده دارویی از آن برای مالیدن روی زخم‌ها بهره ببرید، چندان توصیه نمی‌شود.

درمان زخم دهانه رحم با جوش شیرین

شست‌وشوی واژینال با جوش‌شیرین هم از تجویزات طب سنتی است اما بهتر است که عوارض ناشناخته آن را قبول نکنید و بی‌تجویز متخصصان دست به استفاده از هیچ روش درمانی نزنید.

دکمه بازگشت به بالا