عمومیکسب و کار ایرانی

پاک اسکرین چیست؟

پاک اسکرین چیست؟| آشنایی با پاک اسکرین و کاربرد آن، معمولا باریستاها و افرادی که با قهوه سر و کار دارند و در کل می توان گفت تمام طرفداران نوشیدنی قهوه، هر روز در پی یافتن روش های بیشتری برای بهبود طعم و مزه و بافت قهوه می باشند. برای ارتقای کیفیت قهوه، ابزارآلات مختلفی وجود دارد که پاک اسکرین نیز یکی از کاربردی ترین آنها می باشد.پاک اسکرین جزو ابزارهایی است که در تهیه یک قهوه اسپرسو بی نقص کاربرد دارد.

قیمت و خرید فیلتر قهوه مدل پاک اسکرین 58

پاک اسکرین

پاک اسکرین در دستگاه اسپرسوساز با قرار گیری بین قهوه و آب سبب توزیع یکنواخت آب بر روی قهوه و عصاره گیری قوی تر می شود. این وسیله انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توانیم به پاک اسکرین های کاغذی و پاک اسکرین های فلزی اشاره کنیم.

پاک اسکرین فلزی ابزاریست مشبک، و متشکل از چندین لایه فشرده که به صورت دایره ای شکل طراحی شده است و در بسکت پرتافیلتر روی سطح قهوه قرار می گیرد. این وسیله به تازگی تولید و در بازار عرضه می شود به همین دلیل در حال حاضر افراد کمتری از کارایی آن اطلاع دارند.

جنس پاک اسکرین ها برای مقاوم بودن در برابر تماس با آب و دمای بالا از استیل و مقاوم در برابر زنگ زدگی می باشد.
این وسیله کاربردی دارای منافذ بسیار ریز می باشد که باعث پخش یکنواخت آب در میان قهوه می شود و از برگشت آب و قهوه به داخل دستگاه جلوگیری می کند.

کاربرد پاک اسکرین

پاک اسکرین و پرتافیلتر

استفاده از پاک اسکرین باعث عصاره گیری بهتر قهوه می شود و در نقطه مقابل عدم استفاده از پاک اسکرین موجب می شود آبی که از شاور اسکرین به قهوه ورود پیدا می کند، شکستگی و بی نظمی خاصی را در آن به وجود بیاورد و آب به صورت یکنواخت در سر تا سر قهوه پخش نمی شود و به اصطلاح شاهد چنلینگ و کانالیزه شدن قهوه می شویم. با خرید پاک اسکرین میتونین یه اسپرسو عالی درست کنین.

در صورتی که آب بدون فشار وارد قهوه شود، به راحتی با ایجاد کانال از میان ذرات قهوه عبور می کند که به این فرآیند کانالیزه شدن می گویند و در این حالت عصاره گیری ضعیفی صورت می گیرد. چنلینگ یا کانالیزه شدن به دلیل عصاره گیری ضعیف، نوشیدنی ضعیفی تحویل می دهد پس بهتر است با استفاده از پاک اسکرین از کانالیزه شدن آب جلوگیری کنید تا قهوه ای خوش بافت و قوی داشته باشید.

  • پاک اسکرین با قرار گرفتن در بسکت پرتافیلتر و بالاتر از قهوه ی تمپ شده باعث می شود که آب تحت فشار قرار گرفته و به صورت یکنواخت در قهوه نفوذ کند و عصاره گیری بی نقص و منظمی را به ارمغان بیاورد.
  • پاک اسکرین اجازه نمی دهد ذرات قهوه به سمت بالا حرکت کرده و به شاور اسکرین دستگاه اسپرسو ساز ورود پیدا کند همین امر باعث تمیز ماندن دستگاه و افزایش طول عمر آن می شود.
  • استفاده از پاک اسکرین از اشباع شدن قهوه در آب جلوگیری کرده و سبب طولانی شدن مدت زمان عصاره گیری می شود که بر روی کیفیت قهوه خروجی تاثیر مثبت دارد.

پاک اسکرین فلزی یا کاغذی؟ کدام بهتر است؟

پاک اسکرین کاغذی و فلزی

همانطور که گفتیم پاک اسکرین ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ جنس و اندازه از همدیگر متمایز می باشند. از نظر جنس پاک اسکرین ها به دو دسته کاغذی و فلزی تقسیم می شوند که هر کدام مزیت ها و معایبی دارند.

پاک اسکرین های فلزی

پاک اسکرین های فلزی، از آلیاژ هایی ساخته می شوند که حتی در برابر بالاترین حرارت آب مقاومت دارند و اکسید نمی شوند. همچنین به دلیل بار شیمیایی خنثی، هیچ تغییری در طعم قهوه ایجاد نمی کنند.

پاک اسکرین های کاغذی

پاک اسکرین های کاغذی که به عنوان اولین نوع پاک اسکرین ها مورد استفاده قرار گرفتند، عمر بسیار کمی داشتند و نهایتا شاید تا دو بار مورد استفاده بودند و همین امر باعث می شد افراد به صورت مداوم به دنبال تهیه پاک اسکرین های کاغذی باشند که از نظر اقتصادی به صرفه نبود و حتی موجب تولید زباله بیشتر و ایجاد اثرات مخرب برای محیط زیست می شد.

به همین دلیل پاک اسکرین های فلزی جایگزین آنها شدند که به صرفه تر و مقاوم تر از نوع کاغذی می باشند. عمر پاک اسکرین های فلزی بیشتر از پاک اسکرین کاغذی می باشد. پاک اسکرین های فلزی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و قابلیت استفاده در بلند مدت را دارند.

سایز پاک اسکرین ها

سایز های مختلف پاک اسکرین

پاک اسکرین ها سایز های مختلفی دارند که بر اساس دهانه پرتافیلتر تنظیم می شوند و یکی از ملاک های مهم برای انتخاب پاک اسکرین درست، قرارگیری دقیق آن در بسکت پرتافیلتر است که هر گونه شکاف در کناره ها را نیز پوشش بدهد.پاک اسکرین ها به صورت استاندارد در سایز های 49 ، 51 ، 53 و 58 عرضه می شوند که پاک اسکرین های با قطر 58 معمولا برای دستگاه صنعتی و نیمه صنعتی و دیگر سایزها برای مصارف خانگی قابل استفاده هستند.

پاک اسکرین 58

پاک اسکرین 58 یک ابزار جانبی دارای ساختار توری با منافذ زیاد و بسیار ریز در زوایای مختلف می باشد. این وسیله مناسب برای استفاده در دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی می باشد که موجب کاهش چنلینگ و عصاره گیری یکدست می شود. این پاک اسکرین ضخامتی حدود 1/7 میلی متر داشته و جنس آن استیل ضد زنگ می باشد.

پاک اسکرین 51

پاک اسکرین 51 رایج ترین نوع برای دستگاه های مبتدی می باشد که همانند پاک اسکرین 58 از استیل ضد زنگ تهیه شده و دارای منافذ ریز فراوان می باشد که موجب عصاره گیری بهتر و شفافیت نوشیدنی تان می شود.

روش استفاده از پاک اسکرین

پاک اسکرین فلزی بهترین ابزار برای ارتقای کیفیت اسپرسو می باشد. برای کار با آن باید ابتدا قهوه خود را داخل پرتافیلتر قرار داده و با نیدل به آرامی دایره های کوچک روی قهوه بکشید تا قهوه به خوبی توزیع شود و به صورت یکدست و یکنواخت در آید.

پس از این مرحله با تمپر قهوه را تمپ کنید تا کاملا فشرده و سطح آن صاف شود. سپس می توانید پاک اسکرین را بر روی قهوه قرار دهید و پرتافیلتر را به هد گروپ متصل کنید و بعد از این مراحل دستگاه را روشن کرده و از یک قهوه اسپرسوی بی نظیر لذت ببرید.

چگونه در موکاپات از پاک اسکرین استفاده کنیم؟

از پاک اسکرین در موکاپات برای عصاره گیری مطلوب و تهیه نوشیدنی شفاف با بافت عالی بدون ذرات ریز آزار دهنده استفاده می شود و همچنین سبب می شود که نوشیدنی شما فوم دار و خامه ای تر شود.

  1. برای تهیه قهوه با موکاپات ابتدا داخل مخزن آب را تا زیر سوپاپ با آب پر می کنیم.
  2. سبد پرتافیلتر را قرار داده و قهوه را داخل آن می ریزیم.
  3. سطح قهوه را به آرامی صاف می کنیم.
  4. پاک اسکرین را بر روی قهوه قرار داده و قوری موکاپات را بر روی آن قرار می دهیم.
  5. در این دم افزار هر دو نوع پاک اسکرین فلزی و کاغذی قابل استفاده می باشند.

برندهای مختلف تولید کننده پاک اسکرین

یکی از راه های افزایش کیفیت یک قهوه اسپرسو استفاده از ابزار پاک اسکرین در هنگام عصاره گیری می باشد برای آماده کردن و عصاره گیری خوب یک قهوه اسپرسو با کیفیت، ابزارهای متعددی پاک اسکرین چیست؟

اسپرسو اسکرین شات یا پاک اسکرین، روز به روز بیشتر مورد استقبال علاقه مندان به اسپرسو قرار می گیرد که به دنبال اسپرسوی عالی هستند. این وسیله یک لوازم جانبی اختیاری است و برای کسانی که به دنبال کمال مطلق در دم کردن اسپرسو هستند تهیه شده است.

پاک اسکرین ها عمدتا از جنس الیاژ فلزی ساخته می شنود تا  حتی در دمای بالا به راحتی اکسیده نشود. راندمان بالای عصاره گیری و کاهش ایجاد چنیلینگ از عمده موارد دلایل مصرف پاک اسکرین می باشد.در این مقاله، ما قصد داریم به چگونگی کمک به استخراج و اثربخشی پاک اسکرین بپردازیم.

یک اکسسوری تهیه قهوه اسپرسو است که با بهبود توزیع آب در هنگام تهیه یک شات اسپرسو، استخراج یکنواخت را تضمین می کند.این وسیله در واقع یک فاصله‌گر است که داخل پرتافیلتر روی سطح قهوه قرار می‌گیرد. اسپیسر می تواند یک غربال، یک صفحه یا یک فیلتر کاغذی باشد. این سه نوع صفحه متفاوت عمل می کنند و نتایج متفاوتی به شما می دهند، اما همه آنها حداقل به توزیع آب کمک می کنند.

مزایای استفاده از پاک اسکرین

– عصاره‌ گیری یکنواخت
– جلوگیری از کثیف شدن مجاری اسپرسوساز
– جلوگیری از اشباع قهوه از آب و کمک به عصاره گیری‌ با زمان طولانی‌تر
– کمک به نظافت راحت پرتافیلتر و کاهش زمان آماده‌سازی مجدد

تاریخچه

روش صفحه کاغذی به عنوان پاک اسکرین توسط اسکات رائو ابداع شد و او آن را روش ساندویچ فیلتر نامید. روش ساندویچ فیلتر شامل استفاده از یک فیلتر کاغذی در بالای پیک و یکی در زیر پیک است. در حالی که این گام بزرگی در تکمیل اسپرسو بود، او سپس از صفحه نمایش های کاغذی عبور کرد و صفحه فلزی را جایگزین کاغذ نمود.

طریقه استفاده

گنجاندن پاک اسکرین در روتین اسپرسوی خود ساده است: فقط قهوه اسپرسوی خود را همانطور که معمولاً انجام می دهید آماده کنید و از یکنواختی آن اطمینان حاصل کنید. پس از تمپ کردن، صفحه را در بالای قهوه قرار دهید و مطمئن شوید که با قهوه کوبیده شده همسطح باشد. در نهایت پورتافیلتر خود را به هدگروپ وصل کنید و شات را طبق معمول استخراج نمایید.به طور معمول، پس از اتمام کار، جدا کردن صفحه آسان است، اما گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که پورتافیلتر خود را به چیزی بکوبید تا به شل شدن آن کمک کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا