عمومی

نوشابه‌های رژیمی خطر آریتمی قلبی را تا ۲۰ درصد بالا می‌برد

نوشابه‌های رژیمی خطر آریتمی قلبی را تا ۲۰ درصد بالا می‌برد

فیبریلاسیون دهلیزی (ِAFib) شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که اغلب توسط افراد مبتلا به‌عنوان «لرزش» قلب در قفسه سینه توصیف می‌شود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یافته‌های محققان در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نشان می‌دهد نوشیدن دو لیتر یا بیشتر در هفته از نوشیدنی‌های تولید شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، معادل متوسط یک نوشابه رژیمی فست‌ فودی در روز، خطر آریتمی (ضربان غیرطبیعی و نامنظم قلب) را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی  (ِAFib) شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که اغلب توسط افراد مبتلا به‌عنوان «لرزش» قلب در قفسه سینه توصیف می‌شود. در این حالت عضلات قلب به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می‌شوند، در نتیجه دهلیزها نمی‌توانند خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپاژ کنند.

پژوهشگران می‌گویند نوشیدن تعداد مشابهی از نوشیدنی‌های حاوی شکر نیز خطر ابتلا به این بیماری را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که نوشیدن حدود ۱۲۰ میلی‌لیتر آب‌ خالص و شیرین‌نشده، مانند آب پرتقال یا سبزیجات، با ۸ درصد کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.

فیبریلاسیون دهلیزی علت اصلی سکته مغزی است. بر اساس گزارش انجمن ضربان قلب مستقر در واشنگتن، که بیش از ۷ هزار متخصص در نامنظمی ضرباهنگ قلب (آریتمی) در بیش از ۹۰ کشور جهان را نمایندگی می‌کند، نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان با فیبریلاسیون دهلیزی زندگی می‌کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به آریتمی قلبی از درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس و خستگی رنج می‌برند. با این حال برای بسیاری دیگر این بیماری بدون علائم است که همین مسئله آن را به یک قاتل بالقوه خاموش تبدیل می‌کند. این در شرایطی است که پس از تشخیص، می‌توان این بیماری را با داروها، تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم جراحی برای کاهش یا بازگرداندن ریتم طبیعی قلب درمان کرد.

دکمه بازگشت به بالا