عمومیکسب و کار ایرانی

آرایش باعث پیری می شود

بررسی های اخیر کارشناسان نشان می دهد بیش از هشتصد ماده شیمیایی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی وجود دارد که استفاده ی مدام و روزانه از این مواد باعث می شود به تدریج جذب بدن شوند . با ما همراه باشید.

آیا آرایش زیاد پیری زودرس می آورد؟

جذب مواد آرایشی به طور حتم در بدن عارضه ایجاد می کند. مهم ترین مساله ابتلا به سرطان است. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی لاکچری کوین مهم ترین ترکیب هایی هستند که باعث بروز بیماری می شوند. کارابن ها و فتالات ها ارتباط مستقیمی با رشد تومورهای سرطانی دارند و دیده شده خانم هایی که از این مواد زیاد استفاده می کنند، بیشتر دچار می شوند. سازمان مبارزه با سرطان نشان داده در نمونه های گرفته شده از سرطان پستان ماده کارابن وجود دارد. البته این مسائل نیاز به بررسی های قوی تری دارد. غیر از سرطانها، استفاده از به خصوص در کسانی که از سن پایین مصرف این مواد را شروع می کنند، خطر به دنبال دارد و دلیل آن هم نرسیدن اکسیژن کافی به پوست است.

قبلا هم اشاره کرده ایم که شاید بتوان کیف ، و روسری را از مترو یا کنار خیابان خریداری کرد اما مواد آرایشی را هرگز … زیرا حساسیت ، از عوارض عمومی مواد آرایشی تقلبی و غیر استاندارد است. تورم، تاول، سوزش، ، ، سوزن سوزن شدن ، و از عوارض این مواد است. آیا می توان به برندهای معروف اطمینان کرد؟ تمام شرکت های تولید کننده ی محصولات آرایشی می خواهند محصولی مطمئن و با کیفیت تولید کنند . بسیاری از گردانندگان شرکتهای آرایشی ، ترکیب های ممنوعه را مصرف نمی کنند چون پیشرفت آنها در گرو اعتماد مردم است. امروزه تنها ۴۰ درصد محصول های آرایشی حاوی مواد سمی است اما واضح است که به مرور و با پیشرفت علم ، بر فهرست مواد سمی افزوده می شود و این مواد باید از روند تولید حذف شوند.

چطور مطمئن شویم ترکیب های مضر در محصولات آرایشی حذف شده است؟  تمام شرکتهای تولید کننده و آرایشی موظفند فرمولاسیون کامل محصول سرم کاهنده منافذ لاکچری کوین را روی بسته بندی قید کند. البته هنوز روی بسته بندی بسیاری از محصول ها می توانید ترکیب های DEP یا پارابن را ببینید. انگشت اتهام در حال حاضر به سمت این محصول ها نشانه رفته است. مشکل اینجاست که گاهی جایگزین کردن ماده دیگری به جای ترکیب های مضر بسیار سخت است. مثلا به جای MIT که نوعی نگهدارنده بسیار زا بود، پارابن ها جایگزین شد ، اما حتی همین ترکیب هم مشکوک به نظر می رسد و در حال حاضر جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد. آیا محصولات ارگانیک قابل اعتمادتر هستند؟ محصولات آرایشی ارگانیک قدمتی ۲ هزارساله دارد.

چرا باید محصولات آرایشی ارگانیک استفاده کنیم؟ هنگام خرید مواد آرایشی ارگانیک باید به چه نکاتی توجه کرد؟  بهترین نوع مواد آرایشی ارگانیک آنهایی هستند که ۹۵ درصد ترکیبات طبیعی و کمتر از ۱۰ درصد افزودنی و نگهدارنده شیمیایی دارند. مواد آرایشی ارگانیک حاوی رنگدانه، اسانس شیمیایی نیستند و تماما از ترکیبات طبیعی به دست آمده اند. در مواد آرایشی کلاسیک معمولا از پارابن برای نگهداری استفاده می شود اما بررسی های بسیاری نشان داده این مواد برای سلامت مضر است و به گفته محققان دانشگاه ریدنیگ در سال ۲۰۰۴ میلادی، می تواند منشاء ابتلا به سرطان پستان باشد.

در این تحقیق ۲۰ تومور سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد ۱۸ مورد حاوی پارابن است. هنگام خرید محصولات ارگانیک باید به ترکیبات ماده آرایشی نگاهی بیندازید. در یک محصول با کیفیت حداقل بیش از ۷۵ درصد ترکیبات تشکیل دهنده باید طبیعی باشد. به تاریخ انقضا نیز توجه کنید. در صورتی که تاریخ انقضا یک ساله است؛ یعنی کیفیت ماده آرایشی ارگانیک پایین و حاوی مواد نگهدارنده های شیمیایی مانند فتالات هاست. گرچه تمام لوازم ارگانیک مواد نگهدارنده دارند، آن گروه که تاریخ انقضای ۶ تا ۹ ماهه دارند حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی کمتری هستند. سلامت: این محصولات تحت کنترل و نگهدارنده شیمیایی کمتری هستند.

آیا این محصولات تحت کنترل و نظارت هستند؟

درست است که پایه لوازم آرایش ارگانیک مواد طبیعی است، اما این موضوع بهانه ای برای فرار از نظارت نیست. در لوازم آرایش ارگانیک از ترکیبات گیاهی استفاده شده و برخلاف مواد آرایشی کلاسیک نظارت ها باید دقیق تر باشد. کنترل از مزرعه و از بخش کشاورزی که در آن ترکیبات اولیه به عمل می آید، شروع می شود. در اروپا و آمریکا استانداردهای خاصی به برندهای تولید کننده محصولات ارگانیک داده می شود که نشانه کیفیت و سلامت این محصولات است.

چرا مواد آرایشی ارگانیک گرانقیمت تر هستند؟

الزاما همیشه این طور نیست ولی به طور حتم ترکیبات طبیعی با کیفیت گرانقیمت تر از ترکیبات شیمیایی هستند. امروزه شعار “مصرف کمتر اما با کیفیت تر ” طرفداران بیشتری دارد. شرایط ایده آل این است که خانمها اصلا در طول روز آرایش نکنند و این کار را به موقعیتهای خاص اختصاص دهند. متاسفانه بسیاری از خانمها حتی بعد از اینکه از محل کارشان به خانه برمیگردند نیز آرایششان را پاک نمیکنند و حتی گاهی با آرایش میخوابند. این کار به شدت به پوست آسیب میزند.

بهتر است در تمام موقعیتهایی که خانمها در خانه هستند، به پوستشان اجازه تنفس بدهند. مواد آرایشی هر چقدر هم طبیعی و خوب باشند، وقتی طولانی روی پوست میمانند باعث آسیب پوستی میشوند. البته استفاده از ضدآفتاب، نرم کننده ها یا مرطوب کننده ها به صورت روزانه لازم است و منظور استفاده نکردن از محصولات آرایشی مانند کرم پودر و پنکیک یا سایه و خط چشم و ریمل است. آرایش روزانه در درجه اول باعث میشود. اگر خانمی عادت به آرایش دارد یا به دلیل مثل جوش مجبور است از کرم پودر استفاده کند، بهترین توصیه استفاده از کرم پودرهای درمانی است تا حداقل همزمان پوست نیز بهتر شود. هنگام خرید لوازم آرایش و اطلاع از قیمت سرم لاکچری کوین حتما با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین نوع مواد آرایشی سازگار با پوستتان را به شما معرفی کند.

خانمهایی که اهل آرایش اند، بهتر است از محصولات طبیعی استفاده کنند. برخی محصولات آرایشی یا عطرهایی که دستفروشان میفروشند، تقلبی است و حساسیت به آنها میتواند پوست را تیره کند یا باعث بروز شود که درمان آن دشوار است. اگر به آرایش مجدد نیاز دارید باید آرایش قبلی را با دستمال مرطوب پاک و از مرطوب کننده ها استفاده کنید، بعد مجددا آرایش کنید. قبل از خواب نیز باید آرایش را کامل شست و از کرم شب یا مرطوبکننده و کرم دور چشم استفاده کرد. به افرادی که میخواهند صورت شادابتری داشته باشند، توصیه میکنم از کرمهای حاوی ویتامین ث استفاده کنند. گاهی احساس خستگی صورت به دلیل سیاهی زیر چشم است. برای درمان آن نیز میتوان از کرمهای دور چشم، لیزر یا استفاده کرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا