علم و تکنولوژی

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا

رئیس اداره تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: دریافت مواد غذایی و مواد مغذی که به کاهش التهاب کمک می کنند در کنار دریافت مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می تواند به کاهش علائم مضر ناشی از استنشاق گرد و غبار کمک کند.

به گزارش تکنونامه، دکتر احمد اسماعیل زاده گفت: همه ساله با شروع فصل زمستان به دلیل پدیده انتقال هوا با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم. نتایج مطالعه حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با اثرات نامطلوب، سیستم تنفسی و قلبی عروقی گسترده و افزایش مرگ و میر همراه است.

وی افزود: اجزای حلال هوای معلق و سنگین باعث تحریک و ایجاد سرطان به ویژه سرطان ریه، بیماری های مزمن مانند آلرژی های تنفسی، بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

وی ادامه داد: زمانی که هوای سمی را وارد بدن می‌کنید و به پوست ریه می‌چسبید، باعث تحریک التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان‌های بدن به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌های بافت ریه می‌شود. در نتیجه سلول ها از بین می روند و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش می یابد.

وی بیان کرد: بنابراین مصرف غذاها و مواد مغذی که به کاهش التهاب کمک می کنند در کنار مصرف مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در غذا می تواند به کاهش اثرات مضر استنشاق ریزگردها کمک کند.

مصرف میوه و سبزیجات

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای حفظ سلامت و سلامت ریه ها باید از سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی زیاد استفاده کرد، گفت: کلم، کلم، گوجه فرنگی و سیب مصرف کنید. . آلو، طالبی، موز و انبه. این میوه ها و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن (تبدیل شده به ویتامین A در بدن) هستند که به بدن در کاهش اثرات مضر گرد و غبار کمک می کند.

وی افزود: سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، سیب، هندوانه، طالبی، خیار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و کلم سبز، انواع فلفل ها از جمله فلفل، کلم و … . و در روزهای آلودگی هوا پیاز بخورید.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: مصرف جوانه و حبوبات را در روزهای با آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه ها، آجیل و تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند که می تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

مصرف غذاهای حاوی امگا 3

وی تصریح کرد: ماهی، گردو و خرفه را بیشتر مصرف کنید. این غذاها حاوی امگا 3 خوبی هستند که می تواند در حفظ سلامت ریه موثر باشد. علاوه بر این، از مصرف سبزیجات در خانواده غافل نشوید; کلم بروکلی، گل کلم و کلم حاوی موادی هستند که می توانند به روند دفع سموم و پیشگیری از سرطان کمک کنند.

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مصرف این نوع سبزی به کاهش اثرات منفی سموم استنشاقی در ریه ها کمک شایانی می کند و گفت: پیاز و سیر مصرف شود. در رژیم غذایی روزانه این غذاها حاوی موادی هستند که به تقویت ریه ها و کاهش خلط در ریه ها کمک می کند. مکمل ویتامین D مصرف کنید. ویتامین D یک تقویت کننده سیستم ایمنی است که نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد.

اسماعیل زاده بیان می کند که با یک آزمایش خون ساده می توانید از وضعیت ویتامین D در بدن خود مطلع شوید و در صورت کمبود حتما باید با مشورت متخصص یا متخصص تغذیه از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. این ادویه حاوی کورکومین است که عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

ضرورت مصرف شیر و فرآورده های آن

وی افزود: مصرف روزانه شیر و لبنیات به مقدار کافی به کاهش اثرات آلودگی هوا بر دستگاه گوارش کمک می کند. شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، سموم را خنثی می کند و دفع ادرار و مدفوع و آلودگی را کنترل می کند.

وی هشدار داد: هر گاه میزان باکتری های مفید به دلیل ورود مواد سرب و آلاینده ها به بدن کاهش یابد، فرآیند دفع نیز با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیر سرشار از باکتری به نام پروبیوتیک سطح باکتری های مفید روده انسان را متعادل می کند.

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کلسیم موجود در شیر باعث کاهش جذب سرب و فلزات سنگین در هوا به عنوان آلودگی می شود. استفاده از شیر کم چرب از نظر آلودگی هوا توصیه می شود زیرا مصرف اسیدهای چرب اشباع در لبنیات پرچرب می تواند در کاهش اثربخشی سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند و باعث شیوع بیماری های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین، باید حداقل دو لیوان در روز ماست یا ماست بخورید.

مراقب وزن خود باشید

به گزارش وبدا، اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: مراقب وزن خود باشید زیرا چاقی و اضافه وزن باعث التهاب و استرس در اندام های بدن به ویژه قلب و ریه می شود و می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل بیماری از جمله هوا تضعیف کند. آلودگی گرد و غبار ریز

وی افزود: اگر چاق و اضافه وزن دارید و یا فرزندتان درگیر این مشکل است، برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر گرد و غبار موجود در هوا با نزدیکترین متخصص و متخصص تغذیه در محل خود تماس بگیرید.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا