علم و تکنولوژی

عادت‌های اشتباهی که مرگ ما را جلو می‌اندازند

آفتاب‌‌نیوز :

همه ما می‌دانیم که داشتن عادات منفی و مخرب عمرمان را کوتاه می‌کنند و بعضی از عادات در سبک زندگی هستند که از همه مخرب‌تر بوده و اثر منفی آن‌ها بیشتر است؛ و بدون اینکه خودتان متوجه شوید، می‌تواند عاملی برای مرگ باشد.

مراجعه نکردن به پزشک

مراجعه نکردن به پزشک و نداشتن چکاپ منظم یکی از عوامل مخرب برای سلامتی است و باعث می‌شود که فرد نتواند سرطان‌های سینه، معده و روده، و سرطان پروستات را زودتر تشخیص داده و آن‌ها را درمان کند.

در نتیجه عاملی برای مرگ خواهد بود. همچنین مراجعه به پزشک می‌تواند علائم مشکلات دیگر را نیز سریعاً بررسی کند و بیماری مورد نظر تشخیص داده شود تا فرد بتواند تحت درمان قرار بگیرد.

سبک زندگی بدون تحرک یا خطر چاقی

چاقی به دلیل سبک زندگی بدون تحرک اتفاق می‌افتد و به سلامت افراد آسیب وارد می‌کند. چاقی عامل خطر برای ایجاد مشکلاتی مثل فشار خون، دیابت نوع ۲، بیماری‌های عروقی، آرتروز آپنه خواب و مشکلات این چنینی است.

کاهش وزن می‌تواند این خطر را کاهش دهد و باعث شود که شما از خطر بسیاری از بیماری‌ها در امان باشید. ورزش‌های ایزومتریک هم سلامت استخوان را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند سطح چاقی کاهش پیدا کند.

عادت نامنظم خواب

خواب ضعیف باعث ایجاد مشکلات جدی در فرد می‌شود. خواب نا مناسب که در فرد به صورت یک عادت مزمن جریان پیدا کرده باشد، خطر ابتلا به حمله قلبی، چاقی، دیابت و اختلالات غدد را افزایش می‌دهد. آپنه خواب همچنین عوارض جانبی خودش را در نارسایی قلبی و فشار خون نشان می‌دهد که همگی خطرناک هستند.

مصرف نکردن دارو

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید و برای تان دارو تجویز می‌کند، شما ملزم هستید که همه آن‌ها را به موقع استفاده کنید. مصرف نکردن دارو در بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت یا نارسایی قلبی، فرد را در معرض خطر شدید قرار می‌دهد و باعث مشکلاتی مثل آمبولی خواهد شد که ممکن است جانش را بگیرد.

پیروی نکردن از یک رژیم غذایی سالم

اگر پزشکی رژیم غذایی خاص را برایتان تجویز کرده، حتماً باید آن را دنبال کنید. بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، حتماً باید از رژیم با سدیم پایین استفاده کنند تا بیماری شان بهبود پیدا کند و افرادی که مبتلا به دیابت هستند هم باید یک رژیم محدود کننده از لحاظ مصرف کربوهیدرات و شکر داشته باشند. در غیر این صورت جانشان در خطر خواهد بود.

مراقبت نکردن از دندان

مراقبت از دندان باید اولویت زندگی شما باشد. بهداشت ضعیف دندان عاملی برای بد بویی دهان و همچنین بیماری‌های دندانی است، اما مهم‌تر از همه این که باعث عفونت سر و گردن هم می‌شود که به زندگی فرد آسیب وارد کرده و جان او را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید، عاملی برای سوختگی پوست و افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان پوست مانند ملانوما است؛ مخصوصا اگر سابقه خانوادگی سرطان پوست در افراد وجود داشته باشد.

تزریق نکردن واکسن

همیشه باید برنامه منظمی برای واکسن داشته باشید. واکسینه نکردن شما را در معرض بیماری‌ها قرار می‌دهد. کودکانی که واکسیناسیون انجام نداده اند، قطعاً در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های باکتریایی هستند که همین زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

استفاده نکردن از واکسن کرونا

اگر واکسن کرونا تزریق نکنید، در معرض خطرات بالا خواهید بود. در نتیجه برنامه واکسن شما در مورد هر بیماری مخصوصاً کرونا باید منظم باشد. واریانت دلتا عفونی‌تر و کشنده‌تر از واریانت قبل است، در نتیجه باید واکسن را استفاده کنید.

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه عاملی برای بیماری خواهد بود، زیرا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. اگر صبحانه مصرف نکنید، در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار خواهید گرفت که یکی از رایج‌ترین علت‌های مرگ و میر محسوب می‌شود؛ همچنین گرفتگی عروق و فشار خون بالا با صبحانه نخوردن تشدید پیدا خواهد کرد.

ورزش کردن در گرما

ورزش در گرما ممکن است بدن شما را تحت فشار قرار دهد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در هوای باز ورزش کنند، اما اگر هوا گرم است، این کار را انجام ندهید، زیرا خطر سکته را افزایش خواهد داد و افزایش بیش از حد دمای بدن، باعث فشار خون بالا می‌شود که خطرناک خواهد بود. پس مراقب باشید که در هوای خیلی گرم ورزش نکنید.

پرخوری در وعده شام

هرگز وعده غذایی شما هنگام شام نباید خیلی بزرگ و زیاد باشد. شما باید از صبحانه شروع کرده و غذای کامل بخورید و ماده غذایی در ناهار باید معمولی و متوسط باشد و مقدار آن را در شام کم کنید، زیرا میزان سوخت و ساز هنگام شب کاهش پیدا می‌کند.

سیگار

سیگار کشیدن بدترین کاری است که یک فرد می‌تواند در حق بدن خودش انجام دهد و شما را در معرض خطر انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد. احتمال ابتلا به بیماری‌های عروقی، فشار خون و سکته هم با وجود استعمال آن افزایش پیدا می‌کند و هزاران اثر مخرب دیگر هم دارد.

سیگار همچنین چگالی و کاهش تراکم استخوانی را کم می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و باعث ضعف کلی بدن خواهد شد.

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا