عمومیکسب و کار ایرانی

وضعیت گیمینگ و بازی در بازار ایران

اکنون در دورانی به سر می‌بریم که و اختلال امری دائمی در سطح کشور بوده و بیش از سه هفته است که اینترنت با محدودیت‌های شدیدی همراه شده است. این قطعی علاوه بر هزینه‌های بسیاری که بر روی کسب و کارهای آنلاین و مجازی گذاشته، به طول مستقیم بازی‌های ویدیویی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را با چالش‌هایی بیش از پیش رو به رو خواهد کرد.

بازی کال اف دیوتی موبایل را می‌توانیم یکی از بهترین بازی های موبایل اول شخص منتشر شده روی اندروید معرفی کنیم. کال اف دیوتی موبایل از جنبه‌های مختلف یک بازی فوق‌العاده است. کال اف دیوتی موبایل گرافیک بسیار زیبایی دارد و به‌لطف تنظیمات متنوعی که ارائه می‌دهد روی گوشی‌های بالارده تا پایین‌رده پشتیبانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: در ادامه به تأثیر قطعی اینترنت بر صنعت بازی‌سازی و گیمینگ خواهیم پرداخت.

بر کسی پوشیده نیست که بازی‌های ویدیویی یکی از پرمخاطب‌ترین سرگرمی‌ها در ایران به شمار می‌روند و طیف سنی گسترده‌ای از افراد به آن مشغول هستند. وجود پلتفرم‌هایی مثل گوشی موبایل در صنعت بازی‌های ویدیویی همه گیر شدن آن را بیشتر هم کرده است و با خرید بازی کارکرده درون برنامه‌ای، گردش مالی بسیاری را این سرگرمی‌های دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از منابع رسمی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جمعیت مخاطبین این حوزه به بیش از 32 میلیون نفر در ایران می‌رسد. گردش مالی که این میزان مخاطب در طی یک سال گذشته داشته‌اند به بیش از 4300 میلیارد تومان رسیده است که رقم فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. البته میزان درآمد ایران نیز طی گزارشی که سال 2019 منتشر شده، چیزی حدود 391 میلیون دلار برآورد شده است که در کنار ترکیه، سهم اندکی از بازار جهانی صنعت را به خود اختصاص داده است. باید اشاره کنیم که چین با 27817 میلیون دلار و آمریکا با 19485 میلیون دلار، جز پر درآمدترین کشورهای جهان از بازی‌های ویدئویی به شمار می‌روند.

قطع اینترنت و از بین رفتن سرمایه‌های ملی

قطعی اینترنت در روزهای گذشته، محدودیت و فیلترینگ شدید اعمال شده برای شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و سرویس‌های مختلف ضرر مالی هنگفتی دست دولت داده است. گزارش‌ها حاکی از این است که ضرر قطعی اینترنت در ایران طی دو هفته گذشته، چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ این مبلغ معادل درآمد نفتی ایران در یک سال اخیر است که همین امر، دلیل واضحی بر از بین رفتن سرمایه‌های ملی به شمار می‌رود؛ اهمیت ضریب نفوذ مخاطبان بر صنعت فناوری ایران، از درگیری افراد زیادی خبر می‌دهد و صنایع مختلفی را با ضررهای مالی متعددی روبرو کرده است.

اما خبر بد این است که بسیاری از ابعاد مختلف در حوزه بازی‌های ویدئویی غیرقابل محاسبه شدن هستند و به نظر می‌رسد قطعی اینترنت برای صنعت بازی ایران، ابعاد بدتری از ضررهای مالی داشته است که علاوه بر ضررهای گسترده مالی برای بازی‌سازان و محتوا سازان مرتبط، احتمال ورود ارز به داخل کشور نیز از بین رفته است.

کاهش کاربران بازی‌های داخلی

افت شدید کاربران بازی‌های ایرانی و داخل کشور از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی است که تأثیر مستقیمی با قطعی اینترنت دارد. با اینکه قطعی اینترنت به معنی قطع کامل آن نیست اما عملاً با تبدیل اینترنت به اینترانت حتی بسیاری از شبکه‌های داخلی نیز با اختلال شدید روبرو بوده‌اند. با اینکه اکثر بازی‌ها و سایت‌های محبوب داخلی در سرورهای ایران پشتیبانی می‌شوند و شرایط نسبتاً پایداری دارند، اما باوجود نبود کاربر هدفمند و مشکلات سراسری برای آن‌ها در قطعی‌های مقطعی یا دائم، مخاطبان زیادی امکان استفاده از آن‌ها را نخواهند داشت و همین امر موجب افت شدید کاربران عناوین داخلی می‌شود. از دیگر تأثیرات مهمی که با افت شدید کاربران برای عناوین داخلی می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش درآمد از بازی‌های مختلف و درنتیجه از بین رفتن بودجه برای تحقیق و توسعه پروژه‌های جدید، از بین رفتن شغل‌های مرتبط و تعدیل نیرو و خروج سرمایه‌های انسانی و مهاجرت اشاره کرد.

قطع ارتباط بین‌الملل

قطع اینترنت بین‌الملل، تأثیر جدی‌تری نیز در بر خواهد داشت، بسیاری از بازی‌سازان داخلی برای استفاده از درامدهای ارزی و دلاری، به ساخت بازی‌های مختلف و انتشار در پلتفرم‌هایی مانند گوگل پلی و استیم مشغول بوده‌اند تا بتوانند از طریق درآمد حاصل شده از آن، پروژه‌های بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری را توسعه دهند.

با قطع اینترنت بین‌المللی، ساخت این پروژه‌ها با اختلال روبرو می‌شود و بسیاری از بازی‌سازان که به‌صورت ریموت و دورکاری در تیم‌های بازی‌سازی داخل کشور و خارج از کشور مشغول ساخت عناوین مختلف هستند، به دلیل اختلال‌های موجود امکان استفاده از سرویس‌ها و سرورهای مختلف داخلی و خارجی را از دست می‌دهند و همین مسئله منجر به توقف یا کاهش سرعت توسعه بازی‌های مختلف می‌شود. در کنار این موارد، بسیاری از شرکت بازی‌سازی نیز با افت ساعت کاری و اعتصاب کارمندان روبرو شده‌اند که همین امر باعث شده است تا توسعه این پروژه‌ها با اختلال شدیدی روبرو شوند.

تأثیر قطع اینترنت بر استریم و تولید محتوای ویدیویی

یکی از جدیدترین و البته پرمخاطب‌ترین بخش‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در ایران، بحث استریم و تولید محتوای ویدیویی بوده که در کشور جا افتاده و استریمرهای بسیاری در زمینه‌ها و گیم های مختلف با قدرت کار خود را شروع کرده و ادامه دادند. قطع اینترنت در ایران این طیف را به شدت تحت تأثیر قرار داده و با وجود محدودیت‌های متعدد، مخاطب‌های بسیار کمتری برای استریمرها در دسترس هستند تا بتوانند از محتوای ویدیویی آن‌ها استفاده کنند. طبق آخرین آمار، کاهش مخاطبان تا یک چهارم قدیم رسیده که برای یک استریمر فاجعه محسوب می‌شود.

جدای از بخش استریم، تولید محتوای ویدیویی در سایت‌هایی مثل یوتیوب نیز تحت تأثیر قطعی اینترنت قرار گرفته و بسیاری از افراد که در این بخش فعال بودند، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. جدای از تأثیر بر روی روحیه، ورود درآمد ارزی به کشور از این طریق نیز مختل شده که درآمد بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب اکنون قطع شده است.

اینترنت شاهراه حیاتی جامعه و کشور است و اختلال و قطعی آن جز هزینه و ضرر چیزی به همراه نداشته است. این مطلب تنها به اثرات روی بخش گیم و صنعت بازی‌های ویدیویی تمرکز کرده بود حال آنکه عوارض و پیامدهای قطع و اختلال اینترنت بسیار گسترده‌تر و بیشتر از چیزی است که در این مقاله به آن اشاره شد. در کنار این مطلب، فیلتر بازی‌های آنلاین که خبرهای آن زیاد به گوش می‌رسد، بیش از پیش به صنعت بازی‌های ویدیویی ضربه خواهد زد.

بهترین گوشی گیمینگ تا 12 میلیون |بهترین گوشی گیمینگ تا 15میلیون |بهترین گوشی گیمینگ تا ۹ میلیون

منبع:

کلیدواژه:

درخواست حذف خبر:

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال به صورت قطعی از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد / ادعای رسانه داخلی

یک خبرگزاری از حذف قطعی از خبر داد.

باشگاه استقلال از لیگ آسیا کنار گذاشته شد.

به گزارش طرفداری و به نقل از ایسنا، کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ساعاتی پیش به باشگاه استقلال اعلام کرد که اعتراض آن‌ها برای در لیگ قهرمانان آسیا رد شده است و به این ترتیب استقلال رسما از لیگ قهرمانان آسیا فصل اینده کنار گذاشته شد.

این خبر به صورت نامه به باشگاه استقلال ابلاغ شد و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر برای دومین سال متوالی از حضور در اسیا محروم شد.

اخبار داغ

صدور قرار دستور موقت برای کمک داور جنجالی مهدی قائدی با هواداران استقلال خداحافظی کرد! هو شدن دوباره لیونل مسی در آخرین بازی ps4 خود برای پاری سن ژرمن کری خوانی پائولو دیبالا با فاینورد و بایرلورکوزن: حتی نتوانستند یک گل مردود بزنند لبخند رهایی! خوشحالی لیونل مسی پس از پایان آخرین بازی برای پاری سن ژرمن / عکس

دکمه بازگشت به بالا