علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

از بیماری گرفتگی عروق قلبی در امان بمانید

گرفتگی عروق قلب از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی بوده که تمام افراد سر تا سر دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند. رگ کرونر قلب که از رگ‌های اصلی محسوب می‌شود که به علت رسوب چربی، مسدود می شود و در پی آن در خون‌رسانی و تامین اکسیژن اندام‌های داخلی بدن اختلال ایجاد می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این بیماری همه گیر با کلینیک زاینده رود مرکز بازتوانی قلب و بهترین تیم مشاور قلب در اصفهان همراه شوید.

بررسی گرفتگی عروق قلب

قلب دارای سه رگ اصلی است که اگر به هر دلیلی هر یک از آن‌ها مسدود شود، سکته و گرفتگی عروق رخ می‌دهد. می‌توان گفت که امروزه افراد زیادی بدون هیچ محدودیت سنی، مبتلا به گرفتگی عروق قلب هستند و هر ساله تعداد کسانی که جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند افزایش می‌یابد. عامل اصلی و مهم گرفتگی رگ‌های قلبی، رسوب چربی بر روی دیواره‌های داخلی رگ‌ها است که با انباشته شدن چربی‌ها در داخل این عروق، رگ‌ها دچار تنگی می‌شوند و مسدود می‌گرشود.

گرفتگی عروق مدت زمان زیادی طول می‌کشد که انجام شود و علت قطعی آن هنوز مشخص نیست ولی یک متخصص قلب علل‌ احتمالی مبتلا شدن به این بیماری را به عوامل مختلفی مانند فشار خون بالا، افزایش کلسترول، کشیدن سیگار، چاقی، دیابت و بعضا عفونت نسبت می‌دهد که پیر و جوان نمی‌شناسد و ممکن است در هر سنی برای افراد رخ دهد. بیماری انسداد عروق قلبی را باید جدی گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام نمود؛ زیرا اگر این بیماری درمان نشود سکته قلبی به وجود می‌آید که بعضی اوقات منجر به مرگ افراد می‌شود یا عوارض جبران ناپذیر دیگری به همراه دارد.

  بازتوانی قلب در اصفهان - کلینیک زاینده رود

آشنایی با علائم گرفتگی عروق قلب

گرفتگی عروق قلب نشانه‌هایی دارد که اگر آن‌ها را بشناسید به موقع متوجه این بیماری می‌شوید و می‌توانید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان کنید. برخی از این علائم به شرح زیر هستند.

  • سوزش و افزایش درد در قفسه سینه

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های گرفتگی عروق قلب این است که فرد در ناحیه قفسه سینه خود احساس سوزش و درد شدیدی می‌کند و اغلب افراد، این درد را علاوه بر قفسه سینه در بخش‌های دیگری از بدن مانند گردن، شکم و دست‌ها هم احساس می‌کنند.

  • فشار روی قفسه سینه

بیمارانی که دچار گرفتگی عروق قلب هستند، بیشتر با نشانه فشار زیاد بر روی قفسه سینه نزد پزشک مراجعه می‌کنند و این فشار به گونه‌ای است که فرد احساس می‌کند که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه او قرار داده شده است و فشار در ریه‌ها نیز احساس می‌شود.

  • تپش قلب

افرادی که بیماری قلبی دارند تپش قلبشان معمولا بالا است اما زمانی که عروق کرونری مسدود می‌شوند، تپش قلب بسیار شدید و نا‌منظم می‌شود و گاهی با تنگی نفس همراه است.

  • تنگی نفس

هر نوع تنگی نفسی را نمی‌توان به گرفتگی عروق قلب نسبت داد؛ اما اگر فردی بدون انجام هر گونه فعالیت، تنگی نفس شدید به همراه احساس درد یا سوزش در قفسه سینه خود داشته باشد، می‌توان این علائم را از نشانه‌های گرفتگی عروق قلبی دانست و باید سریعا نزد پزشک مراجعه شود. همچنین احساس خستگی و ضعف در بدن، عرق کردن بیش از حد، احساس درد در پاها، لکنت زبان و اختلال در نعوظ از دیگر علائم گرفتگی رگ‌های قلب هستند که نباید از آن‌ها چشم پوشی کرد.

لازم به ذکر است گاهی گرفتگی عروق کرونری می‌تواند بدون نشانه باشد و در این شرایط فقط پزشک می‌تواند با انجام آزمایشات متعدد آن را تشخیص دهد. در خانم‌ها اگر فردی بعد از صرف غذا در معده خود احساس سوزش شدیدی کند در صورتی که این سوزش مربوط به اسید معده نباشد، می‌توان آن را از علائم گرفتگی عروق قلب دانست.

  نوار قلب در اصفهان - کلینیک زاینده رود

 تشخیص بیماری گرفتگی عروق قلبی

تست ورزش در اصفهان یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع تست‌‌های پیشنهادی پزشکان متخصص قلب و عروق برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری قلبی و گرفتگی عروق قلبی در بیمار است. در تست ورزش که معمولاً با نام تست استرس هم شناخته می‌شود میزان توان قلب برای انجام فعالیت‌های مختلف فیزیکی سنجیده می‌شود.

در انجام این تست قبل، بعد و در حین زمانی که فرد روی تردمیل یا دوچرخه ثابت به انجام فعالیت ورزشی مشغول است پزشک متخصص فشارخون فرد بیمار، میزان تنفس و همچنین ضربان قلب او را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین به بررسی و ثبت نوار قلب بیمار می‌پردازد. در حالت عادی تست ورزش برای کمک به پزشک متخصص در تشخیص انواع خاصی از بیماری‌های مربوط به قلب و عروق، گرفتگی عروق قلبی و همچنین تعیین نوع و میزان ورزش مناسب برای افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار هستند کمک می‌کند.

درمان گرفتگی عروق قلبی

طبق تحقیقات انجام شده افزایش سطح کلسترول بد خون از عواملی است که موجب گرفتگی عروق قلبی می‌شود و با انجام فعالیت‌های زیر می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل رساند.

  1. افراد باید سعی کنند که فعالیت‌های بدنی خود را بیشتر کنند و از ورزش‌های هوازی استفاده نمایند.
  2. عدم مصرف الکل و پرهیز از کشیدن سیگار تاثیر بسزایی در کاهش گرفتگی عروق قلب دارند.
  3. داشتن یک رژیم غذایی مناسب که در آن استفاده از نمک و چربی اشباع شده به حداقل رسیده باشد.

برای درمان بیماری گرفتگی عروق قلب می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

تغییر در سبک زندگی

داشتن یک زندگی سالم یکی از راه‌های درمان این بیماری است و تغییر در سبک زندگی می‌تواند با رعایت مواردی همچون ترک سیگار، خوردن غذای سالم، عدم مصرف الکل، کنترل وزن، ورزش کردن و نداشتن استرس انجام شود.

استفاده از داروهای درمان کننده عروق قلب

برای درمان گرفتگی عروق قلب می‌توان از داروهایی مانند آسپرین، مسدود کننده‌های بتا، نیتروگلیسیرین و رانولازین استفاده کرد که هر کدام از این داروها تاثیر جداگانه‌ای بر روی قلب می‌گذارند.

استفاده از شیوه‌های موثر جهت بهبود گردش خون در عروق کرونری

در برخی از بیماران قلبی که دارو جوابگوی درمان آن‌ها نیست از روش‌های درمانی‌ای مانند آنژیوپلاستی، جراحی بای پس عروق کرونر و پیوند قلب استفاده می‌کنند که این راهکارها تاثیر بسزایی در بهبود جریان خون در عروق کرونری دارند. توجه داشته باشید که اگر گرفتگی عروق کرونری به طور کامل درمان نشود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. یکی از این عارضه‌ها سکتی قلبی می‌باشد که گاهی منجر به مرگ فرد می‌شود. پس باید تمام نشانه‌های این بیماری را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هر یک از علائم سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا نزد پزشک بروید.

  اکوقلب اصفهان - کلینیک زاینده رود

کلینیک زاینده رود اصفهان؛ بهترین کلینیک قلب در اصفهان

کلینیک های قلب زیادی وجود دارند که در حوزه قلب و عروق فعالیت می کنند. کلینیک تخصصی بازتوانی قلب زاینده رود در اصفهان یکی از این کلینیک هاست که با به کارگیری نیروهای متخصص و به روزترین تجهیزات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. کلینیک زاینده رود با به کارگیری جدیدترین شیوه‌های درمان و بهبود بیماران قلبی تاکنون توانسته است افراد زیادی را در کوتاه‌ترین زمان به بهبودی کامل برساند. اگر به دنبال بهترین مشاور قلب در اصفهان هستید، کافی است به کلینیک زاینده رود مراجعه کنید.

سخن پایانی

‌گرفتگی عروق کرونری قلب از بیماری‌های شایعی است که امروزه افراد زیادی به دلیل عادت‌های نادرست در سبک زندگی به آن مبتلا هستند. اگر به این بیماری توجه زیادی نشود ممکن است که عوارض‌ شدیدی به همراه داشته باشد و در مواقعی منجر به مرگ فرد گردد.

حالا که با تمام علائم گرفتگی عروق قلبی آشنا شدید، در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها برای بررسی و معاینه سریعا به یک کلینیک معتبر بروید و به درمان خود بپردازید. در کلینیک زاینده رود با به روزترین تجهیزات ابتدا به کمک نوار قلب در اصفهان، اکو در اصفهان و … مشکلات شما بررسی می شود و سپس توسط متخصص ترین پزشکان بازتوانی قلب در اصفهان تحت مراقبت و درمان قرار خواهید گرفت.

دکمه بازگشت به بالا