عمومیکسب و کار ایرانی

غذاهای مناسب و نامناسب برای کم کاری تیروئید کدامند؟

با رعایت رژیم غذایی کم کاری تیروئید می توان به کاهش علائم و لاغری کمک کرد؛ تغذیه و نمونه برنامه غذایی مناسب برای هیپوتیروئیدیسم را بخوانید. غده تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که می توان گفت عملکرد کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در کم کاری تیروئید / هیپوتیروئیدیسم بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. هورمون های تیروئید در کنترل رشد، ترمیم سلول و متابولیسم موثر هستند.

به همین دلیل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار عوارضی مانند احساس خستگی،ریزش مو، افزایش وزن، احساس سرما و خلق و خوی پایین به همراه سایر علائم می شوند. کم کاری تیروئید حدود 1% تا 2% از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و زنان را 10 برابر بیش از مردان درگیر می کند. با رعایت رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مناسب نمی توان کم کاری تیروئید را درمان کرد. با این وجود، ترکیبی از تغذیه و داروهایی مناسب در بازیابی عملکرد تیروئید و کاهش علائم کم کاری تیروئید موثر هستند. این مقاله غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار و رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید از جمله مواد غذایی مناسب و مضر را شرح می دهد.

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یک غده کوچک شبیه به پروانه بوده که در نزدیکی پایه گردن قرار دارد. این غده وظیفه تولید و ذخیره هورمون های تیروئید که تقریبا روی همه سلول های بدن تاثیر دارند را بر عهده دارد. با دریافت سیگنالی به نام هورمون محرکه تیروئید (THS)، غده تیروئید این هورمون ها را وارد جریان خون می کند. زمانیکه سطح هورمون تیروئید پایین باشد، این سیگنال از طرف غده هیپوفیز (غده کوچکی در پایه مغز) ارسال می شود. با این حال گاهی حتی با وجود بالا بودن میزان THS، غده تیروئید هورمون های تیروئید را ترشح نمی کند.  این وضعیت کم کاری تیروئید اولیه نام داشته و شایع ترین نوع کم کاری تیروئید است. تقریبا 90% از موارد کم کاری تیروئید اولیه ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو (به عنوان یک بیماری خود ایمنی که به اشتباه باعث حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید می شود)، رخ می دهد.

کمبود ید، اختلال ژنتیکی، مصرف بعضی از داروها و جراحی از بین بردن بخشی از غده تیروئید از جمله سایر دلایل کم کاری تیروئید هستند. علت سایر موارد کم کاری تیروئید عدم دریافت TSH کافی توسط غده تیروئید است. این وضعیت ناشی از عدم عملکرد مناسب غده هیپوفیز رخ داده و تحت عنوان کم کاری تیروئید ثانویه شناخته می شود. هورمون های تیروئید اهمیت بسیار بالایی برای بدن دارند. همانطور که پیشتر گفته شد این هورمون ها در کنترل رشد، ترمیم سلول و متابولیسم موثر هستند. در فرآیند متابولیسم آنچه می خورید به انرژی تبدیل می شود.

متابولیسم، دمای بدن و میزان کالری سوزانده شده را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل معمولا افراد مبتلا به کم کاری تیروئید احساس سرما و خستگی داشته و به راحتی دچار افزایش وزن می شوند. نحوه تاثیر کم کاری تیروئید بر متابولیسم هورمون تیروئید سرعت متابولیسم را کنترل می کنند. افزایش سرعت متابولیسم باعث سوزاندن کالری بیشتری در حالت استراحت بدن می شود. از آنجایی که در کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری تولید شده در نتیجه متابولیسم کندتر بوده و در هنگام استراحت کالری کمتری سوزانده می شود.

متابولیسم آهسته باعث ایجاد خطرات زیادی برای سلامتی می شود. کم کاری تیروئید با ایجاد علائمی مانند خستگی، افزایش کلسترول خون و دشوار شدن لاغری همراه است. بنابراین درصورتی که کاهش وزن و لاغری با وجود کم کاری تیروئید مشکل باشد باید ورزش هوازی با شدت متوسط تا شدید را در نظر گرفت. پیاده روی سریع، دویدن و پیاده روی در شیب و قایقرانی از جمله این ورزش ها هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ورزش هوازی با شدت متوسط تا شدید در افزایش سطح هورمون تیروئید موثر است. این مساله باعث افزایش سرعت متابولیسم نیز می شود.

همچنین این افراد می توانند از افزایش مصرف پروتئین نیز بهره مند شوند. بر اساس تحقیقات رعایت رژيم غذایی با پروتئین بالاتر به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. مکمل های مخصوص تیروئید مصرف کنید مکمل های حمایت کننده تیروئید یک حمایت عالی برای رژیم کم کاری تیروئید هستند. اما قبل از مصرف هر مکمل سلامتی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از مکمل‌ها مستقیماً با داروها تداخل دارند. از آنجایی که هر بیمار منحصر به فرد است، باید با پزشک خود در مورد بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید که باید در رژیم غذایی تیروئید خود بگنجانید، مشورت کنید. زندگی با مشکلات تیروئید به این معنی نیست که باید خود را از مصرف میوه ها و سبزیجات خوشمزه محدود کنید.

وزن اضافی می تواند تولید T۳ و T۴ شما را کند کند. برای جلوگیری از افزایش وزن، یک رژیم غذایی متعادل با مقادیر مناسب کربوهیدرات، چربی و پروتئین داشته باشید و از یک برنامه ورزشی منظم پیروی کنید. به یاد داشته باشید که در برنامه تمرینی خود زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است بر توانایی بدن شما برای تبدیل هورمون غیرفعال تیروئید به هورمون فعال تأثیر بگذارد. این اثر می تواند علائم کم کاری تیروئید را افزایش دهد یا بدتر کند. اگر مبتدی هستید، با یک ورزش سبک مانند پیاده روی ۳۰ دقیقه ای شروع کنید تا به بدن شما اجازه دهید تا با فعالیت بدنی سازگار شود و سپس در حین حرکت، شدت آن را افزایش دهید.

آیا شما پرکاری تیروئید دارید؟

اگر این طور است پس مطمئن شوید که از مواد غذایی که در این مطلب  به آن اشاره می کنیم دوری کنند. بدون شک، غده تیروئید در عملکردهای مختلف بدن مانند تنظیم متابولیسم، ساخت پروتئین و رشد استخوان های بلند نقشی حیاتی دارد. اما هر چیزی بیش از اندازه اش مضر است، حتی هورمون های تیروئید. پرکاری تیروئید به معنای عملکرد بیش از حد غده تیروئید است که منجر به تولید اضافه هورمون های تیروئید می شود. این مسئله باعث کاهش کیفیت زندگی فرد شده و ممکن است برای سلامتی نیز خطرناک باشد.

بیماران مبتلا به این مشکل به‌طور معمول سال‌ها دارو مصرف می‌کنند تا تولید هورمون را کنترل کنند. برای جلوگیری از پرکاری تیروئید بهتر است از سبک زندگی سالمی پیروی کرده و از غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئید دوری کنید. مصرف غذاهای سالم، تغذیه متعادل، ورزش منظم و کافی، خواب کافی و کنترل استرس می تواند به شما در این زمینه کمک کند. در کل، پرکاری تیروئید یک مشکل جدی است که ممکن است در صورت عدم درمان مناسب به مشکلات بیشتری منجر شود.

رژیم غذایی می‌تواند اثرات قابل‌توجهی روی کم‌کاری تیروئید داشته باشد. بعضی از مواد غذایی ممکن است علائم را بهبود ببخشند و بعضی دیگر ممکن است باعث بدتر شدن علائم یا تداخل با داروها شوند. تیروئید یک غده‌ی کوچک پروانه‌شکل در گلو است. در کم‌کاری تیروئید یا تیروئید غیرفعال غده‌ی تیروئید کمتر از نیاز بدن هورمون تولید می‌کند. این موضوع می‌تواند سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش دهد و منجر به افزایش وزن و خستگی، همچنین علائم دیگر شود. در این مقاله‌ از دیجی‌کالا مگ قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای غذایی کم‌کاری تیروئید آشنا کنیم. همچنین یک برنامه‌ی غذایی یک هفته‌ای و توصیه‌هایی برای کاهش وزن را در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

دکمه بازگشت به بالا