عمومی

عواقب حمله اسرائیل به رفح/ واکنش احتمالی آمریکا و کشورهای عربی چیست؟

به گزارش تکنونامه، بنیامین نتانیاهو از عزم تل آویو برای حمله به رفح خبر داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی نیوز گفت: «به نیروهایمان دستور دادیم که قبل از حمله زمینی به رفح برای خارج کردن صدها هزار غیرنظامی از آن منطقه برنامه‌ریزی کنند».

وی تاکید کرد: «گذرگاه امنی برای غیرنظامیان فراهم کردیم که بتوانند منطقه رفح را ترک کنند و در این خصوص با آمریکایی‌ها توافق‌نظر داریم». نتانیاهو افزود: «عدم حمله به رفح به معنای شکست در جنگ و ماندن نیروهای حماس در آنجا است».

گفتنی است دو روز قبل از این مصاحبه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ارتش خود دستور داد یک طرح دوگانه طراحی کنند که به کمک آن هم غیرنظامیان ساکن در رفح تخلیه و هم سربازان باقی‌مانده حماس در این منطقه شکست داده شوند.

عواقب حمله اسرائیل به رفح/ واکنش احتمالی آمریکا و کشورهای عربی چیست؟

واکنش های بین المللی

برنامه ریزی های اسرائیل برای حمله به رفح با واکنش های گسترده بین المللی همراه بوده است. ایالات متحده علی رغم همراهی همه جانبه با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، اعلام کرده است که از حمله زمینی به رفح حمایت نمی‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در اینباره گفت: «نظر من این است که نحوه پاسخ اسرائیل در غزه زیاده از حد بوده است». جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این رابطه گفت که واشنگتن از حمله اسرائیل به رفح حمایت نخواهد کرد و هشدار داد این عملیات برای غیرنظامیان رفح یک فاجعه خواهد بود.

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفته است: «به شدت درباره دورنمای یک حمله زمینی در رفح نگرانم؛ جاییکه بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پستی در ایکس گفت:«تهاجم اسرائیل به رفح به طور تصاعدی آنچه را که در حال حاضر یک کابوس انسانی با عواقب ناگفته منطقه ای است، افزایش می دهد».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که حمله به غزه به یک فاجعه انسانی غیرقابل توصیف می‌انجامد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت که گسترش عملیات رژیم صهیونیستی در شهر رفح عملا غیر قابل توجیه خواهد بود.

وزارت خارجه قطر از شورای امنیت خواست فورا برای ممانعت از اجرای عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در شهر رفح در نوار غزه اقدام کند. این وزارتخانه با شدیدترین عبارات تهدیدهای رژیم صهیونیستی درباره حمله نظامی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نسبت به پیامدهای خطرناک یورش و حمله به شهر رفح در نوار غزه که آخرین پناهگاه صدها هزار پناهنده غیرنظامی است که حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی آنها را آواره کرد به شدت هشدار می‌دهیم». در بیانیه وزارت خارجه عربستان بر مخالفت قاطعانه و محکومیت شدید کوچاندن اجباری فلسطینیان تاکیدشده و مجدداً عربستان خواستار توقف فوری جنگ در غزه شده است.

طبق گفته روزنامه «وال استریت ژورنال» قاهره نیز تهدید کرده است که در صورت عبور فلسطینی‌های غزه از مرز مصر یا انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در شهر رفح، معاهده صلح با این رژیم را به حالت تعلیق در می‌آورد.

اتحادیه عرب هم به اخبار مبنی بر تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح واکنش نشان داده است. جمال رشدی سخنگوی احمد ابوالغیط دبیرکل این اتحادیه به نقل از وی گفت:« نیت اشغالگران برای آواره کردن صدها هزار آواره فلسطینی که به شهر رفح؛ آخرین پناهگاه در برابر حملات بی‌وفقه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان پناه برده‌اند، طرحی آشکار و کاملا مردود است. این اقدام تهدیدی خطرناک برای امنیت منطقه محسوب می‌شود».

عواقب حمله اسرائیل به رفح/ واکنش احتمالی آمریکا و کشورهای عربی چیست؟

هانکه برونس اسلات وزیر خارجه هلند نیز در سخنانی درباره وضعیت رفح گفت: «اوضاع در منطقه رفح بسیار نگران‌کننده است». وزیر خارجه هلند با اشاره به حمله زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح افزود: «از دیدگاه ما تنها نتیجه عملیات در رفح فاجعه بشری بزرگ‌تر در این منطقه است».

وزارت خارجه اردن نیز درباره حمله نظامی اسرائیل به رفح هشدار داده است. در بیانیه وزارت خارجه اردن آمده است: «تاکید می‌کنیم که شورای امنیت باید به مسئولیت خود جهت ممانعت از وخامت اوضاع و برقراری فوری آتش بس عمل کند».

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید این کشور را از اخبار منتشرشده درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به رفح ابراز کرد.

گفتنی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز طی بیانیه‌ای نسبت به هرگونه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد. این جنبش عنوان کرد: «با توجه به اظهارات سران جنایتکار رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم به تشدید حملات وحشیانه علیه نوار غزه و شهر رفح که مملو از آواره‌های فلسطینی است، ما نسبت به خطرات ارتکاب جنایت گسترده و وحشیانه توسط صهیونیست‌ها در رفح که بیش از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در شرایط انسانی سخت و ناگوار و در سایه ادامه حملات تروریستی و وحشیانه صهیونیست‌ها در آنجا اسکان داده شدند، هشدار می‌دهیم».

عواقب حمله اسرائیل به رفح

صدها هزار فلسطینی که به شهر کوچک مرزی رفح در جنوب غزه پناه برده اند، مجبور شده‌اند تا بار دیگر به آواره شدن خود فکر کنند، زیرا حمله اسرائیل در پیش است. کسانی که به شهر مرزی گریختند- تقریباً نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه- با یک انتخاب وحشتناک روبرو هستند: در رفح بمانند و منتظر حمله باشند، یا خطر حرکت به سمت شمال از طریق منطقه ای که درگیری در آن ادامه دارد را انتخاب کنند. هر کدام از این گزینه ها می تواند خطرات بسیاری را متوجه این آوارگان کند.

از دیگر نتایج حمله اسرائیل به رفح کاهش حمایت های واشنگن از تل آویو است. از آنجا که آمریکا به عنوان متحد اصلی اسرائیل با حمله این کشور به رفح مخالف است، حمله تل آویو به این منطقه به احتمال زیاد اسرائیل را از حمایت های بی دریغ آمریکا محروم خواهد کرد. علاوه بر این چنین حمله ای نقطه عطف جدیدی در محکوم کردن اسرائیل توسط کشورهای جهان و نهادهای بین الملل است چرا که گذرگاه رفح تنها معبر ورود کمک های جهانی به غزه است.

در پایان باید اشاره کرد که حمله اسرائیل به رفح بدون هماهنگی با مصر منجر به واکنش جدی مصر خواهد شد چرا که این منطقه با مصر هم مرز است. در صورتی هم که تل آویو پیش از حمله به این منطقه با مصر هماهنگی های لازم را داشته باشد چنین توافقی منجر به خشم و انزجار جهان عرب خواهد شد، مصر را در انزوا قرار خواهد داد و موجی از اختلافات را در میان کشورهای عربی به همراه خواهد داشت.

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا