عمومیکسب و کار ایرانی

بررسی کاربرد و نحوه عملکرد بگ فیلتر

بگ فیلتر چیست و چه نقشی در صنعت ایفا می‌کند؟ اگر پاسخ پرسش مطرح شده را نمی‌دانید از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با ماهیت بگ فیلتر و کاربردی که دارد آشنا شوید. برای ارتباط با شرکت های سازنده بگ فیلتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

انواع بگ فیلتر ➕ انواع کیسه بگ فیلتر ➕ غبارگیر کیسه ای

بگ فیلتر چیست؟

در پاسخ به این سوال که بگ فیلتر یا غبارگیر صنعتی چیست؟ باید بگوییم که این محصول نوعی محفظه کیسه‌ای خشک و دارای چند فیلتر جذب‌کننده گرد‌وغبار است. متریالی که در ساخت این فیلترها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسته به نوع ذرات و حوزه مصرفی؛ از نوع پلی استر، کتان، شیشه یا پلاستیک مقاوم دربرابر حرارت خواهد بود. حال به نظر شما عملکرد فیلتر کیسه‌ای چیست و سازوکار اصلی آن چگونه است؟

براساس مستندات منابع رسمی، نحوه عملکرد این قطعه بدین صورت است که گرد‌وغبار معلق را به خود جذب کرده و هوای تازه و تصفیه شده را به محیط بیرون هدایت می‌کند. سپس ذرات باقی مانده در محفظه، اگر بسیار ریز و در حد میکرون باشند، توسط فیلتر جذب شده و در صورتیکه ابعاد نسبتا درشتی داشته باشند، به بیرون از محفظه رانده خواهند شد.

انواع بگ فیلتر کدامند؟

اگر برایتان سوال است که کیسه ای چیست لازم است بگوییم که به طور کلی فیلترهای کیسه‌ای انواع مختلفی دارند و براساس ویژگی‌های مختلفشان دسته‌بندی می‌شوند. انواع این دستگاه به سه دسته اصلی، تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • بگ فیلتر هوا معکوس
  • بگ فیلتر تکان دهنده
  • بگ فیلتر پالس جت
  • بگ فیلتر هوا معکوس

غبارگیر صنعتی هوا معکوس، دارای یک محفظه فلزی است که فیلترهای کیسه‌ای از یک سمت بدان متصل شده و از طرف دیگر، به شکل معلق به قسمت بالای دستگاه آویخته شده‌اند. این دستگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و با ایفای نقش هر یک از آن‌ها، فرایند جذب گرد‌وغبار و تصفیه هوا به درستی انجام می‌شود. معمولا این مدل فضای بیشتری اشغال کرده و نیاز به محوطه نسبتا بزرگی دارد.

بگ فیلتر تکان دهنده

فیلتر کیسه‌ای تکان دهنده یا مکانیکی، ساده‌ترین سازوکار را به خود اختصاص داده است. در این دستگاه یک صفحه متحرک تعبیه شده است که به وسیله موتور الکتریکی، شروع به لرزش کرده و فیلترهای کیسه‌ای خود را وادار به حرکت می‌کند.

با لرزش کیسه‌ها، فرایند جذب گرد‌وغبار و دفع آن‌ها انجام می‌شود. اگر متریال مصرفی در کیسه‌های غبارگیر مکانیکی از نوع پارچه باشد، قدرت جذب و عبور پایین‌تری دارد و نیاز به تعداد بالاتری از فیلترها خواهد بود و در این‌صورت نیز فضای بیشتری اشغال خواهد شد.

بگ فیلتر پالس جت

سومین نوع غبارگیر صنعتی، پالس جت نام دارد که نسبت به دو مورد قبلی، از بازدهی بالاتری برخوردار است. برای اینکه بدانید کاربرد این نوع بگ فیلتر چیست، در ادامه توضیحات کاملتر‌ی را ارائه کرده‌ایم.

در این سیستم فیلترهای کیسه‌ای به صورت جداگانه، توسط شبکه‌های فلزی احاطه شده‌اند. پس از اینکه هوای آلوده از پایین محفظه وارد شود، ذرات گرد‌وغبار به سطح کیسه‌ها چسبیده و هوای صاف شده از بالای محفظه خارج می‌شود. نیروی محرکه مورد نیاز در این سیستم، توسط هوای فشرده پالس جت تامین خواهد شد.

کاربرد بگ فیلتر

تا به این قسمت از مقاله با ماهیت بگ فیلتر آشنا شدید و انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت آن است که بدانید کاربرد بگ فیلتر چیست و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی غبارگیرهای صنعتی نسبت به ساختار ساده‌ای که دارند، از سازوکار قدرتمندی برخوردار بوده و قادر به جذب ۹۹ درصدی انواع گرد‌وغبار از فضا هستند. چنانچه این سیستم به درستی طراحی و استانداردهای لازم در پروسه تولید رعایت شده باشند، راندمان آن به ۹۹٫۹ درصد نیز خواهد رسید.

بگ فیلترها برای تصفیه هوا در کارگاه و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این‌رو در اماکنی نظیر کارخانه کف‌سازی، درب چوبی، لوازم بهداشتی، پودر کلسیم، سیمان، شن و ماسه، درب چوبی و پیانو، ذوب فلزات و نیروگاه‌ها و… کاربرد گسترده‌ای دارند.

مزایای استفاده از بگ فیلتر

چنانچه از سیستم فیلتر کیسه‌ای به درستی استفاده شود، بسیار کارآمد خواهد بود. درضمن این دستگاه‌ها به قدر کافی مقاوم هستند و در محیط‌های نسبتا خشک و دور از رطوبت، ماندگاری و طول عمر بالایی خواهند داشت. برخی از رایج‌ترین مزایای بگ فیلتر عبارت‌اند از:

  • راندمان بالا و بازدهی زیاد
  • قابلیت تعویض کیسه‌ها
  • هزینه کاربری پایین و مقرون به‌صرفه
  • مقاومت در برابر حرارت و فشار گازها
  • کاربرد گسترده در عین طراحی ساده
  • امکان پاکسازی کیسه‌ها پس از اتمام فرایند تصفیه هوا
  • مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش

تفاوت بگ فیلتر صنعتی و سنتی

اگر کنجکاو هستید که بدانید وجه تمایز بگ فیلتر صنعتی و سنتی چیست؛ باید بگوییم که اساسی‌ترین فرق بین این دو، قابلیت تصفیه دانه‌های درشت غبار است. بگ فیلترهای صنعتی علاوه بر جذب گرد‌وغبار ریز، غبارهای دانه درشت را نیز به خوبی جذب و دفع می‌کنند؛ اما سیستم‌های سنتی بیشتر جهت جذب گرد‌وغبار دانه ریز به کار برده می‌شوند. از طرفی سیستم‌های صنعتی نیازی به تعویض نداشته و به نوعی می‌توان ضایعات موجود در آن را تخلیه کرد. در صورتیکه بک فیلتر مدل سنتی را هرازچند گاهی باید تعویض کرد .

در چه صنایعی از بگ فیلتر استفاده می شود؟

در صنایع مختلف و خطوط تولیدی که فرایند ذوب، برش و تراش در آن انجام می‌گیرد، نیاز به یک فیلتر جهت تصفیه هوا خواهد بود. از این‌رو در انواع کارگاه و کارخانجات ذوب فلزات، تولید پودر کلسیم، تولید موادغذایی و دارویی، ریخته‌گری، کاشی و چینی، تولید سیمان، فولاد و… کاربرد دارد.

تهیه دستگاه بگ فیلتر از ممتاز سنگ شکن

در این مطلب توضیح دادیم که بگ فیلتر چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد. در آخر لازم است ذکر کنیم که اگر به عنوان یک خریدار همراه ما بودید، توصیه ما به شما این است که حتما برای خرید سیستم مذکور، به یک مجموعه معتبر مراجعه کنید؛ تا از کیفیت و تناسب قیمت آن مطئن شوید. در این میان شرکت ممتاز سنگ شکن سال‌هاست که با کسب تجربه و مهارت در زمینه طراحی و تولید انواع بگ فیلتر و دستگاه‌های خردایش، گام بزرگی در صنعت برداشته

و همواره در تلاش است تا با ارائه خدمات و محصولات متنوع، به قیمت منصفانه و کیفیت مطلوب؛ رضاتمام صنایع، حتی صنایع غذایی، دارای حداقل آلودگی و غبارهای حاوی ذرات آلوده هستند. روزگاری تمام آلودگی‌ها از محیط صنعتی خارج و وارد محیط می‌شد اما طولی نکشید که انسان متوجه شد، ورود این ذرات به چرخه طبیعت برای او و محیط‌زیست اطراف او مضر است؛ برای همین تلاش کرد با گذاشتن فیلتر از ورود آلودگی به محیط‌زیست جلوگیری کند.

فیلترهای صنعتی بسته به کارخانه و شرکت‌های تولیدی عملکرد و مکانیزم متفاوتی دارند. مثلاً در کارخانه‌های شیمیایی از نوعی فیلتر به نام فیلتر یونیت استفاده می‌شود و در کارخانه‌های ذوب مواد مانند ذوب‌آهن از بگ فیلتر یا غبارگیر استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد بگ فیلتر کارکرد و اجزای این دستگاه مهم صحبت کنیم و عوامل تأثیرگذار در قیمت بگ فیلتر را شناسایی کنیم.

فیلتر کیسه‌ای یا بگ فیلتر چیست؟

اگر تصاویر مربوط به خطوط تولید سیمان یا گچ را دیده باشید، احتمالاً انتهای خط تولید چند قطعه مخروطی شکل را مشاهده کرده‌اید که به شکل برعکس قرار گرفته‌اند. به این قطعات وارونه که نوک مخروط سمت زمین است، دستگاه بگ فیلتر یا غبارگیر می‌گویند.

بگ فیلتر یا غبارگیر کیسه‌ای یک یا چند محفظه گفته می‌شود که امکان فیلترکردن ذرات غبار با قطر یک میکرون را دارد. اندازه بگ فیلتر بسته به کاربرد آن در صنایع مختلف و سیستمی که بگ درون آن به کار می‌رود متفاوت است. نکته‌ای که در اینجا باید توضیح داده شود، نام‌گذاری غلط اما تکرار شده و به نحوی صحیح سیستم بگ فیلتر است.

درواقع بگ فیلتر نام سیستم نیست، بلکه یکی از نام‌هایی است که به دستگاه بگ‌هاوس گفته می‌شود؛ سیستم فیلتریزاسیون است که به اشکال مختلف دیده می‌شود. مثلاً سیستم جت پلاس یا سیستم لرزاننده مکانیکی نام سیستم‌هایی است که برای جداکردن غبار از بگ فیلتر استفاده می‌شود، اما به همه این سیستم‌ها گاه سیستم بگ فیلتر گفته می‌شود.

موارد مصرف و کاربردهای بگ فیلتر

اشاره شد که از بگ فیلتر برای جداکردن غبار یا ذرات کوچک استفاده می‌شود؛ صنایعی مثل تولید سیمان، گچ، کارخانه‌های ذوب‌آهن، صنایع خردایش و کارخانه‌های مواد غذایی از بگ فیلتر استفاده می‌کنند. تقریباً می‌توان گفت هیچ محدودیتی برای استفاده از بگ فیلتر وجود ندارد.

البته تا چند سال قبل امکان نصب بگ فیلتر پارچه‌ای در همه سیستم‌ها نبود، زیرا گاهی اوقات گازهایی که دمای بالاتر از حد معمول بود، باعث سوختن یا ذوب شدن فیلتر پارچه‌ای می‌شدند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید پارچه‌هایی با مقاومت حرارتی تا 200 درجه سانتی‌گراد، عملاً محدودیت در استفاده از بگ فیلتر برداشته شد.

اجزای دستگاه بگ فیلتر

آنچه مسلم است در روش‌های متفاوت فیلتریزاسیون اجزای بگ فیلترها متفاوت از یکدیگر است. مثلاً سیستم لرزاننده دارای موتور شوک دهنده است که بگ فیلتر را می‌تکاند؛ اما در جت پالس این موتور جای خود را به کمپرسور هوا می‌دهد. در کل تمام سیستم‌ها دارای اجزاء زیر هستند.

  • ساختمان یا اتاقک فیلتر
  • بگ فیلتر
  • هاپر
  • قفسه فیلتر
  • ونتوری
  • فن بگ فیلتر

ویژگی‌ها و نحوه عملکرد بگ فیلتر

اگر بخواهیم نحوه عملکرد بگ فیلتر را توضیح دهیم بهتر است سه روشی را بیان کنیم که عمل فیلتریزاسیون با استفاده از آنها ذرات غبار را جدا می‌کند. در تمام این سه سیستم اجزاء اصلی فیلتر همان مواردی است که اشاره شد، اما عملکرد فیلتر کردن در سه مدل متفاوت از یکدیگر است.

سیستم لرزاننده مکانیکی

در این سیستم، هوای آلوده از قسمت پایین وارد بگ فیلتر می‌شود. ذرات سنگین به دلیل وزن بالا همان ابتدا داخل محفظه ذرات جامد می‌شود و به سمت بالا نمی‌رود، اما ذرات ریزتر به سمت بالا حرکت می‌کند و روی بگ فیلتر می‌نشیند. زمانی که سطح بگ فیلتر از غبار پرشد فشار منفی ایجاد شده، موجب می‌شود سنسور هوا فعال شده و صفحه لرزاننده را فعال کند.

در واقع یک طرف بگ فیلتر (سمت بالایی) به یک صفحه لرزاننده متصل است. زمانی که بگ فیلتر پرشد صفحات لرزیده و غبار جدا شده و هوای تمیز از دریچه مخصوص خارج می‌شود. یعنی با تکان دادن، عمل تمیز کردن انجام می‌شود.

یکی از معایب این سیستم نسبت هواگذر است که بسیار پایین است. نسبت هواگذر سرعت جداسازی ذرات از فیلتر است که در نوع سیستم لرزاننده سرعت عبور هوا کم بوده و جداسازی ذرات به کندی انجام می‌شود؛ برای همین در این سیستم نیاز است تا از تعداد بیشتری بگ فیلتر استفاده شود.

سیستم هوا معکوس

در این سیستم بگ فیلتر به یک صفحه پلاستیکی بسته شده است و سمت دیگر آن توسط یک میله فلزی به حالت معلق قرار گرفته است. ذرات کثیف از قسمت پایینی وارد و روی بگ فیلتر می‌نشیند. در سیستم لرزاننده موتورهای متحرک کار جداسازی را برعهده داشتند، اما در سیستم هوامعکوس این جریان هواست که عمل فیلتر کردن را انجام می‌دهد.

در سیستم هوا معکوس فلکه خروجی و ورودی هوا هر دو باز هستند. در این زمان عمل تمیزکردن بگ فیلتر انجام می‌شود؛ برای این کار کیسه کمی شل می‌شود و روی هم فشار می‌آورد. فرایند بعدی باز کردن دمپر هوای معکوس است که در بالای قفسه فیلتر قرار گرفته است.

هوای معکوس جهت تمیزسازی وارد شده و موجب می‌شود ذرات سنگین به داخل هاپر پایینی ریحته و هوای تمیز از قسمت بالایی خارج شود. برای فیلتریزاسیون در سیستم هوامعکوس مانند لرزاننده نیاز به تعداد بالای بگ فیلتر است.

منبع : https://kmegroup.ir/

 

دکمه بازگشت به بالا