علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

پودر گانودرما برای لاغری

طب شرقی از گیاهان و قارچ‌های مختلف، به ویژه برای رفع بسیاری از مشکلات از جمله درمان چاقی استفاده می‌کند و مطالعات نشان داده است که گانودرما برای بی‌تاثیر نیست. این قارچ که با نام علمی “گانودرما لوسیدوم” یا “قارچ شفابخش” نیز شناخته می‌شود، یک نوع قارچ‌ خوراکی وحشی یک ساله است که از محبوبیت خاصی در بین داروهای گیاهی برخوردار بوده و دارای فواید مختلفی، از جمله تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان نیز هست. میوه و ریشه این قارچ به صورت خشک و پودر شده نزدیک به 2000 سال است که در طب سنتی چینی به عنوان دارو برای درمان انواع دردها و بیماری‌ها ‌استفاده می‌شود. ما در این مقاله، به بررسی اثرات و فواید گانودرما برای و چگونگی مصرف آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

طبع قارچ گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم، یک قارچ شرقی با سابقه طولانی کمک به ارتقای سلامت و طول عمر در چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی است. این قارچ بزرگ و تیره، نمای بیرونی براق و بافت چوبی دارد و مانند اکثر اعضای خانواده قارچ‌ها دارای طبع سرد و تر است. کلمه لاتین lucidus به معنای “براق” یا “درخشنده”، به ظاهر لاک‌ خورده و براق سطح قارچ اشاره دارد. در زبان چینی، نام علمی آن نماینده ترکیبی از قدرت‌های معنوی و جوهر جاودانگی است و به عنوان “گیاه قدرت معنوی در نظر گرفته می‌شود که نماد موفقیت، رفاه، قدرت الهی و طول عمر است. گانودرما در میان قارچ‌های همنوع خود منحصربه فرد است.

برای اینکه با این اکسیر جادویی بیشتر آشنا بشید توصیه می‌کنم حتما این ویدئوی دکتر کرمانی رو گوش بدید:

فواید قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یکی از انواع قارچ‌های دارویی است که صدها سال است عمدتاً در کشورهای آسیایی برای درمان عفونت‌ها و امراض مختلف استفاده می‌شود. اخیراً از این قارچ در درمان بیماری‌های ریوی و سرطان و کمک به کاهش وزن نیز استفاده شده است. قارچ‌های دارویی بیش از 30 سال است که به عنوان مکمل درمان‌های استاندارد سرطان در ژاپن و چین تایید شده‌اند و سابقه بالینی گسترده‌ای در استفاده به عنوان داروی منفرد یا همراه با شیمی‌درمانی دارند. علاوه بر این، گانودرما فواید زیر را نیز داراست:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • ضدخستگی
  • بهبود حافظه
  • کاهش التهاب
  • کاهش استرس
  • معکوس کردن روند پیری و کمک به جوان‌سازی سلول‌ها
  • کمک به
  • کمک به درمان بیماری قلب و عروقی
  • کمک به درمان بیماری کبد یا کلیه
  • کمک به درمان بیماری‌های تنفسی (مانند آسم)
  • کمک به درمان عفونت‌های ویروسی (مانند آنفولانزا)
  • کمک به درمان HIV/AIDS
  • کمک به و حمایت از سیستم ایمنی بدن در طول شیمی درمانی
  • کمک به کاهش درد در طول و بعد از شیوع بیماری زونا
  • افزایش قدرت و استقامت

علاوه بر این، در یک مطالعه مشاهده شد که قارچ گانودرما با کمک برخی از ترپن‌ها قادر است تولید استروژن و پروژسترون را افزایش داده و با با بالا بردن حساسیت گیرنده‌های سلولی، دستگاه جنسی به محرک‌های هورمونی، عملکرد استروژن را موثرتر کند. در ادامه، 6 مورد از مهم‌ترین فواید گانودرما بیشتر توضیح داده می‌شود.

یکی از فوائد قارچ گانودرما، کمک به درمان فشار خون بالاست.

قارچ گانودرما برای لاغری و تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که گانودرما می‌تواند روی ژنوم گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها) که سربازان خط دفاع سیستم ایمنی بدن هستند، تأثیر بگذارد و قادر است مسیرهای التهابی در گلبول‌های سفید خون را تغییر دهد. تحقیقات روی بیماران سرطانی نشان داده است که برخی از مولکول‌های موجود در این قارچ می‌توانند فعالیت نوعی گلبول سفید خون به نام سلول‌های طبیعی قاتل را افزایش دهند. سلول‌های طبیعی قاتل با عفونت و سرطان در بدن مبارزه نموده و موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. مطالعه دیگری نشان داد که گانودرما می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید خون را در مبتلایان به سرطان روده بزرگ نیز افزایش دهد.

اگرچه بیشتر فواید قارچ گانودرما برای سیستم ایمنی در افراد بیمار دیده شده است، اما برخی شواهد نشان داده‌اند که این قارچ می‌تواند به افراد سالم نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات دیگر در بزرگسالان سالم پس از 4 هفته مصرف عصاره گانودرما هیچ‌گونه پیشرفتی در عملکرد ایمنی یا التهاب بدن نشان نداد.

خواص ضد سرطانی گانودرما

بررسی‌ها روی زنان مبتلا به سرطان سینه و افراد مبتلا به سرطان کولورکتال نشان داد که مصرف این قارچ طبق تجویز پزشک توانسته است اثر قابل توجهی بر درمان بیماران سرطانی و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها بگذارد. با این حال، محققان بیان می‌کنند که گانودرما نباید به عنوان جایگزین درمان‌های دارویی و شیمیایی استفاده شود، بلکه می‌تواند در کنار درمان‌های پزشکی مصرف شود.

مبارزه با خستگی و افسردگی با کمک گانودرما

محققان دریافتند که پس از 8 هفته مصرف مکمل‌ گانودرما در برخی بیماران دچار افسردگی و خستگی ممتد پیشرفت در بهبود مشاهده می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که آثار خستگی و کاهش سطح کیفیت زندگی پس از 4 هفته مصرف پودر گانودرما در یک گروه 48 نفره از زنان مبتلا به سرطان سینه بهبود یافته است. علاوه بر این، افراد مورد مطالعه، اضطراب و افسردگی کمتری را نیز تجربه کردند.

پس از 8 هفته مصرف مکمل‌ گانودرما در برخی بیماران دچار افسردگی و خستگی ممتد پیشرفت در بهبود مشاهده می‌شود.

ارتباط قارچ گانودرما و لاغری

ارتباط اسرارآمیز قارچ گانودرما و لاغری در سالیان اخیر بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. محققان تایوانی طی مشاهداتی دریافتند که قارچ گانودرما لوسیدوم که به عنوان قارچ لینگژی نیز شناخته می‌شود، دارای یک باکتری روده است که می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد که عصاره میسلیوم گانودرما لوسیدوم می‌تواند ترکیب میکروبیوتای روده را تنظیم نموده و باعث لاغری شود.

اثر گانودرما بر سلامت قلب

یک مطالعه 12 هفته‌ای روی 26 نفر نشان داد که قارچ گانودرما ممکن است کلسترول HDL “خوب” را افزایش و تری گلیسیرید را کاهش دهد، اما سایر تحقیقات هنوز این نتیجه را تایید نکرده‌اند و تحقیقات بیشتری در رابطه با قارچ گانودرما و سلامت قلب مورد نیاز است.

اثر گانودرما بر کنترل قند خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مولکول‌های موجود در قارچ گانودرما می‌توانند قند خون را در حیوانات کاهش دهند و تعدادی از تحقیقات اولیه در انسان نیز یافته‌های مشابهی را گزارش کردند. اما همچنان به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است، زیرا در برخی مطالعات مصرف قارچ گانودرما پس از صرف صبحانه قند خون را کاهش داد، اما در موارد دیگر حتی منجر به افزایش قند خون شد.

اثرات آنتی اکسیدانی گانودرما

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری کنند. به دلیل این عملکرد مهم، علاقه قابل توجهی به غذاها و مکمل‌هایی وجود دارد که قادر هستند میزان آنتی اکسیدان‌ها را در بدن افزایش دهند. بسیاری از تحقیقات ادعا می‌کنند که قارچ گانودرما برای این مقصود موثر است. با این حال، سایر مطالعات هیچ تغییری در سطح آنزیم‌های آنتی اکسیدانی مهم خون پس از مصرف قارچ به مدت 4 تا 12 هفته نشان نداده‌اند.برای اطلاع از قیمت قهوه گانودرما لاته دکتر بیز روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونه قارچ گانودرما به کاهش وزن کمک می‌کند؟

دانشمندان می‌گویند که مکانیسم همبستگی قارچ گانودرما برای لاغری به این صورت است که گانودرما با افزایش لوسیدوم در باکتری‌های روده، مقاومت بدن را در برابر افزایش وزن بهبود می‌بخشد و به کاهش وزن کمک می‌کند. باکتری‌های گرم منفی روده که نیمی از باکتری‌های روده را تشکیل می‌دهند، پس از مصرف این قارچ (توسط فرد مبتلا به چاقی) رشد کرده و افزایش می‌یابند. با رشد و تقویت میکروبیوتای روده، دیگر سموم از روده وارد خون نمی‌شوند و نمی‌توانند به روند چاقی کمک کنند.

بهترین زمان مصرف قهوه گانودرما برای لاغری |پودر گانودرما برای چی خوبه |طریقه مصرف قارچ گانودرما

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

طریقه مصرف قارچ گانودرما

گانودرما غالبا مصرف غذایی ندارد و تنها برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. این قارچ به صورت انواع محصولات تجاری در اشکال مختلف پودر شده، مکمل‌های غذایی، عصاره، دمنوش و حتی قهوه گانودرما به فروش می‌رسد. این محصولات از قسمت‌های مختلف قارچ از جمله میسلیوم‌ها، هاگ‌ها و میوه قارچ تولید می‌شوند. کاربردهای خاص و مزایای سلامتی آن، شامل کنترل سطح گلوکز خون، تعدیل سیستم ایمنی، محافظت از کبد، باکتریوستاز و غیره است.

اگرچه میزان زیادی از اعتبار و شهرت گانودرما در مورد سلامتی، عمدتاً بر مبنای گزارشات مصرف‌کنندگان سنتی و همچنین پشتوانه قدرتمند طب سنتی چین است، اما با این حال، گزارش‌های آزمایشگاهی اخیر نیز از برخی از این ادعاهای باستانی درباره فواید سلامتی گانودرما پشتیبانی علمی می‌کند. لازم به ذکر است که طی بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شده است که قارچ گانودرما لوسیدوم، حاوی بیش از ۴۰۰ ماده مغذی مختلف، از جمله: استرول‌های گیاهی، پلی‌ساکارید، بتاگلوکان، تری ترپن‌ها، فسفر، کلسیم، پتاسیم، ، گروه ویتامین‌های B، ، و است که برای سلامتی بسیار مفید و ضروری هستند.

اما دوز استفاده گانودرما، برخلاف برخی غذاها یا مکمل‌ها، بر اساس نوع مصرف افراد فرق می‌کند. بیشترین دوز مصرفی در زمانی مشاهده می‌شود که فرد خود قارچ را مصرف کند. در این موارد، بسته به اندازه قارچ، دوز مصرف آن ممکن است از 25 تا 100 گرم متغیر باشد، اما معمولاً از عصاره قارچ خشک شده استفاده می‌شود. در این موارد، دوز تقریباً 10 برابر کمتر از مصرف خود قارچ است.

البته باید توجه شود که قارچ گانودرما به علت دیواره چوبی آن، قابل مصرف به صورت خوراکی نیست. به عنوان مثال، 50 گرم قارچ گانودرما ممکن است با تقریباً 5 گرم عصاره قارچ قابل مقایسه باشد. دوزهای تجویز شده عصاره گانودرما نیز معمولاً بین 1.5 تا 9 گرم در روز متغیر است. میزان مصرف توصیه شده گانودرما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن فرد
  • جنسیت
  • نوع مشکل یا بیماری
  • شکل قارچ
  • سلامت کلی بدن

اما معمولا یکی از دوزهای زیر برای مصرف روزانه تجویز می‌شود:

  • 5 تا 9 گرم قارچ خشک خام
  • 1 تا 1.5 گرم پودر گانودرما
  • 1 میلی‌لیتر محلول گانودرما (تنتور)

البته همچنان توصیه می‌شود که قبل از مصرف گانودرما حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت شود، اما معمولا بهترین روش مصرف این قارچ به صورت چای و دمنوش، هر روز صبح به صورت ناشتا است که معده خالی باشد. هر چند در طب چینی پودر قارچ خشک شده را در سوپ و قهوه نیز استفاده می‌کنند، اما اگر طعم تلخ آن برای فرد غیرقابل تحمل باشد، استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی مانند شیرین بیان در دمنوش گانودرما نیز پیشنهاد می‌شود.

بسیاری از تحقیقات ادعا می‌کنند که قارچ گانودرما اثر آنتی اکسیدانی دارند.

قهوه شکلات داغ و یا هات چاکلت، نوشیدنی ای که شاید عمر طولانی در هرم غذایی ما ایرانیان نداشته و با ارتباط با فرهنگ های خارجی بیشتر در دسترس همگان قرار گرفته است و امروزه کمتر کسی را می توانید بیابید که نداند شکلات داغ چیست. گذشته از فوایدی که این نوشیدنی گرم و غلیظ به تنهایی دارد، با ترکیبات اضافی که برای غنی تر شدن آن صورت پذیرفته است می توان آن را در میان نوشیدنی های دارویی طبقه بندی کرد. محصول جدیدی که علاوه بر لذت چشایی لذت سلامتی را نیز برای جسم شما به ارمغان خواهد آورد، این محصول تحت عنوان شکلات داغ گانودرمای بیز در بازار در دسترس است. در ادامه با ما همراه باشید.برای خرید قهوه ی ماسالا روی لینک زیر کلیک کنید.

عوارض و خطرات احتمالی ناشی از مصرف گانودرما

با وجود رابطه تقریبا قطعی قارچ گانودرما برای لاغری و اثرات مثبت آن در درمان سایر بیماری‌ها، اما هنوز هم مصرف این قارچ، به علت برخی عوارض جانبی جزئی آن در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. این اثرات شامل اندکی افزایش ناراحتی معده یا ناراحتی گوارشی هستند و هیچ اثر نامطلوبی بر سلامت کبد گزارش نشده است. در برخی مطالعات نیز خود قارچ مشکلی برای افراد ایجاد نکرده، اما مصرف پودری آن، عوارض نامطلوبی بر جای گذاشته است. به همین دلیل تشخیص قطعی این موضوع دشوار است که آیا خود قارچ مسئول عوارض مشاهده شده بوده است یا عصاره پودری آن مشکل دارد!؟ اما در هر حال، افراد زیر بهتر است از مصرف گانودرما اجتناب کنند:

  • افرادی که تعداد پلاکت بسیار پایینی دارند؛ زیرا دوزهای بالاتر قارچ گانودرما ممکن است احتمال خونریزی را در آن‌ها افزایش دهد.
  • مادران باردار یا شیرده؛ زیرا مطالعه کافی در مورد ایمنی آن در این شرایط انجام نشده است.
  • افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند: آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، وارفارین، هپارین، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضدانعقاد خون.

توصیه می‌شود افرادی که به مصرف قارچ گانودرما برای لاغری علاقه‌مند هستند، قبل از هر گونه مصرف این دارو، در مورد سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنند – حتی مکمل‌های گیاهی و طبیعی – با پزشک خود صحبت کنند. به این ترتیب، پزشک می‌تواند هر گونه عوارض جانبی یا تداخلات احتمالی گانودرما با داروها یا غذاها را بررسی نموده و متوجه شود که مصرف گانودرما برای فرد ضرر دارد یا خیر!؟

همچنین، لازم به ذکر است استفاده بیش از سه تا شش ماه از قارچ گانودرما، می‌تواند باعث واکنش آلرژیک همراه با خشکی در بدن (دهان، گلو، مجاری بینی) شود. عوارض زیر نیز ممکن است در اثر حساسیت به این قارچ رخ دهند:

  • سرگیجه
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • خونریزی بینی
  • مدفوع خونی

قابل توجه است که اگر فرد دچار فشار خون پایین است و یا تحت درمان داروهای افزایش فشار خون، داروهای دیابت یا اختلالات سیستم ایمنی یا داروها قرار دارد، مصرف قارچ گانودرما ممکن است سلامت وی را به مخاطره بیندازد.

یکی از عوارض و خطرات احتمالی ناشی از مصرف گانودرما، خارش و بثورات پوستی است.

مصرف گانودرما برای چه افرادی ضرر ندارد؟

گانودرما به چه شکل‌هایی وجود دارد؟

قارچ گانودرما غالبا برای مصارف دارویی کشت می‌شود و به فروش می‌رسد، اما نوع وحشی آن نیز در کشورهای خاور دور وجود دارد. طعم این قارچ تلخ و بافت آن سخت و چوب مانند است و جزو آفات درختان نیز به شمار می‌آید. برای مصرف دارویی، معمولاً طی فرایندی خشک و آماده‌سازی شده و پس از پودر شدن به شکل‌های زیر به فروش می‌رسد:

  • عصاره گانودرما
  • کپسول گانودرما
  • پودر گانودرما

با این‌که مساله‌ی قارچ گانودرما برای لاغری در جهان تقریبا به اثبات رسیده است، اما همچنان تحقیقات زیادی در مورد چگونگی عملکرد آن بر بدن در حال انجام است. گانودرما در درمان برخی از سرطان‌ها، کنترل قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

منبع:

 

دکمه بازگشت به بالا