عمومیکسب و کار ایرانی

آموزش پایتون برای طراحی سایت

انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی و چارچوب برای توسعه‌ی وب کار دشواری است،‌ زبان‌ها و چارچوب‌های زیادی وجود دارند، که هر یک نیاز‌های مختلفی را در این زمینه رفع می‌کنند. برای خیلی از کسب‌وکارهای حوزه‌ی آی‌تی زبان برنامه‌نویسی پایتون و چارچوب جنگو یک انتخاب مناسب است. دلایل این انتخاب سریع و راحت، متن باز بودن و امنیت بالای آن‌ها است.

معرفی دوره آموزش طراحی سایت با پایتون

در دوره آموزش طراحی سایت با پایتون دانشجو با چه مفاهیمی آشنا می‌شود؟

در دوره آموزش زبان پایتون طراحی سایت با پایتون و جنگو، کاربر ابتدا با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنا خواهد شد که یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و در رده‌ی دوم زبان‌های استفاده شده در گیت‌هاب قرار دارد. در ادامه طراحی فرانت‌اند به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.در آخرسر با مهم‌ترین بخش این دوره آموزش طراحی سایت با پایتون که آشنایی با چارچوب جنگو است آشنا خواهید شد. از این فریم‌ورک برای برنامه‌نویسی بک‌اند یک وب‌سایت استفاده می‌شود. با استفاده از یادگیری جنگو کاربر قادر خواهد بود، بک‌اند یک وب‌سایت را به‌صورت کامل پیاده‌سازی کنید.

هدف از دوره آموزش طراحی سایت با پایتون چیست؟

ازآنجا که امروزه نیاز به متخصصین پایتون روزبه‌روز افزایش میابد و این نیاز در قالب توسعه وب بیشتر و بیشتر خودش را نشان می‌دهد، نیاز به دوره آموزش طراحی سایت با پایتون بیش‌ازپیش احساس می‌شود. این دوره با هدف آشنایی کامل کاربر با طراحی سایت، مخصوصاً بخش بک‌اند و کار با چارچوب جنگو طراحی‌ شده است.

Python training for website design

پیش‌نیازهای دوره آموزش طراحی سایت با پایتون

سواد کامپیوتری و توانایی کار با کامپیوتر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای دوره آموزش طراحی سایت با پایتون است. برای یادگیری پایتون نیز می‌توان از دوره مقدماتی آموزش پایتون برای یادگیری مفاهیم اساسی و پایه استفاده کرد.

 پایتون چیست؟

در آن زمان، بیشتر زبان‌های برنامه نویسی بسیار انتزاعی بودند. پایتون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌داد تا مفاهیم برنامه نویسی را با استفاده از خطوط کد کمتر و به روشی بسیار شهودی بیان کنند. این انقلاب بزرگی در زمینه زبان‌های برنامه نویسی بود. امروزه از پایتون در حوزه‌های گوناگونی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توسعه وب، توسعه اپلیکیشن و غیره استفاده می‌شود.

توسعه وب چیست؟

فرانت‌اند چیست؟

قسمت جلویی یا به‌اصطلاح فرانت‌اند، بخشی از یک برنامه وب است که با آنچه کاربران می‌توانند ببینند و با آن تعامل داشته باشند و نحوه ظاهر شدن آن تعاملات سروکار دارد. این همان چیزی است که کاربران هنگام بازدید از آدرس اینترنتی برای دسترسی به یک برنامه وب در مرورگر وب خود می‌بینند. به‌صورت کلی توسعه فرانت‌اند به مدیریت تعامل با سرورهای وب، واکشی داده‌ها، نمایش آن در برنامه وب و ارسال آن به وب سرور برای ذخیره یا دست‌کاری مانند یک توییت، پست وبلاگ و غیره مربوط می‌شود.

بک‌اند چیست؟

بک‌اند بخشی از یک برنامه وب است که به جنبه‌های سمت سرور آن می‌پردازد. پایتون در این بخش از توسعه وب بسیار پرکاربرد است. عملیات بک‌اند ممکن است شامل ذخیره، اعتبارسنجی، به‌روزرسانی، حذف و بازیابی داده‌ها و موارد دیگر باشد.

استفاده از پایتون در توسعه وب

ویژگی‌های اصلی پایتون آن را به گزینه‌ای محبوب برای توسعه وب تبدیل می‌کند. پایتون رایگان، منبع باز و به‌طور گسترده در دسترس است. همچنین سازگاری آن با سایر زبان‌های مختلف برنامه نویسی بیش از هر چیزی به این محبوبیت مشروعیت بخشیده است. پایتون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که وب‌سایت‌هایی را بر اساس چندین الگوی برنامه نویسی مختلف ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، هم برای برنامه نویسی شی‌ءگرا (OOP) و هم برای برنامه نویسی تابعی (FP) مناسب است.

پایتون همچنین دارای قابلیت تایپ پویا (تعریف متغیر به‌صورت پویا) است. به زبان ساده این یعنی که اسکریپت‌های پایتون قبل از اجرا نیازی به کامپایل ندارند. این ویژگی به‌خصوص برای توسعه وب بسیار مفید است، زیرا به کد نویسی کمتری نیاز دارد و اشکال‌زدایی را آسان‌تر می‌کند. به صورت کلی میتوان گفت پایتون بعد از ترکیب جاوا اسکریپت، html و css محبوب‌ترین زبان برای توسعه وب است و حتی زبان برنامه نویسی php را نیز پشت سر گذاشته است.

مزایای پایتون برای توسعه وب

در کل پایتون دارای مزایای مشخصی است که آن را برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب مناسب می‌کند. مزایایی که در ادامه موردبررسی قرار خواهند گرفت ما را مجاب کرده است که دوره آموزش طراحی سایت با پایتون را در پلتفرم مکتب خونه قرار دهیم.

یادگیری آسان

یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون، بدون شک قابلیت یادگیری آسان آن است. پایتون، به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی، به‌گونه‌ای طراحی‌شده که واضح و مختصر باشد. نحو روان آن دلیل اصلی خوانایی آن در نظر گرفته می‌شود که بر وضوح بیش‌ازحد تأکید می‌کند. برخلاف سایر زبان‌های برنامه‌نویسی، مانند جاوا، سی شارپ، یا سی پلاس پلاس که در آن‌ها باید به میزان قابل‌توجهی کد بیشتری بنویسید، پایتون چیزی مشابه را با کد کمتر انجام می‌دهد.

اکوسیستم غنی

در عین اینکه توسعه‌دهندگان برنامه‌ها را می‌سازند، مشکلات رایجی وجود دارد که با آن‌ها مواجه می‌شوند. آن‌ها برای رویارویی با هر چالشی باید کد بنویسند که با این چالش‌ها می‌تواند مواردی مانند، اعتبارسنجی داده، خواندن داده‌ها از یک فایل CSV، درخواست شبکه و غیره باشد. بسیاری از توسعه‌دهندگان درنهایت کتابخانه‌هایی می‌نویسند که این کتاب‌خانه‌ها بسته‌های کدی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد چنین وظایفی را به‌راحتی انجام دهند. این کتابخانه‌ها معمولاً در اینترنت توزیع می‌شوند تا توسعه‌دهندگان دیگری که سعی در حل مشکلات مشابه دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

پایتون تعداد زیادی کتابخانه آماده برای توسعه‌دهندگان دارد تا از آن‌ها برای حل مشکلات متعدد استفاده کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند کتابخانه‌های خود را نیز توزیع کنند. همه این موارد به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا روی مسائلی که قبلاً حل شده‌اند تمرکز نکنند، بلکه از زمان و انرژی خود برای ساخت برنامه‌ها و حل مشکلات منحصربه‌فرد خود استفاده کنند. در دوره آموزش طراحی سایت با پایتون، دانشجویان با نحوه کار با کتاب‌خانه‌ها، مخصوصاً کتاب‌خانه‌های لازم برای توسعه وب آشنا خواهند شد.

سرعت توسعه بالا

ازآنجایی‌که یادگیری و درک پایتون آسان است، این امر موجب افزایش سرعت توسعه خواهد شد. همچنین از دلایل دیگر افزایش سرعت توسعه با پایتون می‌توان به وجود کتاب‌خانه‌های غنی برای توسعه و همچنین نحو آسان آن اشاره کرد.

انجمن پشتیبانی بزرگ

پایتون جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان دارد که از آن استفاده می‌کنند. این انجمن تعداد زیادی از افراد حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان ارشد پایتون را دارد که برای مدت طولانی از این زبان استفاده می‌کنند. به دلیل چنین جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان، هر سؤالی که توسعه‌دهندگان جدید دارند می‌توانند توسط این متخصصان با سطوح مختلف مهارت در زبان پاسخ داده شود که می‌تواند به شما در یادگیری توسعه وب با پایتون کمک کند. علاوه بر این، این انجمن‌ها مشکلاتی که برای توسعه‌دهندگان هنگام توسعه برنامه‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند یا قبلاً حل شده‌اند را شامل می‌شود در این انجمن‌ها تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان مایل به کمک هستند.

چارچوب‌های وب پایتون

فریم ورک یا چارچوب مجموعه‌ای از بسته‌ها و ماژول‌های از پیش نوشته شده است که برای حل مشکلات رایج و افزایش سرعت توسعه در کنار هم قرار می‌گیرند. این مشکلات رایج معمولاً شامل بسیاری از وظایف مکرر مانند ورود به سیستم، اعتبارسنجی، ماندگاری و غیره است که توسعه‌دهندگان باید برای آن‌ها کد در پروژه‌های خود بنویسند. در این سناریو، یک چارچوب مجموعه‌ای از بسته‌های کد را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا این مشکلات را به‌طور مداوم در تمام پروژه‌ها حل کنند.

در توسعه برنامه‌های تحت وب پایتون، پایتون بیشتر برای ساخت بک‌اند استفاده می‌شود. فریمورک های پایتون رسیدگی به وظایف مرتبط با توسعه برنامه‌های پشتیبان، مانند تجزیه درخواست‌های HTTP، تولید پاسخ‌های HTTP، دسترسی به پایگاه داده، احراز هویت، مجوز و غیره را بر عهده دارند. چندین چارچوب توسعه وب و طراحی سایت با پایتون برای توسعه بک‌اند وجود دارد که این فریمورکها در زیر معرفی شده‌اند.

فریمورک فلاسک

فریمورک فلاسک به توسعه‌دهنده آزادی استفاده از هر کتابخانه یا حتی کد سفارشی را برای مقابله با انواع چالش‌ها را می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان کتابخانه ORM سفارشی را برای مدیریت پایگاه داده انتخاب کرد و درعین‌حال، می‌توان از کد برای بررسی اعتبار داده‌ها استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر، این فریمورک امکان ابداع راه‌حل‌های نوین را به کاربر می‌دهد.

فریمورک جانگو

جنگو یک چارچوب HTTP پایتون برای ساخت بک‌اند برنامه‌های کاربردی وب است و این فریمورک نیز کاربرد بسیار زیادی در طراحی سایت با پایتون دارد. یکی از دلایل محبوبیت فریمورک جنگو این است که یادگیری و استفاده از آن بسیار آسان به‌حساب می‌آید، به‌خصوص به دلیل معماری قابل اتصال آن بسیار فریمورک پراستفاده‌ای است. جنگو به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های جداشده کوچکی بسازد که می‌توانند به پروژه‌های بزرگ‌تر متصل شوند.

جنگو با تعدادی کتابخانه بسیار قدرتمند برای انجام چندین کار عرضه می‌شود. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها در میان این کتابخانه‌ها، کتاب‌خانه نقشه‌بردار شی رابطه‌ای (ORM) است. ORM یک بسته نرم‌افزاری بوده که از ایجاد کوئری‌های پایگاه‌داده و نگاشت نتایج به اشیاء پایتون که می‌تواند در یک پایگاه کد پایتون استفاده شود، مراقبت می‌کند. استفاده از ORM با دیگر کتابخانه‌های جنگو، ازجمله موتور قالب، اعتبارسنجی، پنل مدیریت و غیره آسان‌تر است. جنگو بهره‌وری توسعه‌دهندگان را با این رویکرد افزایش می‌دهد که کمتر بر روی جزئیات بی‌اهمیت سطح پایین تمرکز کنند و بیشتر بر روی حل مشکلات تجاری تمرکز کنند.

دکمه بازگشت به بالا