عمومیکسب و کار ایرانی

برای آموزش موسیقی چه سنی مناسب است؟

در داستان‌های زندگی بهترین موسیقی دان های جهان خواندیم که موتزارت در هشت سالگی اولین سمفونی خود را نوشت و استیو واندر در یازده سالگی. حتی اگر فرزند شما در زمینه موسیقی استعداد خاصی نشان نداده باشد شاید در اطراف خود بچه‌هایی را دیده باشید که استعداد زودهنگام داشته‌اند. بنابراین حتماً گیج شده‌اید و نمی‌دانید از چه سنی آموزش موسیقی به فرزند خود را شروع کنید. از نوزادی یا از دوران کودکی؟ مرحله به مرحله آموزش پیانو همراه با کلیپ های آموزشی

 سن مناسب برای یادگیری موسیقی

گاهی اوقات از خیلی‌ها می‌شنویم که والدینشان از بچگی آنها را به یادگیری موسیقی مجبور کرده و از این کار بیزار بوده‌اند. به طوری که در بزرگسالی اصلاً موسیقی را دوست ندارند. از سوی دیگر می‌بینیم که نوابغ موسیقی را از کودکی شروع کرده‌اند. در نتیجه بسیاری از والدین نمی‌دانند چه زمانی را شروع کنند. به همین دلیل است که خیلی‌ها اجازه می‌دهند تا کودک بزرگ شده و خودش انتخاب کند. این عده هم حق دارند. برای این که حقیقت مشخص شود اول باید بدانید اصلاً آموزش موسیقی چیست. اول ببینیم والدین به چه دلیلی آموزش موسیقی را شروع می‌کنند.

اموزش موسیقی به کودکان سه ساله |ایا کلاس موسیقی برای کودکان خوب است |بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان نی نی سایت

دلایل آموزش موسیقی به کودک

بر اساس تحقیقات انجام شده از زمان تولد تا نه سالگی حساسیت کودک به موسیقی برانگیخته است. در این سنین ساختارهای روانی و مکانیزم های مربوط به درک موسیقی فعال هستند و می‌توانید در این سن کودک را در معرض صدای موسیقی قرار دهید. پس سؤال مهم زمان آموزش نیست، بلکه هدف از آموزش به کودکان است. برای مثال، بسیاری از کودکان به این جهت در معرض آلات موسیقی قرار می‌گیرند که با موسیقی ارتباط برقرار کنند، نه این که به آن آلات تسلط کامل داشته باشند. چون اگر هدف فقط تسلط باشد پس باید بلافاصله بعد از تولد و در همان سال اول آموزش را شروع کنید.برای دانلود جلسه اول آموزش کاخن  کلیک کنید

نحوه آموزش موسیقی به کودک

در ابتدا آموزش نباید چندان رسمی باشد. می‌توانید کودک را در محیطی قرار دهید که موسیقی را بشنود. بهتر است با فعالیت‌های ساده مثل بازی و رقص کودک را با آلات موسیقی آشنا کنید. وقتی کودک به سه سالگی رسید می‌توانید آموزش رسمی و درس موسیقی را شروع کنید. در اینجا هم هدف تسلط نیست، بلکه باید مهارت شناخت ضرب، ملودی، و ساز موسیقی را آموزش دهید. این آموزش‌ها می‌توانند توسط والدین و پیش از رفتن به مراکز آموزشی آغاز شوند. برای این که مطمئن شوید کلاس برای کودکتان مناسب است یا نه باید ببینید انتظارات شما از آن کلاس با انتظارات مربی یکی هست یا نه.

در سن پنج سالگی کودک زمینه مناسب برای یادگیری را خواهد داشت. حالا می‌توانید توانایی کودک برای درک موسیقی را افزایش دهید، نه اینکه انتظار داشته باشید ساز مورد نظر را بنوازد. معمولاً در این سن پیانو و ویولن را انتخاب می‌کنند. اما گیتار یا یوکللی هم گزینه‌های خوبی هستند. تا سن ده سالگی کودک مهارت‌هایی آموخته و می‌تواند ساز خود را انتخاب کند. حتی از لحاظ جسمی هم توانایی کار با سازهای بزرگ را خواهد داشت و استقامتش افزایش یافته. در این دوران علاوه بر کسب تجربه موسیقی باید مهارت اجرا را تقویت کنند.

نتیجه گیری

بنابراین در پاسخ به این سؤال که “آموزش موسیقی به کودک را از چه سنی آغاز کنیم؟” باید بگوییم فعالیت‌های غیر رسمی مرتبط با موسیقی باید بعد از توسط شروع شده و از سه سالگی سیستماتیک شود. آموزش‌های مربوط به یادگیری کار با یک ساز باید بین شش تا نه سالگی آغاز شود. یادتان باشد این قاعده کلی است و بر اساس شرایط خود و کودک می‌توانید انعطاف پذیری به خرج دهید. تجربه موسیقی در دوران کودکی بر روح و روان او تأثیر مثبت دارد. پس در کنار یا ورزش می‌توانید موسیقی را هم به کودک خود آموزش دهید. در صورتی که به مربی نیاز دارید می‌توانید از استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا