اقتصادیکسب و کار ایرانی

مقایسه لنز های واید و لنز ماکرو

لنز واید و تله: کامل‌ترین بررسی تفاوت + کاربرد

انتخاب لنز با دامنه مناسب اولین چالش ورود به دنیای عکاسی است! اگر به تازگی وارد این صنعت شده باشید، حتماً نام‌های مختلف لنزها شما را سردرگم کرده‌اند. ساده‌ترین راه برای شروع این است که، یک لنز همه کاره خریداری کنید که تمامی فواصل کانونی را پوشش می‌دهد. بعد از اینکه در دنیای عکاسی چند پیراهن پاره کردید و باتجربه‌‌تر شدید، زمان خریداری لنزهای مختلف است! اگر می‌خواهید عکاسی با لنزهای واید و تله فوتو را تجربه کنید، اما نمی‌دانید هر کدام به چه کاری می‌آیند؛ در این بخش همراه ما باشید. دنیای لنزها و تفاوت آنها به فواصل کانونی که پوشش می‌دهند، مربوط می‌شود. بیایید به دل ماجرای لنزها برویم تا بیشتر با آنها و نحوه عملکردشان آشنا شویم.

انتخاب لنز مناسب از نان شب واجب‌‌تر است!

لنزها مهم‌ترین عنصر دنیای عکاسی هستند که حتی برخی از افراد اهمیت آنها را از دوربین کنون هم بیشتر می‌دانند. حتماً می‌پرسید چرا؟! لنزها فقط تعیین کننده کیفیت تصاویر ثبت شده شما نیستند؛ بلکه به‌طور کلی تعیین می‌کنند، چه عکس‌هایی می‌توانید بگیرید و با دوربین خود چه معجزاتی می‌توانید خلق کنید!

 لنز کانن یک استوانه تشکیل شده از عدسی‌هاست که با عبور نور از خود و هدایت آن به دوربین، باعث ثبت تصویر می‌شود. معیاری که لنزها را از یکدیگر متفاوت می‌کند، فاصله کانونی در آنهاست. برخی از لنزها فقط یک فاصله کانونی دارند که به آنها «پرایم» هم می‌گویند و انواع دیگر لنزها از یک بازه فواصل کانونی پشتیبانی می‌کنند که به لنزهای «زوم» معروف‌اند.

فاصله کانونی که با میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، در نام لنز می‌آید تا متوجه ویژگی‌های یک لنز شوید. به عنوان مثال زمانی که با لنز 18-55mm سروکار دارید، فواصل کانونی مختلف از واید (18mm) گرفته تا تله فوتو (55mm) پوشش داده می‌شوند. احتمالاً این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که: اگر لنزهای زوم وجود دارند، دیگر چه نیازی به تهیه لنزهای واید و تله فوتو است؟! لنزهای زوم معمول‌ترین و رایج‌ترین لنزها برای عکاسی هستند؛ اما لنزهای دیگر برای اهداف خاصی در عکاسی استفاده می‌شوند که در ادامه با کارایی لنزهای واید و تله آشنا می‌شویم.

دنیای لنزهای واید Wide یا زاویه باز

اگر بخواهیم ویژگی لنزهای زاویه باز را به زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم: این لنزها زاویه دید بیشتر و وسیع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع، فاصله کانونی این لنزها کوتاه‌‌تر از لنزهای معمولی است. فاصله کانونی کمتر به عکاس اجازه می‌دهد دامنه افقی تصویر خود را گسترده‌‌تر کند. بدین ترتیب سوژه‌هایی که نزدیک به دوربین باشند، بزرگ‌‌تر از سوژه‌های دور ثبت می‌شوند. در حقیقت باید انتظار یک تغییر شکل جزئی به شکل بشکه را داشته باشید!

معمولاً لنزهای 35 میلی‌متری که 65 درجه از میدان دید را در اختیارتان قرار می‌دهند را در دسته لنزهای واید می‌گذارند. البته فواصل کانونی کمتر از 35 میلی‌متر نیز در دسته لنزهای زاویه باز قرار دارند که می‌توانند تا 180 درجه از زاویه دید را ثبت کنند. استاندارد این لنزها بین 35 تا 24 میلی‌متر است.

24 تا 16 میلی‌متر یک زاویه دید عریض به شما می‌دهد و لنزهایی با فاصله کانونی زیر 16 میلی‌متر، زاویه را فوق‌العاده گسترده‌‌تر می‌کنند. با این حال بهترین و محبوب‌ترین لنزهای واید آنهایی هستند که بزرگنمایی زاویه دید در آنها 16-35 باشد.

اگر تابه‌حال با انواع لنزهای واید آشنا نشدید، این قسمت را بخوانید…

با انواع لنزهای واید آشنا شوید!

لنزهای واید چندین نوع دارند که هر کدام از آنها برای ثبت تصاویر خاصی به کار می‌رود. در زیر انواع این لنزها را به شکل کوتاه معرفی خواهیم کرد.

  • لنزهای چشم ماهی (fish eye): لنزهایی با زاویه دید فوق‌العاده که می‌توانند یک شعاع 180 درجه‌ای را ثبت کنند. این لنزها خطوط مستقیم را ایجاد نمی‌کنند و خط‌ها در آنها حالت خمیده دارد.
  • لنز واید راست خطی: این لنزها هم کمی اعوجاج در تصویر ایجاد می‌کنند؛ اما خطوط را به شکل مستقیم حفظ می‌کنند. سایر اعوجاج ایجاد شده در تصویر به گونه‌ای است که می‌توان آنها را به کمک نرم افزارها اصلاح کرد.
  • لنزهای واید Tilt-Shift: این لنزها که قابلیت خم شدن به جوانب و بالا و پایین را دارند به لنزهای تصحیح پرسپکتیو (Perspective Control Lens) هم مشهوراند. در واقع با این لنز می‌توانید پرسپکتیو را کنترل کرده و از همگرا شدن خطوط جلوگیری کنید. این لنزها بیشترین کارایی را در عکاسی معماری دارند.

از میان لنزهای زاویه باز متفاوتی که در بازار دیده می‌شود؛ لنزهای فیش آی به دلیل اغراقی که در تصویر ایجاد می کنند، پرطرفدارتر هستند. یکی از بهترین نمونه این لنزها را می‌توان دانست که با ظاهر جمع‌وجور خود، عکس‌هایی خارق‌العاده برای شما به ثبت می‌رساند. اگر به عکاسی سورئال و فضاهای اغراق‌آمیز علاقه دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم، تجربه عکاسی با این لنز را از دست ندهید. برای خرید آسان Tamron 10-24mm می‌توانید به صفحه آن بروید و اگر سوالی دارید از مشاوران فروش بپرسید.

چه زمانی لنز واید بهترین انتخاب است؟!

لنز واید زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید بخش بیشتر و بزرگ‌تری از یک صحنه را در قاب خود داشته باشید. گاهی عناصر موجود در محیط همگی مهم بوده و می‌خواهید آنها را به‌طور یک‌جا در قاب جای دهید تا تصویر نهایی، محتوای بصری بیشتری داشته باشد. شاید بیشترین کاربرد این لنزها را برای عکاسی در طبیعت، عکاسی منظره و معماری دیده باشید؛ اما ثبت عکس‌های انتزاعی از یک سوژه خاص هم به کمک لنزهای واید، ایده‌ای است که در دنیا دنبال می‌شود.

لنزهای چشم ماهی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اهداف هنری هستند که سوژه و فضا را به شکل اغراق آمیزی از واقعیت خارج می‌کنند و همچنین دید گسترده‌تری را به شما می‌دهند. عکاسی از آسمان پرستاره شب و عکاسی از شهرهای شلوغ در ارتفاعات، از دیگر کاربردهای لنزهای واید است که می‌توانید تصاویر خارق‌العاده‌ای را به ثبت برسانید. خب تا اینجا با زیروبم لنزهای واید آشنا شدیم. آماده شناخت لنزهای تله هستید؟

گشت و گذاری در دنیای لنزهای تله یا Telephoto

در مقابل لنزهای واید، لنزهای تله قرار می‌گیرند، که فواصل کانونی بلندتری دارند. همچنین می‌توانند سوژه‌ها و عناصری که دور از دوربین قرار گرفته‌اند را نزدیک‌تر کنند. در واقع میدان دید در این لنزها بسته‌‌تر بوده و فاصله کانونی آنها 80 میلی‌متر یا بیشتر است. با خواندن تعریف لنزهای تله بسیاری از افراد آنها را با لنزهای زوم اشتباه می‌گیرند.

اما بزرگ‌نمایی چیزی نیست که در تعریف لنز به آن اشاره کنند؛ معیاری که اهمیت دارد فاصله کانونی و میدان دید است. لنزهای تله برای افرادی که عکاسی را شروع کرده باشند، انتخاب خوبی خواهد بود؛ زیرا به افراد تازه‌کار اجازه می‌دهد، از سوژه‌های دور، عکس‌های جذابی ثبت کنند. در واقع فاصله داشتن از سوژه، به خصوص زمانی که در محیطی غیر از استودیو به عکاسی مشغول باشید، استرس کمتری ایجاد می‌کند و عکاس می‌تواند با آرامش، عکس باکیفیت‌تری را به ثبت برساند.

آشنایی با انواع لنزهای تله ‌‌فوتو

لنزهای تله ‌‌فوتو مانند لنزهای واید انواع مختلفی دارند، که برای تهیه آنها باید ببینید: کدام مدل با توجه به هدفی که دارید، بیشتر به کارتان می‌آید. این دسته‌بندی با توجه به فاصله کانونی است که در ادامه می‌بینید.

  • لنز تله کوتاه: فواصل کانونی 85 تا 135 میلی‌متر را پوشش می‌دهد و می‌تواند برای عکاسی روزانه، یک انتخاب خوب باشد. چرا که این لنزها ابعاد نسبتاً کوچکی داشته و وزن کمی هم دارند.
  • لنز تله متوسط: فواصل کانونی 135 تا 300 میلی‌متر را پوشش داده و نسبت به تله کوتاه، کمی سنگین‌‌تر و بزرگ‌‌تر هستند.
  • لنز سوپر تله: فواصل کانونی بیشتر از 300 میلی‌متر را پوشش می‌دهد و بزرگ‌نمایی آن را می‌توان با تلسکوپ‌ها مقایسه کرد! بالطبع این لنزها وزن سنگینی دارند و برای عکاسی‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از چالش‌های استفاده از لنزهای تله ‌‌فوتو، تاریک شدن تصاویر با بیشتر شدن فاصله کانونی است. لنزی که استفاده می‌کنید، هرچه فاصله کانونی بلندتری را پوشش دهد، تصاویر ثبت شده شما نور کمتری خواهند داشت. به همین دلیل برخی از لنزهای حرفه‌ای تله، حداکثر دیافراگم بازتری دارند؛ تا نور مدت زمان بیشتری دریافت شود و این مشکل برطرف شود.

لنزهای تله فوتو هم همچون لنزهای واید به دو شکل: پرایم (دارای یک فاصله کانونی یا تک کانونی) و زوم (فواصل کانونی مختلف) به بازار عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم برای هریک از این دو نمونه‌ای بیاوریم باید از برای لنز تک کانونی نام ببریم. هم در دسته لنزهای زوم قرار می‌گیرد. برای مقایسه، بررسی و آشنایی با مشخصات فنی هر کدام از لنزها کافی‌ست به صفحات آنها در سری بزنید.

برای تشخیص لنز تک کانونی یا زوم کافی است به نام لنزها توجه کنید. همان‌طور که گفتیم فاصله کانونی با میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و زمانی که در نام لنز بیش از یک عدد در مقابل mm قرار داشته باشد؛ یعنی لنز زوم است. نوبت این است که بدانید این دسته از لنزها به کار شما می‌آید یا نه.

چه زمانی لنز تله ‌‌فوتو بهترین انتخاب است؟!

این لنزها بیشتر برای افرادی مناسب هستند، که بخواهند بدون نزدیک شدن به سوژه و از فاصله‌ای دور، تصویر مطلوبی از سوژه تهیه کنند. به عنوان مثال یکی از بارزترین کاربردهای این لنزها برای عکاسی از زمین فوتبال است. اما از آنجایی که این لنزها سنگین و گران‌قیمت هستند، باید قبل از تهیه آنها تصمیم جدی‌تری بگیرید.

لنزهای تله یکی از محبوب‌ترین لنزها برای عکاسی از حیات وحش هم محسوب می‌شوند. همچنین عکاسی از آسمان برای ثبت تصاویر کلوزآپ از اجرام آسمانی و ماه نیز به کمک لنزهای تله ‌‌فوتو ساده‌‌تر خواهد شد.

از لنزهای تله کوتاه معمولاً برای عکاسی‌های پرتره هم استفاده می‌شود؛ زیرا بوکه و پس‌زمینه تار و زیبایی ایجاد کرده و در شرایط کم نور، کیفیت عکاسی شما را بیشتر می‌کنند. این لنزها همچنین می‌توانند با فشرده‌سازی عمق صحنه، درام بیشتری را به تصاویر شما بیفزایند که در نهایت تصویر جذاب‌تری به ثبت برسانید.

مقایسه لنزهای واید و تله ‌‌فوتو در یک نگاه!

حال که با این دو لنز به خوبی آشنا شدید، می‌خواهیم در یک نگاه کوتاه تفاوت‌های آنها را یادآوری کنیم تا بهتر بتوانید برای خرید لنز تصمیم بگیرید.

چقدر از صحنه را نیاز دارید؟!

اولین و مهم‌ترین تفاوت لنزهای تله و واید در پوشش میدان دید است. می‌خواهید زاویه دید بیشتری برای عکاسی داشته باشید؟ یا عکاسی از یک نمای محدود چیزی است که به دنبال آن هستید؟

چه میزان از عمق میدان دید را می‌خواهید؟!

دومین تفاوت لنزهای تله و واید به عمق میدان اصلی آنها مربوط می‌شود. هرچه فاصله کانونی بلندتر شود، محدوده فوکوس کوچک‌‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر با لنز واید می‌توانید تمام جزئیات را در فوکوس خود جای دهید؛ اما لنزهای تله با داشتن عمق میدان کوچک‌تر، سوژه را از پس زمینه جدا می‌کنند. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟!

عمق بیشتر یا کمتر تصاویر؟!

لنزهای واید سوژه‌های نزدیک را بزرگ‌‌تر و سوژه‌های دور را کوچک‌‌تر می‌کنند. با این ویژگی، حس عمق تصویر بیشتر می‌شود و به نوعی با مقیاس‌ها بازی می‌شود. در واقع این احساس ایجاد می‌شود که سوژه نزدیک فاصله بسیاری با سوژه‌های دور دارد. اما ممکن است عناصری که برای شما اهمیت دارد را نیز کوچک‌‌تر کند. مثل کوه‌ها که ممکن است شبیه به تپه‌ای کوچک ثبت شوند! در مقابل لنزهای تله عمق را فشرده می‌کنند. در تصاویر ثبت شده از این لنزها سوژه‌های دور و نزدیک به یک شکل دیده می‌شود که برای انتزاعی کردن تصاویر، ایده جالبی است.

انتخاب شما کدام است: لنز واید یا تله ‌‌فوتو؟

در این بخش با دو نوع لنز واید و تله آشنا شدیم و تفاوت آنها را توضیح دادیم. اگر بخواهیم تمام این تفاوت‌ها را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم: لنزهای واید برای نشان دادن مساحت و وسعت به کار می‌روند؛ در حالی که در مقابل، لنزهای تله ‌‌فوتو سوژه و عناصر بصری یک صحنه را به خوبی به نمایش می‌گذارند. برای انتخاب از میان این دو باید ببینید یک صحنه با تمام عناصر بصری برای ثبت تصاویرتان اهمیت دارد؟! یا می‌خواهید از یک سوژه با فاصله دور از شما، تصویر خوبی ثبت کنید؟!

البته بسیاری از عکاسان حرفه‌ای هر دو لنز تله و واید را تهیه می‌کنند. با این حال از آنجایی که قیمت لنزهای باکیفیت و حرفه‌ای چندان ارزان نیست، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با یکی از لنزها که بیشترین کاربرد را برای شما دارد، شروع کنید. خوب حالا شما بگویید کدام لنز را ترجیح می‌دهید؟! آیا تجربه عکاسی با این لنزها را داشته اید؟! کدام لنز در چه موقعیتی به کار شما آمده است؟ تجارب و نظرات‌تان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما و بقیه خوانندگان این مقاله هم بنویسید.

دکمه بازگشت به بالا