عمومیکسب و کار ایرانی

نکات مهم در نصب چمن مصنوعی در ویلا

اجرای زیرسازی از جمله اقداماتی است که موجب می‌شود تا نصب چمن مصنوعی با کیفیت بالاتر انجام شده و از شرایط استاندارد برخوردار باشد از این رو می‌توان گفت که انجام زیرسازی اصولی جز جدایی‌ناپذیر در اجرای یک زمین ورزشی و یا نصب چمن مصنوعی به‌صورت استاندارد به‌شمار می‌رود.

زمین چمن مصنوعی در اردبیل |زمین چمن مصنوعی در ایلام |زمین چمن مصنوعی در تجریش

زیرسازی چمن مصنوعی برای زمین بازی و زمین‌های ورزشی

زمین‌های بازی و زمین‌های ورزشی غالباً در متراژهای بزرگ طراحی می‌شوند. انجام زیرسازی  چمن مصنوعی ویلا در این فضاها به دو روش نفوذپذیر و نفوذناپذیر انجام‌می‌شود. روش نفوذ پذیر که همان زیرسازی چمن مصنوعی به روش شنی است روشی آسان‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر برای اجرای چمن مصنوعی است. در ادامه به معرفی دو روش نفوذ پذیر و نفوذناپذیر می‌پردازیم.

زیرسازی چمن مصنوعی به‌روش سطح سخت یا بتن برای زمین پدل

فرآیند زیرسازی زمین پدل روی سطح سخت بتن مگر با ملت سیمان و همچنین انجام ماله پروانه روی سطح اجرا می‌شود. با توجه به بانس مناسب توپ هنگام برخورد با سطح زمین این نوع از زیرسازی به‌دلیل کارآمدی مورد توجه بسیاری از کاربران پروژه‌های زمین پدل قرار گرفته است. ضمناً باید توجه داشت که استفاده از روش زیرسازی سخت برای پروژه‌هایی غیر از ورزش پدل استاندارد نیست.

به‌منظور زهکشی آب در زمین‌های پدل، خروج آب از زمین تنها با ایجاد شیب‌بندی انجام می‌گیرد. به این معنا که شیب زمین به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که آب قرار گرفته روی چمن به سطح خارج از آن انتقال می‌یابد.

زیرسازی چمن مصنوعی به‌روش باند شنی برای زمین‌های ورزشی

در این روش، از متریال نفوذپذیر مانند خاک طبیعی، شن، ریگ و قلوه سنگ برای زیرسازی چمن مصنوعی استفاده می‌شود. در صورت اجرای زیرسازی مانند فوتبال رعایت ضوابط، جزئیات اجرایی و فنی تدوین شده از سوی فیفا ضروری می‌باشد.

هدف از ارائه این استانداردها از سوی فیفا افزایش سطح کیفی بازی فوتبال و مطابقت با استاندارهای معتبر جهانی است. همچنین باید توجه داشت که فیفا هیچ روش دیگری را برای انجام زیرسازی تایید نمی‌کند و مزایای روش نفوذپذیر یا همان باند شنی را از سایر روش‌های موجود برتر می‌داند!

مراحل اجرای زیرسازی چمن مصنوعی باند شنی

ابتدا پوشش گیاهی سطح مورد نظر تا ارتفاع چند سانتی متری با روش‌های مختلف گیاه‌زدایی پاک‌سازی می‌شود.

در مرحله بعدی سطح زمین با استفاده از مخلوط کوهی پوشانده شده با انجام فرآیند غلتک‌زنی متراکم می‌شود تا لایه‌ای چسبنده تشکیل شود.

سپس با استفاده از لایه‌های مختلفی از شن و ماسه سطح مورد نظر تسطیح می‌گردد.

در این بخش انجام عملیات زیرسازی چمن مصنوعی اجرا شده و سطح کار، آماده‌ی اجرای نصب چمن مصنوعی خواهد بود.

 

مزایای روش زیرسازی چمن مصنوعی

در اینجا به‌اختصار به مزایای زیرسازی چمن مصنوعی می‌پردازیم:

  • هدایت آب به مجاری و کانال‌های ویژه
  • قابلیت تغییر کاربری زمین با کمترین هزینه (در صورت لزوم)
  • افزایش طول عمر و ماندگاری چمن مصنوعی
  • جلوگیری از آسیب به بکینگ (لایه زیره) چمن مصنوعی
  • خروج آب به‌طور کامل و رفع مشکل پوسیدگی‌های ناشی از رطوبت

در این بخش توضیحات مختصری پیرامون مراحل زیرسازی، اجرا و فوتبال ارائه شده‌است.

زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

زیرسازی یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای یک پروژه چمن مصنوعی فوتبالی تلقّی شده و تأثیرات مثبتی بر نصب چمن مصنوعی خواهد داشت چرا که اجرای درست آن می‌تواند موجب افزایش طول عمر چمن مصنوعی و افزایش ضربه‌پذیری آن شود. از این رو در هنگام عملیات زیرسازی چمن مصنوعی باید توجه ویژه‌ای به جزئیات آن داشت.

۱زیرسازی سخت (خروج آب در جهت افقی)

در این روش، سطح زمین توسط مصالحی مانند آسفالت، بتن مِگر و یا قطعات پیش ساخته پوشانده می‌شود. این لایه باید دارای یک شیب ملایم از مرکز به دو ضلع طولی زمین باشد تا آب ناشی از بارش باران و یا شستشو روی سطح چمن حرکت کرده و به خارج از زمین منتقل شود.

۲شن ریزی ناپیوسته یا unbound (خروج آب در جهت عمودی)

در این روش، سطح خاک زمین تسطیح و کوبیده شده و با افزودن چندین لایه شنی دانه بندی شده متفاوت پوشانده می‌شود. با توجه به این اقدام، آب سطحی از درون لایه‌های شن و ریگ عبور کرده و پس از رسیدن به لایه سخت و غیر قابل‌نفوذ تحتانی، روی شیب زمین حرکت می‌کند و به شبکه کانال‌های پیرامون زمین منتقل می‌شود. لوله‌های ویژه‌ای که درون این کانال‌ها تعبیه می‌شوند، توانایی انتقال حجم بالایی از آب به نقاط مختلف را دارند. این لوله‌ها با اتصال به مخازن و چاه‌های زیرزمینی، آب را در درون خود انبار کرده و به زمین آزاد می‌کند.

مراحل نصب چمن مصنوعی فوتبال روی باند شنی یا زیرسازی unbound

با توجه به تخصصی بودن اجرای چمن مصنوعی به‌روش اسپورت انجام این کار تنها توسط تیم خبره اجرایی امکان‌پذیر است که مراحل آن به شرح زیر می‌باشد:

مرحله ۱: پهن کردن ژئوتکستایل

ژئوتکستایل لایه‌ای نمد مانند از جنس پُلی پروپیلن است که با توجه به نرم بودن آن می‌تواند به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و از لایه بکینگ یا همان زیره چمن مصنوعی محافظت کند. به همین منظور قبل از نصب چمن مصنوعی روی سطح زمین پهن می‌شود.

مرحله ۲: پهن کردن رول‌های چمن مصنوعی و اجرای بُرش چمن مصنوعی

در این مرحله از نصب چمن مصنوعی رول‌های آن باز؛ و با دقت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و قسمت‌های اضافی آن توسط تیغ کاتر بُرش خورده و حذف می‌شود.

مرحله ۳: چسباندن و یکپارچه نمودن رول‌ها و تکه‌های چمن به یکدیگر

مرحله سوم نصب چمن مصنوعی فوتبال چسباندن رول‌ها و تکه‌های چمن است:

به‌منظور چسباندن دو رول چمن مصنوعی به یکدیگر از سیمینگ تِیپ (نوار اتصال) استفاده می‌شود. نوعی منسوج صنعتی (پارچه) که در محل رسیدن و تلاقی قطعات چمن و زیر آن قرار گرفته و با چسب پلی اورِتان دو جزئی آغشته و پوشانده می‌شود. لبه هر دو قطعه چمن به‌طور مساوی و متقارن بر روی دو نیمه نوار اتصال قرار می‌گیرد و پس از سخت و مستحکم شدن چسب، درز میان قطعات چمن قابل تشخیص نمی‌باشد.

مرحله ۴: افزودن و پخش کردن شن سیلیس

در مرحله چهارم نصب چمن مصنوعی فوتبال، بسته به نوع مدل (ارتفاع، تراکم، دیتکس، ساختار فیلامنت) و چگونگی کاربری چمن مصنوعی، از ۱۷ تا ۲۲ کیلوگرم شن سیلیس در هر متر مربع با استفاده از دستگاه فرچه‌زنی پخش می‌گردد.

مرحله ۵: افزودن و پخش کردن گرانول لاستیک

به‌منظور پرکردن کردن فضای خالی الیاف و ضربه گیری چمن مصنوعی بین ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول لاستیک روی سطح چمن مصنوعی ریخته می‌شود.

مرحله ۶: خط‌کشی

در مرحله پایانی نصب نیز عملیات خط‌کشی انجام‌می‌شود.

خط‌کشی زمین فوتبال به دو روش انجام‌می‌شود:

چمن سفید: خود به دو شیوه اجرا می‌شود.

زمین چمن مصنوعی در اردبیل |زمین چمن مصنوعی در ایلام |زمین چمن مصنوعی در تجریش

ایجاد خطوط سفید رنگ – در مرحله تولید چمن، فیلامنت‌های سفید رنگ درون ماشین بافت قرار داده شده و خط سفید رنگ به‌صورت یکپارچه پدید می‌آید.

استفاده از چمن سفید رنگ با شکل نوار: در این روش حدود یک درصد به مساحت چمن مصرفی اضافه می‌شود.

رنگ سفید مایع و قلم‌مو: در این روش با استفاده از قلم‌مو و یا غلتک نقاشی، رنگ سفید بر روی چمن زمینه ترسیم می‌شود.

زیرسازی زمین گلف

بازی گلف نیز از جمله بازی‌هایی است که چمن به کار رفته در آن محیط باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد ضمن اینکه با توجه به حساسیت استفاده از زمین برای انجام بازی حرفه‌ای توسط ورزشکاران، بستر زمین نیز باید به صورت دقیق و اصولی زیرسازی شده باشد.

اجرای زیرسازی زمین گلف به به دلیل پستی و بلندی‌های زمین نیازمند داشتن تجربه و دانش کافی در این خصوص است و انجام آن باید به گونه‌ای باشد که پستی و بلندی‌های اجرا شده زمینه بروز چالش‌های مناسب برای انجام یک بازی شیرین و لذت بخش را برای ورزشکاران گلف و مینی‌گلف به ارمغان بیاورد از این رو نصابان چمن مصنوعی باید به درک درستی از نیازمندی‌های ورزشکاران حرفه‌ای دست یافته و مطابق با آن نسبت به زیرسازی زمین گلف اقدام کنند.

تیم حرفه‌ای چمنزار با داشتن‌ سال‌ها تجربه و تخصص به خوبی با قواعد و اصول زیرسازی زمین گلف و مینی‌گلف آگاه است و می‌تواند مطابق با سلیقه و نظر بهره‌برداران، زمین گلف را با شرایط استاندارد اجرا و پیاده‌سازی کند.

روش‌های زیرسازی انواع چمن مصنوعی تزئینی

با توجه به‌بیان اطلاعاتی در خصوص زیرسازی چمن مصنوعی زمین‌های ورزشی باید توجه داشته‌باشید که اجرای زیرسازی‌های تزئینی نسبت به ورزشی به‌مراتب سنگین‌تر و متفاوت‌تر است در این بخش قصد داریم تا نکاتی را درباره انجام روش‌های زیرسازی چمن مصنوعی تزئینی بدهیم چرا که این سؤالات از سوی بسیاری از مشتریان مطرح می‌شود.

به‌طور مثال افرادی که قصد دارند تا از خود استفاده کند، عموماً نگران باقی‌ماندن آب روی سطح چمن مصنوعی هستند. برخی دیگر از مشتریان نیز نگرانی‌های از بابت زیرسازی سطح زیرین چمن مصنوعی حیاط دارند و می‌پرسند که آیا اینکه سطح زیرین چمن مصنوعی حیاط باید بتنی باشد یا خیر؟

مسئولین مدارس نیز که از جمله خریداران ویژه چمن مصنوعی هستند گاهاً این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت امکان‌پذیر است؟ آیا فرورفتگی‌های سطح زمین روی چمن مصنوعی نمایان می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و پاسخ سؤالات خود در ارتباط با نحوه زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری‌های مختلف تزئینی را دریافت نمایید.

این مقاله می‌تواند به این سؤال همیشگی پاسخ دهد که نصب چمن مصنوعی روی چه سطحی امکان‌پذیر است!

زیرسازی چمن مصنوعی در تراس منازل

با توجه به اینکه کف تراس منازل با استفاده از سنگ و سرامیک کفپوش شده و دارای آبراهه برای خروجی آب هستند. استفاده از کفپوش چمن مصنوعی انتخابی ایده‌آل به‌شمار می‌رود و نیازی به اقدامات زیرسازی نظیر شیب‌بندی برای نصب چمن مصنوعی نخواهد داشت. با توجه به شیب موجود، در صورتی که آبی روی سطح چمن مصنوعی ریخته شود به‌سرعت به‌سمت کفشورها هدایت می‌شود.

نکته مهم: در صورتی که قصد خرید چمن مصنوعی برای روف گاردن دارید توجه داشته‌باشید که چمن مصنوعی مورد استفاده نباید دارای زهکش باشد. وجود سوراخ در زیره چمن مصنوعی سبب می‌شود که آب از روی چمن مصنوعی به سطح زیره چمن منتقل شود این اتفاق زمینه لازم برای ایجاد کپک و شوره در سطح چمن مصنوعی را فراهم خواهد کرد.

زیرسازی چمن مصنوعی در روف‌گاردن

با توجه به اینکه بیشترین میزان بارش‌های برف و باران در روف‌گاردن‌ها اتفاق می‌افتد پیش از نکته‌ای باید توجه داشت که انجام چه اقدامی موجب خواهد شد تا آب روی سطح چمن باقی نماند اما باید توجه داشت که اغلب روف‌گاردن‌ها با هر سطحی که باشند از موزائیک گرفته تا سنگ و ایزوگام دارای شیب مناسب برای خروج آب هستند. و می‌توان با پهن کردن لایه ژئوتکستایل مشکل جمع شدن آب را برطرف ساخت از این رو نباید هیچ نگرانی از بابت ایجاد چاله آب داشت.

در برخی موارد نیز برای زیرسازی زهکش زیر لایه چمن مصنوعی اجرا می‌شود به همین منظور از لایه‌های مشبک مربع در اندازه‌های ۳۰ در ۳۰، ۴۵ در ۴۵ و یا ۶۰ در ۶۰ استفاده می‌شود. ایجاد لایه‌های مشبک می‌توانند موجبات زهکشی آب موجود روی سطح چمن را فراهم کند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط و یا باغچه

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط و باغچه به دو صورت انجام‌می‌شود:

۱-زیرسازی و نصب چمن مصنوعی روی سطح بتنی

برخی از حیاط‌ها دارای سطحی بتونی هستند که سطحی نفوذ ناپذیر به‌شمار می‌رود. در هنگام نصب چمن مصنوعی این موضوع باید در نظر گرفته شود که آیا آب بروی سطح بتونی باقی می‌ماند یا خیر! (که در اصلاح تخصصی به آن تله آب گفته‌می‌شود).

برای شناسایی تله آب باید آزمایشی قبل از نصب چمن مصنوعی صورت گیرد. ابتدا بر روی سطح بتونی آب ریخته می‌شود تا تله‌های آبی مشخص گردند. سپس با استفاده از سیمان تله‌ها لکه‌گیری می‌شوند. اگر تعداد این لکه‌ها زیاد باشد باید زیرسازی چمن مصنوعی به‌طور کلی تغییر کرده و از روش زیرسازی باند شنی استفاده‌کرد. انجام این زیرسازی یک روش سریع، ارزان قیمت و مستحکم به‌منظور نصب چمن مصنوعی است. به‌منظور اطلاعات بیشتر در ارتباط با زیرسازی باند شنی می‌توانید به بخش مقالات سایت چمنزار مراجعه کنید.

۲-زیرسازی و نصب چمن مصنوعی روی سطح خاکی باغچه

در صورتی که مشتریان قصد داشته‌باشند تا سطح خاکی باغچه را چمن مصنوعی کنند باید در فرآیند زیرسازی این نکات را مد نظر قرار دهند. در صورتی که سطح باغچه از جنس نفوذپذیر و خاکی باشد می‌توان این خاک را با شن ترکیب کرد سپس این ترکیب غلتک خورده، سطحی صاف و یک دست را برای زیرسازی چمن مصنوعی ایجاد می‌کند که در این صورت امکان نصب چمن مصنوعی بر روی آن فراهم خواهد شد.

در واقع، این یکی از سؤالات پرتکرار است که آیا می‌توان چمن مصنوعی را روی بستر خاک اجرا کرد؟ که پاسخ به این سؤال با توجه به توضیحات ارائه شده مثبت است.

پس از اجرای زیرسازی چه کاری انجام‌می‌شود؟

پس از اجرای زیرسازی چمن مصنوعی یک لایه ژئوتکس روی سطح زمین پهن می‌شود. لایه ژئوتکستایل یک لایه نمدی شکل است که سبب افزایش انعطاف پذیری سطح چمن مصنوعی می‌شود. پس از پهن کردن این لایه، رول‌های چمن مصنوعی پهن شده و این رول‌ها با استفاده از چسب سمینگ تیپ و پلی اورتان به یکدیگر متصل می‌شوند.

پس از نصب چمن مصنوعی به‌منظور حفظ ایستایی و افزایش مقاومت آن در برابر کوبیدگی ناشی از رفت و آمد، روی سطح چمن مصنوعی سیلیس افزوده می‌گردد و در پایان نیز به‌منظور مهار چمن مصنوعی دور تا دور فضای آن را به عرض بیست سانت سیمان می‌کنند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای مهار چمن مصنوعی می‌توان از میخ دوپا نیز استفاده‌کرد. اما ممکن است به‌مرور زمان پس از استفاده از چمن مصنوعی این میخ‌ها خارج شوند و زمینه‌ساز بروز خطر و آسیب شوند. پس از نصب چمن مصنوعی بر روی بستر خاک به‌راحتی می‌توان از این چمن بهره‌برداری کرد و حتی روی آن اجسام سنگین قرار داد.

زیرسازی چمن مصنوعی برای کاربری بین سنگ

یکی از متداول‌ترین کاربری‌های چمن مصنوعی استفاده از آن در فضای بین سنگ است. یکی از سؤالات پرتکرار در این بخش نحوه انجام زیرسازی چمن مصنوعی در فضای بین سنگ است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که سیمان یا نرمه بهترین روش برای زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری بین سنگ است. چرا که عمق بین سنگ‌ها باید به یک سانت رسیده تا قابلیت نصب چمن مصنوعی را داشته‌باشند.

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط مدارس

استفاده از چمن مصنوعی در حیاط مدارس امروزه بسیار متداول شده‌است. با توجه به اینکه اغلب حیاط‌های مدارس پوششی آسفالتی و یا موزاییکی دارند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا امکان نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت و یا پوشش موزاییکی وجود دارد؟!

در پاسخ به این سؤال باید گفت که نصب چمن مصنوعی در این فضا کاملاً امکان‌پذیر است، اما مواردی مانند شیب مناسب برای خروج آب، ایجاد سطحی یکدست و شناسایی تله‌های آبی قبل از نصب چمن مصنوعی بایستی در نظر گرفته شود که پس از آن می‌توان نسبت نصب و اجرای چمن مصنوعی در این فضا اقدامات لازم را انجام داد.

خدمات نصب و اجرای چمن مصنوعی توسط گروه چمنزار

شرکت چمنزار در طول ایام هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ آماده پاسخگویی به سؤالات شما در ارتباط با چمن مصنوعی و روش‌های زیرسازی آن است. اگر قصد نصب و اجرا و در دو بخش تزئینی و ورزشی هستید کارشناسان این مجموعه می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

همچنین این امکان از سوی تیم اجرایی چمنزار وجود دارد تا با بررسی زمین مورد نظر، نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند به همین منظور می‌توانید به بخش تماس با در سایتچمن مصنوعی در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها برای ایجاد محیطی سرسبز و ایمن تبدیل شده است و بهترین المان برای طراحی محوطه بیرونی ساختمان‌ها، ایجاد زمین بازی کودکان، طراحی زمین ورزشی یا مکانی دنج در بالکن‌ها یا تراس به حساب می‌آید.

این کفپوش محبوب و پرطرفدار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند جلوه بصری فضای سبز را چند برابر کند. بدین ترتیب، پروسه نصب چمن مصنوعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید زیر نظر افراد متخصص و ماهر انجام شود؛ زیرا نصب و اجرای چمن‌های مصنوعی نیازمند رعایت یک سری استاندارد‌ها و نکات اصولی است.

اگر شما هم علاقمند به طراحی مکانی سرسبز و بی‌نقص هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مطالب، ابتدا نگاهی به نحوه زیر سازی چمن مصنوعی خواهیم داشت. سپس، روش نصب و اجرای این محصول مدرن و پرکارد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اهمیت اجرای چمن مصنوعی به روش صحیح

یکی از دلایل محبوبیت چمن‌های مصنوعی، ماندگاری و طول عمر بالای آن‌ها است. با این وجود، اگر می‌خواهید چندین سال از زیبایی و سرسبزی چمن‌ها لذت ببرید، باید با استانداردها و اصول نصب چمن مصنوعی در محیط‌های مختلف آشنا باشید. برای مثال، نصب چمن مصنوعی در بالکن و تراس که سطح سختی دارند، نیاز به زیرسازی‌های پیچیده یا چسب‌کاری ندارد. در صورتی که نصب چمن‌های سبز در زمین‌های فوتبال نیازمند تخصص و رعایت استانداردهای فیفا می‌باشد.

انواع زیر سازی برای نصب چمن‌های مصنوعی

زیرسازی و مسطح سازی سطح زیرین چمن سبز، یکی از ابتدایی‌ترین گام‌ها در روش نصب چمن مصنوعی است و اهمیت بسیار زیادی در طول عمر و زیبایی چمن دارد؛ لذا، جهت پیشگیری از صرف هزینه‌های هنگفت برای ترمیم و بازسازی فضای سبز، زیر سازی و اجرای چمن سبز را به یک تیم فنی ماهد و متخصص بسپارید و تا سال‌های سال از زیبایی فضای سبز خود نهایت لذت را ببرید.

به طور کلی، زیر سازی و مسطح کردن سطح زیرین چمن را می‌توان به سه روش زیر انجام داد :

  1. زیر سازی بر روی سطوح نرم یا نفوذ پذیر با مواد نرم (ژئوتکس)
  2. زیر سازی بر روی سطوح نرم یا نفوذ پذیر با مواد سخت
  3. زیر سازی بر روی سطوح سخت

توجه داشته باشید که هر یک از روش‌های زیرسازی، مستلزم رعایت یکسری نکات است. با این وجود، لازم است که قبل از انجام مراحل زیر سازی، تمامی پوشش‌های گیاهی و علف‌های هرز سطح مورد نظر، به طور کامل، از بین بروند؛ زیرا، علف‌های هرز یا پوشش‌های گیاهی می‌توانند بعد از مدتی، مجددا شروع به رشد کنند و به بافت چمن‌های مصنوعی آسیب برسانند.

لازم به ذکر است که از بین بردن گیاهان و علف‌های هرز مقاوم نیازمند استفاده از تجهیزات مخصوص و علف‌کش‌های قوی است.

زیر سازی بر روی سطوح نفوذ پذیر

در این بخش، مراحل زیر سازی و اجرای چمن سبز بر روی سطوح نفوذ پذیر را بررسی خواهیم کرد. برای زیر سازی زمین‌های نفوذ پذیر از روش آنباند استفاده می‎شود. توجه داشته باشید که در زیرسازی استحکام نیافته یا Unbound از لایه‌های شنی استفاده می‌کنیم. ضخامت هریک از لایه‌های بادامی و نخودی در زیر سازی Unbound حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر است و در نهایت ضخامت زیر سازی به ۲۰ الی ۲۲ سانتی ‌متر می‌رسد.

در لایه زیر اساس یا همان لایه بادامی، لوله‌های زهکش قرار می‌گیرد. این دسته از لایه‌ها به جذب و خروج آب از سطح کمک می‌کنند. نکته‌ای وجود دارد این است که ضخامت لایه‌ها بستگی به نوع خاک، اشباع بودن یا نبود خاک و میزان بارندگی منطقه جغرافیایی دارد.

۱روش زیر سازی بر روی سطوح نفوذ پذیر مانند خاک باغچه

نحوه زیرسازی و آموزش نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ پذیر به شرح زیر است :

  1. حذف فیزیکی پوشش‌های گیاهی موجود در محل ( این کار به وسیله تجهیزات متعارف انجام می‌شود. در مواردی که پوشش گیاهی مقاوم در محل داشته باشیم، باید از روش شیمیایی و علف کش‌های قوی استفاده نماییم.)
  2. کوبیدن سطح خاک، مسطح کردن، هموار کردن سطح جهت اجرای چمن سبز
  3. هموار کردن ماسه ریز دانه و فشرده کردن آن، همراه با آبپاشی سطح با هدف ایجاد سطحی سخت و پایدار
  4. پهن کردن لایه نمدی شکل ژئوتکستایل ( ژئونت کامپوزیت )

۲روش زیر سازی در سطوح نرم و نفوذ پذیر به شیوه ساخت سطح سخت

روش و نحوه به شیوه ساخت سطح سخت به شرح زیر است :

  1. حذف فیزیکی یا شیمیایی پوشش گیاهی و بافت ریشه
  2. کوبیدن و هموار کردن خاک به وسیله غلطک ویبره دار
  3. اضافه کردن ۲ لایه شن، ماسه و خاک رس به صورت طبقاتی و کوبیدن آن
  4. پخش کردن ملات سیمان معمولی و یا بتن مِگر بر روی سطح و اجرای شیب بندی مناسب و استاندارد به سمت کفشور یا نقاط خروج آب.

روش زیر سازی در سطوح سخت

روش زیر سازی و نحوه نصب چمن مصنوعی به سطوح کار بستگی دارد. سطوحی مانند بتن، سرامیک، سنگ یا سیمان، سطوحی سخت هستند و نیاز به زیر سازی ندارند و تنها کافی است که سطح کار تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و زباله باشد.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه اجرای چمن مصنوعی در سطوح سخت، نظر شما را به ادامه مطالب جلب می‌نماییم:

۱نصب چمن مصنوعی روی سیمان

اصولاً، سطوح سخت را به عنوان بهترین زیر سازی می‌شناسند. به عبارت دیگر، در انواع زیرسازی تلاش می‌شود تا سطحی سخت برای اجرای چمن سبز در مکان مورد نظر فراهم شود. با توجه به این مورد، چند نکته مهم و کلیدی در این بخش وجود دارد:

  • سطح سخت مانند سیمان، سنگ و موارد مشابه نیازی به زیر سازی ندارند، مگر در مواقعی که نیازی به اجرای سطحی برای شیب بندی مناسب برای اجرای چمن مصنوعی باشد.
  • چسب مورد استفاده در اجرای چمن‌های مصنوعی حلال ایزوگام، آسفالت و قیر است! بنابراین برای اجرای این محصول بر روی سطوح ذکر شده، نیاز به زیرسازی مناسب جهت جلوگیری از تماس چسب مخصوص نصب چمن مصنوعی با سطح مورد نظر می‌باشد.

۲نحوه نصب چمن سبز بر روی ایزوگام

از پرتکرارترین سوالات مشتریان و علاقمندان به طراحی روف گاردن و نصب این است که چگونه می‌توان از آسیب دیدگی ایزوگام‌ها پیشگیری نمود ؟

همانطور که در مطالب فوق نیز عنوان کردیم، اجرای چمن‌های مصنوعی بر روی پشت بام نیاز به زیرسازی ندارد. در این روش، ابتدا یک لایه ژئوتکستایل بر روی سطح ایزوگام نصب می گردد. پس از آن، چمن مصنوعی با استفاده از چسب به لایه ژئوتکستایل متصل می‌شود. لایه نمدی شکل ژئوتکستایل از آسیب دیدگی ایزوگام‌ها پیشگیری می‌کند و از این طریق، طول عمر ایزوگام شما افزایش پیدا خواهد کرد.

آموزش نصب چمن مصنوعی

بدون شک، نصب چمن مصنوعی یکی از چالش‌ برانگیزترین گام‌ها پس از ، در ایجاد فضای سبز است. توجه داشته باشید که اجرای چمن سبز باید به صورت اصولی و گام به گام اجرا شود تا یک فضای سبز و تداعی کننده طبیعت، در مکان دلخواه شما، ایجاد شود.

در مطالب فوق، نحوه زیر سازی سطوح نفوذ پذیر و سخت را با یکدیگر بررسی نمودیم. اکنون قصد داریم تا راهنمایی جامع در رابطه با نحوه نصب و اجرای چمن‌های مصنوعی خدمت شما ارائه نماییم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

  • گام اول، پهن کردن چمن‌ مصنوعی

در مرحله اول، تیم فنی چمنزار، رول‌های چمن مصنوعی را باز کرده و آن‌ها را بر روی زمین پهن می‌نماید. سپس، قواره‌های پهن شده چمن مصنوعی را با دیواره‌های محل مورد نظر یا لبه های کار میزان کرده و الگوی برش مشخص می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که قواره‌های چمن مصنوعی باید به یک جهت بر روی سطح مورد نظر پهن شوند تا الیاف قواره‌های چمن مصنوعی به صورت تیره و روشن دیده نشود.

پس از پهن کردن قواره‌ها و تنظیم کردن چمن با کناره‌های کار، ابتدا نوار زائد مشکی رنگ دور چمن جدا شده و پس از آن، با برش‌های طولی و عرضی طبق الگو، تکه‌های اضافی جدا می‌شوند و چمن مصنوعی مطابق با الگوی طراحی شده در محل مورد نظر نصب می‌گردد.

نکته مهمی که در رابطه با برش و روش نصب وجود دارد این است که در این مرحله، قواره برش خورده چمن مصنوعی متناسب با سطح کار نخواهد بود و برش‌ها به صورتی انجام می‌شوند که فقط قواره‌ها در قالب مشخصی قرار گیرند. توجه داشته باشید که برش نهایی و تنظیم چمن مصنوعی با کناره‌های دیوار در مراحل بعد، انجام میشود.

در این مرحله از نصب چمن مصنوعی با چسب، قواره‌های چمن سبز را به آرامی پشت و رو می‌کنیم. سپس، با استفاده از قلم‌ موی مخصوص، لایه بکینگ (لایه زیرین چمن مصنوعی) و سطح کار را به چسب مخصوص (چسب پلی اورتان) آغشته می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا کمی چسب‌ خشک شود (حدود ۱۵ دقیقه). سپس، قواره چمن مصنوعی را به حالت اول پهن کرده و با وارد کردن فشار به لبه‌های برش خورده و چکش زنی، اطراف چمن مصنوعی را با لبه‌های کار مماس می‌کنیم.

  • گام چهارم، مرحله پایانی نصب و اجرای چمن مصنوعی

در این مرحله، لبه‌های چمن مصنوعی را به کنار‌های دیوار می‌فشاریم تا اضافه‌های چمن مصنوعی به طور دقیق مشخص شود. سپس با استفاده از تیغ‌های تیز و برنده، برش کار را به مرحله نهایی می‌رسانیم و لبه‌های اضافه چمن سبز را از قواره چمن مصنوعی نصب شده جدا می‌کنیم تا فضایی یکدست و سرسبز با جلوه‌ای منحصر به فرد در فضای داخلی یا بیرونی ساختمان‌ها پدید بیاید.

آیا خودمان می توانیم چمن مصنوعی نصب کنیم؟

ممکن است مکانی که می‌خواهیم چمن را در آن نصب کنید، محیطی ساده با متراژ پایین باشد. در این شرایط، شما می توانید از روش نصب چمن مصنوعی بدون چسب استفاده نمایید. اما در شرایطی که متراژ محیط بالا است، نصب چمن سبز کاری دشوار و چالش برانگیز خواهد بود و برای اجرای آن باید از یک نصاب چمن مصنوعی کمک بگیرید یا از یک تیم فنی ماهر و با تجربه بخواهید تا محیطی سرسبز و بی‌نقص، متناسب با اصول و استانداردهای روز دنیا، در مکان مورد نظرتان ایجاد نماید.

نصب تخصصی زمین بازی به چه صورت است ؟

بدون شک، زیبایی و ایمن بودن زمین‌های بازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل است که امروزه استفاده از برای طراحی و تزئین زمین بازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور معمول، روند نصب چمن مصنوعی در زمین‌های بازی که بیش از ۴۰۰ متر است، به روش نیمه اسپرت صورت می‌گیرد. این امر سبب می‌شود تا بازیکنان حس خوبی در زمین چمن داشته باشند و بهترین نتیجه را از بازی روی زمین چمن بدست بیاورند.

خبر خوب این است که مشاورین و متخصصین مجموعه چمنزار با تهیه یک نقشه ابتدایی از زمین بازی، محصولی تخصصی برای زمین‌های ورزشی طراحی و متناسب با ابعاد زمین، تولید می‌کنند. توجه داشته باشید که این مجموعه در تمامی مراحل خرید، نصب و حتی خط کشی زمین ورزشی همراه شما خواهد بود.

برای خط کشی زمین فوتبال، قوس‌های زمین با رنگ مخصوص خط کشی می‌شوند و برای قسمت‌های دیگر، خط کشی توسط دستگاه و براساس دستور نقشه انجام خواهد شد. همچنین، خط کشی زمین تنیس توسط لایه اتصال و نوار سفید انجام می‌شود.

جهت آگاهی بیشتر از نحوه نصب و خط کشی چمن مصنوعی ورزشی از شما دعوت می‌نماییم تا با مشاورین این مجموعه تماس گرفته از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

نکات مهم در رابطه با نصب چمن مصنوعی

در مطالب فوق به بررسی نحوه زیرسازی و شرایط نصب چمن مصنوعی پرداختیم. شاید تصور کنید که نصب و اجرای چمن سبز یکی از راحت ترین گام‌ها در زمینه زیباسازی فضای سبز است، اما توجه داشته باشید که رعایت برخی از نکات در زمان نصب به شما کمک خواهد کرد تا محیطی زیباتر با جلوه‌ای منحصر به فرد داشته باشید. این نکات به شرح زیر است :

  1. نصب و اجرای چمن مصنوعی ورزشی یک کار تخصصی است و نیاز به برشکاری‌های پیچیده و ظریف دارد؛ لذا نصب و اجرای آن نیازمند مشاوره با متخصصین و مشاورین و حتی تنظیم قرارداد نصب چمن مصنوعی می‌باشد.
  2. شما می‌توانید با تهیه چمن مصنوعی نان-اینفیل (non-infill) از جمله چمن سپیدار، چمن رویال یا چمن صحرا برای زمین‌های بازی، قابلیت ارتجاعی زمین بازی را افزایش دهید. این دسته از محصولات نیاز به سیلیس و گرانول ندارند.
  3. در هنگام استفاده از چمن‌های مصنوعی infill مانند چمن مصنوعی ماهونیا ۲۵ میلی‌متر یا چمن مصنوعی ملانژ ۲۵ میلی‌متر لازم است که حدود ۷ الی ۱۰ کیلوگرم سیلیس و ۲ الی ۳ کیلوگرم گرانول برای افزایش قابلیت ارتجاعی زمین، به تزریق شود.
  4. بعد از گام سوم و چسب زنی چمن مصنوعی، نوبت به چکش زنی برای اتصال بهتر چمن به سطح زمین می‌رسد. چکش زنی نیز نیاز به تخصص و مهارت دارد؛ زیرا ممکن است که الیاف چمن مصنوعی در این مرحله آسیب ببیند.
  5. برای نصب چمن مصنوعی تزئینی در محیط‌های پرتردد، یا تنیس، در هر متر مربع، حدود ۱۰ کیلو گرم سیلیس به الیاف چمن تزریق می‌شود. در صورتی که در مراحل نصب چمن فوتبال با ارتفاع الیاف ۵۵ میلی‌متر، حدود ۲۲ الی ۲۵ کیلو سیلیس به زمین تزریق خواهد شد.
  6. جهت نصب یا نصب و موزاییک نیاز به استفاده از میخ‌های فلزی نیست. در صورتی که برای ایجاد فضای سبز در حیاط‌ های بزرگ، باغ ویلاها یا مکان‌هایی که متراژ قابل توجهی دارند، نیاز است که از بست‌های فلزی در موارد ضروری استفاده گردد.

هزینه نصب چمن مصنوعی

یکی از رایج‌ترین سوالات مشتریان در هنگام تهیه چمن سبز این است که هزینه نصب چمن به چه صورت محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که هزینه نهایی این محصول به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که به شرح است :

  • جنس، ارتفاع و تراکم الیاف چمن مصنوعی
  • نوع زیره چمن و نوع بافت الیاف
  • میزان فیلر تزریق شده به زمین
  • دستمزد نصاب چمن مصنوعی
  • هزینه انتقال محصول از شرکت نصب چمن مصنوعی به محل مورد نظر

 

 

دکمه بازگشت به بالا