راهنمای خرید درایر تبریدی

درایر تبریدی یا خشک کن هوا یکی از ابزارهای اصلی و حیاتی در صنعت هوای فشرده و کمپرسور است. بسیاری از مدیران این صنایع برای کم کردن هزینه‌های مربوط به رطوبت هوای فشرده از این سیستم‌ استفاده می‎کنند. متن حاضر ، اطلاعات جامع و کاملی درباره درایر تبریدی  و اینکه درایر تبریدی چیست ؟  برای شما فراهم می‌کند

درایر تبریدی چیست؟

درایر تبریدی یک نوع درایر پمپ وکیوم است که در فرآیند سردسازی، هوای فشرده شده را به حد استاندارد نقطه شبنم می‌رساند و اینگونه رطوبت آن را حذف می‌کند. خشک کن با این کار از رطوبت و زنگ زدگی خطوط لوله هوای فشرده و ابزارهای پنوماتیکی که به کمپرسور هوا متصل هستند، جلوگیری می‌کند. این ابزار، وسیله‌ای ضروری در انواع کمپرسورهای هوای فشرده، از جمله کمپرسورهای پیستونی و اسکرو است.

لازم به توضیح است، کمپرسور پیستونی که در یخچال فریزر خانگی و دستگاه‌های تهویه هوا استفاده می‌شود؛ وظیفه متراکم کردن هوا را بر عهده دارد. مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی بر اساس حجم هوای مورد نیاز دستگاه صورت می‌گیرد و معمولا در صورتی که نیاز به روشن بودن دائمی کمپرسور نباشد از مدل پیستونی استفاده می‌شود. در حالی که مدل اسکرو صدا و استهلاک کمتری دارد و توانایی تولید فشار در آن‌ کمتر است

عملکرد درایر تبریدی

در درایر، هوای فشرده مرطوب ابتدا به یک مبدل حرارتی وارد می‌شود؛ سپس هوای گرم وارد شده به‌خاطر مجاورت با هوای سردی که قرار است از آن خارج شود، خنک می‌گردد. آنگاه هوا وارد اپراتور شده و دمای آن پایین می‌آید. با سرد شدن هوا، بخار مایع شده و از سیستم خارج می‌شود. وقتی هوای خشک از مبدل حرارتی عبور کرد؛ این بار در اثر نزدیکی با هوای گرم، دمای آن بالا می‌رود و در دمای نرمال از درایر خارج می‌شود.

اجزای درایر تبریدی

با توجه به روند کار درایر تبریدی، این دستگاه شامل اجزای زیر می‌شود: کمپرسور درایر تبریدی، کندانسور، مبدل گرمایی، رسیور، لوله مویی و شیر گازی مبدل گرمایی.

یکی از عواملی که بر اهمیت این ابزار پرکاربرد می‌افزاید؛ استفاده از گازهای فریونی است. مطابق با قوانین بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست و لایه ازون لازم است از گازهای دوست‌دار محیط زیست استفاده شود که این گاز هم از آن جمله است. شرکت‌های معتبر بین‌المللی و داخلی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، این نکته را رعایت می‌کنند.

 

همچنین درایر بخاطر نقش خشک کننده‌ای که دارد، رطوبت هوا را می‌گیرد؛ اما باقی ناخالصی‌ها بر جای می‌مانند و ممکن است، هنگام ورود ماشین‌آلات حساس در کار آن‌ها اختلال ایجاد کنند. در همین راستا متخصصین همواره توصیه می‌کنند که هنگام استفاده از درایر از میکرو فیلتر نیز استفاده شود.

چگونه یک رطوبت گیر هوای فشرده انتخاب کنیم

یک بخش مهم در سیستم هوای فشرده رطوبت گیر یا خشک کن هوا می باشد. در صورتی که از کمپرسور برای تامین هوای تجهیزات پنوماتیک و بادی استفاده می شود، درایر ها از بروز زنگ زدگی و پوسیدگی در ماشین آلات  جلوگیری می کند. همچنین در بسیاری از صنایع ( رنگ، غذایی ، شیمیایی و… ) رطوبت نباید در هوای فشرده وجود داشته باشد. همانطور که از نام خشک کن بر می آید،  این دستگاه به منظور حذف رطوبت از هوا مرود استفاده قرار می گیرد.بدین وسیله، ابزارها، ماشین آلات گران قیمت، لوله ها و اتصالات از خوردگی و پوسیدگی محافظت می شوند.

آب  در سیستم هوای فشرده چگونه ایجاد می شود؟

کمپرسور حجم زیادی از هوا را مکش می کند و فشار آن را به ۷ برابر فشار هوای محیط می رساند هوای محیط همواره دارای مقداری آب به صورت بخار می باشد. نکه در این مسئله است که هوا قابلیت فشرده شدن را دارد ولی آب نه!! در نظر بگیرید که کمپرسور شما ۷ متر مکعب هوا را مکش می کند و آن را فشرده می سازد و تبدیل به ۱ متر مکعب هوا با فشار ۷ بار کند. ۷ متر مکعب هوایی که وارد شده دارای آب است بعد از فشرده سازی، حجم آن به ۱ متر مربع رسیده  است ولی حجم آب همانقدر باقی مانده است (مایعات فشرده نمی شوند).

به عبارتی مقدار آبی که در ۷ متر مکعب هوا وجود داشت، هم اکنون در ۱ متر مکعب هوا وجود دارد و میزان آب در مقیاس حجم افزایش یافته است. هر چقدر دما بالا تر باشد هوا می تواند مقدار بیشتری آب را در خود نگه دارد. با پایین آمدن دما، توانایی هوا در نگهداری رطوبت کاهش می یابد و آب از هوا جدا می شود. زمانی که هوا از کمپرسور خارج می شود حدود ۲۰-۳۰ درجه گرم تر از هوای محیط است. با مرور زمان هوا در مخزن خنک می شود و بخار آب موجود در هوا، به مایع تبدیل شده و در مخزن جمع می شود.

چگونه باید هوای فشرده را خشک کرد

چند راه برای خشک کردن هوا وجود دارد:

  • کم کردن دما و دوباره گرم کردن هوا: بخار آب در دمای پایین به آب تبدیل می شود و آن را جدا کرده و با گرم کردن مجدد آن، هوا خشک می شود این پروسه در خشک کن های تبریدی ( یخچالی ) رخ می دهد
  • جذب شیمیایی: آب موجود در هوا به صورت شیمیایی در مجاورت مواد جاذب شیمیایی قرار می گیرد آب در این مواد شیمیایی حل می شود سپس هم مواد و آب از دستگاه خارج می شوند
  • جذب سطحی : آب به سطح مواد ( جاذب سطحی ) یا مواد جاذب سطحی قابلیت دوباره تجدید شدن را دارند به منظور دفع کردن آب این فرایند درایر های خوبی سطح اتفاق می افتد

به صورت کلی این درایرها به وسیله یک یخچال کوچکی که درون آنهاست دمای هوای فشرده را تا ۳ درجه سانتیگراد پایین می آورد. در این دمای پاییین بخار به آب تبدیل شده و از هوا جدا می شود. سپس هوا دوباره گرم می شود تا به دمای محیط برسد. در این حالت هوا در دمای بالاتر از ۳ درجه آبی در خود ندارد .

درایرهای جذبی ( دسیکانت ) از مواد جاذب استفاده می کنند که آب را به خود جذب می کنند. به عبارت دیگر آب به سطوح این مواد می چسبد هر از چند وقت یکبار مواد جذبی دوباره احیا می شوند این فر آیند به صورت خودکار توسط درایر صورت می گیرد. درایر هوای داغ و خشک را به مواد جاذب می دهد تا آب جدا شود درایر ها دسیکانت می توانند به درجه پایین تری برسند تا ۷۰- درجه سلیوس.

کدام یک درایر جذبی یا درایر تبریدی؟!

کدام یک از این درایر ها بهتر است؟ انتخاب درایر جذبی یا تبریدی بستگی  به دمای هوایی دارد که سیستم در آن کار می کند. در اکثر مواقع درایرهای تبریدی پاسخگو کار شما هستند این درایرها تا دمای هوای ۳ درجه سلسیوس آب را از سیستم حذف می کنند. تا زمانی که دما زیر ۳ درجه نباشد مشکلی از نظر وجود آب در سیستم مشاهده نمی شود ولی در صورتی که سیستم هوای فشرده شما در محیط های سرد یا خارج از فضای بسته است و دمای محیط معمولا زیر ۲ درجه سانتیگراد است درایرهای دسیکانت گزینه خوبی است.

 

دکمه بازگشت به بالا