علم و تکنولوژی

راهکارهای تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان

روزه علاوه بر حسن روح، دارای ارزش درمانی برای بدن، اثرات روزه بر سلامت روده، قلب، کم آبی، بلغم، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن است. . با این حال ثابت شده است که عادات بد غذایی در این ماه باعث می شود بسیاری از افراد نه تنها به بدنی تمیز و سالم برسند، بلکه چند روز بعد در این ماه دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسید معده، یبوست نیز می شوند. و …..

به گزارش تکنونامه، تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که برای پیشگیری از عوارض جسمی یا عصبی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین پیروی از راهکارهای تغذیه ای ساده که افطار و سحر را در بر می گیرد می تواند به روزه داران کمک کند تا از فواید جسمی و معنوی این ماه بهره مند شوند. این ماه مبارک کمک می کند.

طب ایرانی برای پیشگیری از این مشکلات راه حل هایی ارائه می دهد:

اگر از ناراحتی های گوارشی رنج می برید، قبل از ماه مبارک در مورد احتمال روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید. در برخی بیماری ها مانند زخم اثنی عشر، روزه داری نادرست است و می تواند بیماری را بدتر کند.

غذاهای مختلف از نظر کیفیت و ویژگی متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذا با هم خورده شوند، معده و روده ها غیر قابل هضم می شوند و در نتیجه سوء هاضمه ایجاد می شود.

از وعده های غذایی مختلف و سفره های رنگارنگ افطار و سحر خودداری کنید.

به سالادها و مخلفات افطار «نه» بگویید.

این مواد باعث سوء هاضمه، نفخ، ترشی یا درد شکم می شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد همراه با افطار یا منگنه مصرف شوند.

آش حلیم و رشته در تابستان; هرگز. اصولا آش حلیم و رشته و … غذای سنگین محسوب می شود نه تابستان. پس در تابستان آنها را از سفره افطار بردارید و اگر بیشتر میل دارید به مقدار کم اکتفا کنید.

غذای افطار و شام را جدا کنید.

– چون معده به مدت طولانی خالی است، نمی تواند به مقدار زیاد هضم شود، بنابراین توصیه می شود بین افطار و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد از شام غذا بخورید.

اجتناب از نوشیدن آب و نوشیدنی همراه با غذا؛ این اصل همیشه صادق است، اما در ماه رمضان که شکم در طول روز کوچک می شود، نفخ، نفخ و باعث نفخ، اسهال، نفخ و… می شود.

مقداری غذا را فراموش کنید؛ مصرف برخی مواد غذایی مانند ماکارونی، سوپ بامبو، ماهی و سالاد به خصوص در صبح این ماه علاوه بر احساس سیری باعث تشنگی بیشتر در طول روز نیز می شود. غذاهای تند و شور نیز باعث افزایش دمای بدن و افزایش گرسنگی می شوند.

بر اساس اعلام کابینه داروی وزارت بهداشت ایران، برای پیشگیری از یبوست به جای مصرف زیاد میوه های آبدار و خام که باعث درد شکم می شود، می توان از فلفل خیسانده، فلفل، انجیر و برگ بخارا استفاده کرد. دانه های میوه را باید یک ساعت در آب جوش یا گل رز داغ خیس کنید و سپس قورت دهید. بهتر است این ترکیب را یک تا دو ساعت بعد از شام استفاده کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا