علم و تکنولوژی

راهکارهای کاهش عطش در روزه‌داری

مبارزه با گرسنگی یک چالش برای روزه داران است. به هر حال دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است و در روزهای گرم و روزه داری طولانی مدت باید برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای بدن داشته باشید. در مطلب زیر شما را با اخلاق نوشیدن آب در ماه مبارک رمضان و رفع تشنگی از منابع ایرانی آشنا می کنیم.

*** در افطار به لان بگو باحال

نوشیدن آب سرد در رژیم افطار باعث گرفتگی معده و درد معده می شود. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد آب اشتهای شما را کاهش می دهد و جایی برای خوردن باقی نمی گذارد. بنابراین بدن شما با کمبود انرژی مواجه است. در هنگام افطار بهتر است از شیر گرم با قندهای طبیعی مانند آناناس، عسل یا گریپ فروت شیرین استفاده کنید تا هم آب بدنتان را تامین کند و هم قند خونتان را بالا و پایین نکند. نوشیدن چای نرم انتخاب بدی نیست، اما توجه داشته باشید که فقط مجاز به نوشیدن چای سبک هستید. زیرا چای پررنگ ادرارآور است و باعث دفع بیشتر آب بدن می شود.

راهکارهایی برای کاهش گرسنگی در روزه داری

*** 8 لیوان آب از افطار تا سحر

بین افطار، برنج یا سوپ های ساده از خوردن غذاهای جامد و گریل پرهیز کنید، افطار انتخاب خوبی است. با مصرف این غذاها با یک تیر دو نشان می شوید; سیر شده اید و با توجه به نیاز بدنتان آب و املاح ذخیره کرده اید سعی کنید نوشیدنی را نیم ساعت بعد از افطار شروع کنید و قبل از خواب 6 تا 8 لیوان آب و آب سرد بنوشید. توجه داشته باشید که مجبور نیستید تمام آب مورد نیاز بدن خود را با آب تامین کنید. بدن شما نمک و ویتامین ها را در ساعات روزه داری از دست می دهد که بهتر است با نگهدارنده های چوب، آب میوه ها و نوشیدنی هایی مانند شیر و پنیر کم نمک جایگزین شوند. آبلیمو، ترشک، شربت تخم مرغ، نعناع و شربت های سنتی نیز برای کاهش گرسنگی بسیار مفید هستند. در روزهای ماه رمضان تا جایی که می توانید دور قهوه و شیرینی را خط بکشید، زیرا همه این نوشیدنی ها گرسنگی شما را برطرف می کند.

*** معجزه عصاره های گیاهی

نوشیدن مشروب سنتی بعد از افطار را فراموش نکنید. عرق کاسنی و عرق بیدمشک بهترین عرقیاتی هستند که می توانند تشنگی شما را رفع کنند. هر دوی این گیاهان خنک و مرطوب کننده هستند و بدن شما را خنک نگه می دارند. کاسنی علاوه بر افزایش تحمل بدن در برابر گرما، کبد را پاکسازی می کند و عرق بیدمشک علاوه بر خنک کنندگی قلب را تسکین و تقویت می کند. عرق زیر بغل نوع دیگری از عرق سرد است که خنک کننده و مرطوب کننده است و دمای بدن شما را کاهش می دهد.

شربت مریم گلی و تخم مرغ نیز عطش را خنک و رفع می کند و می تواند آب را در دانه های خود نگه دارد و به تدریج در روده رها کرده و به بدن بفرستد. در نتیجه نیاز بدن به آب را برای مدت طولانی تری برطرف می کند. در میان دمنوش های ضد گرسنگی، برگ خشک نعنا را به عنوان چای ضد گرسنگی دم می کنند. مخصوصاً اگر آن را با عسل و آبلیمو مخلوط کنید در افطار تا سحر گرسنگی شما را برطرف می کند. لیمو عمانی آب پز با زبان گاو و آب نبات نه تنها می تواند تشنگی را برطرف کند، بلکه باعث استراحت خوب و خواب شبانه می شود.

راهکارهایی برای کاهش گرسنگی در روزه داری

*** مقدار زیادی فیبر، تشنه پنبه

یکی از بهترین راه های مقابله با تشنگی در ماه رمضان، خوردن سبزیجات و میوه های فراوان است که نه تنها به دلیل فیبر موجود در آن، تشنگی شما را برطرف می کند، بلکه حرکت غذا را کاهش می دهد و دیرتر احساس گرسنگی می کند. . علاوه بر این، فیبرهای روده شما به تدریج آب خود را از دست می دهند و مانع از خشک شدن بدن شما برای مدت طولانی تری می شوند. در واقع، فیبرها مانند اسفنج آب بیشتری جذب می کنند و بدن می تواند آب را ذخیره کند. خوردن میوه در صبح علاوه بر تحمل تشنگی به رفع یبوست نیز کمک می کند. اگر میوه زیاد نمی خورید از آب میوه های طبیعی استفاده کنید. بهتر است آب میوه خالص را در آب بریزید تا الیاف آن به بدن شما برسد. هندوانه، هندوانه، طالبی، شیر موز، توت فرنگی، اسموتی سیب و… همگی انتخاب های خوبی هستند. خربزه تنها 20 دقیقه طول می کشد تا هضم شود و در این مورد در بین میوه ها اولین است. هندوانه را می توان با دانه های آن که حاوی منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است مخلوط کرد.

کاهو یا سالاد شیرازی را همراه با غذا یا قبل و بعد از صبحانه و افطار میل کنید. دمنوش خیار بسیار مفید است زیرا سرشار از آب و فیبر است، دمنوش خیار علاوه بر خنک کنندگی، یک نوشیدنی کم آب چوبی نیز می باشد، مصرف همراه با آب لیمو می تواند به خنک شدن بدن و تامین آب مورد نیاز در طول روز کمک کند.

*** مصرف ادویه جات را کاهش دهید

ممکن است بخواهید از غذاهای پرکالری مانند کاکائو و کوفته یا بلغور جو دوسر استفاده کنید، اما از غذاهای تند، تند، شور و سرخ شده خودداری کنید، مگر اینکه احساس گرسنگی کنید. تند، استیک، چوبی و شیردان، اگرچه بسیار خوشمزه است، اما شما را بسیار تشنه می کند. پس از خوردن آن در صبح خودداری کنید، برخی غذاها و شیرین کننده های مصنوعی مانند تند و خمیر ترش غلظت آب را در بدن افزایش داده و در نتیجه احساس تشنگی خواهید کرد. توصیه می کنیم برای جلوگیری از افزایش غلظت آب بدن به جای زولبیا و بامیه از قندهای گیاهی مانند میوه ها استفاده کنید. سوسیس و کالباس، سرخ کردنی ها، کنسروها، غذاهای بسیار شیرین و تند با گوجه فرنگی و ادویه نیز باعث گرسنگی آنها می شود.

راهکارهایی برای کاهش گرسنگی در روزه داری

*** قانون را آهسته و پیوسته دنبال کنید

برای کاهش احساس گرسنگی در طول روز، بسیاری از افراد تا حد امکان پس از سحر آب می نوشند. اما باید بدانید که نوشیدن آب زیاد در صبح نه تنها از تشنگی جلوگیری نمی کند، بلکه اسید معده را رقیق کرده و هضم غذا را سخت و نفخ می کند. از طرفی اگر آب زیاد بنوشید بدن به مقدار زیاد آن را دفع می کند و این باعث دفع نمک بیشتر و ضعف قبل از ظهر می شود. پس اگر نمی خواهید معده درد، نفخ، یبوست، از دست دادن نمک و خستگی و خواب آلودگی در طول روز نداشته باشید، سعی کنید آب مورد نیاز بدنتان را در فاصله افطار تا سحر با مصرف آب و آب میوه به آرامی تامین کنید.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا