اقتصادیکسب و کار ایرانی

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن و اهمیت قرار گرفتن آن در اسکلت ساختمان

تیرآهن یکی از اجزای مهم در صنعت ساختمان سازی می باشد که وظیفه تحمل تنش های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی ناشی از بارهای وارد بر سازه را بر عهده دارد. یک چالش بزرگ در پروژه های ساختمانی محاسبات مربوط به تیراهن است؛ به همین علت قرار گرفتن تیرآهن در اسکلت ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

در بازار آهن

برای اینکه به طور دقیق بتوانیم تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه را تخمین بزنیم ابتدا باید نوع سازه مشخص شود و بدانیم که عملکرد تیر دقیقا به چه صورتی است. تیرآهن های استفاده شده برای هر پروژه ساختمانی در سه دسته اصلی، فرعی و کلاف قرار می گیرند که هر کدام وظیفه مشخصی دارد. بنابراین باید ابتدا نوع ساختمان و عملکرد مورد انتظار از تیرها مشخص شود تا مهندسین بتوانند تخمین بزنند برای پروژه مورد نظر چه مقدار تیرآهن با چه متراژی نیاز دارند.

پس از آنکه میزان تیرآهن مصرفی از لحاظ تعداد و وزن مشخص شد باید قیمت تیرآهن مورد نیاز را درست تخمین بزنیم که لازمه‌ی آن این است که برآورد درستی از تعداد و وزن تیرآهن موردنیاز در دست داشته باشیم.

آهن |صنعت |طراحی

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه چه مشخصاتی دارد؟

به طور کلی ساختمان ها را از نظر اسکلت به دو دسته می توان تقسیم بندی کرد. ساختمان های اسکلت بتنی و ساختمان های اسکلت فلزی. سال‌هاست که از تیرآهن در اسکلت‌های فلزی به منظور ساخت انواع سازه ها استفاده می‌کنند. به دلیل بالا بودن قیمت تیرآهن، اسکلت بتنی به صرفه تر از اسکلت فلزی است اما به علت خواص فوق‌العاده ای که به خاطر وجود تیرآهن در اسکلت فلزی وجود دارد از این نوع اسکلت در ساختمان سازی و به ویژه در ساخت سازه های بلند مرتبه استفاده می کنند.

 ساختمانی که برای ساخت آن از بتن، سیمان، شن، ماسه، خرید میلگرد ساده و آجدار استفاده می شود را دارای اسکلت بتنی می گویند. در اسکلت بتنی برای ساخت فونداسیون، ستون، تیراصلی، تیرفرعی پله، دیوار برشی از بتن استفاده می کنند.

اما در اسکلت فلزی شاکله اصلی آن از فولاد است که برای تحمل انواع بار و فشارها از آن استفاده می کنند. در ساخت اسکلت فلزی از پرچ، پیچ و جوشکاری جهت اتصالات استفاده می کنند.

وزن ساختمانی که بر پایه‌ی اسکلت فلزی بنا گذاشته شده به مراتب کمتر از وزن ساختمانی است که از اسکلت بتنی در آن استفاده شده است و بنابراین استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان وزن آن را کاهش داده و در نتیجه نیروهای فشاری وارده بر ساختمان کاهش می‌یابد که خود این عامل در استحکام بیشتر ساختمان مؤثر است.

فولاد نسبت به بتن انعطاف‌پذیرتر و از خاصیت ارتجاعی بیشتری برخوردار است و ساختمان هایی که بر پایه اسکلت فلزی شکل می گیرند محکم ترند و تحمل آن ها در برابر نیروهای برشی و جانبی وارده بر سازه در حوادث طبیعی مانند زلزله بیشتر است.

انواع تیرآهن

در ساختمان هایی که اسکلت فلزی دارند، مهندس ناظر با توجه به نوع ساختمان و طرح و نمای کلی آن نوع تیرآهن را مشخص می کند. انواع مختلفی از تیرآهن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

مشخصه بارز تیرآهن IPE این است که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال های آن در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت می باشد و به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین ناظر کشورمان تهیه می گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. تیرآهن IPE در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری کاربرد دارد.

تیراهن INP

تیرآهن INP محصول کشور چین و روسیه هستند؛ که مشخصه بارز آن نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی در انتها می باشد به طوری که اگر از بالای تیراهن به آن بنگرید شیب ملایمی در ضخامت بال ها مشاهده خواهید نمود.

تیراهن IPB

تیرآهن بال پهن یا هاش که در آن طول بال ها نسبت به تیرآهن های IPE افزایش یافته است. این تیرآهن ها بر اساس وزن به دو نوع تقسیم می شوند.  علامت V نشان دهنده سنگین بود و علامت L نشان دهنده سبک بودن تیرآهن هاش است.

اسکلت بندی ساختمان یک طبقه

مانند هر سازه ی دیگری اسکلت بندی ساختمان یک طبقه، نیاز به اصول و مراحلی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مرحله گودبرداری، چه در سازه بتنی چه در سازه  ورق فولادی باید این مرحله اجرا شود. اصولا گوبرداری تا رسیدن به یک زمین بکر انجام می‌گیرد. اگر ساختمان دارای زیر زمین باشد گوبرداری زیادتر انجام میشود.

مرحله بتن ریزی، بعد از مرحله گودبرداری و آزمایش خاک نوبت به بتن ریزی می شود که در محل هایی به نام کف سازه، فونداسیون سازه، سقف سازه، زیرسازی و … اقدام به ریختن بتن می کنند. بتن ریزی معمولا درون قالب هایی انجام می شود که پس از گیرش بتن، قالب ها از آن جدا شده و تا زمانی که از بتن نگهداری می شود که به صد در صد کارایی برسد. این مرحله با هدف ایجاد سطی صاف به عنوان زیر بنای اصلی ساختمان بکار گرفته می شود چرا که کل اسکلت ساختمان بروی کف سوار است و از این رو صاف بودن کف بسیار حائز اهمیت می باشد.

مرحله بعدی آرماتوربندی است که برای سازه فولادی و بتنی مشابه و حائز اهمیت است. آرماتور بندی سبب می شود تا بتن استحکام کششی بالایی داشته باشد و در برابر تنش های کششی دچار مشکل نشود. بعد از آرماتوربندی، محل قرارگیری صفحات و ستون‌ها مشخص شده، قالب گیری نیز انجام می شود و همه چیز برای بتن ریزی پی آماده می شود.

مرحله بعد، صفحات روی آرماتورها قرار می گیرد، سپس بتن شل با فشار لابه لای این صفحات ترزیق میشود تا اتصال انجام شده و فضای خالی در زیر این صفحات باقی نماند که به این عملیات اصطلاحا هواگیری گفته می شود.

مرحله بعد، اجرای ستون هاست که با استفاده از جرثقیل و علم کردن تیرآهن و گذاشتن آنها بروی صفحات انجام میگیرد که تیرآهن های ساختمان یک طبقه معمولا بیشتر است. در آخرین مرحله برپا داشتن اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه اجرای باربندها و در نهایت نصب راه پله های بین طبقات است.

حجم تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن مصرفی در هر مترمربع به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین عامل در هنگام محاسبه آهن آلات مصرفی در سازه نوع ساختمان از لحاظ فلزی و بتنی بودن آن می باشد. به عنوان مثال برای اسکلت فلزی میزان آهن آلات مصرفی به شرح ذیل می باشد:

چنانچه اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد بدون در نظرگرفتن وزن آرماتور سقف، وزن کلیه آهن آلات مصرفی در ساختمان یک طبقه 40 الی 70 کیلوگرم به ازای هر متر مربع می باشد. محاسبه تعداد دقیق تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه کار مشکلی بوده و برای هر پروژه متفاوت است.

حال چنانچه اسکلت شما بتنی باشد اگر ساختمان بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی باشد بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف میزان آهن آلات مصرفی به ازای هر متر مربع در حدود 35-60 کیلوگرم می باشد.

میران محاسبه دقیق تیرآهن برای ساختمان یک طبقه را نمیتوان دقیق تعیین کرد و به نوع سازه، نوع تیراهن و نظر مهندس پروژه بستگی دارد و نمیتوان به طور قطع در خصوص آن نظر داد.

برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن باید از فرمول ذیل استفاده نمود:

 = طول تیرآهن (متر) * وزن مخصوص تیرآهن (با توجه به جدول اشتال)

به عنوان مثال :

وزن نهایی

(کیلوگرم)

محاسبات طول تیرآهن

(متر)

وزن مخصوص

(جدول اشتال)

نوع تیرآهن
268.8 12*22.4 12 22.4 IPE20
112.8 6*18.8 6 18.8 IPE18
103.3 10*10.33 10 10.33 لانه‌زنبوری

قیمت تیرآهن همانند سایر مقاطع فولادی در کشورما نوسان زیادی دارد و با وجود تورم مزمن و همینطور سیر صعودی نرخ دلار، در بلند مدت همواره در حال افزایش می باشد اما در کوتاه مدت ممکن است به دلیل رویدادهای سیاسی و یا سقوط قیمت دلار، قیمت تیرآهن نیز پایین بیاید.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن، قیمت تیراهن 14، ، ، قیمت تیرآهن اهواز، قیمت تیرآهن ماهان، قیمت تیرآهن کرمانشاه، قیمت تیرآهن 14 فایکو، و … می توانید به سایت مدیران آهن مراجعه کنید و قیمت های روز را مشاهده کنید و یا با شماره تماس و توسط کارشناسان فروش تیرآهن راهنمایی شوید.

محاسبه تیرآهن مصرفی برای یک ساختمان بسته به تعداد طبقات آن متغیر است. همانطور که می‌دانید برای و سازه مطلوب با استانداردهای جهانی بایستی از مصالح و مقاطع فولادی مختلفی استفاده کرد. یکی از این مقاطع، تیرآهن می‌باشد. با توجه به اینکه تیرآهن در انواع گوناگونی در بازار موجود می‌باشد و در مصارف مختلفی نظیر ستون، دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ محاسبه آن در یک پروژه ساخت و ساز اهمیت پیدا می‌کند. همچنین محاسبه حجم و مصرفی برای ساختمان بخش عمده‌ای از هزینه ساخت و ساز را تعیین می‌کند. برای اینکه با نحوه محاسبه میزان مصرف این جزء جدایی ناپذیر ساختمان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

* محاسبه تیرآهن مصرفی به چه منظوری انجام می‌شود؟

اکثر ساختمان‌ها در کشور ما بصورت سازه‌های بتنی و یا فلزی هستند. اینکه کدام نوع سازه را انتخاب کنیم، سخت است. عواملی نظیر مدت زمان و بودجه در نظر گرفته شده، شرایط آب و هوایی و نقشه ساختمان در انتخاب نوع سازه موثر هستند. اغلب سازندگان استفاده از سازه فلزی را ترجیح می‌دهند، زیرا در این نوع سازه مدت زمان اجرای پروژه کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر خواهد بود.

حال با انتخاب سازه فلزی، سوالی که مطرح است نحوه و عوامل موثر بر محاسبه تیرآهن مصرفی می‌باشد. زیرا برای ساخت تیر و ستون در این سازه از تیرآهن استفاده می‌شود. در حقیقت با دانستن اینکه چه میزان تیرآهن برای ساخت و ساز نیاز است، گام بلندی در مدیریت هزینه‌ها برداشته می‌شود.

* پارامترهای مهم در محاسبه تیرآهن مصرفی

برای اینکه بتوانیم تیرآهن مصرفی در ساخت یک سازه را محاسبه کنیم، بایستی عوامل موثر در میزان مصرف آن را بدانیم. در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم کرد.

* تعداد طبقات ساختمان

در یک سازه فلزی که تیرآهن عضو اصلی آن می‌باشد، یکی از عوامل موثر در تعیین میزان تیرآهن مصرفی در آن تعداد طبقات ساختمان می‌باشد. هرچه میزان طبقات ساختمان بیشتر باشد، طبیعتا میزان تیرآهن مصرفی نیز افزایش خواهد یافت. هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد، میزان تیرآهن مورد نیاز در بخش‌های ستون، دیوار و سقف افزایش خواهد یافت. در این مقاله به طور خاص به بحث محاسبه تیرآهن مصرفی در ساختمان یک طبقه می‌پردازیم.

* قیمت تیرآهن

در حقیقت مهم‌ترین پارامتر در محاسبه میزان تیرآهن مصرفی خواهد بود. برای یک سازه فلزی که تیرآهن بیشترین مقطع فولادی مورد استفاده در آن می‌باشد، هزینه آن بیشترین سهم را در هزینه کل ساختمان خواهد داشت. از این رو، قیمت تیرآهن مهم‌ترین پارامتر محسوب شده که در برآورد هزینه نهایی کل ساختمان تاثیر بسزایی دارد.

* عملکرد تیر در سازه

یکی دیگر از پارامترهای مهم در محاسبه تیرآهن مصرفی، عملکرد تیر در سازه می‌باشد. تیرها براساس میزان باری که تحمل می‌کنند و نقشی که در سازه فلزی دارند؛ به سه دسته اصلی، فرعی و کلاف تقسیم می‌شوند. نوع تیرآهن مورد نیاز برای هردسته نیز متفاوت است.

عوامل زیر نیز از پارامترهای مهم در محاسبه وزن تیرآهن برای ساخت سازه فلزی به شمار می‌روند:

  • همگرا یا واگرا بودن بادبندها
  • نوع قاب مورد استفاده (خمشی یا خمشی ویژه)
  • استفاده از سیستم دوگانه (بادبند به اضافه قاب خمشی)

* نوع تیرآهن مصرفی

اینکه چه نوع تیرآهنی را براساس کاربرد موردنظر در ساختمان مورد استفاده قرار دهیم، در میزان مصرف آن تاثیرگذار می‌باشد. کاربرد تیرآهن‌های مورد استفاده بستگی به نظر مهندس ناظر و نقشه ساختمان دارد. در ادامه به تیرآهن‌های مختلفی که در محاسبه تیرآهن مصرفی تاثیرگذار هستند، اشاره می‌کنیم:

* تیرآهن IPE

مشخصه بارزی که دارد این است که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال های آن در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت می‌باشد. معمولا نقشه ساختمان‌هایی که توسط مهندسین ناظر کشورمان تهیه می‌گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. کاربرد تیرآهن IPE در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری می‌باشد.

* تیرآهن INP

تیرآهن محصول کشور چین و روسیه می‌باشد؛ که مشخصه بارز آن نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی در انتها می‌باشد. به طوری که اگر از بالای تیرآهن به آن بنگرید شیب ملایمی در ضخامت با بال ها مشاهده خواهید نمود. با توجه به وارداتی بودن این نوع از تیرآهن، قیمت آن نیز تحت تاثیر قیمت دلار طی چند سال اخیر روندی صعودی داشته که باعث شده کمتر از این تیرآهن استقبال شود.

* تیرآهن IPB

تیرآهن بال پهن یا هاش در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش یافته است. این تیرآهن‌ها بر اساس وزن به دو نوع تقسیم می‌شوند. علامت V نشان دهنده سنگین بود و علامت L نشان دهنده سبک بودن تیرآهن است.

پارامترهای محاسبه تیرآهن موردنیاز

* محاسبه تیرآهن مصرفی برای یک طبقه از ساختمان

همانطور که گفتیم، در این مقاله به بررسی میزان تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه می‌پردازیم. قبل از اینکه به نحوه و روش‌های محاسبه میزان تیرآهن مورد استفاده در ساختمان بپردازیم؛ ابتدا لازم است تا با اسکلت ساختمان یک طبقه آشنا شوید.

* اسکلت بندی ساختمان یک طبقه چگونه است؟

اسکلت بندی ساختمان یک طبقه مانند هر سازه دیگری نیازمند اصول طراحی می‌باشد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم. چه در سازه بتنی و چه در سازه فولادی مرحله گود برداری انجام می‌شود. اصولا گوبرداری تا رسیدن به یک زمین بکر انجام می‌گیرد. اگر ساختمان دارای زیر زمین باشد گوبرداری زیادتر انجام می‌شود.

مرحله بتن ریزی، بعد از مرحله گود برداری انجام می‌شود که در محل‌هایی به نام کف سازه، فونداسیون سازه، سقف سازه و زیرسازی اقدام به ریختن بتن می‌کنند. بتن ریزی معمولا درون قالب‌هایی انجام می‌شود که پس از گیرش بتن، قالب‌ها از آن جدا شده و تا زمانی که از بتن نگهداری می‌شود که به صد در صد کارایی برسد. این مرحله با هدف ایجاد سطی صاف به عنوان زیر بنای اصلی ساختمان بکار گرفته می‌شود چرا که کل اسکلت ساختمان بروی کف سوار است و از این رو صاف بودن کف بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مرحله بعدی آرماتوربندی است که برای سازه فولادی و بتنی مشابه و حائز اهمیت است. آرماتور بندی سبب می‌شود تا بتن استحکام کششی بالایی داشته باشد و در برابر تنش‌های کششی دچار مشکل نشود. بعد از آرماتوربندی، محل قرارگیری صفحات و ستون‌ها مشخص شده، قالب گیری نیز انجام می شود و همه چیز برای بتن ریزی پی آماده می‌شود. تا این مرحله اگر بدون مشکل و کامل انجام شود، در حقیقت استحکام تیرآهن‌ها به خوبی تامین می‌شوند. در نتیجه محاسبه تیرآهن مصرفی نیز به راحتی انجام می‌شود.

مرحله بعد، صفحات روی آرماتورها قرار می‌گیرد، سپس بتن شل با فشار لابه‎لای این صفحات ترزیق می‌شود تا اتصال انجام شده و فضای خالی در زیر این صفحات باقی نماند که به این عملیات اصطلاحا هواگیری گفته می‌شود.

مرحله بعد، اجرای ستون‌هاست که با استفاده از جرثقیل و علم کردن تیرآهن و گذاشتن آنها بر روی صفحات انجام می‌گیرد. در محاسبه تیرآهن مصرفی در ساختمان یک طبقه باید به این نکته دقت داشت که ستون‌های تیر در ساختمان یک طبقه معمولا بیشتر است.

* نحوه محاسبه تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه

پس از مشخص شدن نوع سازه و روش ساخت آن، میزان تیرآهن مورد نیاز در سازه در واحد وزن محاسبه می‌شود؛ بنابراین باید پس از مشخص شدن وزن، نوع و مورد نیاز را نیز مشخص نمود. با تقسیم وزن کل بر وزن هر شاخه از تیرآهن موردنیاز، تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان به دست می‌آید.

یکی از مواردی که بایستی پس از محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در نظر بگیرید، نحوه خرید آن است. درصورتی‌که تعداد تیرآهن موردنیازتان از هر سایز به اندازه چند بندیل باشد، می‌توانید با خرید از درب کارخانه، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. برای اینکه بتوانید تیرآهن مورد نیاز خود را تهیه کنید، توصیه می‌کنیم که به مراجعه کنید.

* محاسبه وزن تیرآهن‌های مختلف برای ساختمان یک طبقه

دو عاملی که در تغییر عدد مربوط به وزن تیرآهن مورد نیاز در سازه فلزی تاثیرگذار هستند، سایز و نوع تیرآهن می‌باشد. برای مثال تیرآهن لانه ‌زنبوری وزن کمتری نسبت به تیرآهن‌های معمولی و هاش دارد. البته مسلم است که تیرآهن لانه‌زنبوری و تیرآهن معمولی سایز پایین، در بخش‌هایی از سازه که بار زیادی را تحمل نمی‌کنند به کار می‌رود.

مرجع اصلی برای محاسبه مجموع وزن تیرآهن مورد نیاز برای سازه فلزی، جدول اشتال می‌باشد. پس از محاسبه میزان بار وارده بر هر بخش سازه، با مراجعه به این جدول می‌توان تیرآهن مناسب برای آن بخش را مشخص نمود. در این جدول متناظر با هر سایز تیرآهن، وزن آن در هر متر و حداکثر بار قابل ‌تحمل برای آن، درج شده است.

پس از انتخاب سایز مناسب، با ضرب کردن وزن هر متر از آن در طول مورد نظر، وزن تیرآهن مورد نیاز در هر بخش از سازه مشخص می‌شود. در نهایت با بدست آوردن وزن تیرآهن مورد نیاز می‌توان محاسبه تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه را راحت تر انجام داد.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، تصمیم داریم در این جا به بیان میزان تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان های گوناگون یک، دو و سه طبقه بپردازیم. هم چنین، فرمولی کلی جهت محاسبه تیرآهن مورد برای ساختمان ارائه می کنیم تا بتوانید راحت تر این میزان لازم را محاسبه نمایید. اگر چه میزان تیرآهن مورد نیاز برای هر سازه و ساختمان به عوامل گوناگونی بستگی داشته و برای هر سازه متفاوت است. اما با استفاده از نکات و فرمول هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می توانید مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان خود را تا حد مناسبی تخمین بزنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 فاکتورهای انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه

یرآهن ها در سایزهای گوناگون از 8 تا 60 موجود هستند و ما می توانیم از هر کدام از آن ها برای ایجاد سازه استفاده نماییم. در این گونه موارد، باید حداقل سایز لازم تیرآهن که توان تحمل بار ساختمان را دارد، انتخاب نماییم. برای مثال، اگر در یک ساختمان یک طبقه در یک محیط خاص، تیرآهن 12 به بالا برای ستون ها جواب دهد، شما می توانید هم از این سایز تیرآهن و هم از دیگر استفاده نمایید.

اما استفاده از سایزهای بالاتر تنها هزینه شما را افزایش می دهند؛ چرا که وزن بیش تری داشته و همان کاری را انجام خواهد داد که تیر 12 انجام می دهد. بنابراین، باید با توجه به میزان مقاومت مورد نیاز در ساختمان مورد نظر، کم ترین سایز تیرآهن که پاسخ گو باشد را انتخاب کنید. این گونه هم هزینه شما برای خرید تیرآهن به حداقل خواهد رسید و هم مقاومت لازم جهت تحمل بار ساختمانتان را ایجاد کرده اید.

اسکلت فلزی ساختمان یک طبقه

اگر اسکلت ساختمانی فلزی انتخاب شود، تیرآهن مصالح اصلی آن سازه خواهد بود. به طور معمول، اسکلت ساختمان یک طبقه به صورت بتنی کار می شود. اما در بسیاری از موارد هم با توجه به نوع کاربرد و محیط منطقه، از اسکلت فلزی استفاده خواهد شد. در این گونه موارد لازم است ابتدا مقدار تیرآهن لازم برای ساختمان را حساب کرده تا در هزینه ها دچار مشکل نشویم.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

بعد از این که سایز تیرآهن مشخص شد، توجه به تعداد و فاصله دهانه ها یا فاصله بین دو تیرآهن است. این مورد هم با توجه به عوامل مذکور توسط مهندسین مربوطه به گونه ای انتخاب خواهد شد که ساختمان استحکام کافی را داشته باشد.

در نهایت بعد از مشخص شدن این فاکتورها، می توان تعداد تیرآهن مورد نیاز ساختمان را محاسبه نمود. با داشتن تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه، به راحتی می توان وزن مجموع تیرهای لازم برای سازه را به دست آورد.

کافی است شما وزن یکی از تیرآهن های مصرفی را به دست آورده و در تعداد آن ها ضرب کنید. جهت به دست آوردن تیرآهن هم راه های گوناگون و ساده ای وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از جدول اشتال است که می توانید را به راحتی در آن مشاهده کنید. روش دیگر استفاده از محاسبات ریاضی است که باید اندازه طول تیرآهن را در وزن مخصوص ان ضرب نمایید.

تیرآهن مناسب برای ساختمان دو طبقه

ستون مناسب برای ساختمان دو طبقه

اولین نکته پیدا کردن تیرآهنی با حداقل سایز است که مقاومت لازم برای تحمل بار ساختان را داشته باشد. این کار می تواند تا حد زیادی به کنترل هزینه ها کمک کند. استفاده از تیرآهن های با سایزهای بزرگ تر فقط افزایش هزینه را برای ساختمان در پی دارند، حال آن که کارایی بیش تری را هم ایجاد نمی کنند. پس در ابتدا باید این مورد توسط مهندسین ساختمان و با بررسی عوامل گوناگون تاثیرگذار بر سازه، تعیین گردد.

در سازه های دو طبقه، علاوه بر تیرآهن های مورد نیاز برای ایجاد ستون های اصلی، به یک سری تیرآهن های فرعی دیگر برای پوشش های سقفی هم نیاز است. هم چنین ممکن است برای افزایش استحکام سازه، از تیرهای فرعی به صورت شیبدار هم در بین تیرهای اصلی استفاده شود.

در نتیجه، باید همه این تیرآهن های مورد نیاز و سایزشان توسط مهندسان سازه مشخص گردند. معمولا تیرآهن های استفاده شده برای ستون های اصلی ساختمان دارای سایز بزرگ تری نسبت به تیرهای فرعی هستند. اما در کل سایز هر یک از آن ها با توجه به میزان فشار و بار وارده بر ساختمان و میزان مقاومت لازم تعیین می گردد.

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

مهم ترین چیزی که در تعیین میزان آهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه اهمیت دارد، تعیین نوع اسکلت آن است. در صورتی که این اسکلت به صورت بتنی باشد، از میلگرد در میان آن استفاده می شود و باید میزان این میلگردها تعیین شود. اما در صورتی که اسکلت ساختمان دو طبقه فلزی ساخته شود، مصالح اصلی شما تیرآهن خواهد بود.

بنابراین، باید به بررسی میزان تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه بپردازید. همان گونه که اشاره کردیم، ساختمان های دو طبقه هم مثل سازه های یک طبقه، در اکثر موارد با استفاده از اسکلت بتنی ایجاد می شوند. اما این مورد همیشه صادق نبوده و در موارد گوناگون اسکلت فلزی هم برای ساخت ساختمان های دو طبقه مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

ابتدا باید نوع این تیرآهن ها مشخص گردد. این مورد با توجه به عوامل گوناگونی از جمله میزان سنگینی و بار وارده بر روی ساختمان، محیط منطقه ایجاد سازه و مقاومت مورد نیاز تعیین می شود. در ادامه هم باید تعداد تیرآهن ها اصلی و فرعی معین شود. بعد از مشخص شدن تعداد تیرآهن های اصلی و فرعی مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه، می توانید از طریق جدول اشتال وزن کلی آهن مورد نیاز برای ساختمان را محاسبه نمایید. هم چنین استفاده از روش محاسبات ریاضی هم برای به دست آوردن وزن کلی تیرآهن ها کارساز خواهد بود.

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

اسکلت فلزی ساختمان سه طبقه

محیط جغرافیایی و منطقه ای که ساختمان در آن بنا می شود، یکی از مهم ترین عوامل است. چون در محیط های زلزله خیز به نوعی تیرآهن متفاوت با محیط های آرام نیاز است. یا این که نوع تیرآهن در محیط های مرطوب با محیط های خشک تفاوت دارد. به هر حال، باید به طور کامل به این عوامل و نکات دیگری از جمله وزن ساختمان و مقاومت مورد نیاز آن توجه شود تا بتوان تیرآهن های مناسب از نظر نوع و سایز را برای طراحی اسکلت فلزی ساختمان سه طبقه و بالاتر از آن مشخص نمود.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

بسته به هر یک از این فاکتورهای موثر بر ساختمان، امکان تغییر نوع و سایز تیرآهن مورد استفاده در ساختمان سه طبقه وجود خواهد داشت. برای مثال، ممکن است جهت ساخت دو ساختمان سه طبقه کاملا یکسان در دو محیط متفاوت، لازم باشد از تیرآهن هایی با سایز متفاوت استفاده نمود.

ابتدا باید نوع تیرآهن های مناسب برای سازه و تیرهای فرعی مورد نیاز و تعدا آن ها هم برای افزایش مقاومت سازه تعیین گردد. در ادامه، با آگاهی از تعداد و ویژگی تیرآهن های لازم، می توان با استفاده از جدول اشتال یا روش محاسبات ریاضی، وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه را مشخص نمود. البته میزان فاصله در نظر گرفته شده بین ستون های اصلی هم تاثیر زیادی در وزن نهایی تیرآهن ها دارد.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی

نکته مهم برای ساخت هر سازه فلزی و در هر تعداد طبقه، توجه به تیرآهن مورد نیاز برای آن سازه و محاسبه وزن این تیرآهن ها می باشد. برای این کار می توان از دو روش متداول و مهم استفاده نمود که در بخش های قبل هم به آن ها اشاره ای داشتیم.

روش اول و ساده تر استفاده از جدول اشتال می باشد. در این جدول، وزن تیرآهن های گوناگون که در ابعاد مشخص و با استانداردهای خاصی تولید شده اند، قرار داده می شود. بنابراین، در صورتی که شما ابعاد و استاندارد تیرآهن مورد نظر خود را بدانید، می توانید به این جدول مراجعه کرده و وزن آن را مشاهده نمایید.

روش دیگر برای محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی،‌ استفاده از محاسبات ریاضی است. برای این کار هم نیاز به دانستن وزن مخصوص تیرآهن دارید. این ویژگی یعنی وزن مخصوص تیرآهن با توجه به استاندارد استفاده شده در تولید آن و مواد اولیه مصرفی تعیین می گردد. وزن مخصوص را می توان از اطلاعات کارخانه سازنده به دست آورد. برای به دست اوردن وزن یک تیرآهن، لازم است طول ان را در وزن مخصوص ضرب کنید. در نهایت، جهت به دست آوردن وزن کلی تیرآهن مورد نیاز برای سازه در هر یک از این روش ها، باید وزن یک تیرآهن را در تعداد تیرآهن های مورد نیاز ساختمان ضرب نمایید.

دکمه بازگشت به بالا